Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fiat 500 bouwjaar 1972

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Fiat 500 bouwjaar 1972

Hallo,
    ik ben Kimmie. Ik ben helemaal nieuw in de wereld van een auto kopen en verzekeren en dus dacht ik misschien het maar eens op een forum vragen.

Ik heb een Fiatje op het oog van het bouwjaar 1972. Die staat te koop voor 3500 euro en zou in goede staat zijn.

Nu de vraag is 1) ik zou er woon-werk verkeer mee doen maar bij welke verzekering is dat het interessantste? 2) ik rij zelf nog maar een jaartje met een L dus is het een goed idee om direct een +25 jaar autootje te kopen? 3) voor- en nadelen of commentaar?

De reden dat ik eerder naar een ouder autootje ga is omdat 1 het een mooi model is, 2 omdat het goedkoper is dan een nieuw of tweedehands nieuw te kopen en 3 omdat het mijn eerste autootje is.. Zouden jullie mij hier een beetje wegwijs is kunnen maken?

Alvast bedankt

Een 500 is inderdaad een leuk karretje, maar staat mijlenver af van een moderne auto. Heb je er al eens mee gereden? Dan zal je gemerkt hebben dat het eeuwen duurt voordat je aan 100 km per uur geraakt (als je die snelheid al haalt), dat de kreukelzones bijna onbestaand zijn, dat je dus best de autosnelwegen mijdt en rustig via binnenbaantjes naar je bestemming cruiset. Zou je er vooral in de stad mee rijden, of ook langere afstanden?
    Mechanisch zitten ze eenvoudig in elkaar en de meeste stukken zijn ook nog verkrijgbaar (vb http://www.pk500.be/), dus dat zit wel goed. Ik zou vooral checken hoe het zit met roest, zeker Italiaanse wagens van die periode hebben daar last van, en herstelling kost vaak veel geld. Sowieso moet je wat geld opzij houden voor onvoorziene kosten, zeker bij een oudere wagen.
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Tof idee maar voetjes op de grond houden.

Nadelen:
      Een 500 heeft namelijk geen stuur- en remservo, geen gesynchroniseerde versnellingen en qua veligheidssystemen kan je er best uitspringen voor je botst dan te blijven zitten.
      Ook niet vergeten dat lange afstanden in zoiets minder aangenaam is. In het hedendaagse verkeer zou ik een 500tje kopen als weekendkar, tenzij je rond de kerk blijft rijden

Voordelen:
      Fun verzekerd, en uniek.

Comment

Ik weet nu niet hoeveel kilometers je juist doet per jaar maar ik zou deze
        auto nooit kopen voor dagelijks gebruik. (zoals Bairy reeds liet verstaan)
        Ik heb er ooit eens voor het plezier gaan inzitten bij iemand en dat is zeer maar dan ook
        zeer krap! Oke ik weet jou gestalte nu niet en ik moet zeggen dat ik nogal een stevige persoon ben! (1.86 m en 115 kg zwaar)
        Maar iedereen die het zag moest er toch eens goed mee lachen.

Comment

Ik denk dat de meeste posts het al prijs geven of het aan te raden is, maar mijn vriendin had een '69 500. 1e auto die ze kocht. Hoe schattig ook, dat ding is/was levens gevaarlijk. Ik raad het ten zeerste af om dit als dagelijkse wagen te gebruiken! Zij heeft dit ook snel ingezien.

Qua motor, remmen kan dit gewoon niet mee met het hedendaagse verkeer (een 50cc brommer trekt sneller op en remmen zijn onbekrachtigd). In je vrije tijd wanneer er niet teveel volk op de baan is, leuk om te hebben, zoals elke oldtimer.

Bovendien is dat niet echt gemaakt om in Belgisch weer dagelijks te rijden. Het dak sluit niet volledig en regen is een dooddoener (roest).

Doe jezelf een plezier en koop voor dat budget een "moderne" 2dehands auto, met een jaar garantie bij voorkeur. Ga je gegarandeerd minder miserie mee hebben
          Last edited by Hans; 04/11/2014, 18:01.
          2015 BMW F11 520dA
          1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
            Ik denk dat de meeste posts het al prijs geven of het aan te raden is, maar mijn vriendin had een '69 500. 1e auto die ze kocht. Hoe schattig ook, dat ding is/was levens gevaarlijk. Ik raad het ten zeerste af om dit als dagelijkse wagen te gebruiken! Zij heeft dit ook snel ingezien.

Qua motor, remmen kan dit gewoon niet mee met het hedendaagse verkeer (een 50cc brommer trekt sneller op en remmen zijn onbekrachtigd). In je vrije tijd wanneer er niet teveel volk op de baan is, leuk om te hebben, zoals elke oldtimer.

Bovendien is dat niet echt gemaakt om in Belgisch weer dagelijks te rijden. Het dak sluit niet volledig en regen is een dooddoener (roest).

Doe jezelf een plezier en koop voor dat budget een "moderne" 2dehands auto, met een jaar garantie bij voorkeur. Ga je gegarandeerd minder miserie mee hebben
            Op zich heb ik het afgeraden (paar posts terug) alhoewel ik als eerste auto een Fiat 850 van 1968 had gekocht (nog steeds in mijn bezit).
            Ik reed er nu en dan mee naar school en dat ging perfect. Ook omdat ik er zelf aan sleutelde en nog andere manieren had om me te verplaatsen.
            Maar zou ik het opnieuw doen? ja, en waarom? omdat ik als vele hier zot ben van oude auto's. Maar indien de passie niet voldoende groot is moet je het niet doen.

