Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoop advies gevraagd Mercedes W124 200D van rond '90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Aankoop advies gevraagd Mercedes W124 200D van rond '90

    Hallo,

    Binnenkort ga ik een Mercedes 200 D 75pk W124 met ongeveer 130.000 km gaan bekijken. Deze is van de grootvader van een vriend en die mens kan niet meer rijden omdat hij geen steek meer ziet. De wagen staat intussen een jaar of twee stil binnen in een hangar. Mijn vriend gaat af en toe de wagen starten maar deze is intussen niet meer ingeschreven en ze willen er vanaf. Buiten de klassiekers zoals de schokdempers, koppeling en de remmen, zijn er specifiek nog zaken waarop ik moet letten bij dit type? Ik weet dat deze gebouwd zijn als een tank en met deze km-stand pas ingereden zijn bij wijze van spreken, maar als er ervaringsdeskundigen zijn onder de lezers van dit forum hoor ik graag jullie mening.

    Foto van de wagen:



    Mvg,

    John
    New Swift Sport:
    Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

    Top Gear

  • #2
    Dat waren tanken ja maar de jaren laten hun sporen na . .Ga er zeker niet van uit dat je zomaar 500d km gaat kunnen rijden met olie en filters alleen . Je zult er kosten aan moeten doen nu hij 2jaar stilstaat zoals alle leidingen vervangen , waterpomp , riemen , hier en daar lagers , rubbers , remmen , banden en dan zit je al min 1000euro verder.
    Ze zijn ondertussen al min. 20jaar oud . Als je hem in één keer aanpakt kun je jaren genieten.

    Comment


    • #3
      als je dat koopt is het wel zo fijn dat je niet op zoek gaat naar narigheden want dan betaal je je blauw

      rijden en genieten, en zoals jean-luc zei, problemen etc

      Comment


      • #4
        als je dat koopt is het wel zo fijn dat je niet op zoek gaat naar narigheden want dan betaal je je blauw

        rijden en genieten, en zoals jean-luc zei, problemen etc

        Comment


        • #5
          Aankoop advies gevraagd Mercedes W124 200D van rond '90

          Een 200d is ook redelijk traag. En zou evt geweigerd worden in zogenaamde umweltzones in steden. Dat gezegd zijnde: het ziet er een pareltje uit! Let ook op schade aan de bestuurderszetel bij instappen. De prijs tenslotte hangt ook gek genoeg vaak samen met opties zoals elektr ramen. Het is tenslotte een oldtimer met moderne eigenschappen. Deze ziet er helaas kaal uit, maar de staat compenseert dat op het eerste gezicht. Benieuwd naar foto's van vanbinnen.
          Last edited by bartgo; 13/11/2014, 09:54.

          Comment


          • #6
            Hallo iedereen,

            Bedankt voor de reacties en bedenkingen. Ik had ook liever gezien dat het een 300D of E was met mooie opties maar wees eerlijk, waar vind je nog een W124 die geen 250.000 km of meer gelopen heeft? Het gaat 'm dus over een betrekkelijk standaard 200D met elektrisch schuifdak en waarschijnlijk 4-bak, maar zoals je kan zien op de foto's goed onderhouden met een zo goed als perfect interieur. Alles zal afhangen van de (korte) testrit en het feit of m'n bod, dat rekening houdt met het feit dat de wagen nu ongekeurd is en al tijdje stilstaat, aanvaard zal worden. Morgenmiddag ga ik kijken.

            Wordt vervolgd!

            J
            New Swift Sport:
            Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

            Top Gear

            Comment


            • #7
              Vanaf de facelift in '89 was de 200d standaard een vijfbak dacht ik!

              Deze ziet er op het eerste zicht nog goed uit, maar zoals gezegd houd eenzelfde budget van je aankoopprijs vrij voor eventuele kosten/herstellingen.
              Nadien kan dat er weer 20j tegen, en een 200d is traag maar kan zeker mee met dagelijks verkeer. Je moet je wel aanpassen en inhalen is niet altijd een evidentie.
              Vraag anders eens aan VW die rijdt ook met een 200d uit '91.

              Waarom zou je deze willen kopen eigenlijk?
              Last edited by ; 13/11/2014, 11:55.

