Mededeling

Collapse
No announcement yet.

werkelijke marges dealers ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Je leest nooit wat er staat en blijft bij jouw idee dat er poen te scheppen valt. Begin ook een garage he
    3 procent op pakweg gemiddeld 20 k is 600 Euro per auto. Je moet veel auto's verkopen dus.
    Indien volumebonus niet gehaald, grote problemen om rond te komen.
    Dus, ze moeten die bonus halen om rond te komen. Snap je nu?
    En dan zijn er nog budgetten van de invoerder voor de uniforme merkaankleding, publiciteit,... Ook hier zijn tussenkomsten in.
    Ook zijn er winsten op tweedehandswagens.

Het is dus niet zo makkelijk andermans rekening te maken. Ik merk dat men wel liever heeft dat het slecht gaat met iemand of met een bedrijf. Als je tegen iemand zegt dat het goed gaat, dan is er onmiddellijk afgunst.

Vraag me af of sommigen überhaupt nog iets durven kopen uit schrik dat er winst gemaakt wordt. Al eens gerekend wat bvb een Carrefourvestiging moet doen om rendabel te zijn? hoeveel winst ze maken op een pakje koffie? Ik iig niet
    Ik ben helemaal niet afgunstig op mensen die een goed business uit de grond stampen of verderzetten en daar goed aan verdienen.

Dat er hier en daar kleinere garages tussenuit vallen is me bekend, maar de grotere blijven bestaan en breiden uit.
    Dat uitbreiden doe je niet als je niks verdient.
    En dat er met bonussen etc gewerkt wordt is me ook bekend.

Ik heb efkes de balans van die Heremans nagekeken.
    Omzet : 14,8 m€
    Aankoopvolume: 11,8m€
    Gesteld dat het merendeel wel aan autos zal uitgegeven worden betekent dit een globale marge van ca 21%. Op olie en onderhoudsspullen zal dat wel wat hoger liggen, maar ze moeten toch beduidend meer verdienen op de auto's dan 10-15%.
    Als je dan naar de winst kijkt, dan blijft er amper iets over, maar daar zit dan wel de afschrijving van de gebouwen in, en rekening houdend met het feit dat ze in 2013 zo'n 4 mio€ minder omzet hadden dan in 2012. (de bouw van de nieuwe showroom heeft natuurlijk ook een effect gehad).

Enne, ze schijnen maar rond de 500 auto's per jaar te verkopen als ik een gemiddelde van 25.000€ per auto neem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Ik ben helemaal niet afgunstig op mensen die een goed business uit de grond stampen of verderzetten en daar goed aan verdienen.

Dat er hier en daar kleinere garages tussenuit vallen is me bekend, maar de grotere blijven bestaan en breiden uit.
      Dat uitbreiden doe je niet als je niks verdient.
      En dat er met bonussen etc gewerkt wordt is me ook bekend.

Ik heb efkes de balans van die Heremans nagekeken.
      Omzet : 14,8 m€
      Aankoopvolume: 11,8m€
      Gesteld dat het merendeel wel aan autos zal uitgegeven worden betekent dit een globale marge van ca 21%. Op olie en onderhoudsspullen zal dat wel wat hoger liggen, maar ze moeten toch beduidend meer verdienen op de auto's dan 10-15%.
      Als je dan naar de winst kijkt, dan blijft er amper iets over, maar daar zit dan wel de afschrijving van de gebouwen in, en rekening houdend met het feit dat ze in 2013 zo'n 4 mio€ minder omzet hadden dan in 2012. (de bouw van de nieuwe showroom heeft natuurlijk ook een effect gehad).

Enne, ze schijnen maar rond de 500 auto's per jaar te verkopen als ik een gemiddelde van 25.000€ per auto neem.
      Jij denkt dat je op basis van enkele cijfers en giswerk de marges bij een merkdealer kan bepalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
        Jij denkt dat je op basis van enkele cijfers en giswerk de marges bij een merkdealer kan bepalen.
        Staat in hun balans. Waar kan jij betere cijfers vinden?
        Let op, dit zijn hun BRUTO marges. Daar moeten de kosten mee betaald worden.

Als ik beweringen zie dat dealers geen geld meer verdienen, dan ga ik op zoek naar feiten die dat ondersteunen of weerleggen.

Hetzelfde zie je hier met de lonen gebeuren. Er worden beweringen gedaan, maar als je naar de barema's gaat kijken, dan zie je iets anders.
        Wat moet je dan geloven? Iemand die snel neerschrijft dat job x of Y zoveel verdient, of de gepubliceerde barema's?

