Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
    Nu een alleszeggend liedje gezongen door marco borsato en backing-vocals van de douane.
    Eerste vraag:
    Waar tank je dat als particulier? De plaatselijke mazoutleverancier weigert, naar eigen zeggen omdat hij medeverantwoordelijk gesteld kan worden voor gesjoemel wanneerblijkt dat hij ze geleverd heeft. Hij levert dus maw enkel mazout als hij ze in de tank onder de grond mag stoppen.

Tweede vraag:
    Hoe groot is de pakkans als particulier, wetende dat we enkel in de driehoek Brussel-Gent-Kortrijk rijden en amper in havengebied als A'pen of Z'brugge komen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
      De oliemarkt is precies weer een beetje aan't afkoelen...
      't Was echter niet voor lang:

Psychologische grens $ 100 komt is nabij

ma 15/10/07 - vrtnieuws

De olieprijzen op de internationale markten hebben opnieuw recordhoogtes bereikt. In New York ging de prijs voor een vat ruwe olie even boven de 86 dollar.
      In New York steeg de prijs voor een vat ruwe olie even tot 86,22 dollar. Ter vergelijking: in 2003 was dat nog 29 dollar.

In Londen piekte de prijs op 82,79 dollar en dat is daar ook een record. De nieuwe stijgingen zijn te wijten aan de Turkse dreiging om in Noord-Irak af te rekenen met de Koerdische rebellengroep PKK.
      Die voert vanuit bases in Noord-Irak aanvallen uit op Turkije.

De crisis kan het transport van ruwe olie via pijpleidingen vanuit Noord-Irak en Azerbeidzjan naar de Turkse haven Ceyhan aan de Middellandse Zee verstoren.

Dagelijks worden via die pijpleidingen meer dan een miljoen vaten ruwe olie uitgevoerd.

Volgens analisten is dit zeker niet het einde van de stijgingen en komt de psychologische grens van 100 dollar per vat in zicht.

Comment

minder...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefanus Bekijk Berichten
          Eens de dollar weer gaat stijgen of de euro zakken gaan we pas een grote stijging zien.

Not gonna happen anytime soon mate
          Overigens niet vergeten dat een grote hap van de huidige olieprijs pure speculatie inhoudt.
          Verder wens ik uiteraard te benadrukken dat ik daarentegen op dit moment geen enkele reden tot daling van de olieprijs zie.

Vraag is up, aanbod is down.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leftlane Bekijk Berichten
            Not gonna happen anytime soon mate
            Overigens niet vergeten dat een grote hap van de huidige olieprijs pure speculatie inhoudt.
            De dure Euro brengt stillaan onze export in gevaar. En dat gaat niet blijven duren. Feit is inderdaad dat het om pure speculatie gaat. Maar dat is al sinds de boom in 2004, eigenlijk zelfs al van in 2002 het geval. De sjeiks hebben geld geproefd en gaan de prijs niet meer laten zakken naar vroegere nivo's.

Vraag is up, aanbod is down.[/QUOTE]

Aanbod wordt down gehouden.

Comment

't Was echter niet voor lang:

Psychologische grens $ 100 komt is nabij
              Ik vind dit schitterend. Puur door speculatie een dergelijke prijsstijging... dat krijgt men gegarandeerd in zijn gezicht terug. 'k Weet niet welk nen pipo er gisteren op TV aan't klappen was, maar die sprak ook over wereldwijde economische gevolgen van 100 dollar per vat. Reken daar nog eens bij dat één of andere gepensioneerde gast van het IMF zei dat de dollar nog steeds overgewaardeerd is én nog zal zakken, met ongetwijfeld gevolgen voor onze economie, dan zie ik een mooie toekomst voor Europa.

