Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto oprijden als je relatief veel km's/jaar doet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto oprijden als je relatief veel km's/jaar doet?

Zoals de meeste wel weten is een auto oprijden tot hij versleten is de voordeligste manier van autorijden.
    Nu vraag ik mij af:
    Is dit ook van toepassing als je "relatief veel" kms per jaar doet?
    Wij doen elke jaar ongeveer een 30k km.
    Auto is nu 2,5 jaar oud en staan bijna 80k km op de teller.
    Nieuw gekocht voor 18500 euro (catalogusprijs was 24000) en zou nu nog een 13000 euro waard zijn.
    Zou het beter zijn om deze auto te verkopen voor hij bv binnen 2,5 jaar aan 160k km zit, of toch gewoon oprijden?
    Graag jullie mening!
    Last edited by ; 21/10/2015, 17:43.

Over welk merk/model/brandstof gaat het hier?

Comment

30K per jaar is 300K op 10jaar... ik zie het probleem niet.
      men golf heeft er nu bijna 485 000 en t gaat zo traag voor ik aan een miljoen geraak (ben dit jaar op weg om de 40K/jaar aan te tikken)

Comment

Het is een Hyundai I30 Wagon 1.6 crdi

Comment

je hebt nog 2,5 jaar garantie....
          mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
          Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Klopt, het is dan ook niet de bedoeling om hem direct weg te doen.
            Het is gewoon iets dat ik mij afvroeg.

Comment

Als de opvolger een betere wagen is en het is financieel haalbaar dan zou ik het overwegen.

Comment

voor velen is 160k km al teveel voor een okkazie.
                of je die nu na 10jaar wegdoet met 300 000km of 600 000km maakt erna niks meer uit, ze willen er niks meer voor geven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                  voor velen is 160k km al teveel voor een okkazie.
                  of je die nu na 10jaar wegdoet met 300 000km of 600 000km maakt erna niks meer uit, ze willen er niks meer voor geven

In de hoofden van veel Belgen is 100.000km al te veel. Voor die mensen is een auto versleten vanaf 100.000km, ongeacht welke motor er in zit.

Comment

Goeie vraag, moeilijke berekening.
                    Restwaardes kan je vinden. De waardedaling in de latere jaren is altijd kleiner dan in de eerste jaren, en vanaf ca 10 jaar en meer dan 200.000km maakt het allemaal niet veel uit.

Wat veel moeilijker te berekenen of in te schatten is zijn de onderhoudskosten en de betrouwbaarheid.
                    Als je een paar keer per jaar een factuur van 1000€ moet betalen is de lol er zeker van af, en als je daarenboven nog eens regelmatig in panne staat en je auto voor je werk nodig hebt, dan is de liefde snel voorbij.
                    Uitzonderingen daargelaten, Capri haalt er zijn neus niet voor op om een versnellingsbak te steken of de motor te opereren. Dan worden je herstellingen natuurlijk goedkoop, en kan je echt goedkoop rijden als je er niet mee in zit om met een oude auto te rijden.

Een goede dieselmotor mag in de basis er geen probleem me hebben om de 300k te halen.
                    Je zal dan natuurlijk wel al eens een distributieriem extra of een koppeling moeten steken, en bij een officiële garage zijn dat dure herstellingen.

Comment

Puur economisch gezien is het eigenlijk heel simpel: een auto verliest het meeste van zijn waarde tijdens de eerste twee jaar en eerste 99.000 km.

Je bent gemiddeld genomen het goedkoopst af als je een auto van 1.5 à 2 jaar koopt en die compleet op rijdt, ttz: tot wanneer je herstelkosten krijgt die niet meer in verhouding zijn tot de geschatte resterende levensduur van de auto. De meeste auto's die normaal behandeld en onderhouden worden halen tegenwoordig met gemak 200.000 km.

Mijn Mondeo heb ik nieuw gekocht, dus in die eerste twee jaar het meeste op verloren, maar qua onderhoud/herstellingen geen abnormale kosten gehad tot nu toe en ik zit aan 275.000 km op 11 jaar (2 jaar uitgeschreven geweest, dus 30.000 km/jaar ook). Er is geen enkele andere optie die goedkoper was geweest dan hem tot nu toe houden. En als ik er een van 2 jaar/50.000 km gekocht had (zoals mijn Volvo ondertussen), dan was het nog goedkoper geweest.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Als je vandaag bv. een nieuwe auto koopt die vrij uniek is (een of andere Aston Martin of zo ?), dan zou het kunnen dat je restwaarde vrij hoog blijft...

