Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ford Escort Mk3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Ford Escort Mk3

    Hallo, ik krijg de kans een Ford Escort uit 1981 aan te schaffen. De wagen is rijdend weggezet en staat sinds 15 jaar onaangeroerd in een garagebox. De wagen heeft zowat 40000 km op de teller. Hij behoorde toe aan een landbouwer die 15 jaar geleden is gestorven.
    Komende dagen ga ik de wagen eens bekijken. Bij zware roest of als er lakwerk aan te pas komt, laat ik het maar zo. Als het echter bij een groot onderhoud en het vervangen van banden e.d. blijft zou ik me er wel aan wagen. Ook de motor zal moeten bekeken worden maar daar weet ik wel weg mee. Motor is een 1.3 of 1.6 benzine.
    Welke prijs zou men voor zo'n wagen mogen vragen ? 't Is echt wel een basic model.
    Alvast bedankt.

  • #2
    500 euro max , want je zult nog wel wat kosten mogen maken om deze terug rijvaardig te zetten.

    't Is te hopen dat ze hem 15 jaar geleden een beetje deftig weggezet hebben en dat hij dat lange stilstaan overleefd heeft!

    En als je hem nu koopt of niet: zeker foto's posten van hoe hij daar staat hé, ik ben dol op schuurvondsten

    Comment


    • #3
      Ik zou zelfs maar een 300 euro max geven, mits hij volledig roestvrij is. Zoals Tigra al zei zullen er sowieso nog kosten moeten gebeuren na zo lange stilstand.
      Zwakke punten qua roest zijn dorpels, wielranden achter en rond de tankdop.
      Banden, remmen, filters en vloeistoffen vervangen. En achteraf kunnen er dan nog dingen uit de kast vallen (bv verduurde rubbers in de ophanging, lekke schokdempers,...).
      Iets waar je ook rekening mee moet houden met Escorts en andere Ford's van rond dat bouwjaar is de VV carburateur. Die zijn erg gevoelig voor vervuiling. Beste is dat die deftig wordt uitgekuist en voorzien van nieuwe pakkingen en membranen. Meestal kan de automatische choke problemen geven en zo een te hoog verbruik. In het slechtste geval is die VV carburateur versleten, maar als die echt maar 40.000km heeft zal uitkuisen en nieuwe pakkingen steken volstaan.

      Comment


      • #4
        dubbel
        Last edited by platten tuub; 12/03/2015, 02:39. Reden: dubbel want dat forum heeft weer kuren

        Comment


        • #5
          300 tot 400 euro, dat is wat ik ook in gedachten had. Jullie bevestigen dus mijn vermoeden. Bedankt voor de reacties, wordt vervolgd...

          Comment


          • #6
            sommige mensen denken echt dat een oude wagen goud waard is. verschiet niet als die ineens 2000€ zouden willen van die 'oldtimer'.
            en dan moet jij als kenner natuurlijk de zwakke plekken tonen.

            kijk vooral ook eens hoe de schuur erbij staat. vochtige grond/muren of poederdroog. wist ooit zo een taunus staan, in een schuur die volledig lek is. plassen stonden op de grond (geen beton, echt gewone grond). taunus zag er mooi uit, maar kraakte overal waar je hem aanraakte. die was het slopen voor onderdelen nog niet waard

            Comment


            • #7
              Inderdaad fcapri, ik heb er nog al ontmoet die in de gazet iets lezen over een bestofte Bugatti, en dan denken dat hun verroeste brommer een levensverzekering is.
              Hoe goed die wagen ook is, banden, rubber leidingen, kleppen of zuigers die kunnen vast zitten, verwering enz...
              Trouwens, een auto van 1981, zou al aangepast zijn op loodvrije benzine ?

              Comment


              • #8
                Toen was er nog geen loodvrije benzine, maar wel al "normale".

                Maar die auto zal wel bollen op gewoon 95, desnoods met wat loodvervanger erbij.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                  automatische choke
                  zo'n mk3 is qua techniek een stapje moderner dan mijne jongere mk4 soms

                  automatische choke ? heb ik niet -> manueel.

                  deze heeft ook al distributieriem -> mijne is met een ketting.

                  qua roest probleem is de mk3 dan weer beter bestand (ten opzichte van mk4) dacht ik?

                  Ik hoop echt dat hij nog te redden valt !
                  Last edited by Tigra; 12/03/2015, 07:43.

                  Comment


                  • #10
                    hangt er ook een beetje vanaf welk motorblok je hebt.
                    als je een oude 1.3 blok hebt die nog afstamt van de ford anglia, dan heb je nog altijd een ketting, oude carbu, oude ontsteking.
                    als je daarentegen het nieuwe motorblok dat van dat model geleverd werd, kan je dus een riem hebben, electronische ontsteking, ...

                    Comment


                    • #11
                      Hopen dan dat het een oud blokje is, al heb ik de indruk dat de mk3 destijds meer werd verkocht met die nieuwe blok. OHC, OVC, ... wat is het weer allemaal?
                      Ik kan aan die Ford benamingen niet goed aan uit zenne

                      Comment


                      • #12
                        CVH blok als ik het nog goed voorheb.
                        BMW is erger met zijn typebenamingen

                        Comment


                        • #13
                          Tegen de mijne heb ik ook al eens "ne Valencia" horen zeggen

                          Comment


                          • #14
                            Tegen mij hebben ze atijd gezegd vv carburateur staat voor Veel Vodden of Veel Verbruik. Dus ik zelf zou dat niet willen. MK3 en MK4 is hetzelfde als het over roest gaat.
                            RIP Den borre!

                            Comment

                            Working...
                            X