Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag inschrijving als oldtimer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • vraag inschrijving als oldtimer

    Hallo iedereen,

    Ik heb een dagelijkse wagen ingeschreven en verzekerd op mijn naam; daarnaast heb ik ook een golfke van 23 jaar oud (heden ook ingeschreven en verzekerd op mijn naam).

    Aangezien ik heel weinig kilometers doe per jaar met dat golfke, overweeg ik om hiervan de platen en verzekering op te zeggen. Zou hem weer inschrijven en verzekeren als hij oldtimer is. Maar dan heb ik dus geen nummerplaat meer, laatste inschrijving was wel op mijn naam.

    Deze week wist iemand mij te vertellen, dat het mogelijk zou zijn dat als de wagen effectief 25 jaar oud is, je deze met je nummerplaten van je daily kan aanbieden op de keuring. Klopt dit / mag dit?

    Destijds heb ik namelijk Z-platen + garagist moeten meevragen om mijn golfke gekeurd te krijgen. Wil dit geen tweede keer.

    Kan iemand mij vertellen hoe dit juist zit?

  • #2
    voor een oldtimer op uw eigen naam in te schrijven, kan je die idd keuren met de platen van je daily wagen die ook op u naam staat (dus geen firmawagen).
    let wel op, je mag de auto ermee keuren. in principe mag je er wettelijk wel niet mee naar de keuring rijden, wegens niet ingeschreven.

    voorzie ook dat de verzekering je een tijdelijk groen verzekeringspapier geeft op die golf dan met de nr plaat van je daily wagen. als er iets zou gebeuren, zijn ze daar rap om met dit detail niet te betalen (spreek uit ervaring).
    waarom zou je die als oldtimer gaan inschrijven? ook als die daily oldtimer wordt, betaal je zowieso maar 32€ wegenbelasting.
    voor oldtimers gaan ze periodieke keuring toch weer invoeren.
    voor die 2jaar (misschien 1,5jaar, wanneer wordt die exact 25), zou ik die gewoon houden. je hebt dan direct ook een backup wagen als er met de hoofdwagen iets zou voorvallen (defect, onderhoud, ...)

    Comment


    • #3
      Je kan die na twee jaar ook gewoon terug opnieuw inschrijven: dan ga je eerst naar je verzekeraar, daarna naar DIV en als laatste - als je je nieuwe plaat ontvangen hebt - naar de keuring.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
        voor een oldtimer op uw eigen naam in te schrijven, kan je die idd keuren met de platen van je daily wagen die ook op u naam staat (dus geen firmawagen).
        let wel op, je mag de auto ermee keuren. in principe mag je er wettelijk wel niet mee naar de keuring rijden, wegens niet ingeschreven.

        voorzie ook dat de verzekering je een tijdelijk groen verzekeringspapier geeft op die golf dan met de nr plaat van je daily wagen. als er iets zou gebeuren, zijn ze daar rap om met dit detail niet te betalen (spreek uit ervaring).
        waarom zou je die als oldtimer gaan inschrijven? ook als die daily oldtimer wordt, betaal je zowieso maar 32€ wegenbelasting.
        voor oldtimers gaan ze periodieke keuring toch weer invoeren.
        voor die 2jaar (misschien 1,5jaar, wanneer wordt die exact 25), zou ik die gewoon houden. je hebt dan direct ook een backup wagen als er met de hoofdwagen iets zou voorvallen (defect, onderhoud, ...)
        OK, ik heb wagen die ook op mijn naam ingeschreven staat (de madame rijdt daarmee).

        Eventueel kan ik hem ook al daily inschrijven, verzekering blijft dat dan hetzelfde?
        Backup is niet nodig, we hebben ook nog firmawagen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
        Je kan die na twee jaar ook gewoon terug opnieuw inschrijven: dan ga je eerst naar je verzekeraar, daarna naar DIV en als laatste - als je je nieuwe plaat ontvangen hebt - naar de keuring.
        Wil je zeggen dat ik eerst mijn nummerplaat en verzekering kan aanvragen en dan naar de keuring kan?

        Alleszins bedankt voor de reply mannen.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door FloR Bekijk Berichten
          Wil je zeggen dat ik eerst mijn nummerplaat en verzekering kan aanvragen en dan naar de keuring kan?
          Voor terug op een gewone plaat te zetten wel.

          Wil je hem meteen op O plaat (als dat binnen twee jaar uberhaupt nog kan voor een 25-jarige auto... afwachten) zal je eerst moeten laten keuren

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
            Voor terug op een gewone plaat te zetten wel.

