Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Omnium: werkelijke waarde of aangenomen waarde?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Omnium: werkelijke waarde of aangenomen waarde?

Via de zoekfunctie vond ik hier niet meteen een antwoord.

Ik weet wat het verschil is tussen werkelijke en aangenomen waarde, maar vroeg mij af wat het beste is in welk geval.

Iemand een idee?
    2004: Xsara 1.9 TDI - 2008: Ibiza 1.4 TDI - 2011: C180 BE - 2015: 435d

Werkelijke waarde is de marktwaarde van jouw auto op het ogenblik van de schade. Daarbij wordt rekening gehouden met leeftijd, staat, km stand etc.
    Dat betekent ook dat een auto van 3 maand oud al makkelijk 20% minder waard is dan wat je betaald hebt.

Aangenomen waarde: dan zou je een tabel moeten krijgen die bv aangeeft dat de waarde zakt met 2% per maand, en eventueel dat je de eerste 6 maand de nieuwwaarde krijgt. Maw het staat vooraf vast hoeveel je krijgt bij een totaalschade.

Ik hoef je niet te vertellen dat een omnium met aangenomen waarde duurder zal zijn dan in werkelijke waarde.
    Vraag eens aan je makelaar wat je krijgt na 6 maand, 1 jaar of 2 jaar in beide gevallen.

Comment

Werkelijke waarde is de prijs die ge betaalde voor de auto incl. korting. Aangenomen waarde de catalogusprijs.

Ik heb een omnium genomen met werkelijke waarde waar ik gedurende 2j geen waardeverlies heb mocht er iets gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
        Werkelijke waarde is de prijs die ge betaalde voor de auto incl. korting. Aangenomen waarde de catalogusprijs.

Ik heb een omnium genomen met werkelijke waarde waar ik gedurende 2j geen waardeverlies heb mocht er iets gebeuren.
        Klopt van geen kanten.

.
        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
          Werkelijke waarde is de marktwaarde van jouw auto op het ogenblik van de schade. Daarbij wordt rekening gehouden met leeftijd, staat, km stand etc.
          Dat betekent ook dat een auto van 3 maand oud al makkelijk 20% minder waard is dan wat je betaald hebt.

Aangenomen waarde: dan zou je een tabel moeten krijgen die bv aangeeft dat de waarde zakt met 2% per maand, en eventueel dat je de eerste 6 maand de nieuwwaarde krijgt. Maw het staat vooraf vast hoeveel je krijgt bij een totaalschade.

Ik hoef je niet te vertellen dat een omnium met aangenomen waarde duurder zal zijn dan in werkelijke waarde.
          Vraag eens aan je makelaar wat je krijgt na 6 maand, 1 jaar of 2 jaar in beide gevallen.
          Correct.
          Werkelijke waarde zou ik nu niet meteen doen, tenzij bij een iets oudere auto, die je voor een goede prijs hebt kunnen kopen

.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
            Klopt van geen kanten. .
            Dat is inderdaad niet juist. Op de site van www.verzekeringen.be kan je het volgende lezen

Vergoeding indien de schade niet meer herstelbaar is = totaal verlies

In dat geval onderscheiden we :

Werkelijke waarde

In het geval je omniumverzekering een schadevergoeding volgens de werkelijke waarde bevat, dan zal een expert de waarde van het voertuig vóór het ongeval bepalen. De expert houdt hierbij rekening met de aankoopprijs, de staat van het voertuig , de kilometerstand en de marktwaarde. De schadevergoeding die je krijgt = het bedrag dat door de expert werd bepaald en na aftrek van de mogelijke vrijstelling (*).

(*) Indien de toepassing van een ‘Engelse franchise’ is voorzien, zul je het hele bedrag dat door de expert werd bepaald terugkrijgen, ongeacht de vrijstelling. Mocht dit bedrag evenwel lager liggen, dan komt je verzekeraar niet tussen in de schade.

Aangenomen waarde

In het geval van aangenomen waarde, wordt een bedrag overeengekomen bij het afsluiten van de omniumverzekering. De toepassingsregels voor het bepalen van de schadevergoeding kunnen wel verschillen van verzekeraar tot verzekeraar.
            Veelal wordt er een coëfficiënt gebruikt om de waardevermindering (door het gebruik daalt de waarde van de auto) te bepalen maar er wordt soms ook rekening gehouden met het aantal gereden kilometers.

Aangenomen waarde wordt op termijn werkelijke waarde

Weet wel dat de aangenomen waarde na een welbepaalde periode (veeleer na enkele jaren) zal worden omgezet naar de werkelijke waarde !
            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
            BMW F10 520da 2012
            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Hoe zit dat juist met die vrijstelling (franchise) bij omniums? Stel je hebt een franchise van 1%. Op welk bedrag wordt dat dan precies berekend?

-cataloguspijs (excl. BTW) zonder opties
              -catalogusprijs maar met opties
              -werkelijk betaalde prijs (netto alle kortingen verrekend) zonder opties
              -werkelijk betaalde prijs met opties

Comment

Volgens mij het eerste
                MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Omnium met 2jaar factuurprijs kan toch ook. Bij KBC was ik zo voor 110% steeds verzekerd van het factuurbedrag de eerste 18 of 24maand.

Comment

Daar gaat het niet over, de vraag was wat de berekeningsbasis is voor de franchise. Bij 0% franchise is dit inderdaad niet aan de orde...
                    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Catalogusprijs exclusief kortingen, inclusief opties

.

Comment

Volgens mij moet je daarvoor de kleine letters van het contract lezen, want er zijn verschillende berekeningswijzen.

Normaal zou je kunnen stellen dat het de volledige catalogusprijs is (wagen + opties), hoewel je bij sommige maatschappijen soms bijvoorbeeld 1.000 euro opties mag hebben zonder meerkost (bij anderen moet je ook gratis gekregen opties erbij tellen).

Soms kun je een contract afsluiten op de werkelijk betaalde prijs (dan zal die prijs ook dienen voor de berekening van de franchise).

Bij nog andere maatschappijen heb je wat ze noemen een Engelse Franchise, 500 euro bijvoorbeeld alles wat minder dan 500 euro is betaal je zelf, is de schade meer dan 500 euro betaalt de verzekering alles.

Dus best eens de kleine letters van het aangeboden contract lezen...
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Working...
                        X