Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelf remblokken vervangen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Zelf remblokken vervangen

    Dag iedereen

    Zonet op onderhoud geweest en er werd mij verteld dat tegen het volgende onderhoud de remblokken aan vervanging toe zijn. Nu las ik wat rond en sommigen doen het blijkbaar zelf omdat het niet al te moeilijk blijkt te zijn.

    Wat is hier van waar? De remmen zijn van levensbelang en hoewel ik handig ben ingesteld, vraag ik me toch af ik het zelf kan doen.

    Betreft een Ford Fiesta V (bouwjaar 2002).

    Een zijvraag, ik heb het onderhoud laten doen bij iemand die het na zijn uren doet en ik moest 290 euro betalen voor de gewone zaken zoals olie en filters, maar daarnaast ook een brandstoffilter (die blijkbaar 70 euro kostte). Wat er daarnaast nog allemaal is aan gedaan weet ik niet, natuurlijk geen factuur bij zo'n mannen, maar ik kan desnoods wel bellen en vragen wat er juist is gebeurd. Maar de vraag is simpel, is die prijs voor een groot onderhoud bij iemand na zijn uren 'normaal'? Of kan ik dan beter bij een officiele garage gaan, iets meer betalen, maar dan wel de stempel in het boekje krijgen?
    Last edited by ; 30/03/2015, 19:25.

  • #2
    290 euro in het zwart lijkt me goed doorgerekend. Voor die prijs kan je het ook bij Midas of zo laten doen en dan weet je tenminste wat er aan gedaan is.

    Comment


    • #3
      Merkgarages zijn erg duur. Een onafhankelijke specialist heeft evengoed kennis van zaken. Garages die alle merken doen zijn even goed, voor de eenvoudige dingen.
      Om het zelf te doen, koop gewoon een werkplaatshandboek zoals een Haynes. Ik heb die voor motor en auto, en doe alles zelf met die boeken
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

      Comment


      • #4
        Als die kerel enkel olie en wat filters heeft vervangen dan is €290 veel geld. Zelf remmen vervangen is zeker doenbaar maar als je er weinig of niks van kent blijf je er beter af, zeker als het nog trommelremmen zijn.

        Comment


        • #5
          blokjes vervangen is 2keer niks en je zal niks aan het systeem veranderen. je moet natuurlijk wel weten waar je mee bezig bent. heb er ooit ene gehad waar zijn aftermarket remblokken niet volledig pasten tussen de geleiders. hij zat zijn remblokken er met de hamer in te kloppen (gegarandeerd dat ze dan gaan slepen). dan ben je natuurlijk verkeerd bezig.

          voor de rest is het kinderspel.
          -wiel eraf
          -remklauw losmaken
          -blokken uithalen (opletten bij clips, piepplaatjes, sensorkabels,...)
          -cilinder terugduwen
          -andere blokken erin
          -geleiders vrijmaken en eventueel koper vet eraan
          -remklauw terug monteren
          -wiel terug erop
          -ff in de auto pompen tot je weer remmen hebt voor je de straat op rijd.

          als je gaat de remvloeistof vervangen en ontluchten, is het wel beter dat je dergelijke zaken al minstens 1keer hebt kunnen doen

          Comment


          • #6
            Er zijn genoeg youtube filmpjes die uitleggen hoe het moet.
            Misschien enkele tips:
            -Bij ABS remmen wordt aangeraden keramisch vet te gebruiken omdat kopervet mogelijk het ABS systeem zou kunnen beinvloeden.
            -Remblokken vervangen mag enkel als de staat van je remschijven nog ok is, anders moet je die ook vervangen.
            -Bij het terugduwen van de remklauw is het mogelijk dat je remvloeistof boven de max peil komt, in dat geval zal je er wat uit moeten doen.
            -Remklauwschroeven worden normaal vervangen telkens je je remblokken vervangt en er wordt aangeraden om borgmiddel te gebruiken.
            -Ik had het eens voor dat de blokjes perfect pasten bij de linkerremklauw, maar niet bij de rechterremklauw, die moest ik een beetje erin kloppen.
            -Goedkope blokken te verkrijgen op mister auto.

            Comment


            • #7
              Ik heb gevraagd wat er nu juist aan gebeurd is

              mazoutfilter 71 euro
              ruitenwisservloeistof 2 euro
              pakkingstop (van olie vermoed ik) 3 euro
              luchtfilter 22 euro (en hier begin ik toch te vermoeden dat hij wel erg duur is, een luchtfilter op mister auto kost maar 10 euro)
              pollenfilter 26 euro
              olie 91 euro
              werk 61 euro

              Was trouwens maar 275 euro en geen 290 euro zoals ik eerst zei.

              Comment


              • #8
                Voor die prijs kunde evengoe naar de garage gaan, tzal u evenveel kosten.
                Die olie zal maar 30-40 EUR gekost hebben, want ik denk nie dat een auto technieker z'n olie in de auto5 gaat kopen.
                91 EUR is zelfs meer dan ze in de garage rekenen.
                Wel een dure brandstoffilter he. Voor diesel kosten die toch maar 30 EUR als ik me nie vergis, en voor benzine maar een tientje. Maar zeker geen 70 EUR.

                Comment


                • #9
                  En dan nog de vraag of het weldegelijk vervangen is he.... Er zijn er genoeg die zaken aanrekenen zonder het effectief te vervangen.

                  Comment


                  • #10
                    Idd, mij zien ze nooit of nooit meer bij een officiële dealer, 1 keer kunnen ze mij hebben maar geen 2

                    Comment


                    • #11
                      Ikzelf zal nooit bij een niet officiele gaan... Om diverse redenen, ook de goede en eerlijke prijs die ze handteren. Voor 20 Euro ga ik niet brosselen in een garage waar ze geen uitleesapparatuur hebben en zo. Je zou eens moeten weten hoeveel van die gasten met uwen auto naar de officiele dealer rijden om hem te laten uitlezen, of een distributieriem te laten vervangen. Gewoon omdat ze de kennis en het speciaal gereedschap niet hebben. Natuurlijk een auto van 13 jaar oud, daar kan iedereen nog aan werken en speelt het allemaal zo nauw niet.

                      Comment

                      Working...
                      X