In zo'n balans kan je duidelijk hun aankoopvolume zien, en hun omzet. Het verschil is voor mijn nog altijd de brutomarge. Daar moeten dan lonen, afschrijvingen, en andere lopende kosten van betaald worden. En op het einde van de rit heb je de bedrijfswinst.
        Bij familiebedrijven weet ik ook wel dat die zo laag mogelijk gehouden wordt, maar in elk geval heb je een goed idee over de brutomarge.

Comment

Staat in hun balans. Waar kan jij betere cijfers vinden?
          Let op, dit zijn hun BRUTO marges. Daar moeten de kosten mee betaald worden.

Als ik beweringen zie dat dealers geen geld meer verdienen, dan ga ik op zoek naar feiten die dat ondersteunen of weerleggen.

Hetzelfde zie je hier met de lonen gebeuren. Er worden beweringen gedaan, maar als je naar de barema's gaat kijken, dan zie je iets anders.
          Wat moet je dan geloven? Iemand die snel neerschrijft dat job x of Y zoveel verdient, of de gepubliceerde barema's?

In zo'n balans kan je duidelijk hun aankoopvolume zien, en hun omzet. Het verschil is voor mijn nog altijd de brutomarge. Daar moeten dan lonen, afschrijvingen, en andere lopende kosten van betaald worden. En op het einde van de rit heb je de bedrijfswinst.
          Bij familiebedrijven weet ik ook wel dat die zo laag mogelijk gehouden wordt, maar in elk geval heb je een goed idee over de brutomarge.
          Zie jij in die balans de lonen, afschrijvingen en andere lopende kosten? Indien wel dan mag je eens een bronvermelding en de link naar die bron posten. En mocht je die factoren kennen dan nog zou het moeilijk zijn om werkelijke netto marges op nieuwe auto's te bepalen. Je zegt dat je op zoek bent gegaan naar feiten maar ik zie in jou post een pak giswerk die op niks slaat.

Comment

[QUOTE

Enne, ze schijnen maar rond de 500 auto's per jaar te verkopen als ik een gemiddelde van 25.000€ per auto neem.[/QUOTE]

Ze schijnen... , kom met serieuze cijfers en spreek over zaken waar je iets vanaf weet. Omzet atelier, omzet magazijn, verhuur vervangwagens, carrosserie, depannage... zijn allemaal inkomsten.
            Als ge't weet, dan ben ik eens benieuwd hoeveel auto's na ongeval ze jaarlijks herstellen. Jij kan dat uitrekenen, ik weet dat

Comment

In plaats van te blijven gissen, doet Tommie ten minste wel de moeite om de balans erbij te nemen.

Dat is trouwens het énige wat telt op het einde van de rit, al de rest is speculatie.

Wie zijn cijfers wil tegenspreken, doe dat dan ten minste ook op basis van cijfers.

Comment

Toch gek dat zoveel mensen zitten te vitten op wat een dealer overhoud op een wagen.
                Terwijl ze wekelijks dingen kopen waarop de winstmarges gigantisch veel groter zijn.

Voor de rest DHL heeft het volledig bij het rechte eind, zijn posts in deze topic zijn spoton!!

Comment

Hier is de link.
                  Uiteraard zie je de diverse afdelingen niet, maar er is wel nog een apart bedrijf carosserie, en dus zijn de cijfers daarvan niet in deze balans inbegrepen.
                  Totale loonkost is 1,3 m€ voor gemiddeld 23 Voltijdsequivalenten.
                  En uiteraard moet je hier en daar wat gissen.
                  Als een garage een omzet van 14,8 m€ draait, dan schat ik dat ca20% daarvan komt van de atelier. (zou betekenen dat je op een auto van 25.000€ in de loop der jaren ca 5000€ betaalt aan onderhoud).
                  Blijft dus een 12,5m€ over voor verkoop nieuwe en occasie auto's. Deel dat door ca 25.000, en ik kom aan 500 auto's. Kunnen er ook 600 zijn, als ze in verhouding meer Polokes dan Passats verkopen.

Kom eens met feiten hé, in plaats van met dooddoeners te zeggen dat ik het fout heb.
                  Het zijn schattingen gebaseerd op feiten, maar zouden ze er zo ver naast zitten?

Comment

Ongelooflijk he... Als ik zeg dat ik de fakturen in handen had, dat ik verschillende garagehouders heel goed ken dan ga jij uit een balans je gelijk proberen te halen terwijl je niet anders doet dan gissen. 20 procent voor atelier, hoe kom je daarbij? Idem voor je gemiddelde waarde van de wagens. Wat met de wrakken die 100 tot 1000 euro waard zijn? Wat met de andere inkomsten zoals magazijnverkoop, verhuur,...
                    Het enige wat je weet is de netto jaarwinst.

