Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Velgenmaat - gelijkvormigheidsattest

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Velgenmaat - gelijkvormigheidsattest

Hey, ik zit met een (dringend) probleempje.

Ik ben aan het twijfelen tussen een gloednieuwe facelift Partner of een stockwagen.

De stockwagen wordt geleverd op 15inch stalen velgen met deksels.
    Ik kan met m'n garagist regelen dat er 16 inch alu velgen ondergestoken worden tegen een kleine meerkost. Maar hij weet niet zeker of dat kan volgens het gelijkvormigheidsattest. Als optie zijn (of waren want dit model wordt sinds kort niet meer geproduceerd) sowieso ook 16 inch velgen te krijgen.

Als er echter op het attest staat dat er enkel met 15 inch velgen mee mag gereden worden, krijg ik problemen met de keuring. Dat attest hangt vast met het chassis nummer.

Zou er dus opstaan dat er enkel met 15 inch velgen kan gereden worden omdat die zo geleverd is? Aangezien je destijds ook de optie van 16 inch velgen had, zou ik dit bizar vinden.

Iemand enig idee?
    Ben ik wat duidelijk? Ben hier snel (op 't werk) aan het typen....

Kunnen wij hier eigenlijk niks van zeggen, soms staan er op zo een attest meerdere maten vermeld, maar soms ook niet. (Zou niet weten wat de reden daarvoor is)

Maar, voor zover ik weet mag je toch met grotere velgen rijden, zo lang de totale omtrek, velg en band, binnen de tollerantiewaarden ligt.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Velgenmaat - gelijkvormigheidsattest

De reden waarom een bepaalde auto geen grotere velgen mag krijgen is meestal omdat het een eco model met lage co2 uitstoot is. Het is mogelijk dat ze dit zien op de keuring maar voor hetzelfde geld zien ze het nooit.

Het is trouwens aan uw garagist om dit uit te zoeken. Het zegt veel over hem dat jij dit hier moet komen vragen.
      Last edited by ; 15/04/2015, 14:14.

Comment

da's inderdaad voor de C0² waarde, maar dan moet dat wel specifiek vermeld staan dat die stijgt met het steken van velgen met hogere inch waarde

maar niets belet u om deze zelf te steken achteraf

als je naar de keuring gaat kan je altijd de 15" terug steken
        www.peugeotforum.be

Comment

Als de bandenmaat klopt is dat geen probleem. Volgens mijn gva mag ik enkel 15" steken (polo bluemotion dus idd voor die co2 shit), ben perfect gekeurd op mijn 18" velgen.
          2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

dan heeft de keuring op zich een fout gemaakt

als het is voor CO² waardes, dan mogen zij uw auto niet goedkeuren met een andere velgmaat. Gewoon geluk gehad dus dat de keurder er niets over af wist.
            www.peugeotforum.be

Comment

Ken er 4 met nog zo'n polo en allemaam gekeurd op velgen groter dan 15". Verdeeld over heel Belgie. Mijne is gekeurd zelf in Rotselaar, staan daar nochtans gekend als 'rotzakskes' (lees: streng).

Comment

bij de keuring werkt dan ook niet het grote licht hé: die tikken gewoon de band- en velgcombinatie in op hun scherm en als de afwijking binnen de norm ligt is het voor hen goed

voor mij maakt het niets uit trouwens
                ik zie ook liever mooie en grote velgen dan die standaard colablik koppen
                www.peugeotforum.be

Comment

Ja das wel waar. Dacht dat dat mischien automatisch op hun schermke zou komen. is een verlaging wel 'regelementair' bij een eco kar?

Comment

Op een Partner/Berlingo mogen er zeker 16" velgen (zelfs al staan die niet op het COC, alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%)