              Comment


              • #8
                Check zeker de binnenspatborden want daar durven ze te roesten.
                The shark is BACK! BMW 635csi

                BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017


                2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

                Comment


                • #9
                  Dat ziet er een erg proper exemplaar uit!!!! Niets van aantrekken dat die 2 jaar stilstond. Da's een wagen waar je nog heel lang plezier zal aan hebben. W124 is niet voor niets de sterkste auto die ze ooit gemaakt hebben. En wat kan er kapot gaan aan zo'n eenvoudige mechaniek? Komt daarbij dat je bijna alles namaak kan krijgen. Ook origineel zijn de onderdelen niet heel erg duur. Ik zou hem kopen in jouw geval...

                  Comment


                  • #10
                    Uiteraard moeilijk in te schatten via de ene foto, maar hij ziet er niet slecht uit.

                    Als het een binnenslaper geweest is hoef je je weinig zorgen te maken wat betreft de carrosserie, tenzij ie (slecht) werd hersteld na een ongeval ... buiten die binnenspatborden dien je ook de nodige aandacht te schenken aan de krikpunten.

                    Lijkt me de moeite waard om eens van naderbij te bekijken !

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                      Vanaf de facelift in '89 was de 200d standaard een vijfbak dacht ik!

                      Deze ziet er op het eerste zicht nog goed uit, maar zoals gezegd houd eenzelfde budget van je aankoopprijs vrij voor eventuele kosten/herstellingen.
                      Nadien kan dat er weer 20j tegen, en een 200d is traag maar kan zeker mee met dagelijks verkeer. Je moet je wel aanpassen en inhalen is niet altijd een evidentie.
                      Vraag anders eens aan VW die rijdt ook met een 200d uit '91.

                      Waarom zou je deze willen kopen eigenlijk?
                      Even wat recht zetten

                      Ik heet WV.

                      Mijn 200D van 91 heeft een 4-bak ... was bij de facelift nog een optie die 5bak !

                      Ik rij wekelijks een 900km gemiddeld met mijn 200D ... iedere dag woon-werk verkeer (130km) 60% autostrade, 30% gewestwegen en 10% stadsverkeer. Tegen 120-130km/h "hoger" in toeren optrekken ... een gemiddeld verbruik tussen de 5.5-6l/100.
                      Eco rijden tegen 100-110/h rustig optrekken 4.9-5.3l/100km... bij buitentemperaturen boven de 10°C .

                      Mijn exemplaar heb ik gekocht van eerste eigenaar op 157.000km's nu staan er 264.000km's op. Buiten de gebruikelijke slijtageonderdelen heb ik vervangen:
                      - 2 nieuwe motorsteunen (190.000km) €?? dacht iets van €300>> niet zeker meer
                      - nieuw ori contactslot met dezelfde ori eerste sleutel te gebruiken (195.000km) €90
                      - nieuwe automatische antenne (160.000km) €25
                      - nieuwe bourage van de krukas (258.000km) €90
                      - nieuwe voorste buis van de uitlaat (245.000km) €150
                      - nieuwe achterste pot van uitlaat (251.000km) €165

                      Auto krijgt iedere 10-15.000km een klein onderhoud en iedere 30.000km een groot onderhoud.

                      Mijne heeft dezelfde kleur als deze !

                      Nog nooit in panne gestaan en rijdt geweldig goed & en goedkoop ! Kwa veiligheid,comfort, kosten en plezier kan ik mij geen betere daily bedenken.

                      Als je nog vragen hebt .





                      Last edited by WV.; 13/11/2014, 20:13.
                      Benzine
                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                      Diesel
                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                        Dat waren tanken ja maar de jaren laten hun sporen na . .Ga er zeker niet van uit dat je zomaar 500d km gaat kunnen rijden met olie en filters alleen . Je zult er kosten aan moeten doen nu hij 2jaar stilstaat zoals alle leidingen vervangen , waterpomp , riemen , hier en daar lagers , rubbers , remmen , banden en dan zit je al min 1000euro verder.
                        Ze zijn ondertussen al min. 20jaar oud . Als je hem in één keer aanpakt kun je jaren genieten.
                        Het is in ieder geval vele goedkoper in onderhoud dan eender welke auto die minder dan 10 jaar oud is ...
                        Benzine
                        '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                        '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                        '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                        '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                        Diesel
                        '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                        '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                        '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                        '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                        '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          als je dat koopt is het wel zo fijn dat je niet op zoek gaat naar narigheden want dan betaal je je blauw

                          rijden en genieten, en zoals jean-luc zei, problemen etc
                          Mijn gouden regel is ...

                          Iedere 10-15.000kms olie en oliefilter kost niets....
                          iedere 30.000kms olie... en alle filters vervangen ...