Ik ben niet verstandig genoeg om uit een balans te halen wat die garage op een auto verdient.
                    Ik weet niet wat jouw beroep is, maar als ik mag gokken zeg ik schoolmeester

Comment

Wat Tommie1 doet is en blijft inderdaad puur natte vingerwerk met schattingen en gissingen aan alle kanten. Ze zeggen dikwijls dat iemand andermans rekening niet moet maken maar als je dat toch wil doen dan moet je het zeker niet doen als je niet over alle cijfers, in dit geval de boekhouding, beschikt.

Comment

Bij BMW liggen de meeste marges toch nog goed. Als je ziet dat bvb Cronos 19% krijgt en je zelf als partikulier op kleine zelfstandige maar 8-9% krijgt zullen ze er wel aan uit kunnen.
                        En de rekening van Tommie1 is misschien nattevingerwerk maar eigenlijk mag je het zo wel bekijken.
                        Nettowinst/#auto's is de marge per auto, voor mij hoort de winst van't onderhoud ook een beetje bij de verkoop.

Comment

Tuurlijk, zelfs een boekhouder kan dat uit een balans niet opmaken. En ik ben goed geplaatst om dit te zeggen, mijn zus is boekhoudster.

Als je het echt wil weten zijn er drie mogelijkheden:
                          1 je gaat bij een dealer en vraagt het, maar het antwoord zal niet geloofwaardig zijn
                          2 je gaat bij een belastingscontroleur en vraagt wat zij als gemiddelde marge nemen op nieuwe wagens
                          3 je gaat bij een boekhouder en stelt je voor als iemand die een garage begint en vraagt onder andere wat de verkoop van een nieuwe wagen opbrengt. Wel bij een boekhouder gaan die garagehouders in zijn klantenbestand heeft.

Natuurlijk kan je het ook vragen aan iemand die er lang in gewerkt heeft, maar die info klopt ook niet aldus Tommie.

Comment

Ongelooflijk he... Als ik zeg dat ik de fakturen in handen had, dat ik verschillende garagehouders heel goed ken dan ga jij uit een balans je gelijk proberen te halen terwijl je niet anders doet dan gissen. 20 procent voor atelier, hoe kom je daarbij? Idem voor je gemiddelde waarde van de wagens. Wat met de wrakken die 100 tot 1000 euro waard zijn? Wat met de andere inkomsten zoals magazijnverkoop, verhuur,...
                            Het enige wat je weet is de netto jaarwinst.

Ik ben niet verstandig genoeg om uit een balans te halen wat die garage op een auto verdient.
                            Ik weet niet wat jouw beroep is, maar als ik mag gokken zeg ik schoolmeester
                            Dus, ik moet met feiten af komen, en jij mag het gewoon zeggen omdat jij zegt dat je het weet.

Ik ken ook garagehouders, zaakvoerders en bedrijfsleiders. Met 2% brutomarge doe je geen enkele business draaien, als je zelf moet aankopen en verkopen.

Kom jij eens af met feiten.

Comment

Tuurlijk, zelfs een boekhouder kan dat uit een balans niet opmaken. En ik ben goed geplaatst om dit te zeggen, mijn zus is boekhoudster.

Als je het echt wil weten zijn er drie mogelijkheden:
                              1 je gaat bij een dealer en vraagt het, maar het antwoord zal niet geloofwaardig zijn
                              2 je gaat bij een belastingscontroleur en vraagt wat zij als gemiddelde marge nemen op nieuwe wagens
                              3 je gaat bij een boekhouder en stelt je voor als iemand die een garage begint en vraagt onder andere wat de verkoop van een nieuwe wagen opbrengt. Wel bij een boekhouder gaan die garagehouders in zijn klantenbestand heeft.

Natuurlijk kan je het ook vragen aan iemand die er lang in gewerkt heeft, maar die info klopt ook niet aldus Tommie.
                              Dus, omdat je zus boekhouder is kan jij iets van business.

Wel, mijn achterneef is architect, en die weet wat garages kosten om ze te bouwen.

Comment

Gelukkig is het onmogelijk af te leiden van de jaarrekeningen. Als de zaakvoerders zichzelf een mooie bonus gunnen is de winst grotendeels opgesoupeerd. Dan blijft er nog een acceptabele winst over, maar niks wat mensen voor de borst kan stoten. Dan moet je (indien van toepassing) al een niveau verder gaan zoeken naar de jaarrekeningen van hun managementvennootschappen. En dan nog is het onmogelijk. In veel gevallen kan je zelfs geen beeld vormen van diens inkomsten, niet alleen omdat dat sowieso moeilijk is, maar omdat er geen BVBA gebruikt wordt, zodoende blijft dat allemaal een privé aangelegenheid.