Nee echt, ik heb liever deze bittere pil waar we moeten doorheen bijten dan een langzame stijging.
              BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

(Belga) De OPEC, de organisatie van olie-exporterende landen, zegt dat de hoge olieprijzen grotendeels te wijten zijn aan marktspeculatie. Het kartel blijft erbij dat de grondvesten van de markt de recordprijzen niet rechtvaardigen, zo stelt de secretaris-generaal van de OPEC, Abdalla Salem El-Badri, in een persbericht. De ruwe olie flirtte dinsdag in New York met een prijs van 88 dollar per vat.

De organisatie noemt zich "bezorgd" over de nieuwste prijsstijgingen. Ze is er evenwel van overtuigd dat de grondvesten van de oliemarkt de recordprijzen niet rechtvaardigen en dat de markt voldoende bevoorraad is, zo luidt het. De OPEC stelt nog dat ze de wereldwijde oliemarkt van nabij opvolgt en "zal reageren op elke storing van de bevoorrading, om te verzekeren dat de markt voldoende bevoorraad blijft tijdens de wintermaanden". De organisatie vertegenwoordigt meer dan 40 procent van de wereldwijde olie. De prijs van ruwe olie voor levering in november steeg dinsdag in New York tot een recordhoogte van 87,97 dollar per vat, het hoogste niveau sinds de introductie in 1983. De prijzen liggen 44 procent hoger dan een jaar geleden. In Londen bereikte de Brent-olie een record van 84,31 dollar. (HOA)

Hier zie, de OPEC doet ook nog eens zijn mond open. Ook zij zien blijkbaar de te snelle stijging met lede ogen tegemoet, aangezien ze beseffen dat ze het nog in hun gezicht zullen terugkrijgen. Een trage, gestage stijging past veel beter in hun kraam.

Ahja, ik hoop dat een vatje straks 100 dollar kost
                BMW E46 318d '05

Comment

Uiteraard zouden zij inderdaad liever een trage gestage stijging zien doorgevoerd worden. De consument slikt dat makkelijker dan een plotse stijging.

Enkel zeg je zelf dat de OPEC z'n macht stillaan verliest. De vraag is dus maar of hun bezorgdheid invloed zal hebben.

De grootste winnaar bij hoge prijzen blijven de oliebaronnen. En als de consument, zoals nu dus, bereid is om 85 dollar per vat te geven, waarom zouden ze de prijs dan nog laten zakken? Door de aziatische boom wordt er toch afgenomen, hoge prijs of niet.

Moraal: jij bent er van overtuigd dat deze bom tijdelijk is, alleen zie ik al meer dan een jaar enkel stijgingen, en geen kleine. De oliebaronnen hebben geld geroken, en die geven dat volgens mij niet meer af.
                  Last edited by ; 16/10/2007, 23:21.

Comment

Eerste vraag:
                    Waar tank je dat als particulier? De plaatselijke mazoutleverancier weigert, naar eigen zeggen omdat hij medeverantwoordelijk gesteld kan worden voor gesjoemel wanneerblijkt dat hij ze geleverd heeft. Hij levert dus maw enkel mazout als hij ze in de tank onder de grond mag stoppen.

Tweede vraag:
                    Hoe groot is de pakkans als particulier, wetende dat we enkel in de driehoek Brussel-Gent-Kortrijk rijden en amper in havengebied als A'pen of Z'brugge komen?
                    1) Geen idee, aangezien ik geen rooie tank.

Commonrail-mazout voor traktoren...

2) Relatief klein. Ben jij al ooit eens gecontroleerd?
                    A Twist of the Wrist

Comment

2) Relatief klein. Ben jij al ooit eens gecontroleerd?
                      nee

Comment

nee

Ik ook nog nooit.
                        A Twist of the Wrist

Comment

Ik ook nog nooit.
                          'k wil ze wel hun peilstok 'es in m'n LPG tank zien proppen, vanop enkele meters afstand weliswaar

