Mededeling

Collapse
No announcement yet.

auto perte totale

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• auto perte totale

Hallo,

2 juli stond ik 's nachts aan de verkeerslichten stil en er reed een dame in me achterste. Ik heb een Volkswagen Passat van eind 2008, highline, supergoed onderhouden en weinig gebruikt.
    Heb hem onmiddellijk naar een volkswagen garage gebracht en gewacht.

Vandaag kreeg ik telefoon van de garage dat de expert is langsgekomen en dat de auto economisch perte totale verklaard is.
    Het probleem is dat de auto 7 jaar oud is, maar een showroom staat heeft.

Morgen zullen ze de marktprijs zeggen, wat moet ik doen als de marktprijs mij volledig niet aanstaat (aangezien ik gehoord heb dat die vaak veel lager is en omdat de auto zo goed onderhouden is) en hoe berekenen ze die marktprijs dan?

Ik hoop op een spoedig antwoord,
    Alvast bedankt

Oorspronkelijk geplaatst door Saidsarvar Bekijk Berichten
    Hallo,

2 juli stond ik 's nachts aan de verkeerslichten stil en er reed een dame in me achterste. Ik heb een Volkswagen Passat van eind 2008, highline, supergoed onderhouden en weinig gebruikt.
    Heb hem onmiddellijk naar een volkswagen garage gebracht en gewacht.

Vandaag kreeg ik telefoon van de garage dat de expert is langsgekomen en dat de auto economisch perte totale verklaard is.
    Het probleem is dat de auto 7 jaar oud is, maar een showroom staat heeft.

Morgen zullen ze de marktprijs zeggen, wat moet ik doen als de marktprijs mij volledig niet aanstaat (aangezien ik gehoord heb dat die vaak veel lager is en omdat de auto zo goed onderhouden is) en hoe berekenen ze die marktprijs dan?

Ik hoop op een spoedig antwoord,
    Alvast bedankt
    Indien je niet akkoord bent, kan je nog altijd via autoscout of 2de hands-sites gelijkaardige auto's opzoeken met ongeveer dezelfde opties, zelfde bouwjaar/ zelfde motor en deze doorsturen naar de verzekering. Bedoeling hiervan is , dat wanneer je in je recht bent, je schadeloos "moet" gesteld worden. Mijn broer heeft dit ook voorgehad; Voorgesteld bedrag was een stuk lager dan wat er gemiddeld gevraagd werd voor zijn wagen en dan heeft hij dit op mijn aanraden zo gedaan, en met succes!

Comment

Ik heb laatst ruzie gehad met Dekra. Ik moest van mijn verzekering zelf een waardebepaling voorstel doen, met zoekertjes enzo.

zo gezegd, zo gedaan en echt een realistisch voorstel gedaan, totaal niet overdreven. Dekra (expert) doet voorstel dat 2000 euro lager ligt. Daarbij geen woord uitleg. Ik schrijf opnieuw mail en zet daar opnieuw realistische zoekertjes in waarmee ik aan kan tonen dat mijn gevraagde prijs echt wel realistisch is.
      Hun reactie : 1000 euro erbij. Daarmee hebben ze het gat tussen hun en mijn bod voor de helft dichtgereden.

Opnieuw in mijn pen gekropen
      Gevraagd hoe ze daarbij kwamen. En waarom ik nu plots 1000 euro meer kan krijgen. Ook duidelijk gevraagd waarom ze die 1000 euro de eerste keer over het hoofd gezien hadden. Wat er mis gegaan was. En hoe ze daar nu toch zo bij komen. en of ik nog eens 1000 euro erbij kan krijgen als ik nog eens klaag. En ook duidelijk gesteld dat ik wel wou weten waar het spaak gelopen was met mijn waarde bepaling. Waar het verschil zat. Waarom mijn gevraagde claim niet juist was.
      Ik wou ook echt weten hoe ze dat bepalen. Tenslotte is een wagen voor de meeste gezinnen de op 1 na grootste investering. Dat wil zeggen dat die gasten wel een serieuze invloed hebben op uw financiele toestand. Als iemand zich daar zomaar in mengt en zo een macht heeft, dan wil ik weten hoe die aangewend wordt en hoe serieus die mens dat neemt.

Boze mail terug gekregen met de mededeling dat ik maar naar een gerechtsexpert moet gaan als het mij niet aanstaat. Van de advocaat te horen gekregen dat je er best niet verder op in gaat. Als je te lastig doet, dan halen ze het bedrag weer omlaag en daar kan je niets tegen in brengen.
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

Comment

Bedankt voor het antwoord, zal uw raad opvolgen en hopelijk zal het helpen.

Comment

Je kan altijd een tegenexpertise vragen indien je niet akkoord bent met wat de verzekering voorstelt. Wat ook in uw voordeel kan spelen, is om even op te zoeken via autoscout en dergelijke wat de prijs is van soortgelijke voertuigen (zelfde kilometerstand, opties, etc) om zo een beter voorstel te verkrijgen van de verzekering. Is inderdaad pech hebben want verlies zul je er steeds aan hebben, ook al ben je in je recht.

