Mededeling

Collapse
No announcement yet.

95 of 98? En start/stop?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 95 of 98? En start/stop?

    Beste kenners,

    Ik heb sinds vorige week een nieuwe Subaru outback gekocht (2.5 benzine - boxer motor) .

    De dealer vertelde mij dat zowel benzine 95 als 98 kan om te tanken.

    Ik dacht altijd dat 98 de betere optie was?! Of zit ik verkeerd?


    Bijkomend vraagje : is zo'n start / stop systeem niet nadelig voor de motor op termijn?!

    Super bedankt voor reacties / advies!

  • #2
    De outback heeft meer als genoeg aan 95. Je moet weten dat die wagens massaal verkochten worden in de US en Australië, bij die eerste tanken ze zelfs 87 of 89 octaan.
    93 is daar al premium. Dus met hier 95 te tanken zit je zeker goed.

    S/S is een moeilijke, ben er zelf ook geen voorstander van maar of het echt schade oplevert? Durf het niet te zeggen.
    Statistics

    Oorspronkelijk geplaatst door 96gr
    Ongeveer 1 op 120 berichten op het forum is van uw hand


    Comment


    • #3
      Is al lang bewezen dat dit bij de huidige wagens geen enkele schade teweeg brengt.


      De hybrides zouden anders ook geen 500.000 km rondrijden hè.
      den borre


      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


      Int3x0r
      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

      Comment


      • #4
        Als je de auto regelmatig gebruikt, kap er gerust 95 in. Staat ie soms eerder wat lang stil, kap er maar 98 in. 98 is dan altijd beter dan 95. Die 95 laat bij lang stilstaan wat residu achter in leidingen enzomeer.

        Start/stop gebruiken is sowieso slechter dan het niet gebruiken. Uw batterij wordt harder belast en elke keer dat tandwieltje dat in die starterskrans gegooid wordt, geen fan van. Ik zet het altijd af

        Comment


        • #5
          s&s werkt met de alternator en niet meer zoals vroeger met de startmotor
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
            De outback heeft meer als genoeg aan 95. Je moet weten dat die wagens massaal verkochten worden in de US en Australië, bij die eerste tanken ze zelfs 87 of 89 octaan. 93 is daar al premium. Dus met hier 95 te tanken zit je zeker goed.
            klopt niet helemaal. Ze tanken in de VS geen benzine die zoveel slechter is dan de Europese hoor ;-)
            Ze gebruiken in de VS gewoon een andere manier om het octaangetal te berekenen.
            Wij gebruiken RON (research Octane number). Er bestaat ook MON (motor octane number waarbij het octaangetal bepaald wordt door een uitgebreide test met een motor).
            En in de meeste plaatsen in de VS gebruiken ze het gemiddelde van RON en MON (AKI)
            87 Mon komt overeen met 95 Ron en komt overeen met 91 AKI

            Kort gesteld komt midgrade overeen met onze 95 en highgrade met onze 98.
            De regular komt overeen met octaan 92.

            Maar het klopt dus wel dat de meeste auto's perfect op RON 92 kunnen draaien en dat RON 95 eigenlijk al extra is.
            Voor een doorsnee motor hoeft 98 dus echt niet.

            KLIK |&| KLAK

            Comment


            • #7
              Start/Stop? Ik vind het met mijn auto best handig dat hij enkel de motor uitgeschakeld als ik harder op de rem duw. Als ik gewoon rem blijft de motor draaien.
              Ik kan dus zonder problemen kiezen wanneer i-Stop de motor mag uitschakelen. Dat doe ik dus als ik net voor een rood licht moet stoppen en weet dat ik er even zal staan.

              Geen idee hoe het ondertussen bij andere merken zit, maar bij Mazda wordt de startmotor niet gebruikt om te herstarten= i-stop and Gasoline Engines

              While conventional idling stop systems rely on a starter motor to restart the engine, Mazda's i-stop restarts the engine through combustion; fuel is directly injected into a cylinder while the engine is stopped and ignited to generate downward piston force. The result is a quick and quiet engine re-start compared to other systems and a significant saving in fuel.

