Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Biobrandstoffen...de keerzijde.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #81
    Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
    Tegenwoordig ruik ik niets meer.
    ik ruik een ferm zure vieze geur anders uit een dieselwagen

    Comment


    • #82
      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      ik ruik een ferm zure vieze geur anders uit een dieselwagen
      Welke dieselwagen was dat dan wel?

      Comment


      • #83
        alle diesels met katalysators

        Comment


        • #84
          Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
          Als we morgen alle auto's stilzetten zal dat alleszins niet veel uitmaken. Autoverkeer is verantwoordelijk voor iets van een 10% van de CO2 uitstoot van menselijke afkomst, terwijl alle CO2 van menselijke afkomst op zich maar ongeveer 5% van de totale CO2 uitstoot uitmaakt.

          Inderdaad, autoverkeer is veel te sterk overroepen!!!

          Maar omdat dit een dagelijks beeld is,is er hier veel meer heisa rond.


          Dikke zever allemaal

          Comment


          • #85
            Oorspronkelijk geplaatst door cimonium Bekijk Berichten
            Inderdaad, autoverkeer is veel te sterk overroepen!!!
            (...)
            Ik heb er mijn bedenkingen bij dat het dan zo wordt voorgesteld dat een beetje minder rijden de wereld zou redden.
            Ofwel hebben de global warming jongens gelijk en dan is de CO2 concentratie in de atmosfeer nu al zo hoog dat alleen op grote schaal CO2 verwijderen uit de atmosfeer nog iets kan uithalen, ofwel zitten ze fout en maakt het echt niet uit of we een kilometertje meer of minder rijden.

            Comment


            • #86
              Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              alle diesels met katalysators
              Is wellicht een kwestie van smaak. Ik noem dat een vage, flauwe, weeë geur.

              Comment


              • #87
                Actie op autosalon: "agrobrandstoffen leiden tot honger"


                Een honderdtal mensen van actiegroep 4x4info, Friends of the Earth, Oxfam en de Franstalige milieukoepels IEW en IEB heeft zaterdag voor de ingang van het Auto- en Motosalon van Brussel geprotesteerd tegen het op grote schaal invoeren van agrobrandstoffen.

                Volgens Jeroen Verhoeven van 4x4info is de boodschap goed overgekomen bij de bezoekers van het salon. De actievoerders legden een brood neer voor een spandoek met de afbeelding van een 4x4.
                Een "brandstofmeter" gaf aan hoeveel biobrandstof het brood vertegenwoordigde.


                "Het invoeren van agrobrandstoffen op grote schaal zal de voedselprijzen doen stijgen en tot honger leiden", zegt Verhoeven, die benadrukt dat uit een gelekt intern rapport van de Europese Commissie blijkt dat het helemaal niet zeker is dat de grootschalige invoer van agrobrandstoffen het klimaat helpt te sparen.

                "Voor een volle tank agrobrandstof van een 4x4 of een zware snelle wagen, heb je minstens 250 kilogram graan nodig.
                Dat is de hoeveelheid om een persoon gedurende een jaar te voeden", aldus nog Verhoeven. "De enige oplossing is een daling van het autogebruik en het verplichten van autoconstructeurs om het verbruik van wagens drastisch te verminderen", besluit hij. (belga/jv)

                Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...t-honger.dhtml

                Comment


                • #88
                  je wordt zo om je oren geslagen met acties dat je er doof voor wordt

                  Comment


                  • #89
                    Teelt voor biobrandstof doet natuur geen goed
                    • maandag 29 juni 2009
                    • Auteur: (ty)
                    BRUSSEL - Een lokaal gebaseerde energieproductie kan de impact milderen, zeggen onderzoekers.


                    Teelten voor biobrandstoffen hebben een negatieve impact op de biodiversiteit in ons land. Dat stellen onderzoekers van de Universiteit Gent, het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen en het studiebureau RHEA in een rapport in opdracht van de federale overheidsdienst Leefmilieu.

                    De teelten van eenjarige gewassen voor plantaardige brandstof zoals koolzaad noemen ze 'zeer bedreigend' voor de biodiversiteit. Die is al getroffen door de intensieve landbouw en het verdwijnen van habitats zoals hagen.

                    Vooral akkervogels doen het niet goed. Dat zal door de opmars van de teelt voor biobrandstoffen niet verbeteren. Er zal minder braakland zijn en als weiden worden omgezet tot akkers voor jaargewassen wordt dat als 'zeer schadelijk' omschreven.
                    De populaties van onder andere veldleeuwerik, patrijs en gele kwikstaart zouden met 5 tot 15 procent afnemen. De teelt van korte-omloophout brengt dan weer minder risico's met zich, zeker als ze eenjarige gewassen vervangt.

                    Om de negatieve gevolgen tegen te gaan, pleiten de onderzoekers voor het 'mozaïekmodel', dat op lokale leest geschoeid is en meer uitgaat van een groot aantal kleine installaties voor energieproductie. Verder raden ze het gebruik aan van inheemse soorten en de aanleg van veldranden.

                    Europa heeft als doelstelling om tegen 2020 een aandeel van tien procent biobrandstoffen te hebben. Tegelijk wil Europa de achteruitgang van de biodiversiteit stoppen.

                    Vorige week keurde de Kamer de wet op de biobrandstoffen goed. De federale regering bekrachtigde het bijbehorende kb.