                          Voor de rest bollen tot je iets tegenkomt ... wat meestal dan nog goedkoop te maken valt

                          En zoeken naar roest ! En die is er ergens wel ... behandelen en goed in het oog houden dat deze niet erger wordt !
                          Benzine
                          '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                          '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                          '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                          '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                          Diesel
                          '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                          '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                          '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                          '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                          '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                            Check zeker de binnenspatborden want daar durven ze te roesten.
                            Gekende plekken voor roest: >> zeker controleren!

                            - Achterasophanging
                            - onder het ruitenwisserreservoir
                            - achter de rubbers van de deuren
                            - krikpunten
                            - zoals hierboven gezegd spatborden
                            - onder de deuren bij de afwateringsgaten
                            -...
                            Benzine
                            '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                            '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                            '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                            '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                            Diesel
                            '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                            '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                            '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                            '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                            '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb mijne 250D nu bijna 2 maanden, en heb er nog geen seconde spijt van gehad
                              Dus doen zou ik zegge!

                              Comment


                              • #16
                                Hey iedereen,

                                Ik ben gisteren gaan kijken naar de 200D. Check-up gedaan van de meeste kritieke punten, maar buiten een roestplek op het voorspatbord en een licht geschaafd achterspatbord door tegen een laag paaltje te rijden is de wagen wel dik in orde. Mooi in de lak, soepele rubbers, proper donkerblauw stoffen interieur, alles werkt. Draait mooi rond met dat typische oude diesel-geluid. Ik heb wat foto's van onder de kap genomen:





                                Alles steeds mooi onderhouden, alle leidingen en flexibels zijn nog mooi soepel, droog blok, wagen startte ook onmiddellijk zonder verpinken na den voorgloei. Van eerste eigenaar (ex-beroepschauffeur 84 jaar) met 146000 km op de teller. Helaas is de wagen van '91 en moet dus nog een jaar gewoon ingeschreven worden. Ik ben dan beginnen de BIV en inschrijvingstaks uitvogelen in die nieuwe inschrijvingsjungle met ecoheffingen, wat een toestand met die nieuwe berekeningsformules.
                                Als ik het niet mis heb zou deze zo'n 405 euro taks per jaar kosten met een BIV rond de 205-245 €.
                                Met de extra kosten van het keuren met Z-platen en de gewone herinverkeersstelling met normale platen in het achterhoofd heb ik 1250,- geboden. De opa is nogal gehecht aan zijn wagen en denkt aan prijzen rond de 3000 Euris, maar ik heb via de kleinzoon laten weten dat dat eerder prijzen zijn voor W124's met wat meer opties en een zwaardere motor. Ik wacht nu af wat het verder wordt, ik ben bereid nog lichtjes mijn bod te verhogen omdat de wagen wel echt in orde is. Wat denken jullie? Het enige wat ik zag is dat er wat olie uit dat 2de dopje op de zijkant boven het spruitstuk van het middenblok kwam. Aangezien ik niet veel van dieselmotors ken kan er iemand vertellen of dit erg is?

                                Grtz,

                                John
                                Last edited by john320D; 15/11/2014, 18:16.
                                New Swift Sport:
                                Enough goodies to keep a BMW 3 series driver happy

                                Top Gear

                                Comment


                                • #17
                                  Change da ge in Brugge woont want met dit exemplaar zoudt ge waarschijnlijk in de toekomst niet meer in A'pen mogen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ik zou 1500 bieden (hoogste bod). Pak cash geld mee, dat verkoopt beter. Voor die prijs heb je dan een koopje gedaan!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onthou wel dat je wellicht niet snel meer zo eentje met weinig kilometers zal vinden. Ik zou toch wat hoger bieden hoor. Die auto zou afgewerkt toch 4000 euro mogen kosten zonder taxen. Dus met onderhoud, schade weggewerkt, reinigen, eventueel de bekende instapplaats van de chauffeurszetel hersteld, banden?, keuring. Zou er toch makkelijk 2000 voor bieden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Toch ook even reageren.
                                        Auto's zo als deze zijn wel meer waard dan 1250euro, zeker van eerste eigenaar in zeer goede staat met zo weinig km's.

                                        Over betrouwbaarheid zou ik me geen zorgen maken. Dus je kan hier zeker een koopje doen me dunkt!
                                        Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                        Current:
                                        1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                        1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                        1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                        Ex:
                                        1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                        1976 Mercedes-Benz W123 250
                                        1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                        1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                        1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                        1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                        1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                        2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                        1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                        1980 Mercedes-Benz W123 280
                                        1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                        Comment

                                        Working...
                                        X