Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Veel kms of oudere wagen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Veel kms of oudere wagen?

hey,

Ik ben op zoek naar een nieuwe (tweedehandswagen) meer specifiek een 5 serie

Nu was ik aan het kijken in Duitsland en zo vond ik een aantal 5-series van 2 jaar oud met een 200.000 km op.

Mag ik er bij dergelijke wagen van uitgaan dat ik er nog met gemak 200.000 km bijzet?? zonder al te veel kosten? Zullen wel voornamelijk snelweg km's zijn en dan is er toch weinig sleet zou ik denken?

Of zijn veel kms op korte tijd gewoon nefast voor de levensduur?

maw is een wagen van 5 jaar oud met 50.000 km beter dan een wagen van 1 jaar oud met 250.000 km??

thanks
    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
    current : BMW 330D F30

Geef mij dan maar een wagen van 5jaar met 50d km.
    Een wagen met +400dkm krijg je achteraf ook niet verkocht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
      Geef mij dan maar een wagen van 5jaar met 50d km.
      Een wagen met +400dkm krijg je achteraf ook niet verkocht.
      Jawel, aan die mannen die een kaartje tussen uw raam steken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
        Mag ik er bij dergelijke wagen van uitgaan dat ik er nog met gemak 200.000 km bijzet?? zonder al te veel kosten?
        neen.
        Zelf hier wagen gekocht van 6 jaar oud met 116k ipv 3 jaar met 250k
        Ik geef wel toe, er waren andere punten (uitgepuurde motor vs jonge motor met wellicht kinderziektes etc)
        Last edited by ; 30/10/2013, 14:39.

Comment

Ik zou ook de 5 jaar oude auto met < 100k kopen.

Als er al 200k op de teller staat, dan mag je je gegarandeerd verwachten aan wat grotere kosten:
          Ik denk aan:
          - koppeling (of problemen met de automaat)
          - schokdempers
          - uitlaat
          - turbo
          - waterpomp
          - injectoren
          - wiellagers

Elk van die dingen apart is geen drama (alhoewel een automatische bak makkelijk duur uit valt), maar als je pech hebt sta je elke 2 maand in de garage met een factuur van 1000€.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
            neen.
            Zelf hier wagen gekocht van 6 jaar oud met 116k ipv 3 jaar met 250k
            Ik geef wel toe, er waren andere punten (uitgepuurde motor vs jonge motor met wellicht kinderziektes etc)
            Ik zou dan precies de wagen van 3 jaar kiezen.. Maar ik ben dan ook geen kenner, vandaar mijn initiele vraagstelling.

HYPOTHETISCH

Als een wagen uit de garage zou rijden (nieuw) en hij rijdt een hypothetisch stuk weg af van 150.000km zonder eenmaal te remmen of te stoppen om te tanken en die wagen wordt te koop aangeboden.

Is deze wagen dan niet meer waard dan een 5 jaar oude wagen met veel stadsverkeer die 50.000 op de teller heeft??

MAW

wat veroorzaakt de grootste slijtage?

2000km op de autostrade (cruise controle constant op 120)

of 500km start/stop stadsverkeer?

iemand?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Als er al 200k op de teller staat, dan mag je je gegarandeerd verwachten aan wat grotere kosten:
              Ik denk aan:
              - schokdempers
              - uitlaat
              - turbo
              - waterpomp
              - injectoren
              - wiellagers

Elk van die dingen apart is geen drama (alhoewel een automatische bak makkelijk duur uit valt), maar als je pech hebt sta je elke 2 maand in de garage met een factuur van 1000€.
              Thanks voor de info... Maakt het voor die onderdelen verschil of het gaat om autostrade km's of stadsverkeer?

Comment

Ja, dat maakt zeker een verschil.

De grootste slijtage aan de motorgerelateerde dingen komt van koud gebruiken, opwarmen en terug afkoelen.

Bij een automaat, is het aantal keren dat die moet schakelen belangrijk. Maar ook op een rit van 300km autostrade moet er gestopt, gestart, geremd etc worden.
                Voor wiellagers maakt het niet uit, daar ligt een defect meestal aan een onnauwkeurigheid of vuil dat er tussen sukkelt. Dat merk je pas na een paar duizend km.
                Schokdempers slijten ook op autostrade.