En wat iedereen hier zit te beweren over "eco" voertuigen klopt ook niet er is tot op heden nooit enige wetgeving geweest die beperkingen aan "eco" voertuigen zou opleggen (enkel de Programmawet 27 april 2007 art 147 over het voordeel dat je van de staat kreeg: 15% bij minder dan 105gr en 3% tussen 105 en 115gr ). Dit artikel is opgegeven maar voor de volledigheid wil ik het hier wel citeren:
                    Art. 147.[2 (NOTA : opgeheven met afwijking)]2
                    § 1. Er wordt een korting op factuur verleend voor alle uitgaven die werkelijk zijn betaald om een personenauto, een auto voor dubbel gebruik of een minibus in nieuwe staat te verwerven met een maximale uitstoot van 115 gram CO2 per kilometer.
                    De korting is gelijk aan 15 % van de aanschaffingswaarde met een maximum van 3 280 euro wanneer de CO2-uitstoot minder dan 105 gram per kilometer bedraagt.
                    De korting is gelijk aan 3 % van de aanschaffingswaarde met een maximum van 615 euro wanneer de CO2-uitstoot 105 tot maximaal 115 gram per kilometer bedraagt.
                    De kortingen worden toegekend aan de rechthebbende door tussenkomst van de leverancier van de in het eerste lid bedoelde voertuigen.
                    De in het tweede en derde lid vermelde maximale bedragen van de korting kunnen door de Koning worden herzien bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad.
                    § 2. Er wordt een korting op factuur verleend voor alle uitgaven die werkelijk zijn betaald om een personenauto, een auto voor dubbel gebruik of een minibus met dieselmotor in nieuwe staat te verwerven voorzover die motor standaard is uitgerust met een roetfilter en met een uitstoot van minder dan 130 gram CO2 per kilometer.
                    De korting is gelijk aan 150 euro en wordt toegekend aan de rechthebbende door tussenkomst van de leverancier van de in het eerste lid bedoelde voertuigen.
                    Voor de toepassing van deze paragraaf mag de roetfilter maximaal 5 mg deeltjes per kilometer uitstoten.
                    § 3. De voertuigen bedoeld in de §§ 1 en 2 zijn de voertuigen waarvoor het bezit van een Belgisch rijbewijs geldig voor voertuigen van categorie B of een gelijkwaardig Europees of buitenlands rijbewijs vereist is voor de besturing ervan.
                    § 4. Deze toegestane kortingen worden door de Staat als een element van de prijs van de in §§ 1 en 2 gedane bedoelde uitgaven aan de leverancier betaald.
                    § 5. De bedragen bedoeld in de §§ 1 en 2 worden geïndexeerd overeenkomstig artikel 178, §§ 1 en 3, 2°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
                    [1 § 6. Dit artikel is niet van toepassing op de uitgaven die werkelijk zijn betaald om een personenauto, een auto voor dubbel gebruik of een minibus in nieuwe staat te verwerven die uitsluitend wordt aangedreven door een elektrische motor.]1
                    Als iemand anders hier een ander artikel uit een wet/kb/decreet kan citeren moet je dit zeker doen en zal ik zeker mijn mening herzien, maar tot dan stel ik dat een "eco" voertuig net als elk ander voertuig aan de gewone wetgeving die voor elk voertuig geld moet voldoen.
                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                      Op een Partner/Berlingo mogen er zeker 16" velgen (zelfs al staan die niet op het COC, alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%)

En wat iedereen hier zit te beweren over "eco" voertuigen klopt ook niet er is tot op heden nooit enige wetgeving geweest die beperkingen aan "eco" voertuigen zou opleggen (enkel de Programmawet 27 april 2007 art 147 over het voordeel dat je van de staat kreeg: 15% bij minder dan 105gr en 3% tussen 105 en 115gr ). Dit artikel is opgegeven maar voor de volledigheid wil ik het hier wel citeren:

Als iemand anders hier een ander artikel uit een wet/kb/decreet kan citeren moet je dit zeker doen en zal ik zeker mijn mening herzien, maar tot dan stel ik dat een "eco" voertuig net als elk ander voertuig aan de gewone wetgeving die voor elk voertuig geld moet voldoen.
                      Thanks.
                      Zou me heel erg verwonderen als het niet mag. Het is ook geen eco versie.

Comment

het is straf dat je een auto kunt bestellen op bvb 15 inchers en xxx euros biv betalen, terwijl je buur zijn auto laat komen op de 18-ers en meer biv moet betalen...

zijn er in 2015 nog constructeurs die 1 co2 getal hebben voor alle verschillende leverbare wielen ?

Comment

't is net met auto's op de grenswaarde dat ge moet oppassen
                          je betaalt bepaalde belastingen op een bepaalde co² uitstoot. Als je dan van velgenmaat wijzigt waardoor je in een hogere categorie komt dan moet je dit in principe aangeven en dus ook meer jaarlijkse tax betalen. Constructeur doet dat ook in zijn brochures door de CO² uitstoot weer te geven (opnieuw bij grensgevallen) bij verschillende soorten velgenmaten.
                          Als je auto niet op die grenswaarde zit, maakt het allemaal geen drol uit natuurlijk.
                          www.peugeotforum.be

Comment

net zo met de %aftrek voor zelfstandigen natuurlijk, er hangt voor de staat veel aan vast

maar daar gaat het nu niet over, tis zuiver keuringerelateerd natuurlijk...maar straf dat zulke databases van keuring en div niet aaneen hangen, maar we zijn in be

Comment

keuring zou zoiets toch moeten controleren

als ze heel die rimram ingeven in hun computer dan zouden ze zoiets toch moeten opmerken, of is dat eerder iets voor de douane om op te merken. Bevoegdheden...
                              www.peugeotforum.be

Comment

met de bandentool van goca kan je zelf ingeven/berekenen wat er mogelijk is
                                Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

als je klikt op 'ik bezit geen pvg' dan kan je op de volgende pagina de standaard band ingeven (van het gelijkvormigheidsattest) en de gewenste band (een 16 inch maat in jouw geval)
                                dan zie je direct of deze binnen de toleranties valt.
                                Zo staat er op mijn papieren standaard 175/65/14 maar is gekeurd met een 185/65/15 zonder problemen
                                Je garagist zou zoiets toch moeten weten :-)

Comment

Working...
                                X