            Wil je hem meteen op O plaat (als dat binnen twee jaar uberhaupt nog kan voor een 25-jarige auto... afwachten) zal je eerst moeten laten keuren
            Als je van daily naar oldtimerplaat gaat, is het altijd een keuring voor verkoop (herinschrijving voertuig voor nieuwe nummerplaat te bekomen, weliswaar op dezelfde titularis). Als het dezelfde titularis is, betaal je geen BIV meer en VB. Volgens mij kan je met de platen van een andere daily keuren, maar wettelijk mag je niet de baan op omdat het voertuig niet is ingeschreven. Als je tegengehouden wordt, heb je pech.

            Ik heb mijn auto ook laten keuren, maar die was wel al oldtimer. Dat kan je met de huidige plaat dan doen, omdat het voertuig nog is ingeschreven. Dat heeft me enkel een keuring voor verkoop gekost en een nieuwe nummerplaat. Afwegen of het de moeite en kost is om uw auto nog 2j ingeschreven te laten. Binnen 2j kan de wetgeving rond oldtimers ook weeral veranderd zijn natuurlijk.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
              Binnen 2j kan de wetgeving rond oldtimers ook weeral veranderd zijn natuurlijk.
              Het is dat !

              Tegen 2018 is een oldtimer pas vanaf de leeftijd van 30 jaar, hoor je toch als maar weer terugkomen...

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door FloR Bekijk Berichten
                Deze week wist iemand mij te vertellen, dat het mogelijk zou zijn dat als de wagen effectief 25 jaar oud is, je deze met je nummerplaten van je daily kan aanbieden op de keuring. Klopt dit / mag dit?

                Destijds heb ik namelijk Z-platen + garagist moeten meevragen om mijn golfke gekeurd te krijgen. Wil dit geen tweede keer.

                En om hier nog eens op terug te komen: ook een auto van minder dan 25 jaar mag je tegenwoordig terug laten keuren op uw eigen platen (bijvoorbeeld als je een auto particulier koopt zonder keuring)

                Dus Z-platen heb je hier niet meer voor nodig. Om de verplaatsing van uw thuis naar de keuring legaal uit te voeren... dat is een ander verhaal

                Comment


                • #9
                  Zolang je hem voor die dag verzekerd is er in principe niks aan de hand. Als je toch wordt tegengehouden voor controle kunnen ze mss wel moeilijk doen over het feit dat die niet is ingeschreven. Zonder verzekering gepakt worden is sowieso onmiddellijke inbeslagname.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                    Zonder verzekering gepakt worden is sowieso onmiddellijke inbeslagname.
                    Thans al verschillende keren oldtimer keuring gaan laten doen (of auto die pas gekocht is zo naar huis rijden), gewoon platen erop schroeven en maar gaas (altijd goed afgelopen oef )

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                      Thans al verschillende keren oldtimer keuring gaan laten doen (of auto die pas gekocht is zo naar huis rijden), gewoon platen erop schroeven en maar gaas (altijd goed afgelopen oef )
                      Zolang je geen flikken tegenkomt (of een ongeval) is het allemaal niks, maar je moet de pech maar eens net hebben.

                      Mijn broer cross'te vroeger rond met Escort MK2'tjes. Hij had toen ene originele die was gekeurd, ingeschreven en verzekerd. Dan kocht hij een andere voor mee rond te crossen die we dan ombouwde (dikker blok erin, achterbank eruit en kuipzetels vanvoor). Die omgebouwde werden nooit gekeurd of verzekerd, gewoon nummerplaten van de originele erop en gaan rondvlammen, immers de flikken controleren alleen uw papieren en niet de chassisnummer... Tot op een dag er een flik van in het dorp dat doorhad. Voor de rechtbank mogen voorkomen en dat heeft hem toen toch wat gekost.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                        Zolang je geen flikken tegenkomt (of een ongeval) is het allemaal niks, maar je moet de pech maar eens net hebben.
                        Inderdaad, dat maakte die oldtimer keuring ook altijd een beetje spannender

                        Mijn vorige verzekeraar wilde dat zelfs niet doen, verzekering voor een dag overzetten op een niet gekeurd en niet ingeschreven voertuig... om maar te zeggen dat het soms moeilijk is in dit land ;-)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          Inderdaad, dat maakte die oldtimer keuring ook altijd een beetje spannender

                          Mijn vorige verzekeraar wilde dat zelfs niet doen, verzekering voor een dag overzetten op een niet gekeurd en niet ingeschreven voertuig... om maar te zeggen dat het soms moeilijk is in dit land ;-)

                          Mja die willekeur bij verzekeraars is soms ook erg. Nochtans vorige week is mijn maat met zijn nieuwe 2ehands naar de keuring gereden met eigen platen, en heeft toch verzekering voor die dag gekregen op de chassisnummer.

                          Comment

                          Working...
                          X