Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkoop annuleren

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verkoop annuleren

Hallo

ik heb een vraag ivm de verkoop van mijn wagen. Ik heb vorige week mijn wagen verkocht maar krijg nu meer voor de wagen aar er iemand meer wil voor geven. Ikzelf rij er nog mee rond omdat mijn nieuw voertuig nog niet is ingeschreven.

Er is een document opgesteld met volgende zaken die vermeld zijn:
    - naam koper/verkoper
    - chassisnummer
    - voorschot cash
    - datum van ophaling alsook het verschuldigde bedrag
    - door beiden ondertekend

Nu is het nieuw bod aanzienlijk hoger en vroeg ik mij af of het contract kan geannuleerd of verbroken worden?

Alvast bedankt!

voorschot dubbel terugbetalen is normale regeling in zoiets

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      Nog nooit gehoord.

Nu lijkt het mij ook niet netjes om een gesloten overeenkomst opeens te annuleren.

Comment

das typische snotneuzenmentaliteit, als je er maar geld kunt uitkloppn

Comment

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is. ”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Tenzij anders bedongen is uw koper dus reeds eigenaar van uw auto.

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun WEDERZIJDSE toestemming of op gronden door de wet erkend...”(B.W.).

U kan dus met wederzijdse toestemming de koop ontbinden.

"Art.1614.De zaak moet geleverd worden in de staat waarin zij zich op het ogenblik van de koop bevindt."(B.W.).

Volgens mij sta je met zo een situatie niet strek in de schoenen als verkoper, tenzij je een milde koper hebt die het niet super erg vindt natuurlijk ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
            Nog nooit gehoord.

Nu lijkt het mij ook niet netjes om een gesloten overeenkomst opeens te annuleren.
            is toch vrij logisch, koper geeft voorschot...ziet hij af van de koop is het voorschot voor verkoper
            ziet verkoper af van de zaak is het niet meer dan normaal dat je zelfde geldelijk risico loopt

Burgerlijk Wetboek:
            Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
            Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
            En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.

Comment

is toch vrij logisch, koper geeft voorschot...ziet hij af van de koop is het voorschot voor verkoper
              ziet verkoper af van de zaak is het niet meer dan normaal dat je zelfde geldelijk risico loopt

Burgerlijk Wetboek:
              Art. 1590. Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :
              Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden.
              En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
              Interessant, maar denk ik al een erg oude wetgeving.

Comment

Wettelijk gezien kan je zo'n overeenkomst enkel verbreken mits overeenkomst van beide partijen. Gewoon vragen dus aan de koper of hij van zijn aankoop wil afzien. Het is natuurlijk niet netjes om voor wat kluiten zomaar een overeenkomst te willen verbreken. Over hoeveel geld gaat het trouwens?

Comment

wettelijk gezien mag dat eenzijdig mits inachtname van de wet

Comment

Dat is een verkoopsovereenkomst. Je kan er vanaf, maar hij kan schadevergoeding eisen.

Heb zo eens grond gekocht met gewoon overeenkomst via simpele email. Verkoopster wou plots niet meer verkopen en wij hebben een schadevergoeding bedongen.

Comment

niet bij een voorschot intexor, daar is't simpel

geen schadevergoeding, gewoon voorschot dubbel

Comment

je kunt als verkoper hopen dat de koper de wet niet kent en enkel het voorschot weergeven

maar in dezen draad, verkoper moet geen schrik hebben dat koper nog wat extra's kan eisen

Comment

Verkoper moet enkel schrik hebben voor zijne neus... Voor hetzelfde geld lacht diene koper er niet echt mee (wat normaal is)

Comment

niet bij een voorschot intexor, daar is't simpel

geen schadevergoeding, gewoon voorschot dubbel
                            Je bedoelt zoals een nieuwe auto kopen bij de dealer, voorschot betalen en dan willen annuleren? Ben je dan enkel dat voorschot kwijt of moet je nog extra betalen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                              Je bedoelt zoals een nieuwe auto kopen bij de dealer, voorschot betalen en dan willen annuleren? Ben je dan enkel dat voorschot kwijt of moet je nog extra betalen?
                              Schadevergoeding bij verbreking staat hier vermeld in verkoopovereenkomst, meestal in kleine letters op de achterkant.
                              Voorschot en schadevergoeding kunnen dus verschillen.
                              Voorschot is in onderling overleg.

Comment

Is toch vrij simpel, bel de koper en zeg dat je de wagen total loss hebt gereden. Dan zal hij wel snel genoeg van de koop afzien en blij zijn dat hij zijn voorschot al terug krijgt.

Comment

en dan de nieuwe koper met zijn verhoogd bod zijn bod intrekken en ge zit daar met uw auto ....
                                  2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roger BMW Bekijk Berichten
                                    en dan de nieuwe koper met zijn verhoogd bod zijn bod intrekken en ge zit daar met uw auto ....
                                    Eigelijk zou het zo moeten gebeuren...de verkoop is gesloten..dit is not done vind ik,zegt veel over uzelf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                      Eigelijk zou het zo moeten gebeuren...de verkoop is gesloten..dit is not done vind ik,zegt veel over uzelf.

Compleet mee eens. Stel u eens in de plaats van de koper.

Comment

Het enige juiste antwoord.

Comment

Working...
                                        X