                    Er is nu een wettelijk kader om vier procent duurzame biobrandstof in de benzine en de diesel te mengen. Dat houdt in dat de producten afkomstig moeten zijn van landbouw die zo weinig mogelijk meststoffen en bestrijdingsmiddelen gebruikt. (ty)


                    Bron : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=LL2C2TA7

                    Comment


                    • #90
                      "Algen in tank van vrachtwagens op biodiesel"


                      Door de hoge temperaturen duikt een probleem op bij vrachtwagens die rijden op biodiesel: hun tank raakt vervuild met algen. Dat zegt Pol Van Den Driessche (CD&V).
                      De senator werd hierover door meerdere vrachtwagenchauffeurs aangesproken.


                      Snellere groei

                      De algen zijn het gevolg van een interactie tussen de bacteriën die zich in de biobrandstof bevinden en het condenswater in de tank. De algen groeien bij biodiesel sneller dan bij fossiele brandstof.

                      "Er bestaan producten die aan de brandstof kunnen worden toegevoegd om algengroei te voorkomen", zegt Van Den Driessche. "Maar die producten moeten door de verdelers worden toegevoegd."

                      De senator zal dit probleem bij minister van Energie Paul Magnette aankaarten en hem vragen het toevoegen van antibacteriële additieven te verplichten, "zodat het gebruik van biodiesel niet wordt afgeremd en de gebruikers niet met hoge kosten worden geconfronteerd voor het reinigen van de tank en leidingen of door schade aan de motor." (belga/tw)
                      25/08/09 20u36


                      Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...iodiesel.dhtml

                      Comment


                      • #91
                        Rijden die dan op pure biodiesel, of diesel met de 5-7% biodiesel?

                        Comment


                        • #92
                          Dat is dus puur gezeik. Met fossiele brandstoffen in combinatie met grote hoeveelheden en hoge temperaturen ontstaan er ook een hoeveelheid algen die leiden tot brandstofleidingverstoppingen. Pure quatsch dat al langer bestaat door een CD&V beun.

                          Comment


                          • #93
                            Finse biodieselproducent is foutste bedrijf



                            • vrijdag 28 januari 2011, 14u01
                            • Auteur: wdp


                            © Michael Freeman/corbis











                            De Finse biodieselfabrikant Neste Oil heeft met meer dan 17.000 van 53.000 uitgebrachte stemmen de ’Public Eye Award’ gewonnen, een ‘onderscheiding’ voor het ethisch meest foute bedrijf.


                            Neste Oil produceert biobrandstoffen uit palmolie. De ngo Milieudefensie had de brandstofproducent genomineerd omdat het, voor zijn palmolieplantages in Maleisië en Indonesië, grote stukken oerwoud zou kappen en de rechten van de lokale bevolking zou schenden.


                            Milieudefensie wil dat de biodieselproducent, met de Finse overheid als grootste aandeelhouder, stopt met investeren in biobrandstof op basis van palmolie en zich gaat richten op echte duurzame energie.
                            Neste Oil zegt teleurgesteld te zijn met de foute nominatie en zegt dat de situatie verkeerd wordt voorgesteld. “Wij geloven dat we één van de meest verantwoordelijke bedrijven ter wereld zijn die vandaag palmolie kopen. We kopen alleen palmolie die geproduceerd werd volgens duurzame principes en van een traceerbare oorsprong”, aldus duurzaamheidsdirecteur Simo Honkanen.


                            BP

                            Op de tweede plaats in de ranglijst staat de oliegroep BP (13.000 stemmen), die verantwoordelijk was voor het gigantische olielek in de Golf van Mexico. Daarna komen de sigarettenfabrikant Philip Morris (8.052), de gouddelver Anglogold Ashanti (6.005 stemmen), de Chinese groep Foxconn (4.66 en de uraniumdelver Axpo (4.225 stemmen).


                            Comment


                            • #94
                              GELDKLOPPERS!!

                              en een beetj overbevolking? ( of is dit niet doordacht ?)

                              Comment


                              • #95
                                Biodiesel niet altijd beter voor het milieu :

                                http://www.autofans.be/content/biodiesel-niet-altijd-beter-voor-het-milieu

                                Comment


                                • #96
                                  Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten


                                  Met kernenergie is dat geen probleem. Waarom kerncentrales sluiten en terug elek opwekken door middel van olie-, gas-, of steenkollcentrales. Met wind-, waterkrachtturbines en zonneenergie alleen komen we er niet hoor.
                                  we zullen afval van deze bij u in thuin komen stapelen !?!

                                  Comment


                                  • #97
                                    Nieuwe en tweedehands auto’s veilig vergelijken en kopen? Dat doe je op Vroom! Ontdek hier +40.000 wagens, +20.000 tests, nieuws, advies en prijzen.

                                    Comment


                                    • #98
                                      Wat impliciet betekent dat voedselproductie slecht is voor 't milieu

                                      Comment


                                      • #99
                                        Wij kweken populieren, ze doen onderzoek (genetische manipulatie) om ze extra snel te laten groeien, bv een gewone populier is op 10 jaar 15 meter hoog, maar de bedoeling is ze te oogsten als mais (dorsen na 1 jaar) en er dan ethanol van te maken, brengt vele malen meer op dan andere biomassa. T enige wat ze tegenhoud is Europa die t niet aandurft om genetisch gemanipuleerde gewassen in de "natuur" te planten. T zou een gat in de markt zijn voor alle boeren
                                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                        Comment


                                        • een waarom dan geen bamboe? Er zijn soorten die zeer snel groeien. Ik weet wel niet welke energetische waarde ze kunnen halen. En voorts lijkt de 2de generatie toch goed op gang te komen. 2de generatie zijn de brandstoffen op basis van restafval (grasmaaisel, takken, bladeren, de stengels van de mais,...) en dus niet meer op basis van primaire stoffen.
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X