Comment

Nu heb ik nog een vraag, de garage zei dat de herstelkosten 7500 zullen bedragen. Kan ik het geld vragen van de verzekering van de tegenpartij en de auto meenemen en hem door een andere garage laten herstellen met dat geld?

Comment

Stel dat de verzekering zegt dat je 15.000 krijgt en je gaat akkoord, dan mag je niet vergeten dat de waarde van het 'wrak' daar ook in zit.
              Ze gaan jouw auto dan te koop stellen. Stel dat de hoogste bieder daar nog 5000 voor geeft, dan krijg je dus die 5000 van het wrak + 10.000 van de verzekering om zo aan jouw 15.000 te komen.

Wil je de wagen laten herstellen, dan kan je ervoor kiezen om om het wrak te houden en zal de waarde (in dit voorbeeld 5000 euro) afgetrokken worden van wat je van de verzekering terug krijgt. Vind jij iemand die hem voor 7500 effectief wil herstellen, dan heb je nog 2500 euro winst
              in de praktijk krijg je echter altijd te weinig van de verzekering. Ze schatten de wagen te laag in en herstellingskosten zijn altijd meer.
              Maar als je er bijvoorbeeld niet mee inzit om de wagen met 2de hands stukken te laten herstellen en bijvoorbeeld een knalgele achterbumper te monteren, dan kan je wel nog verder met de wagen zonder het verlies nu te pakken. Je schuift het dan eigenlijk door naar later, wanneer je de wagen van de hand wenst te doen.
              Dan zal de 'mager herstelde schade' een lagere verkoopwaarde met zich meebrengen.
              Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Saidsarvar Bekijk Berichten
                Nu heb ik nog een vraag, de garage zei dat de herstelkosten 7500 zullen bedragen. Kan ik het geld vragen van de verzekering van de tegenpartij en de auto meenemen en hem door een andere garage laten herstellen met dat geld?
                Als de herstelkosten 7.500 euro bedragen en het een economisch totaalverlies is, wil zeggen dat de waarde van de auto lager ligt dan 7.500 euro.
                Je krijgt hoogstens de waarde van de wagen uitbetaald, dus 7.500 euro zal je niet krijgen (tenzij je uiteraard de verzekeraar kan overtuigen dat dit de waarde van het voertuig is).

Je mag met het geld dat je van de verzekering krijgt de wagen eender waar laten herstellen.
                Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

economisch total loss wil zeggen dat de herstelling duurder uitkomt dan de waarde.

bv: jouw auto is 6000€ waard. er moet achteraan een nieuw achterpaneel in, 2 nieuwe zijkant, nieuw kofferdeksel, nieuwe lichten, nieuwe bumper en alles spuiten. dit kost bv 7500€.

jouw auto is total loss want de herstelling van 7500€ is meer dan de waarde van het voertuig. nu zou je ook 2dehandsdelen kunnen gebruiken. bv het plaatwerk van de sloop uit een andere slijpen, okkasie kofferdeksel, bumper en lichten erin. dan zou de herstelling bv 5500€ kosten.
                  je kan de garage een prijs laten maken met zulke okkasiedelen in de hoop dat je onder de waarde komt, dan wordt je auto gewoon zo hersteld.

OF, de verzekering zal je de waarde van het voertuig uitbetalen, zijnde die 6000€. maar dan ben je je auto kwijt. ze gaan je auto verkopen aan opkopers. stel dat die 350€ geven voor het wrak (een zwaar toegetakeld voertuig gaat vaak niet veel hoger, dat zijn ook geen gekken).

dan betaald de verzekering jou 6000€ uit en houden ze de auto
                  OF ze betalen jou 5650€ (6000€ van de waarde - de hoogste geboden prijs. jij koopt alsware je eigen auto terug voor het hoogste bod dat ze kregen) uit en je mag het wrak houden. dan kan jij zelf naar een garage gaan en die 'goedkoop' laten herstellen. bv die 5500€. dan houd jij nog steeds 150€ winst en is die toch hersteld. je moet dus zelf een beetje gaan rondhoren waar je de boel goedkoper kan herstellen en hoeveel ze voor je auto nog gaan bieden.

ik kocht 5jaar geleden een golfke 2 diesel voor 200€. 3tal jaar terug rijd er ene men deur haast af, heb 700€ gekregen van de verzekering (geen total loss). het de herstelling NIET uitgevoerd en rijd zo met de gedeukte deur (ik hoop een deur te vinden in diezelfde kleur zodat ik niet hoef te spuiten). nu is er ene tegen mijne linkerkant gereden. 667€ gekregen. nu overweeg ik om een andere te kopen (weer een hoop miserie van taxen, inschrijving, nieuwe nr plaat...) of die zelf goedkoop te herstellen (heb zelf nog vleugels enzo liggen).
                  ik heb al 5jaar goedkoop gereden voor die 200€ en er al bijna 1400€ aan verdient. als je auto goedkoop te herstellen is, zou ik het zo doen. je 'goed onderhouden' auto is dan wel gereduceerd tot een ongevalswagen maar je kan wat compensatiegeld in je zakken steken dan.

toon eens een foto van je wagen zijn schade
                  Last edited by ; 08/07/2015, 17:31.

