Even kort de situatie schetsen:
Gisteren reed ik op de expressweg richting Antwerpen en ben ik in panne gevallen met de BMW 525d
. Opeens een groot wit rookgordijn met een bijhorend schrapend geluid van metaal op metaal...
Ik zat in de auto met mijn dochter van 2 jaar en mijn zoon van 2 maanden. Om 16u50 met touring gebeld om onmiddellijk een sleepwagen ter plekke te krijgen. Aangezien ik geen lid was, 280 euro te betalen voor de sleepkosten... Ik krijg wel voorrang omwille van de kinderen in de auto. De jongste moet om de 4u eten... Ik ga maar akkoord om thuis te geraken met de kids...
Om 18u10 komt de pechverhelping eraan met een opel combo... Die kon dus niks komen doen... Om 18u22 bel ik terug pissed... Ze gingen het escaleren (foutje...) en binnen de 2 minuten terugbellen... Geen telefoon...
Om 19u15 teruggebeld om te melden dat touring niet meer moet komen! ik wil niet dat ze komen en ze moeten het lidmaatschap maar verbreken. Ze weigeren dit... Ze bellen binnen 2 min terug, ergens is iets misgelopen...
Om 19u30 komt de takelwagen eraan. Die wil me maar 20km slepen terwijl ik op voorhand gevraagd had achter een sleping naar huis (40kms). De inzittenden moesten hun plan trekken, enkel de wagen werd gesleept... Daar was ik vet mee... Die auto kon me op dat moment eigenlijk weinig schelen...
Uiteindelijk om 21u thuis geraakt... Touring zelf gebeld aangezien het online klachtenformulier steeds errors geeft. Ze zijn het gelukkig met me eens dat dit niet kan en zouden terugbellen met een oplossing.
Deze ochtend het verdict:
- Turbo in stukken van elkaar gevlogen
- vermoedelijk geen metaaldelen in de motor maar is niet zeker
- alle olie heeft de motor mee opgenomen en is er via de uitlaat uitgekomen. Wel raar dat het geen blauwe rook gaf???
- inlaatcollector zou ook vol olie hangen
- de lokale garage (specialiteit Volvo - Saab) wil niet aan de auto werken omdat hij schrik heeft dat er mogelijk schade aan het motorblok is.
- turbo vervangen (oem en namaak zouden evenwaardig moeten zijn) mag ik rekenen op 2000 tot 2500 euro
Aangezien de service van touring ver zoek is ga ik morgen de auto zelf weghalen bij de lokale garage. Een vriend van me die garagist is, gaat een second opinion geven.
Ik spreek al een tijdje om de auto te vervangen door een andere maar momenteel is het écht wel een slechte timing door andere kosten (huis) en andere prioriteiten. Ik had me voorgehouden met de auto te blijven rijden omdat die eigenlijk nog als nieuw reed maar op het gemakje ging ik wel blijven rondkijken tot ik de ideale auto kon vinden...
WAT NU??
- auto laten maken met de gok dat het motorblok niet beschadigd is in het slechte is de turbo terug weggegooid geld...
- andere auto kopen waar eigenlijk geen budget voor is momenteel.
ik wil absoluut niet lenen voor een auto. Heb dit vroeger gedaan maar voor een vervoermiddel zie ik dit niet meer zitten.
- Wat is een goed onderhouden auto waard waar je niet meer mee kan rijden... niks wellicht...
Probleem is dat de 525d technisch zowat compleet vernieuwd is. De lokale volvo garage bevestigde mij ook. Tja, jong alle rubbers nieuw, nieuwe banden, remmen, niveauregeling, nieuw gemonteerde afneembare trekhaak... Je hebt op geen kosten bespaard ook al heeft die auto 223000kms gelopen... Hij vond het zonde om de auto te laten gaan.
Uit wanhoop ga ik toch maar op internet vandaag wat shoppen. In het slechtste geval heb ik snel ander vervoer nodig. In tussentijd kan de 520d me wel verder helpen en staat de 635CSi er nog maar toch...