Comment

Dan ga je ervan uit dat de consument inderdaad bereid is om die prijs te blijven betalen... of dat de wereldeconomie een dergelijke sterke stijging kan dragen op langere termijn. Maar dat is dus niet zo. De OPEC begint nu al te morren dat (vooral) Europa op het traject van alternatieve brandstoffen zit. Dat gaat niet van de ene dag op de andere, maar eenmaal de weg ingeslagen is, gaan ze niet meer terug. Hoe hoger de olieprijs, hoe groter de "legitimatie" (of economische haalbaarheid) om onderzoek te doen naar die alternatieve brandstoffen. En vooral als China de gevolgen van die olieprijs begint te voelen, zal je een serieuze sprong voorwaarts zien. Die laten zich echt niet tegenhouden door wat marktspeculatie. Indien het niet gaat op de normale manier (olie), dan zal men daar wel wat anders vinden om hun groei te voorzien van "een brandstof".

Persoonlijk denk ik zelfs niet dat "de oliebaronnen" ons perse het geld uit onze zakken wil slaan. 't Is mooi meegenomen, dat wel ja. Maar 't zou mij niet verwonderen als het in de kern iets te maken heeft met oliewinning in Canada en op langere termijn Antartica. Bepaalde investeringen om ginder te kunnen starten zijn pas economisch verantwoord als de prijs boven een bepaalde drempel zit. Met marktspeculatie (en misschien onderlinge afspraken om bepaalde stijgingen te laten gebeuren) kan je hem erboven krijgen, om bepaalde investeringen te kunnen losweken.

Enfin, we zien wel. 'k Ben echt benieuwd hoe de wereldeconomie reageert op prijzen van 100 dollar per vat. Ooit al eens een verhaaltje opgezet over het uitpersen van de citroen... Men is er goed mee bezig, maar als't citroentje leeg is, is't leeg. En dan wordt het interessant
                            BMW E46 318d '05

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                              Dan ga je ervan uit dat de consument inderdaad bereid is om die prijs te blijven betalen... of dat de wereldeconomie een dergelijke sterke stijging kan dragen op langere termijn. Maar dat is dus niet zo. De OPEC begint nu al te morren dat (vooral) Europa op het traject van alternatieve brandstoffen zit. Dat gaat niet van de ene dag op de andere, maar eenmaal de weg ingeslagen is, gaan ze niet meer terug. Hoe hoger de olieprijs, hoe groter de "legitimatie" (of economische haalbaarheid) om onderzoek te doen naar die alternatieve brandstoffen. En vooral als China de gevolgen van die olieprijs begint te voelen, zal je een serieuze sprong voorwaarts zien. Die laten zich echt niet tegenhouden door wat marktspeculatie. Indien het niet gaat op de normale manier (olie), dan zal men daar wel wat anders vinden om hun groei te voorzien van "een brandstof".

Persoonlijk denk ik zelfs niet dat "de oliebaronnen" ons perse het geld uit onze zakken wil slaan. 't Is mooi meegenomen, dat wel ja. Maar 't zou mij niet verwonderen als het in de kern iets te maken heeft met oliewinning in Canada en op langere termijn Antartica. Bepaalde investeringen om ginder te kunnen starten zijn pas economisch verantwoord als de prijs boven een bepaalde drempel zit. Met marktspeculatie (en misschien onderlinge afspraken om bepaalde stijgingen te laten gebeuren) kan je hem erboven krijgen, om bepaalde investeringen te kunnen losweken.

Enfin, we zien wel. 'k Ben echt benieuwd hoe de wereldeconomie reageert op prijzen van 100 dollar per vat. Ooit al eens een verhaaltje opgezet over het uitpersen van de citroen... Men is er goed mee bezig, maar als't citroentje leeg is, is't leeg. En dan wordt het interessant

Ik volg je redenering hoor. Maar sinds wanneer dateert de laatste echte stakingen mbt de hoge olieprijzen? Ik ben niet zeker maar denk dat die in Frankrijk van de transporteurs in 2002 was. De consument went aan hoge olieprijzen. Vorig jaar was de psychologische drempel 70 dollar, daar zijn ze met gemak over.

