Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandstofprijzen (Benzine/Diesel/LPG/...)

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• idd, turbobenzines op 95 pingelen wa te veel, ik heb het verschil in vermogen, rendement en loopcultuur duidelijk ondervonden toen ik met mijn 1.8T VAG blokje overschakelde van 95 naar 98

Comment

• Gisteren getankt aan 0.902 bij de Esso in Deurne/Wijnegem

Ik ben het daarna eens gaan nakijken in mijn "archieven" en blijkt dat ik in die 3 jaar dieselen slechts 1 keer goedkoper getankt heb

Comment

• Met andere woorden

Ik denk dat er de dag van vandaag aan de pomp toch wel meer korting gegeven wordt dan vroeger.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
          95 is gewoon 't minimum he, daarom staat dat op uw tankklepje

Er zijn al veel discussies over gevoerd ooit

In de Corsa voel ik het verschil wel een beetje, en dat is maar een stomme 1400 met 90 pk. Maar nu ie zoveel werkkilometers doet en weinig funkilometers gaat er 95 in.
          In mijn boekje staat effectief dat 95 aangeraden wordt. Al zal 98 zeker geen kwaad kunnen, verre van natuurlijk.

Comment

• Maar ik zal eens overschakelen op 98

Comment

• 0.892 hier voor de Diesel!

Comment

• Waar ik ga tanken staat Super 98 nu € 1,188/L. Super 95 € 1,051/L. Op een tank van 50 liter ongeveer 7 euro verschil dus.

Comment

• Ik vind dat als je normaal gezien 95 tankt nu ook maar 95 moet tanken. Er zijn er blijkbaar veel die denken "bwa, nu hij zo goedkoop staat moeten we eens aan de levensduur en loopcultuur van onze motor denken" (niet dat dat noodzakelijk iets met het verschil in octaangehalte te maken heeft)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
                    Waar ik ga tanken staat Super 98 nu € 1,188/L. Super 95 € 1,051/L. Op een tank van 50 liter ongeveer 7 euro verschil dus.
                    Dat is wel redelijk laag, hier draait de 98 rond de 1.2/L. Als ik nu ga tanken tov in de zomer scheelt me 25 euro per bak... En nog vind ik dat er wat af kan als je de prijs van een vat ruwe olie ziet...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jerain Bekijk Berichten
                      En nog vind ik dat er wat af kan als je de prijs van een vat ruwe olie ziet...
                      Invloed van de overheid en sterkere dollar.

In de VS betalen ze ondertussen gemiddeld € 0,50 voor een liter benzine.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk Berichten
                        Gisteren getankt aan 0.902 bij de Esso in Deurne/Wijnegem

Ik ben het daarna eens gaan nakijken in mijn "archieven" en blijkt dat ik in die 3 jaar dieselen slechts 1 keer goedkoper getankt heb
                        Na uw bericht gelezen te hebben dacht ik, "Ga ik ook eens doen"

Ik heb tussen december 2005 en februari 2006 ongeveer 20 keer tussen 0,85 en 0,91 kunnen tanken

En dan het laagste punt ooit wat mij betreft, 0.823 in januari 2007. Vanaf dan is hij weer pijlsnel de hoogte ingegaan

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tomski Bekijk Berichten
                          idd, turbobenzines op 95 pingelen wa te veel, ik heb het verschil in vermogen, rendement en loopcultuur duidelijk ondervonden toen ik met mijn 1.8T VAG blokje overschakelde van 95 naar 98

98 zal nooit kwaad kunnen, maar als je wagen geen hoge compressieverhouding heeft, zal 98 je niets bijbrengen tov 95. 98 zal gewoon bij hogere temperatuur van zichzelf ontsteken (=te vroeg, normaal zorgt de bougie daarvoor), en met een hoge compressieverhouding wordt het mengsel meer samengedrukt en stijgt dus de temperatuur meer.