Comment

een auto van 72 is wel al 42jaar oud en dat is toch al een verschil met ene van 25jaar.
              dat een oude wagen goedkoper is dan een nieuwe, trek ik dan toch al hard in twijfel.
              1)voor zo een oude wagen kan je niet in éénder welke garage terecht
              2)bepaalde stukken zijn zeldzaam of totaal niet meer te krijgen = duur
              3)ophanging, stuurhuis, remmen, is niet meer van deze generatie
              4)roest is een grooot probleem bij oldtimer in belgie. vraag maar eens rond wat het kost om 1plaatje te laten lassen. daar gaat je 'goedkoop' autorijden

bijkomend moet je er bij nemen dat willekeuring iets kapot gaat aan je auto. de chauffage die het bij -15° ineens laat afweten, de verwarming die blokkeerd raakt op heetste stand putje zomer, ruitenwissers die er, na 1uur in volle regen rijden, mee ophouden. gaan tanken en ineens wil die niet meer starten, waterdarm die ineens kapot springt.

een auto van jaren 80-90, tot daar aan toe. maar ééntje van begin jaren 70 ...
              ik heb vorige maand mijn dodge uit 1977 weg gedaan. is altijd daily wagen geweest (en bovenstaande waslijst problemen zijn grootste deel bij die auto geweest).

voor de fun zou ik die zeker kopen, maar als daily wagen die betrouwbaar moet zijn, zou ik er toch een 10-15jarige auto bijkopen. die 2 samen gaan in verzekering misschien nog goedkoper uitkomen, dan 1 daily alleen. (ik betaalde voor men golf 300€ verzekering en dodge 209€ verzekering. en samen 180€ wegentax. bij men vorige wagen betaalde ik 625€ verzekering en 300€ belasting. men 2oldies samen waren goedkoper dan 1 daily opel van 14jaar oud)
              Last edited by ; 05/11/2014, 11:49.

Comment

Ik denk dat het hierboven al mooi samengevat is. Zoek beter een modernere auto genre VW polo, opel corsa voor dit bedrag. Als je wil kunnen we je hier wel bij helpen.
                The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                BMW F10 520da 2012
                MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Ik had tot vorig jaar een fiat 126 600cc van 1973 als dagelijkse wagen (dat is ongeveer hetzelfde model maar vierkant)
                  Voordelen zijn:
                  veel bekijks
                  eenvoudige mechaniek
                  laag verbruik
                  auto met karakter
                  goedkope onderdelen
                  nadelelen:
                  extreem traag (heeft me in stress-situatie's meermaals koppakking gekost),
                  stopkracht minder dan hedendaagse vrachtwagen (ik had schijven ipv trommels, maar dit is niet toegestaan voor keuring)
                  verwarming zeer onveilig (bij minste probleem uitlaatgassen rechtstreeks in auto)
                  wegligging = hotsen en botsen en bij nat weer slip je op alles weg (fiatjes hebben extreem positief camber)
                  fiatje staat niet graag heel lang in file (luchtgekoeld)
                  met deze wagens rijden is zwaar werk
                  onderdelen zijn goedkoop, maar de kwaliteit ervan...
                  Roest zeer makkelijk (bij dagelijks gebruik) = continu bijhouden
                  Ruitenwissers aan of uit en geen standen = bij harde regenvlagen zie je 0,0
                  Loodvervanger
                  Kleppen stellen elke 2000km (ja tweeduizend)
                  Verlichting genoeg om gezien te worden, maar...
                  ...

Maar wat een fun dat ik hier in had. Als oldtimer is het zeker een aanrader, maar als dagelijkse wagen...
                  Ik heb de mijne uiteindelijk weg gedaan, omdat ik er teveel moest aan werken (elke 2 weken als je er dagelijks mee op de baan bent)

Als ik nu kijk naar mijn Mercedes w201 (is natuurlijk al pak moderner en dient enkel als oldie), daar scheelt zelden iets aan

Comment

Mooie eindconclusie . Maar eihm hoe heb je de koppakking stuk gedaan in stress situaties? Bedoel je niet de koppeling?
                    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                      Mooie eindconclusie . Maar eihm hoe heb je de koppakking stuk gedaan in stress situaties? Bedoel je niet de koppeling?
                      Neen echt koppakking. Je moet je voorstellen: Je bent net iemand aan het inhalen (moet je eigenlijk absoluut niet doen) en halfweg je manoeuvre komt er een tegenligger aan = versnelling terugschakelen en +6500 toeren

Andere keer oliedop verloren op autostrade, dus rookgordijn en auto vol rook. Gestopt op pechstrook. Nadien terug snelheid proberen maken om op drukke autosnelweg te raken. 800m voor mij geen pechstrook meer (brug). Auto heeft onder ideale omstandigheden 1min nodig om van 0-100 te gaan (lukt bijna nooit). Als je dan een vrachtwagen achter uw gat ziet dichterbij vliegen, dan maak je ook snel teveel toeren

Buiten de spitsuren houden de mensen rekening met het sympathieke oude autootje, maar tijdens spits ben je het oude wrak dat te traag is. Alle wagens onder 35pk zijn echt te traag voor dagelijks gebruik.

Comment

Juist nog eens met m'n 126 gereden, zolang je van de autostrade afblijft ondervind ik maar weinig problemen

al moet je wel een freak zijn om het dagelijks te gaan gebruiken (de mijne zou het nog wel kunnen, vind ik, maar hij moet wel binnen kunnen staan op de eerste plaats als daily)

Comment

Ja maar die van jou is al 650cc. Die 50cc dat is veel verschil Toch zeker 1pk De eerste serie is nog iets primitiever (had er ooit ook nog een van 87 en daar zaten toch wat verschillen op met die van 73) Met veel liefde/geld/tijd kan je met alles dagelijks rijden.

Comment

Working...
                          X