Comment

Ik heb rondgekeken op de 2ehands websites en als ik zoek naar een gelijkaardige auto, dan vind ik comfortlines van hetzelfde jaar met dezelfde motor en km-stand met een vraagprijs van gemiddeld 13000.
                    Aangezien mijn auto highline is, kan ik niet geloven dat hij nog minder dan 7500 euro kost. Op de foto is de schade te zien van de achterkant. Aan de rest van de auto is er geen schade aangericht.IMG_5046.jpg

Comment

die schade valt nog mee
                      hoor eens rond wat herstelling zou kosten met onderdelen in tweedehands of van een afbraak. de auto toch nog herstellen is de moeite indien hij in heel goede staat is, met veel opties en weinig kilometers.
                      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Toch maar uitkijken... mijn auto was eerst ook economisch totaalverlies. Ik stond erop om de wagen toch te herstellen. De expert heeft in mijn ogen een te klein bedrag berekend waarop ik een herberekening vroeg. Resultaat... ik krijg NOG minder... De achterliggende reden was dat ik de auto deels met occassiestukken wilde maken! Laat je niet vangen...

check zeker ook http://www.autoforum.be/showthread.p...in-het-zak-zet

Als je een nieuwe wagen zou kopen kan je vaak wel winst eruit halen door het wrak te behouden. In het geval van mijn zus heeft ze zo extra kunnen profiteren omdat de dealer nog een recyclage premie voor het wrak gaf die hoger lag dan de waarde van het wrak.
                        Last edited by BEEMER; 08/07/2015, 18:53.
                        The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                        BMW F10 520da 2012
                        MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                        BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                        Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                        VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

En die is perte totale verklaard?

Shit zeg, benieuwd wat ze van onze Mini gaan zeggen( ook aangereden geweest achteraan toen ik aan de lichten stond)

Comment

daar klopt iets niet. als die autos 13k gaan, dan kan die met 7,5K niet total loss gezet worden (garage probeerd u bang te maken om direct maar een andere te kopen bij hem).

btw, dat hoeft niet zoveel te kosten hoor. bumper eraf en vervangen door een okkasie, kofferdeksel vervangen.
                            achter de bumper kijken naar eventuele schade in het plaatwerk, en als dat niet te hard geraakt is, gewoon extra beschermen tegen het roesten, alles weer monteren en verder karren.
                            spuit IN de chassisbalken achteraan ook één of andere anti-roest voor holle ruimten, want de beschermlak zal gebarsten zijn en dan gaan de balken roesten.
                            is volgens mij VEEEEL goedkoper te maken dan 7500k hoor

Comment

economisch verlies wordt ook anders berekend: als de auto in onderdelen goed zijn geld opbrengt gaat die ook weg. Heb het zelf voorgehad met een firmawagen: verzekering vond dat die meer opbracht door verkoop van onderdelen dan nog te laten maken.
                              www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                economisch verlies wordt ook anders berekend: als de auto in onderdelen goed zijn geld opbrengt gaat die ook weg. Heb het zelf voorgehad met een firmawagen: verzekering vond dat die meer opbracht door verkoop van onderdelen dan nog te laten maken.
                                De verzekeringen hebben veel te veel te zeggen en veel te veel lef. En de eigenaars en de garages moeten zich maar plooien naar de voegen van de verzekeraars. Zou wel eens mogen stoppen dat spelletje.
                                Hier in Gent in Carrosserie Malfait al jaren bezig met een juridische slag tegen het dominante gedrag van de verzekeraars. Eerst had hij steun van een hoop mede carrosserie bedrijven. Maar de verzekeraars en expertisebureaus spelen onder één hoedje en proberen er alles aan te doen dat daar zo min mogelijk wagens heen gaan. Daardoor is hij voor een groot deel alleen gevallen in zijn strijd tegen de verzekeraars. Jammer, want het verkleint zijn kans op succes. Maar hij blijft echt wel keihard doorzetten en steekt er bijna alles in wat hij heeft.

Ik blijf hem alvast steunen in zijn strijd door al ons carrosserie werk daar te laten doen. Ook brieven van verzekeraars en experten die ons adviseren daar niet meer te gaan worden integraal aan hem bezorgd. Alle beetjes helpen.
                                Motoren & Tjeurisme

Comment

Djesus voor zo schade als total loss verklaren? Bende bandieten.

Comment

Working...
                                  X