Hoe het zit met Turbo's en Directe injectie weet ik niet juist. Ik weet wel dat ik een tijd met een Polo 1.4 gereden heb, en dat die beter reed met 95 dan met 98...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fieldmarshall Bekijk Berichten
                            98 zal nooit kwaad kunnen, maar als je wagen geen hoge compressieverhouding heeft, zal 98 je niets bijbrengen tov 95. 98 zal gewoon bij hogere temperatuur van zichzelf ontsteken (=te vroeg, normaal zorgt de bougie daarvoor), en met een hoge compressieverhouding wordt het mengsel meer samengedrukt en stijgt dus de temperatuur meer.

Hoe het zit met Turbo's en Directe injectie weet ik niet juist. Ik weet wel dat ik een tijd met een Polo 1.4 gereden heb, en dat die beter reed met 95 dan met 98...
                            Bij de VAG turboblokken (van de andere weet ik het niet) haal je wel voordeel uit 98, omdat die een systeem heeft om pingelen te detecteren en de ontsteking daarop af te stellen.
                            Je kan bij een turboblok niet zomaar naar de compressieverhouding kijken om te beslissen of er 98 in moet, aangezien je turbo voor meer echte compressie van lucht in de cylinders zorgt. (Turboblokken hebben ook altijd een lagere compressie dan atmosferische, net omwille van die turbo)

Comment

• OPEC draait kraan volgende maand verder dicht

Het oliekartel OPEC hield op de bijeenkomst in Cairo de productie onveranderd, maar liet duidelijk verstaan op 17 december de kraan verder dicht te draaien, in reactie op de tuimelende olieprijs en de als gevolg van de wereldwijde recessie snel slinkende vraag. OPEC verwacht ook medewerking van niet-leden zoals Rusland en Noorwegen om de olieprijs te stabiliseren.

(tijd) – De Algerijnse OPEC-voorzitter Chakib Khelil gaf zaterdag na afloop van de bijeenkomst van de OPEC-olieministers in het Egyptische Caïro aan dat de olievraag ‘veel lager’ zal uitvallen dan het kartel vorige maand nog dacht. Bijgevolg zal het oliekartel op de bijeenkomst van 17 december in het Algerijnse Oran ‘alle bijkomende actie’ nemen die nodig is om de markt te stabiliseren.

De Saudische olieminister Ali al-Naimi, als ‘centrale bankier’ van de wereldoliemarkt veruit het invloedrijkste OPEC-lid, gaf aan dat de bijeenkomst in Caïro bedoeld is was als ‘voorbereiding’ op de vergadering van 17 december. Volgens hem is een olieprijs van 75 dollar ‘logisch’.

Duidelijk is dat de spectaculaire daling van de olieprijs de olie-exporterende landen zorgen baart. De prijs van een vat Brent-Noordzeeolie tuimelde op vier maanden bijna twee derde, van bijna 150 dollar op 11 juli tot iets meer dan 50 dollar nu. Dat zorgt nu al voor zure oprispingen in de Golfregio. In de Verenigde Arabische Emiraten moet Abu Dhabi, de rijkste van de zeven emiraten, buuremiraat Dubai bijspringen dat zwaar getroffen wordt door de uiteenspatting van de lokale vastgoedzeepbel. Ook in het relatief rustige Saudi-Arabië, dat in zijn begroting een olieprijs van 50 dollar inschreef, wil de prijsdaling een halt toeroepen.

OPEC verlaagde in oktober de officiële productiequota met 1,5 miljoen vaten per dag, tot 27,3 miljoen vaten. Dat kon de scherpe daling van de olieprijs niet tegenhouden, te meer omdat nogal wat landen traditiegetrouw een loopje nemen met de quota: de consultant PetroLogistics raamt dat de 11 OPEC-leden in november gemiddeld 27,8 miljoen vaten per dag naar boven pompten.

