Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto kopen via vennootschap

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• auto kopen via vennootschap

hi,
    ik wil deze maand een nieuwe wagen kopen. De bedoeling is deze auto te kopen via mijn eenmansvennootschap.
    Op welk ogenblik in de onderhandelingen vermeld ik best dat het via de vennootschap zal aangekocht worden.
    En welk voordeel kan ik er uit halen?

Oorspronkelijk geplaatst door lisav Bekijk Berichten
    hi,
    ik wil deze maand een nieuwe wagen kopen. De bedoeling is deze auto te kopen via mijn eenmansvennootschap.
    Op welk ogenblik in de onderhandelingen vermeld ik best dat het via de vennootschap zal aangekocht worden.
    En welk voordeel kan ik er uit halen?
    vermits een vennootschap een aparte rechtspersoon is komt u als natuurlijke persoon enkel tussen als vertegenwoordiger van die vennootschap
    dus vanaf het eerste ogenblik melden dat de koper de vennootschap is
    dit maakt voor de verkoper hoegenaamd geen verschil als je koopt
    mocht je leasen kun je rekenen op fleetkorting
    (eigenaardig dat je een vennootschap hebt en dit niet weet, maar bon)

Comment

slechten boekhouder?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
        dus vanaf het eerste ogenblik melden dat de koper de vennootschap is
        dit maakt voor de verkoper hoegenaamd geen verschil als je koopt
        euhm toch wel hoor.
        Verschillende merken geven meer korting en aangepaste packs voor btw-plichtigen. ook al koop je maar 1 wagen of heb je maar 1 wagen in je venootschap zitten.
        Zo kreeg ik bv. indertijd bij de coupé direct 10% korting terwijl het anders maar 7% was. en heb ik bij de mondeo ook 10% op de totaalprijs (dus ook van de opties, terwijl velen daar geen korting op geven) gekregen plus een bijkomend pack.

direct zeggen dus. of je koopt hem particulier om hem nadien door te verkopen aan je zaak en dan betaal je 2 keer inschrijving.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
          euhm toch wel hoor.
          Verschillende merken geven meer korting en aangepaste packs voor btw-plichtigen.
          dealerafhankelijk uiteraard
          bovendien is niet iedere vennootschap BTW-plichtig, er bestaan ook burgerlijke vennootschappen

Comment

dealerafhankelijk uiteraard
            bovendien is niet iedere vennootschap BTW-plichtig, er bestaan ook burgerlijke vennootschappen
            kwist dat je ging reageren op die btw-plichtig
            elke venootschap dan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
              elke venootschap dan
              dealerafhankelijk
              bij BMW bijvoorbeeld krijgen vennootschappen dezelfde korting als particulieren als ze niet komen voor fleet (plaatselijke uitzonderingen en stockmodellen eventueel uitgezonderd)

@lisav: in welke sector is uw vennootschap actief, als ik vragen mag?

Comment

Ook opletten met de CO uitstoot van de wagen die je koopt, afhankelijk van de uitstoot kan je de wagen van 60% tot 90% of zoiets fiscaal inbrengen. Vroeger was dit altijd 75%, maar nu dus niet meer ! De nieuwe generatie BMW 2 liter diesels zijn 75% bijvoorbeeld, maar koop je een ander merk of wagen met zwaardere motor, dan zit je meestal op die 60%, wat niet veel meer is.

Beste om op het bedrijf te zetten is natuurlijk een lichte vracht => 100% btw terug, 100% af te trekken, geen voordeel in natura die je moet betalen aan je zaak, alle onderhoud/verzekering/noem maar op 100% in te brengen als kost, ....

Let ook op als je een gewone wagen koopt en je verkoopt hem vroeger dan einde afschrijving: bij aankoop kan je 50% btw recupereren, bij verkoop dien je 100% btw af te dragen op de verkoopprijs ! Dus als je hem verkoopt aan meer dan de helft van zijn aankoopwaarde, betaal je uiteindelijk meer dan 21% btw op je wagen !! Bij lichte vracht heb je wederom dit probleem niet

Een andere regel die ik gehoord heb: wagen duurder dan 25.000 euro = best aankopen via zaak, is ie goedkoper = beter privé aankopen en kilometers doorrekenen aan je zaak aan 0,3 euro/km.

En inderdaad, als vennootschap krijg je normaal direct de fleetkorting van 11% bij sommige merken... BMW was 8% dacht ik en Mercedes bijvoorbeeld geeft bijna geen korting: 4% (maar hebben meestal wel packs aan voordeelprijzen en als je die erbij neemt kom je uiteindelijk ook aan de 8%)
                Last edited by ; 23/08/2007, 11:00.