Dit jaar zou dat 80 dollar zijn. Ook daar zitten we over. ZIe jij een auto minder rijden? Integendeel, de automarkt doet weer betere zaken tov 5 jaar geleden. Toen 'volle' ongerustheid.

Dat van alterantieve bronnen is een zeer leuk idee maar is een ver van ons bed show. Er zijn enkel proefprojectjes en dat is zeer leuk als groene reclame maar tegen dat dit allemaal commercieel écht operationeel is zijn we minstens, minstens 8 a 10 jaar verder. We geven ons diesel en naft niet graag af voor iets wat we amper kennen. Kijk maar naar de bouwsector. Passiefhuizen (28 in heel belgie), zonneënergie, warmtepompen...allemaal zéér pover. Wij willen mazout en aardgas. En willen daar erg veel voor betalen.

En china wil dat zeker. De citroen is nog heel erg vol. Dat weten ze.

Zie jij de prijs in het komende jaar terugvallen naar 60 a 65 dollar? Ik niet.

Comment

Wat dan met de Bio ethanol (E85) die vanaf volgende lente gepland wordt om te worden verkocht..? Denk je dat mensen die weg niet gaan inslaan? Ik weet wel dat er momenteel nog maar 1 tankstel in Belgie is waar je't kan halen, maar dat kan snel veranderen. En er zijn momenteel 2 fabrieken in opbouw waar ze die ethanol gaan maken en die zullen in de lente en in het najaar van 2008 af zijn. Stel dat tegen dan de regering gevormd is en ze ook hun ja-woord geven om die handel te laten verkopen in Belgie aan particulieren, dan zou je toch zot zijn om nog naft te tanken als je tegen goedkopere prijs (had ergens gelezen dat men de prijzen in Frankrijk ongeveer zou evenaren) een bovendien groenere brandstof kunt tanken. Enkel nog een andere wagen kopen, dan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luke Bekijk Berichten
                                  Wat dan met de Bio ethanol (E85) die vanaf volgende lente gepland wordt om te worden verkocht..? Denk je dat mensen die weg niet gaan inslaan? Ik weet wel dat er momenteel nog maar 1 tankstel in Belgie is waar je't kan halen, maar dat kan snel veranderen. En er zijn momenteel 2 fabrieken in opbouw waar ze die ethanol gaan maken en die zullen in de lente en in het najaar van 2008 af zijn. Stel dat tegen dan de regering gevormd is en ze ook hun ja-woord geven om die handel te laten verkopen in Belgie aan particulieren, dan zou je toch zot zijn om nog naft te tanken als je tegen goedkopere prijs (had ergens gelezen dat men de prijzen in Frankrijk ongeveer zou evenaren) een bovendien groenere brandstof kunt tanken. Enkel nog een andere wagen kopen, dan...
                                  In Nederland zijn er nu 5 tankstellen en nu is de prijs 1,90 € per liter.
                                  A Twist of the Wrist

Comment

Ja, in Nederland is die E85 pokkeduur. Ik versta dat feitelijk niet goed... Ik heb op een website prijzen zien staan van een achttal landen. Er zijn landen genoeg in Europa die de E85 voor veel minder dan een euro verkopen. Ik heb eens een gemiddelde berekend en kwam op iets net boven de euro per liter uit. En dat was omdat Nederland het gemiddelde naar boven trok. Waarom zouden we in Belgie ook niet E85 kunnen kopen die 0.80euro de liter staat, ofzo..?
                                    En het feit dat die fabrieken worden gebouwd, wil toch zeggen dat bepaalde zakenmensen er winst in zien. Dus kan het toch niet anders of die E85 zal weldra ook verkocht mogen worden hier in België..? Ik zou 't raar vinden moesten zakenlui miljoenen investeren in een fabriek die iets produceert wat misschien niet mag verkocht worden... Er bestaat nog altijd zoiets als export, oké, maar ik dacht toch te hebben gehoord in een filmpje op de vrt nieuws site dat het wel degelijk de bedoeling was om dat spul hier aan de man te brengen.

