Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat Doblo tweedehands

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Fiat Doblo tweedehands

    Mijn zus overweegt om tweedehands een Fiat Doblo te kopen.
    Deze heeft ze bijvoorbeeld gezien:



    IS dit een verantwoorde keuze? Waar moet ze op letten? Wat zijn de pijnpunten bij deze auto's? Is er een beter alternatief?

    Alvast merci voor de feedback!
    OO 00 OO

    Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

  • #2
    ik heb zo enen gehad om broodronde te doen, aan 100000km was de motor voor de kloten, de 1300 diesels zijn gekend voor probleempjes.

    Comment


    • #3
      Ik heb exact hetzelfde model en dezelfde uitvoering met exact dezelfde motor, alleen is de mijne blauw, 6 maand jonger en heeft hij 148000 km op de klok.

      De advertentie betreft een Doblo Malibu, een beperkte serie op het einde van dat specifieke model (die al een doorontwikkeling was van het pre-faceliftmodel).
      Dat betekent: airco, verduisterde ruiten, zetelverwarming voor bestuurder, mistlampen voor, radio-cd met 7 luidsprekers en de zilverkleurige accenten als dakrails, spiegels,...
      De enige optie die je nog kon krijgen was parkeersensoren.

      Motor is de bekende 1249 cc die ook in verschillende Opels steekt, hier in 85pk versie.
      Deze voldoet voor mij ruimschoots, zeker in Vlaanderen. Doe je heel veel autostrade, dan kijk je best uit naar een 1.9 diesel. De 1.3 multijet heeft een kort gespreide versnellingsbak, nadeel is dat je 120km/h doet aan 3100 toeren.
      Motor ziet er niet per se vanaf, maar op lange ritten merk ik van mezelf op dat ik eerder 110 ga rijden omwille van het motorgeluid. Ik heb er zelf al mee in het centraal massief, de Alpen,... gezeten met 4 personen + een pak bagage, en toch altijd overal geraakt.

      Iemand die van een gewone middenklasser komt met pakweg 150 pk zal teleurgesteld zijn als hij dezelfde rijstijl wil aanhouden want dat gaat niet. Dit is eigenlijk de eerste auto die me doet nadenken over inhalen, anticiperen... Niet gewoon gas induwen en inhalen, maar in heuvelachtig gebied maken dat je in de juiste versnelling zit, gaatje laten vallen en dichtrijden,...

      Blok is ook niet vies van toeren, draait maar lekker vanaf 1600-1700 toeren en gaat met veel plezier boven 4000 toeren draaien.

      Volgende kosten gehad tussen 0 en 148000km.

      - rond 85.000 km: draagarmen voor links en rechts vervangen. Typische kwaal bij Fiat/Alfa, ik had het vrij vlug omdat ik 90% binnenbanen doe en vaak ook slechte banen/kasseibanen. Kostte 450 euro werk inbegrepen.

      - rond 100.000 km: buitenste mantel uitlaat begon door te roesten. Weggesneden in garage. Kwartiertje werk, rij verder nog steeds met de originele uitlaat.

      - rond 125.000 km: vacuumdarmpje van turbo lek waardoor ik al fluitend rondreed. Gefixt door garage voor 20 euro.

      - rond 135.000 km: foutmelding ABS, in de garage stekkers gekuist en alles werkt weer zoals het moet. Was 10 minuten werk. Eveneens preventief startmotor laten reviseren, want bij heel koud weer (vanaf -5 ofzo) bleef de starter heel even doordraaien. Was 165 euro. Gedeeltelijk ook normaal dat die snel sleet, heel vaak ritjes van 2-3km met continu starten + wagen slaapt buiten.

      Denk dus op 7 jaar 750 euro onverwachte kosten, wat mijn inziens heel goed meevalt.

      Op bijna 150.000km voelt de wagen nog zeer goed aan. Ik plan hem nog 3 jaar/70000km bij te houden. Daarna doe ik hem ofwel weg, of hij blijft als 3de wagen (kost geen hol: 175 euro taks, 295 verzekering en dat is het).

      Verbruik zit ik tijdens woon-werk op een dikke 5 liter. Autostrade aan 110km/h geeft 6 liter, 120 geeft al snel 6,5 (je bent dan ook met een kleerkast op de baan qua luchtweerstand. Ooit via de binnenwegen naar Parijs gereden aan 4,2 gemiddeld. Ooit heb ik ook, bergaf en wind mee, 185 km/h op de teller gezet in Duitsland ��.

      De alternatieven zijn: Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Opel Combo (sinds nieuwe model een kloon van de Doblo), VW Caddy (superieur qua afwerking, ook een pak duurder), Dacia Dokker en misschien vergeet ik er nog enkele.

      Als je specifieke vragen hebt, shoot!
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door bakkerbart Bekijk Berichten
        ik heb zo enen gehad om broodronde te doen, aan 100000km was de motor voor de kloten, de 1300 diesels zijn gekend voor probleempjes.
        Mag ik ook weten dewelke zodat ik budget kan voorzien?
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • #5


          Dat ze dus niet kapot zijn, kan je zien in bovenstaande link: exemplaren met meer dan 200.000km op de klok.

          Die link leert me ook dat de vraagprijs van de getoonde advertentie gewoon goed is!
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
            Mijn zus overweegt om tweedehands een Fiat Doblo te kopen.
            Deze heeft ze bijvoorbeeld gezien:



            IS dit een verantwoorde keuze? Waar moet ze op letten? Wat zijn de pijnpunten bij deze auto's? Is er een beter alternatief?

            Alvast merci voor de feedback!
            Ik zie op het controle bewijs enkele opmerkingen...

            Comment


            • #7
              Als ze een slag groter zoekt, ik doe eventueel mijn master weg (op zoek naar wat kleiner)
              Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

              Comment

              Working...
              X