En als je natuurlijk gewoon graag af en toe met iets nieuws rijdt, dan moet je zelf maar even uitmaken hoeveel dat nieuw speelgoed voor jou mag kosten .

Comment

Zou je met auto's die nu in 2015 gebouwd worden het ook meer dan 10 jaar en 300000 km uithouden zonder hoge kosten?
                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

1ste vraag is eerder: hoe maakt ge die km's? Is dat enkel autosnelweg of toch relatief veel optrekken en afremmen? Auto's die enkel autosnelwegen doen slijten op zich heel weinig en kunnen hoge kilometer aantallen aan. Auto's die veel korte afstanden doen of meer mechanisch belast worden zien meer af en slijten dus sneller: niet zozeer motorisch wel alles wat daar rond zit. Een koppeling slijt elke keer als je die gebruikt, hoe goed je ook schakelt. Een startmotor kan maar zoveel keer gebruikt worden eer de koolborsteltjes op zijn. enzovoort enzovoort.

Als ge genoeg verdient kunt ge het verlies slikken, anders gewoon zoals de meesten de auto oprijden (maar niet besparen in onderhoud anders is het einde er sneller dan ge wilt).
                          www.peugeotforum.be

Comment

Dat speelt inderdaad mee wat levensduur betreft.
                            Voor mijzelf: ik rij binnenwegen, gewestwegen en snelweg, elk ongeveer een derde; soms rustig, soms sportiever, soms tussenin.
                            De Mondeo krijgt correct onderhoud, is gechipt naar 175pk/420Nm (ipv 155pk/360Nm), en wordt altijd op verantwoorde manier warm gereden.

Maar los daarvan: hoe dan ook blijft het economisch het interessantste om een betrouwbare en redelijk geprijsde "jonge tweedehands" te kopen en op te rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                              1ste vraag is eerder: hoe maakt ge die km's? Is dat enkel autosnelweg of toch relatief veel optrekken en afremmen? Auto's die enkel autosnelwegen doen slijten op zich heel weinig en kunnen hoge kilometer aantallen aan. Auto's die veel korte afstanden doen of meer mechanisch belast worden zien meer af en slijten dus sneller: niet zozeer motorisch wel alles wat daar rond zit. Een koppeling slijt elke keer als je die gebruikt, hoe goed je ook schakelt. Een startmotor kan maar zoveel keer gebruikt worden eer de koolborsteltjes op zijn. enzovoort enzovoort.
                              hangt dan ook van auto tot auto af. koppeling is te vervangen, startmotor ook.
                              koppeling kan je kapotrijden op 100k km maar kan je ook zuinig mee omgaan dat die 200k km haalt. binnenwegen of autosnelweg maakt amper uit (ik gebruik men golf de laatste 3.5jaar om 5km naar het station te rijden en heb er al 120 000km mee gereden. ook geen idee hoe oud de koppeling al was).
                              gisteren nog eens naar de garage geweest met de golf en daar was ik weeral nr 2 met hoge km's. er is er daar ene die met elke auto MINSTENS 600 000km rijd.
                              die had laatst een okkasie gekocht met 200 000km en heeft er op 3jaar nu 500 000km bijgezet.

een versleten motor is er ene waar er teveel materiaalverlies is aan de cilinderwanden en dat haalt geenenkele auto in belgie. wat je wel krijgt is dat er hoge kosten samen beginnen te vallen. die is niet versleten maar ze hebben onderhoudsgevoelige zaken laten samenkomen.
                              bv koppeling die al 20 000km begon door te slippen en nu ineens moet hun distributieriem ook vervangen worden. dat is een éénmalige kost en dan ben je ook weer 150-200K km safe.

je hebt uitzonderlijke motoren waar gewoon niks aan komt, ook al doe je geen deftig onderhoud. De golf 1.6Dmotor is er zo ene. distributieriem zal er al heeeeel lang op toen ik die kochte, en ik heb er nog 100k km mee gereden voor ze vervangen werd. en volgens de garage was de riem nog altijd in goeie staat en hoefde niet vervangen te worden.
                              bij een golf2 1.6D is er ook GEEN onderhoudsinterval bepaald voor de riem
                              Last edited by ; 22/10/2015, 11:36.