Ander punt dat hierboven al werd aangehaald: verkoop die maar eens met 270.000 km of meer. Dat wordt echt moeilijk.
                Om 200k te doen op 2 jaar moet er natuurlijk wat autostrade gedaan worden, maar de vraag is of dat gedaan is aan 120 of continue doorduwen naar 200 en afremmen voor de volgende die naar links wil....
                Ik kan in D rijden met een verbruik van 7l of 11l... Slijtage zal wel in verhouding zijn.

Comment

Net zoals een wagen van 5 jaar en 50dzd km kan afgebeuld zijn, kan dit ook met ééntje van 3 jaar en 450dzd km. Daartegenover staat dat ook een wagen van 450dzd km en 3 jaar oud, perfect in orde kan zijn. Het probleem is dat je niet weet van wie je die overloopt en hoe hij deze verzorgt heeft.
                  Een wagen van 1 jaar oud en 250dzd km? je mag niet overdrijven ook niet hé.
                  Feit blijft dat een wagen met 450 dzd niet gemakkelijk verkoopbaar is HIER in België. In het buitenland echter is het niet zo een groot probleem, oostblok, afrika, enz... (anders had ik hier een magazijn moeten huren/kopen om mijn wagens in te stallen...)

Als je nog +/- 17 maanden kan wachten heb ik hier wel ééntje voor je. Het is natuurlijk wel maar een Audi.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

Ik denk aan:
                    - schokdempers
                    - uitlaat
                    - turbo
                    - waterpomp
                    - injectoren
                    - wiellagers

Qua veralgemening kan dat tellen...
                    In beide gevallen kan je geluk heben, of zwaar gechareld zijn. Ik heb wel de "gok" gedaan. Mijn 5 had 240k km toen ik hem kocht, nu staat de teller op 300k km. Tot nu toe geen extra kosten gehad. En de wagen zijdt nog prima. Er wordt niets bespaard op onderdelen/onderhoud. In mijn ogen zij die autostradekm's wel minder belastend. Vooral voor de koppeling/automaat, motor is ook altijd warm,...

Nu, veel hangt af van het financiële plaatje. Ik heb de mijne dermate goedkoop op de kop getikt (door de km's en zwaardere motorisatie was er immers erg weinig vrag naar...) dat ik zelfs met de exportprijzen kan leven als ik er vanaf wil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk Berichten
                      Qua veralgemening kan dat tellen...
                      In beide gevallen kan je geluk heben, of zwaar gechareld zijn. Ik heb wel de "gok" gedaan. Mijn 5 had 240k km toen ik hem kocht, nu staat de teller op 300k km. Tot nu toe geen extra kosten gehad. En de wagen zijdt nog prima. Er wordt niets bespaard op onderdelen/onderhoud. In mijn ogen zij die autostradekm's wel minder belastend. Vooral voor de koppeling/automaat, motor is ook altijd warm,...

Nu, veel hangt af van het financiële plaatje. Ik heb de mijne dermate goedkoop op de kop getikt (door de km's en zwaardere motorisatie was er immers erg weinig vrag naar...) dat ik zelfs met de exportprijzen kan leven als ik er vanaf wil.
                      Het kan inderdaad perfect! Wist jij helemaal niets over de "levensloop" van je voertuig?
                      Deze die mijn huidige zou kopen, zal toch geen kat in een zak kopen hoor. Die kan daar nog gemakkelijk 8 à 10 jaar met rond rijden tegen 20dzd km/jaar en dat zal hem in die lopende jaren nog niet te veel geld kosten.
                      Alle 2,5 maand in long-life onderhoud, alle 60dzd km automaat olie vervangen, alle 6 maanden naar de keuring, haast uitsluitend autostrade km's, nooit koud (als ie stil staat ook steeds in garage), indien het nodig is of als er wat stuk zou gaan, wordt dit direct vervangen (denk vb aan een waterpomp, kogellagers, remschijven, enz...)
                      Nog heel veel goede & veilige km's toegewenst!
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...

Comment

Onderhoudsboekje en historie was wel gekend bij de lokale BMW-dealer.
                        Maar om nu te zeggen dat die mannen goudeerlijk zijn, dat krijg ik niet over mijn lippen .
                        Als ik over mijn huidige "had ik maar ne hot hatch gekocht" -kramp heen geraak zal de jouwe een knappe optie zijn!