              To restart the engine by combustion, the compression-stroke and expansion-stroke pistons need to be stopped at exactly the correct positions to create the right balance of air volumes. Mazda's i-stop ensures precise control over the piston positions during engine shutdown. With all the pistons stopped at the optimum positions, the system then identifies the initial cylinder for fuel injection. It injects fuel and ignites it to restart the engine. Even at extremely low rpm, cylinders are identified for sequential ignition, making the engine quickly pick up to idling speed.

              These technologies enable the system to restart the engine with exactly the same timing every time, to enhance fuel economy, and to deliver smooth and comfortable acceleration for the driver at restart. The restart takes place in a mere 0.35 seconds (internal measurement on vehicle with automatic transmission), which is about half of the time taken by conventional starter-motor idling stop systems.

              KLIK |&| KLAK

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                s&s werkt met de alternator en niet meer zoals vroeger met de startmotor
                En batterijen zijn er op voorzien of er is een aparte batterij voorzien.

                Mensen blijven soms lang hangen in oude denkwijzes.

                Dat werkt zodanig fijn tegenwoordig dat ze van mij de keuze om het uit te zetten er mogen afhalen.

                Gewoonweg irritant dat ze aan de lichten allemaal staan te draaien terwijl jij daar op het voetpad of fietspad alles mag binnen pakken.
                Dan heb je ook nog de geluidsoverlast waar iedereen over klaagt.
                Last edited by Gixxer; 17/06/2021, 09:13.
                den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dosfel Bekijk Berichten
                  Beste kenners,

                  Ik heb sinds vorige week een nieuwe Subaru outback gekocht (2.5 benzine - boxer motor) .

                  De dealer vertelde mij dat zowel benzine 95 als 98 kan om te tanken.

                  Ik dacht altijd dat 98 de betere optie was?! Of zit ik verkeerd?


                  Bijkomend vraagje : is zo'n start / stop systeem niet nadelig voor de motor op termijn?!

                  Super bedankt voor reacties / advies!
                  95 octaan is meer dan voldoende voor die motor en start/stop een no brainer.
                  Ik heb nu toch al meerdere auto's gehad waar ik de start/stop altijd liet aan staan, en telkens na een goede 180K weg gedaan.
                  Nooit problemen mee gehad.

                  De meeste systemen starten tegenwoordig ook razendsnel op. Tegen de tijd dat je je voet van het rem- naar het gaspedaal gebracht hebt, draait de motor alweer.

                  Stiekem jaloers op je auto trouwens.
                  Ben al jaren grote fan van deze.

                  Vooral een topic van openen als je hem hebt, zodat we je wedervaren ermee kunnen lezen.

                  Welke versie heb je gekocht?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                    En batterijen zijn er op voorzien of er is een aparte batterij voorzien.

                    Mensen blijven soms lang hangen in oude denkwijzes.

                    Dat werkt zodanig fijn tegenwoordig dat ze van mij de keuze om het uit te zetten er mogen afhalen.

                    Gewoonweg irritant dat ze aan de lichten allemaal staan te draaien terwijl jij daar op het voetpad of fietspad alles mag binnen pakken.
                    Dan heb je ook nog de geluidsoverlast waar iedereen over klaagt.
                    inderdaad, zowel in de 508 (diesel) en de 308 (benzine) laten we dat hier gewoon zijn werk doen. Kost geen moeite, je voelt er quasi niets van en uiteindelijk ervaar je fijne stilte in de auto wanneer het moet.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      Op de 535i vond ik dat verwarrend, heb het laten programmeren dat de stand die je aantikt gewoon blijft. Die motor is zodanig stil, dat ik soms op de startknop duwde uit twijfel of die wel aan of uit lag dus nu staat dat SS systeem gewoon uit.
                      BMW F10 535Xi N55

                      BMW E46 ///M3

                      BMW E34 ///M5 3.8

                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                        95 octaan is meer dan voldoende voor die motor en start/stop een no brainer.
                        Ik heb nu toch al meerdere auto's gehad waar ik de start/stop altijd liet aan staan, en telkens na een goede 180K weg gedaan.
                        Nooit problemen mee gehad.

