Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands wagen in panne maar nog in garantie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Tweedehands wagen in panne maar nog in garantie

Hallo!

Net een account aangemaakt op dit forum aangezien ik er helemaal geen idee van heb.
    Een week terug is mijn auto in panne gevallen. Ik heb hem begin juli aangekocht bij een garage en ik kreeg nog 1 jaar garantie.

Goed, ik was dus al een kwartier met de auto aan het rijden, toen ik plots een kraakgeluid hoorde en kort daarna is hij stilgevallen en kon ik niets meer doen.
    Meteen naar de garage gebeld, zij kwamen hem wel takelen. We reden dan nog even langs de garage omdat ze de sleutel nodig hadden. Hij vroeg wat er gebeurd was, en hij zei dat ik meteen moest stoppen nadat ik dat kraakgeluid hoorde. Nu ja, de auto stopte al van zelf dus of ik nou op de rem had geduwd of niet, de auto was toch stuk.

In het weekend heeft hij er dan naar gekeken. De kleppen van de motor waren stuk, de waterpomp ook en de distributieriem is ook vervangen. Hij zei dat dit probleem er al langer was en ik al veel sneller naar de garage moest komen. Echter heb ik niets abnormaals gehoord dus ja...

Nu zegt hij dat hij niet alles in garantie kan doen omdat ik ben doorgereden ook al was er een lange tijd iets mis met de motor. We moeten die kleppen betalen en alle werkuren, maar dat loopt wel op natuurlijk.
    Op het internet heb ik al gelezen dat werkuren en onderdelen in garantie zitten, dus eigenlijk mag hij ons toch niets aanrekenen? Of mag dat nu ineens wel omdat hij zegt dat ik een lange tijd met een kapotte auto heb rondgereden?

Graag jullie advies, want we mogen hem straks gaan ophalen. Of kan ik naar iemand bellen om dit uit te leggen en daar advies aan vragen?

Alvast bedankt

Wellicht is de distributieriem gebroken. Dat kan je niet horen op voorhand. Anderzijds is dit wel achterstallig onderhoud. Wie hiervoor aansprakelijk is weet ik niet.

Comment

hoeft niet altijd achterstallig onderhoud te zijn. Soms knappen distributieriemen voor hun opgegeven interval.

Rechtsbijstand? Zo ja, aanspreken. Zoniet toch naar een advocaat gaan en die een vriendelijke maar duidelijke brief laten schrijven omtrent uw rechten als consument. Hoeft nog zo gek veel geld niet te kosten zeker als je ziet tegen welke kosten je opkijkt om de auto gemaakt te krijgen.

En ik hoop voor u dat ge uw onderhoudsintervallen rigoureus hebt gevolgd, want anders wordt het moeilijk om iets af te dwingen. Dan kan men het probleem inderdaad afschrijven op gebrekkig onderhoud...
      www.peugeotforum.be

Comment

De garagist zei dat de distributieriem op 90 000 km vervangen moest worden, ik zit nu op 88 000. Verder moest de auto pas binnen een goeie 10 000 km op onderhoud.

Mijn ouders zeiden ook om eens naar de juridische dienst van Testaankoop te bellen. Ga ik zo even doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anthea Bekijk Berichten
          De garagist zei dat de distributieriem op 90 000 km vervangen moest worden, ik zit nu op 88 000. Verder moest de auto pas binnen een goeie 10 000 km op onderhoud.

Mijn ouders zeiden ook om eens naar de juridische dienst van Testaankoop te bellen. Ga ik zo even doen.
          Over welke wagen gaat het hier?
          Alfa Romeo 156 sw 1.9 jtd 16v m-jet (sold)

Lancia Dedra 1.9 TD LX (sold)

Seat Ibiza Evo2 ​

Comment

Zeker niks betalen.

Die man probeert zijn kosten in uw schoenen te schuiven en heeft al lang door dat U niet te veel ervaring heeft op gebied van mechaniek.

Uw statement moet simpel zijn: ik heb het onderhoudsboekje gevolgd, en ik heb nog garantie, dus betaal ik niks.
            Al de rest kan hij niet bewijzen en is gewoon niet van tel.
            Als een distributieriem springt, dan zijn de kleppen bijna altijd krom...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertqv Bekijk Berichten
              Over welke wagen gaat het hier?
              En vooral hoe oud is die wagen? Want de interval mag dan 90.000km zijn voor de distributieriem, er moet ook rekening gehouden worden met de leeftijd van die riem. Rubber verduurt ook door de jaren heen. Ik denk dat een gemiddelde distributieriem zo'n 7 tot 10 jaar kan meegaan, ongeacht de km's. Als die wagen al 10j of ouder is is dat hoogstwaarschijnlijk nog de eerste riem en is het niet verwonderlijk dat die nu gesprongen is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Anthea Bekijk Berichten

Lijkt me gewoon garantie, zonder twijfel.
                My Dyson on wheels: 2012 Tesla Roadster 2.5

Comment

paar belangerijke punten:
                  -welk model auto en motorisatie
                  -leeftijd en km's bij aankoop
                  -leeftijd en km's bij gesprongen riem

als die riem al vervangen had moeten zijn bij verkoop en dat werd niet gedaan en die springt nu, zijn dit verborgen gebreken. garage had dit in orde moeten maken voor de verkoop.
                  als die bij verkoop zowel bij leeftijd als km's nog niet had moeten vervangen worden en nu wel, ben je zelf in fout door gebrekkig onderhoud.
                  als die bij het springen NIET de leeftijd en NIET de km's had is dit een productiefout van de riem en is dit ook gevalletje garantie. als de fabrikant bv 100 000km voorschrijft en 10jaar, en die riem vliegt kapot op 75 000km, dan heb jij alles gevolgd volgens het boekje en moet de dealer tussenkomen

als de riem gesprongen is, dan springt die kapot en is het instant gedaan met rijden. je kan niet met een kapotte riem al weken aan het doorrijden zijn. dat is complete onzin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