Comment

zegt veel over oude motoren t.o.v. nieuwe, als je hoort van de problemen met distributiekettingen bij de TSI's en andere turbomotoren

Comment

bwah, mijn distributieriem moet elke 240K dus da's nu niet echt onderhoudsgevoelig. Wat nieuwe auto's nu wel hebben is het dubbel massa vliegwiel en dat is niet altijd een zege geweest qua betrouwbaarheid. Lang leve het enkel massa vliegwiel dat eigenlijk onderhoudsvrij is, maar iets meer trillingen geeft dan het dubbel massa vliegwiel.
                                  En de koppeling: een auto die 100 km autosnelweg bolt of eentje die 100 km binnenwegen bolt geeft wel degelijk een verschil. Het hoeft daarom niet altijd de koppeling zelf te zijn, maar wel al hetgene dat erbij komt. Drukgroep moet meer werken, schakelmechanisme ziet meer af. Enfin, allemaal aandachtspunten bij kortere afstanden. Die met zijn 500k op 3 jaar is niet van klein afstandjes rijden. Zijt maar zeker dat die veel snelweg km's doet waardoor de auto op zich al minder afziet. Als gij enkel en alleen die 5 km naar het station blijft doen, gaat uw auto dat op een gegeven moment toch niet meer zo fijn vinden omdat die eigenlijk nooit echt goed op temperatuur komt.
                                  www.peugeotforum.be

Comment

In de toekomst kijken kan niemand denk ik, hangt ervan af.. als de auto altijd netjes wordt onderhouden en elke dag rijdt je voldoende km's mee op de autostrade waardoor de motor goed warm wordt.. Denk ik van wel. Maar alles wat aan slijtage onderhevig is zal je wel moeten vervangen uiteraard (remmen, banden, batterij,...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                      Uitzonderingen daargelaten, Capri haalt er zijn neus niet voor op om een versnellingsbak te steken of de motor te opereren. Dan worden je herstellingen natuurlijk goedkoop, en kan je echt goedkoop rijden als je er niet mee in zit om met een oude auto te rijden.
                                      Mijn vader is in zijn jonge jaren een Mercedes en Capri-freak geweest. Heeft allerlei capri's gehad. Maar eender welke dat hij kocht, het eerste wat hij deed was de versnellingsbak er onderuit en die werd dan vervangen door die van een Taunus. En dan had hij altijd vele zorgeloze kms ermee. Volgens hem deugden de versnellingsbakken van de capri's totaal niet en die van de taunus wel en die waren onderling verwisselbaar.

Comment

Wat betreft de kms. Auto's kunnen veel hebben. Ik lees laatst nog op een C5 forum dat er iemand een C5 van 2005 gekocht heeft met 435000km. Zoiets zou ik nooit meer kopen, maar die zat er niet mee in.

Dus het kan.

Ikzelf zit met firmawagens die op max 185000km eruit gaan en eerlijk gezegd ben ik een auto dan ook beu. Maar dat ligt aan mijn eigen en wss ook omdat ik zoveel in de wagen zit.
                                        Ook toen ik nog eigen wagens had, reed ik max 4 jaar met een wagen en dan wilde ik gewoon iets nieuws.

Maar mijn vader die rijdt zijn auto's meestal op. En dat zelfs in de zin van echt kapot. Hij is zelfs te gierig om onderhoud aan de auto te laten doen, alhouwel dat de laatste jaren wel wat veranderd is. Vroeger zat er op elke hoek van de straat wel iemand die in het zwart aan een auto werkte en haalde ge stukken op het stort. Heeft zo ooit ne occasie Golf 2 gekocht die net onderhoud had gehad en hij heeft er 150.000km mee gedaan zonder enig onderhoud en tot er een barst in de culassa kwam. Uiteindelijk op het stort voor een paar 1000frank een andere culasse gevonden en iemand die dat voor 10000fr plaatste. En zijn antwoord erop was: 'als ik die 150.000km telkens op onderhoud was geweest, had mij dat veel meer gekost'

Zelf ben ik nog altijd van mening dat een auto de meest slechte investering is die ge kunt doen. En hoe sneller ge ze weg doet, hoe slechter de investering. Dus oprijden is sowiso altijd het beste. Maar ge moet dan voor uw eigen uitmaken of ge dan nog 'vreugde aan het rijden hebt'. Veranderen van spijs doet eten zegt men

Comment

Working...
                                        X