Comment

dealerafhankelijk
                  bij BMW bijvoorbeeld krijgen vennootschappen dezelfde korting als particulieren als ze niet komen voor fleet (plaatselijke uitzonderingen en stockmodellen eventueel uitgezonderd)

@lisav: in welke sector is uw vennootschap actief, als ik vragen mag?
                  't Zal best wel dealerafhankelijk zijn, maar ik heb enkel ervaring met BMW.

En daar krijgen vennootschppen onmiddellijk meer korting aangeboden dan particulieren.

Mvg,
                  FramF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Freude am Fahren Bekijk Berichten

't Zal best wel dealerafhankelijk zijn, maar ik heb enkel ervaring met BMW.

En daar krijgen vennootschppen onmiddellijk meer korting aangeboden dan particulieren.

Mvg,

FramF
                    Hmm, zeker van? Ik heb bij BMW 7% gehad en niet meer en niet minder... Ofwel hebben ze mij "gekloot".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wabe Bekijk Berichten
                      Hmm, zeker van? Ik heb bij BMW 7% gehad en niet meer en niet minder... Ofwel hebben ze mij "gekloot".
                      En is "ik" een vennootschap of een particulier?

'k heb het hier over korting die "spontaan" wordt aangeboden. Vaak is dat 5% voor particulieren en 7% voor vennootschappen.

Niets belet natuurlijk dat en particulier na onderhandelingen een grotere korting krijgt dan een venootschap ...

Comment

plaatselijke uitzonderingen en stockmodellen eventueel uitgezonderd
                        .....

Comment

.....

't Was bij verschillende dealers zo. Maar dat zullen dan inderdaad de plaatselijke uitzonderingen zijn.

Comment

En is "ik" een vennootschap of een particulier?

'k heb het hier over korting die "spontaan" wordt aangeboden. Vaak is dat 5% voor particulieren en 7% voor vennootschappen.

Niets belet natuurlijk dat en particulier na onderhandelingen een grotere korting krijgt dan een venootschap ...
                            Ik .. is in dit geval een venootschap.

Comment

't Was bij verschillende dealers zo. Maar dat zullen dan inderdaad de plaatselijke uitzonderingen zijn.
                              hier bij Monserez in Kortrijk en Aalbeke is men daar zeer categoriek in, ook in Roeselare schijnt het zo te zijn, misschien hebben we wel gierige BMW dealers in Z-W-Vlaanderen

Comment

Inderdaad sinds 1 april 2007 opletten voor de CO2 belasting op aankoop nieuwe wagens met je vennootschap. Daar waar vroeger de 75% aftrekbaarheid de regel was is diet nu NIET meer zo.

Ik meen me te herinneren dat voor dieselwagens 80% aftrekbaarheid geldt tussen 120 en 140 g CO2, 75% tussen 140 en 160 g CO2 en 60% bij alles daarboven.

Maakt de keuze moeilijk, veel wagens, groter en suv vallen af of men moet de wagen prive aankopen en verhuren aan de vennootschap, mijn boekhouder zal het beste nog uitzoeken, pas in 2008 nieuwe wagen nodig!

Comment

Afschrijven op basis van Co2 uitstoot is normaal niet van toepassing indien het een vrij beroep is. Indien je km aanrekent aan de vennootschap hou er dan rekening bij dat de belastingen daar ook een limiet kunnen opleggen.

Comment

hallo,
                                    een vraagje ivm fleetkorting.
                                    wij hebben op onze bvba een iveco bestelwagen gekocht.
                                    nu is mijn vraag of wij daar ook een fleetkorting kunnen op krijgen, ik vind dit echter nergens terug.
                                    hopelijk gauw een antw.
                                    alvast bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fleurke Bekijk Berichten
                                      hallo,
                                      een vraagje ivm fleetkorting.
                                      wij hebben op onze bvba een iveco bestelwagen gekocht.
                                      nu is mijn vraag of wij daar ook een fleetkorting kunnen op krijgen, ik vind dit echter nergens terug.
                                      hopelijk gauw een antw.
                                      alvast bedankt
                                      Om aan fleetvoorwaarden te kunnen aankopen moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen dewelke verschillen van merk tot merk. (Soms minimaal aantal voertuigen in het wagenpark)

Je vraagt dit best even na bij Iveco Belux.

Mvg,

Comment

Waarom regelt je boekhouder dit niet?
                                        2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

Comment

Working...
                                        X