Comment

alle 6 maanden naar de keuring,
                          En wat is daar het nut van?
                          Hoeveel km doe je wel 150k per jaar ofzo? Ik ken ook zo iemand maar elk jaar staat er een nieuwe audi op de oprit ook.
                          Polo 6n 1.4

Comment

Veel kms of oudere wagen?

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                            En wat is daar het nut van?
                            Hoeveel km doe je wel 150k per jaar ofzo? Ik ken ook zo iemand maar elk jaar staat er een nieuwe audi op de oprit ook.
                            Inderdaad +/- 150dzd op jaarbasis.
                            Wetgeving, het is zelfs zo dat we met een nieuwe uit de showroom komen gereden, die gelijk naar de keuring moet. Vanaf dan elke 6 maanden. Overheid heeft geld nodig hé. Bijkomend element is het voortijdig opsporen van eventuele mankementen.
                            Elk jaar een nieuwe Audi in de prijsklasse van ongeveer 65 à 70dzd €? Straf dat je dat kan terugverdienen op een jaar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
                            Last edited by Metaxa; 30/10/2013, 23:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Inderdaad +/- 150dzd op jaarbasis.
                              Wetgeving, het is zelfs zo dat we met een nieuwe uit de showroom komen gereden, die gelijk naar de keuring moet. Vanaf dan elke 6 maanden. Overheid heeft geld nodig hé. Bijkomend element is het voortijdig opsporen van eventuele mankementen.
                              Elk jaar een nieuwe Audi in de prijsklasse van ongeveer 65 à 70dzd €? Straf dat je dat kan terugverdienen op een jaar.

Kan je even verduidelijken? Vanuit de showroom naar de garage en dan elke 6maand? Auto moet toch pas na 4j naar de keuring? Of staat die niet op Belgische platen misschien?
                              Ja elk jaar een nieuwe A6 of A6 all road ook eens een jaartje RS6...sommigen hebben het geld maar van de hoop te nemen hé.
                              Polo 6n 1.4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                Kan je even verduidelijken? Vanuit de showroom naar de garage en dan elke 6maand? Auto moet toch pas na 4j naar de keuring? Of staat die niet op Belgische platen misschien?
                                Ja elk jaar een nieuwe A6 of A6 all road ook eens een jaartje RS6...sommigen hebben het geld maar van de hoop te nemen hé.
                                Ja vanuit de showroom naar de keuring en dan elke 6 maanden. Voertuig wordt dan gekeurd voor bezoldigd personenvervoer.

Ha elk jaar een nieuwe, dan denk ik niet dat ie er zal voor moeten werken en inderdaad waarschijnlijk maar van den hoop moeten/kunnen nemen. Ik gun het die mens hoor, waarschijnlijk zal die andere zorgen hebben...😜

Comment

Ik zou de auto met de lagere kilometerstand nemen. Ikzelf ken iemand die een 520i in de tijd gekocht heeft die op 2 jaar tijd 180.000kms gereden had. Hij heeft die auto voor een scherpe prijs kunnen kopen en hij zelf deed er eigenlijk amper kms mee. 10 jaar later staat hij 40.000kms verder.

Ga je zelf flink wat kilometers doen? Ik ben er zeker van dat bepaalde onderdelen minder slijtage hebben omwille van het snelwegverkeer maar andere onderdelen gaan wel slijtage ondervinden. Veel zal er ook vanaf hangen of je de auto al dan niet zal oprijden.

De hoge kilometerstand zou ik enkel durven accepteren als er facturen zijn waarop te zien is dat alle slijtage onderdelen wel degelijk vervangen zijn. Bijkomend enkel indien je hem voor een appel en een ei kan kopen.