                        De meeste systemen starten tegenwoordig ook razendsnel op. Tegen de tijd dat je je voet van het rem- naar het gaspedaal gebracht hebt, draait de motor alweer.

                        Stiekem jaloers op je auto trouwens.
                        Ben al jaren grote fan van deze.

                        Vooral een topic van openen als je hem hebt, zodat we je wedervaren ermee kunnen lezen.

                        Welke versie heb je gekocht?


                        De sport versie (tussen het basis model en premium in).

                        Bedankt voor het compliment. Testrit had mij echt overtuigd...

                        Bedankt ook voor de antwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          post maar wat fotootjes als je hem hebt, zeer benieuwd naar.

                          Moest ik zelf geen lease auto's moeten rijden, zou deze ook zeer hoog op mijn lijstje staan.

                          Vanwaar jou niet alledaagse keuze trouwens?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                            post maar wat fotootjes als je hem hebt, zeer benieuwd naar.

                            Moest ik zelf geen lease auto's moeten rijden, zou deze ook zeer hoog op mijn lijstje staan.

                            Vanwaar jou niet alledaagse keuze trouwens?
                            Altijd al sympathie gehad voor het merk. Testrit was ook overtuigend.
                            En ik hou er wel van om met iets te rijden dat je niet tegen komt op elke hoek van de straat.

                            Fiscaal natuurlijk niet de beste keuze.... Maar hé, yolo

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                              En batterijen zijn er op voorzien of er is een aparte batterij voorzien.

                              Mensen blijven soms lang hangen in oude denkwijzes.

                              Dat werkt zodanig fijn tegenwoordig dat ze van mij de keuze om het uit te zetten er mogen afhalen.

                              Gewoonweg irritant dat ze aan de lichten allemaal staan te draaien terwijl jij daar op het voetpad of fietspad alles mag binnen pakken.
                              Dan heb je ook nog de geluidsoverlast waar iedereen over klaagt.
                              Alles mag er wel op voorzien zijn, gezonder voor de techniek in het algemeen gaat het niet zijn. En dat is wel met meer van die milieudingen op auto's. Ik zet het altijd af, als ik lang stil moet staan, zet ik m'n motor wel manueel af.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door dosfel Bekijk Berichten

                                Altijd al sympathie gehad voor het merk. Testrit was ook overtuigend.
                                En ik hou er wel van om met iets te rijden dat je niet tegen komt op elke hoek van de straat.

                                Fiscaal natuurlijk niet de beste keuze.... Maar hé, yolo
                                Idem hier maar het laatste heeft ons toch doen afhaken.
                                den borre


                                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                Int3x0r
                                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten

                                  Alles mag er wel op voorzien zijn, gezonder voor de techniek in het algemeen gaat het niet zijn. En dat is wel met meer van die milieudingen op auto's. Ik zet het altijd af, als ik lang stil moet staan, zet ik m'n motor wel manueel af.
                                  Hier aan de winkel staan er soms minuten lang met draaiende motor hun kras loten te bekijken terwijl ze alle ramen open zetten omdat ze het warm hebben.
                                  Die weten niet dat hun motor en alles er rond die warmte afgeeft denk ik.
                                  En die ventilators maar draaien en fluiten.
                                  Ik heb het dan niet op de huidige temperaturen maar meer ons normaal klimaat.
                                  den borre


                                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                  Int3x0r
                                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                                    De outback heeft meer als genoeg aan 95. Je moet weten dat die wagens massaal verkochten worden in de US en Australië, bij die eerste tanken ze zelfs 87 of 89 octaan.
                                    93 is daar al premium. Dus met hier 95 te tanken zit je zeker goed.

                                    S/S is een moeilijke, ben er zelf ook geen voorstander van maar of het echt schade oplevert? Durf het niet te zeggen.

                                    Je beseft toch dat we hier RON gebruikenm en in Amerika men het heeft over (RON+MON)/2? MON is typisch zo'n 10 punten lager dan RON, dus 87 R+M/2 = 92 RON ongeveer...

                                    Comment

                                    Working...
                                    X