De overproductie komt op een ogenblik dat de olievraag in vrije val is, als gevolg van de ongezien snelle afkoeling van de wereldeconomie. Weinig economen twijfelen er nog aan dat zowel de VS, het VK, de eurozone als Japan in een recessie beland zijn en ook opkomende markten als China, Brazilië en India kampen met een afkoelende economie.

Het oliekartel is beducht voor een herhaling van 1997-’98. Toen raakten de ruziënde kartelleden het niet eens over een productieverlaging. Eind 1997 trokken ze zelfs de quota op, net toen de Azië-crisis in volle hevigheid uitbarstte. Het resultaat was een halvering van de olieprijs in 1998, tot een dieptepunt van iets meer dan 10 dollar.

Stilaan groeit bij OPEC ook het besef dat het kartel met een marktaandeel van zo’n 40 procent moeilijk nog alleen de oliemarkt kan beheersen. Daarom zei secretaris-generaal Abdallah El-Badri dat OPEC belangrijke niet-leden als Rusland, Mexico en Noorwegen zal vragen mee te helpen de olieprijsdaling een halt toe te roepen.

De Russische energieminister zal waarschijnlijk de OPEC-bijeenkomst van 17 december bijwonen. De tuimelende olieprijzen zijn één van de factoren achter de implosie van de Russische beurs. Die implosie bracht op zijn beurt heel wat Russische bedrijven, die met hun aandelen als onderpand schulden aangingen, in zware financieringsproblemen.
                              KVS

18:08 - 29/11/2008 Copyright © De Tijd

Comment

• Dat de economie er zo slecht aan toe is, blijft toch een mokerslag voor me! De Russen gaan nu over ons mee gaan regeren qua olieprijs. Leuke toekomst...

De prijs en vraag is duidelijk ineengestort. Ik ben is benieuwd of ze geen ruzie gaan beginnen maken in december!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Debomma Bekijk Berichten

Dat de economie er zo slecht aan toe is, blijft toch een mokerslag voor me! De Russen gaan nu over ons mee gaan regeren qua olieprijs. Leuke toekomst...

Comment

• En hoe deden ze het dan vroeger daar in die OPEC landen, toen de olie "maar" op 45 dollar voor een vat stond?

Ze doen precies alsof da is een nooitgeziene lage prijs voor een vat olie en dat daardoor hun hele imperium instort. Volgens mij zijn ze ginder niet veel slimmer dan in de VS met hun leningen en dachten ze ook dat de olieprijzen maar zouden blijven stijgen en zijn ze in functie daarvan uitgaven beginnen doen/plannen.

Comment

• Toen een vat aan 140 stond heb 'k ze alleszins ook niet horen zeggen dat 75 een 'logische' prijs was...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jerain Bekijk Berichten
                                        Dat is wel redelijk laag, hier draait de 98 rond de 1.2/L. Als ik nu ga tanken tov in de zomer scheelt me 25 euro per bak... En nog vind ik dat er wat af kan als je de prijs van een vat ruwe olie ziet...
                                        Heb nu dit weekend getankt en ie stond 1.235 ofzo. Heb dan maar 95 getankt

Comment

• Tja als ge eenmaal op hoge stand leeft is het moeilijk om terug in te leveren.. (OPEC)

Dit zou trouwens wel eens goed het laatste tijdperk van goedkope olie kunnen zijn. Als na de crisis de wereldeconomie terug aanzwengelt, zijt maar zeker dat de olie gestaag mee stijgt. Puur vraag & aanbod. Het zal wel niet meteen zo hoog zijn als deze zomer, dat was deels te wijten aan speculatie, maar olie wordt nu eenmaal steeds schaarser en moeilijker (lees: duurder) om te ontginnen. Gelukkig bestaat het grootste deel van de prijs van onze diesel/naft nog steeds uit accijnzen en kan de overheid deze verlagen (*kuch*) wanneer olie té duur wordt, dus we hebben nog wat marge..

Comment

Working...
                                          X