Comment

In Nederland zijn er nu 5 tankstellen en nu is de prijs 1,90 € per liter.
                                      Ja, in Nederland is die E85 pokkeduur. Ik versta dat feitelijk niet goed... Ik heb op een website prijzen zien staan van een achttal landen. Er zijn landen genoeg in Europa die de E85 voor veel minder dan een euro verkopen. Ik heb eens een gemiddelde berekend en kwam op iets net boven de euro per liter uit. En dat was omdat Nederland het gemiddelde naar boven trok. Waarom zouden we in Belgie ook niet E85 kunnen kopen die 0.80euro de liter staat, ofzo..?
                                      En het feit dat die fabrieken worden gebouwd, wil toch zeggen dat bepaalde zakenmensen er winst in zien. Dus kan het toch niet anders of die E85 zal weldra ook verkocht mogen worden hier in België..? Ik zou 't raar vinden moesten zakenlui miljoenen investeren in een fabriek die iets produceert wat misschien niet mag verkocht worden... Er bestaat nog altijd zoiets als export, oké, maar ik dacht toch te hebben gehoord in een filmpje op de vrt nieuws site dat het wel degelijk de bedoeling was om dat spul hier aan de man te brengen.

Het is, zoals ik zeg, een mooi initiatief maar het blijft een grote ver van ons bed show.Ten eerste zie ik de prijs zéker niet goedkoper worden dan een liter naft, of allesinds het totaalplaatje niet. We hebben vandaag al een milieuvriendelijker alternatief, namelijk LPG. Wat doet onze regering? Via een extra belasting worden LPG-voertuigen extra belast. Als ze 't met LPG al niet doen, waarom zouden ze dan extra inkomsten verliezen door E85 goedkoper te maken? Niet dus!

Ten tweede, hoeveel modellen kunnen er vandaag al rijden op ethanol? En hoe duur zijn die? Zolang de consument goedkoper af is met naft of diesel, hoe duur dan ook, zal hij vasthouden!

Tot slot, normaal gezien zou er al 3 weken bio-spul bij de naft moeten gemengd zijn. Is de naft goedkoper geworden door dat bio-spul? Neen, integedeel. De regering heeft de prijs officieel en blijvend met 5cent/liter verhoogd. Niets goedkoper dus!

Comment

Stookolieprijs stijgt opnieuw.
                                        do 18/10/07 - belga

De stookolieprijs staat op zijn één na hoogste peil ooit. Maar met de winter voor de deur wachten veel mensen niet langer om stookolie te bestellen.
                                        Stookolie kost nu maximaal 63,76 eurocent per liter voor leveringen vanaf 2.000 liter. Dat is net onder het absolute record van twee jaar geleden.

Veel mensen hebben lang gewacht om stookolie te bestellen, in de hoop dat de prijs de voorbije maanden nog zou dalen. Maar nu hun tank leeg staat, kunnen ze niet langer wachten.

"Met de winter voor de deur en door het feit dat er op korte termijn geen prijsdaling is te verwachten, gaan mensen nu toch over tot bestellen", zegt Johan Mattart van de Belgische federatie van brandstofhandelaars. "Maar van een echte stormloop is ook nog geen sprake."

De stookolieprijs volgt de prijsevolutie van ruwe olie. Die bereikte de voorbije dagen een record, met 88 dollar per vat

Comment

Morgen veranderen de officiele prijzen (19/10/2007)

Dit zijn de nieuwe prijzen:

DIESEL: 1,158 €/L (+ 0,028 €/L)
                                          EUROSUPER 95 : 1,421 €/L
                                          SUPERPLUS 98 : 1,438 €/L

Comment

Working...
                                          X