Neemt niet weg dat het me ergens wel kan boeien wat de fabrikant op een bepaalde wagen kan verdienen, maar vergeet zeker de importeur niet in het rijtje. Ocharme de garagist, die aan het einde van de schakel moet overleven. Dat is zo vergelijkbaar als een hatelijke middle management positie, tussen baas en personeel gevangen zitten, of tussen klant en producent... jij moet alles maar oplossen. In mijn ogen mogen ze het verdienen hoor. Verklaar bijvoorbeeld eens de discrepantie tussen VS en Europa qua prijzen, naar de plaatselijke dealer moet je niet schieten.
                                Last edited by ; 08/09/2014, 13:28.

Comment

Je kent ze of je deed het zelf? In welke sector zit je nu eigenlijk om met kennis van zaken te spreken?

Gemiddelde winst is 3 procent, nogmaals herhalen dat de grootste doorslag de volumebonus is wanner het te verkopen aantal bereikt wordt.
                                  Garages die hem niet halen komen in de problemen, garages die het halen kunnen ermee voort.
                                  En van de verkoop zullen ze niet echt rendabel zijn, inderdaad... Maar dat werd al gezegd. Atelier en magazijn brengen veel meer op.

En nu stop ik ermee om n'een ongelovigen te proberen te overtuigen die geen enkele voeling heeft met zaken doen.

Juist nog eens herhalen tov Arbe:
                                  De invoerder komt met de grote afnemers een korting overeen in verhouding tot het aantal wagens dat ze zullen kopen. Het is de invoerder die ervoor zorgt dat die een grotere korting kunnen hebben. De dealer krijgt hierop een kleine marge als hij mag leveren. Of dacht je dat de invoerder dezelfde voorwaarden heeft voor iemand die om de 7 jaar een nieuwe auto koopt tov bvb het Witgele kruis dat er 250 in één keer bestelt? Die besprekingen gebeuren boven de dealers... Of de leasemaatschappijen? Het zou wat zijn...

Comment

Dus, omdat je zus boekhouder is kan jij iets van business.

Wel, mijn achterneef is architect, en die weet wat garages kosten om ze te bouwen.
                                    Dommerik, mijn zus als boekhouder kan uit een balans niet afleiden wat de winst op een product is.

Weet je nu nog niet dat ik vele jaren aan de bron zat?
                                    Last edited by ; 08/09/2014, 13:31.

Comment

Vloot aankopen zullen niet snel door een plaatselijke dealer geregeld worden.
                                      Dat lijkt mij ook normaal.
                                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Feit is dat de marges op auto's niet bekend zijn omdat iedere Jan met de pet die int fabriek werkt dan denkt dat hij daar zoveel mogelijk moet afpitsen. Hetzelfde soort mensen dat ook groen wordt van afgunst wanneer ze geloven dat er fortuinen worden verdient met auto's verkopen.

Comment

Je kent ze of je deed het zelf? In welke sector zit je nu eigenlijk om met kennis van zaken te spreken?

Gemiddelde winst is 3 procent, nogmaals herhalen dat de grootste doorslag de volumebonus is wanner het te verkopen aantal bereikt wordt.
                                          Garages die hem niet halen komen in de problemen, garages die het halen kunnen ermee voort.
                                          En van de verkoop zullen ze niet echt rendabel zijn, inderdaad... Maar dat werd al gezegd. Atelier en magazijn brengen veel meer op.

En nu stop ik ermee om n'een ongelovigen te proberen te overtuigen die geen enkele voeling heeft met zaken doen.

Juist nog eens herhalen tov Arbe:
                                          De invoerder komt met de grote afnemers een korting overeen in verhouding tot het aantal wagens dat ze zullen kopen. Het is de invoerder die ervoor zorgt dat die een grotere korting kunnen hebben. De dealer krijgt hierop een kleine marge als hij mag leveren. Of dacht je dat de invoerder dezelfde voorwaarden heeft voor iemand die om de 7 jaar een nieuwe auto koopt tov bvb het Witgele kruis dat er 250 in één keer bestelt? Die besprekingen gebeuren boven de dealers... Of de leasemaatschappijen? Het zou wat zijn...
                                          Ik zit in de automotive sector, maar niet bij personenwagens.

Wat ik uit een balans wel kan afleiden, en dat heb ik al 3 keer geschreven is:

Omzet: in dit geval 14,8m€
                                          Aankoopvolume: in dit geval 12 m€

Dat levert mij een brutomarge op van ca 20%
                                          Of dat met een eindejaarsbonus of zo gebeurt kan ik niet zien, en dat heb ik ook niet beweerd.

En inderdaad, van die 2,8m€ moeten de kosten betaald worden.

Dat ik koppig ben mag je beweren, maar voor dommerik laat ik me niet uitschelden. Nergens heb ik je persoonlijk aangevallen, ik heb enkel feiten aangehaald. En op basis van die feiten maak je veronderstellingen.

Welk percentage haalt een garage dan uit de werkplaats tov de totale omzet?

Comment

Working...
                                          X