Anders nog even een goedkoper alternatief zoeken om nadien eentje te kopen.
                                  The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                                  BMW F10 520da 2012
                                  MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                                  BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                                  Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                                  VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Alles staat of valt met onderhoudshistoriek. Hoe vollediger die is, hoe meer vertrouwen je kan hebben in die wagen. Mijn collega zijn Audi heeft serieuze nukken en het ding is nog geen 5 jaar oud en heeft weinig kilometers. Maar als je in Brussel centrum woont en werkt en je koopt een diesel ...
                                    Mijn vader zijn ML had op een jaar tijd 120 000 kilometer gedaan toen hij die kocht. Daar zijn nooit enige uitzonderlijke kosten aan geweest, de wagen had wel een volledige historiek ...
                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

je moet er geluk mee hebben. t is al eerder vermeld hierboven. een auto kan omzeep gereden zijn binnen 100 000km.

als je een intressante auto hebt gevonden, zoek dan eens op internet of dat specifiek model gevoelig is op bepaalde slijtage onderdelen. een auto met 200 000km is NIKS. kunnen er met gemak nog 200k bij, maar dan misschien wel met een paar kosten (koppeling durft meestal tussen 150 en 200k te sneuvelen.
                                      maar je kan evengoed ene kopen met 60k km die na 5000km een kapotte koppeling heeft. je weet niet wat de vorige eigenaar deed.
                                      bij veel stoppen en optrekken ziet een koppeling af, alsook bij fileverkeer. de motor is ook de hele tijd blijven draaien maar de km'teller stond stil.

ik heb verschillende firmawagens gehad en stond daar evensne met brokken in de garage (op 1jaar tijd een onderhoud of 5 en minstens evenveel keer in de garage wegens andere problemen).
                                      ik rijd nu al 4jaar met een oude golf met 432 000km en die heeft minder miserie (deze week ritje parijs en luxemburg gedaan, ff 1200km erbij op een 3dagen). men uitlaat is wel gaar van vooraan tot achteraan.

als men mij vraagt welke auto ik zou verkiezen om 10k km aan 1 stuk door te bollen (bv van hier naar china rijden), dan ga ik resoluut voor men golf en niet men ex firmawagens

men dodge heeft +330 000km nu en is die ver versleten. niet door de hoge km's maar door 2x zonder olie te rijden. oorzaak hiervan: verstorven klepsteelrubbers door de leeftijd. een auto van 10jaar oud met 5 000km op de teller is even slecht als een auto van 2jaar met 500 000km.
                                      je kan met beide 5jaar zonder problemen rijden, en je kan met beide elke week in de garage staan

Comment

Bij ons redeneren ze steeds dat een auto meer slijt per km dan per jaar. Dus als je inderdaad een diesel koopt die in de stad gebruikt is met lage kilometerstand, is de kans reëel dat je op korte termijn daar problemen van zal ondervinden, maar de moment dat je hem zal gebruiken "zoals het hoort" kan je er na die initiele problemen nog de 300d km mee halen alles voorbij de 300d km is bonus, maar zou er niet op rekenen, tenzij met bepaalde TDI's(360-400dkms) of een D5(km).
                                        Waar een auto met een hoge km-stand zoiezo al meer versleten zal zijn aan de "slijtageonderdelen"
                                        En over dat oneigenlijk gebruik dien je ook steeds te relativeren, als je twee auto's naast mekaar hebt van dezelfde leeftijd, en de ene met een hoge kilometerstand en de andere met een (te) lage kmstand, zal je bijna altijd beter af zijn met die met de lage kmstand, deze zal minder slijtage hebben aan de slijtage onderdelen, en is veel verkoopbaarder.
                                        Om een voorbeeld te geven, ik rijd 80d km per jaar, ik rij op naar Duitsland op zondag, en terug op vrijdag, maar ik rijd ook wel elke ochtend enkele km's naar een leverancier en elke avond terug. Vergeleken met mijn buurman die zijn auto gebruikt om elke dag van zijn deur naar zijn werk 10km verderop te rijden en terug. Mijne zal meer km's doen, en ik zit qua km's perfect voor diesel, maar op het einde van het jaar hebben wij evenveel "koude" km's gereden, maar de mijne heeft er dan wel per week nog eens 1500 warme extra bijgedaan, de mijne is dus op alle vlakker sneller versleten, maar wel in een betere toestand tov de km-stand dan die van mijn buur.
                                        Daarboven komt nog dat een nieuwe auto nieuwer is, en dat je ook nog steeds wel een beetje betaald voor de modernheid. Ook zijn nieuwere auto's vaak standaard al iets beter (verbruik, airbags, airco, emissienormen, bluetooth, ...) misschien in jou geval minder een issue, maar ik heb daar toch serieus over moeten denken toen ik ging kijken naar een auto van 10j oud

Comment

Working...
                                        X