Rechtsbijstand? Zo ja, aanspreken. Zoniet toch naar een advocaat gaan en die een vriendelijke maar duidelijke brief laten schrijven omtrent uw rechten als consument.
                    Het zou gerust kunnen dat die advocaat betrokkene zeer snel doet inzien dat hij in deze zaak in feite niet veel zal kunnen doen tegen deze garagist. De garantie beslaat wel één jaar maar wanneer er de eerste zes maanden een twijfelgeval is wat betreft garantie dan ligt het aan de garagist om te bewijzen dat er op het moment van de overdracht van de auto geen sprake was van het verborgen gebrek. Indien er vanaf maand 6 tot 12 van de garantie iets voorvalt dan ligt het aan de koper om te bewijzen dat het verborgen gebrek aanwezig was op het moment van de aankoop.

Zo zit de wet in elkaar, elke advocaat die dit bekijkt zal je dit vertellen. Best eerst proberen overeen te komen met de garagist om eventueel de kosten zoveel mogelijk te delen.

Comment

Het is een Citroën C3 bouwjaar 2005. Toen ik hem aankocht, was hij dus 8 jaar oud en stonden er 59.000 km's op. Nu staan er 88.000 km's op.

We hebben naar de juridische dienst van TA gebeld en ook naar de hoofddealer van Citroën en die vertelden ons dat ze ons niets mogen aanrekenen. Citroën vertelde ons dat dit een garantie is van de garage en niet van Citroën zelf, dus Citroën kan hier niet bijspringen.

Comment

Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat de distributieriem op deze C3 toch al had vervangen moeten zijn...
                        Bij Renault is het bij wagens van deze leeftijd 90.000km of om de 5jaar, ik vermoed dat het bij Citroën niet veel anders zal zijn...

Comment

Achterstallig onderhoud dus, maar wie moest die riem vervangen? Wellicht de dealer voor aflevering denk ik.

Comment

Een kleine tip : koop je tweedehands bolide bij een officiële dealer met een door hen afgestempeld onderhoudsboekje.Onderhoudshistorie zou dan correct moeten zijn.

Dit geeft je geen "garantie" dat de auto bullet-proof is, maar als er iets mis gaat (zoals vermoedelijk nastallig onderhoud) sta je toch heel wat sterker nog in je schoenen, of beter heb je geen gemazzel met afhandeling ervan.

Kost wellicht in aankoop iets meer, maar een kat in een zak bij een beunhaas om de hoek bij wijze van spreke kan je veel meer kosten.

Alleszins succes met de afhandeling van je reparatie.

Comment

Bij een officiële dealer kan je evenwel een kat in een zak kopen hoor, maakt niks uit...

Comment

Volgens mij is het een officiële dealer van Citroën hoor...

Wie zijn fout is het dan dat die riem niet vervangen is geweest? Ik weet zelf weinig tot niets van auto's af, dus ik weet ook niet hoe ik dat kan controleren!

Comment

Hiervoor wordt bij elke wagen een instructieboekje geleverd. Daar staat precies in wanneer deze moet vervangen worden. Km stand en ouderdom nazien kan iedereen wel he. Anderzijds had de dealer er je moeten op wijzen. Maar wie nu opdraait voor de kosten? Is een beetje gedeelde fout. Jij had het instructieboekje moeten nalezen, de dealer had je erop moeten wijzen...
                                  Anderzijds is het niet zo mooi dat de wagen niet geleverd werd met een nieuwe riem indien dit nodig bleek. Probeer onderling overeen te komen zou ik zeggen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roter eristoff Bekijk Berichten
                                    Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat de distributieriem op deze C3 toch al had vervangen moeten zijn...
                                    Bij Renault is het bij wagens van deze leeftijd 90.000km of om de 5jaar, ik vermoed dat het bij Citroën niet veel anders zal zijn...
                                    Bij mij Citroën Saxo van 1998 was het al 10 jaar, dus zal bij de C3 ook wel zo zijn.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

wat schrijft het onderhoudsboekje voorm ff bij citroen navragen of in je boekjes gaan snuffelen (onderhoudsboekje zal het ook hebben staan)
                                      ik vind op internet voor de c3 2 verschillende afhankelijk bouwjaar en motorisatie
                                      -120dkm of na 8 jaar
                                      -150dkm of na 10jaar.

in het eerste geval had die dus bij aankoop vervangen moeten zijn, 8jaar en 59000km, de garagist verkocht je een auto met garantie waarbij een belangerijk gebrek niet opgelost werd, in het 2de geval dus niet
                                      in het tweede geval moet citroen zelf opdraaien want de auto is GEEN 10jaar nu en ook GEEN 150k km<

je kan dus maar beter heeeel goed gaan uitzoeken hoeveel die stand is zodat je van alles op de hoogte bent en dan eens met de garage gaan praten. maar zorg dan wel dat je feiten correct staan.
                                      ga je trouwensbij deze garage op onderhoud?

Comment

We hebben gisteren de auto meegekregen en hebben niets moeten betalen

Comment

Working...
                                        X