Ideaal zou zijn:
- BMW 525d touring
- manueel (ik wil geen automaat omdat die op 200.000kms allemaal in de soep draaien en 3000 tot 5000 euro kosten voor de herstelling)
- donker leder interieur
- volledige onderhoudboek van erkend dealer
- geen tuning toestanden
- liefst geen zilvere of zwarte al besef ik dat ik niet te moeilijk nu mag zijn
- voorkeuropties: open dak (zéééééér graag), stoelverwarming, multi functioneel stuur, parkeer sensoren, radio met cd, afneembare trekhaak
- geen ongeval auto, geen krassen of deuken of roest
- 1ste of 2de eigenaar
- geen nummerplaat die met een 1-*** *** begint
- hoe minder kms hoe beter. Liefst minder dan 170.000
Indien onvindbaar moet ik kijken naar 520d (beetje underpowerd als touring) of 530d (heb die power eigenlijk niet nodig). Probleem is dat ik de ruimte nodig heb voor 2 kinderwagens waardoor een 3 serie al moeilijker wordt. Eventueel een 4 deur ook al is die minder practisch.
Een 730d E38 is onvindbaar in goede staat en is ook steeds met automaat. Bijkomend zouden onderdelen op een E38 zéér duur zijn, al blijft het nog steeds mijn absolute favoriet.
Andere wagens komen niet echt in aanmerking vrees ik. Ik voel me goed bij BMW en ik kijk wel eens naar andere merken die me wel iets zeggen maar uiteindelijk blijf ik toch bij het merk dat ik verkies denk ik.
Als iemand een superkoopje weet staan, ook al voldoet hij niet aan alle eisen mag je dit zeker hier laten weten.
Gisteren reed ik op de expressweg richting Antwerpen en ben ik in panne gevallen met de BMW 525d

Ik zat in de auto met mijn dochter van 2 jaar en mijn zoon van 2 maanden. Om 16u50 met touring gebeld om onmiddellijk een sleepwagen ter plekke te krijgen. Aangezien ik geen lid was, 280 euro te betalen voor de sleepkosten... Ik krijg wel voorrang omwille van de kinderen in de auto. De jongste moet om de 4u eten... Ik ga maar akkoord om thuis te geraken met de kids...
Om 18u10 komt de pechverhelping eraan met een opel combo... Die kon dus niks komen doen... Om 18u22 bel ik terug pissed... Ze gingen het escaleren (foutje...) en binnen de 2 minuten terugbellen... Geen telefoon...
Om 19u15 teruggebeld om te melden dat touring niet meer moet komen! ik wil niet dat ze komen en ze moeten het lidmaatschap maar verbreken. Ze weigeren dit... Ze bellen binnen 2 min terug, ergens is iets misgelopen...
Om 19u30 komt de takelwagen eraan. Die wil me maar 20km slepen terwijl ik op voorhand gevraagd had achter een sleping naar huis (40kms). De inzittenden moesten hun plan trekken, enkel de wagen werd gesleept... Daar was ik vet mee... Die auto kon me op dat moment eigenlijk weinig schelen...
Uiteindelijk om 21u thuis geraakt... Touring zelf gebeld aangezien het online klachtenformulier steeds errors geeft. Ze zijn het gelukkig met me eens dat dit niet kan en zouden terugbellen met een oplossing.
Deze ochtend het verdict:
- Turbo in stukken van elkaar gevlogen
- vermoedelijk geen metaaldelen in de motor maar is niet zeker
- alle olie heeft de motor mee opgenomen en is er via de uitlaat uitgekomen. Wel raar dat het geen blauwe rook gaf???
- inlaatcollector zou ook vol olie hangen
- de lokale garage (specialiteit Volvo - Saab) wil niet aan de auto werken omdat hij schrik heeft dat er mogelijk schade aan het motorblok is.
- turbo vervangen (oem en namaak zouden evenwaardig moeten zijn) mag ik rekenen op 2000 tot 2500 euro
Aangezien de service van touring ver zoek is ga ik morgen de auto zelf weghalen bij de lokale garage. Een vriend van me die garagist is, gaat een second opinion geven.
Ik spreek al een tijdje om de auto te vervangen door een andere maar momenteel is het écht wel een slechte timing door andere kosten (huis) en andere prioriteiten. Ik had me voorgehouden met de auto te blijven rijden omdat die eigenlijk nog als nieuw reed maar op het gemakje ging ik wel blijven rondkijken tot ik de ideale auto kon vinden...
WAT NU??
- auto laten maken met de gok dat het motorblok niet beschadigd is in het slechte is de turbo terug weggegooid geld...
- andere auto kopen waar eigenlijk geen budget voor is momenteel.
ik wil absoluut niet lenen voor een auto. Heb dit vroeger gedaan maar voor een vervoermiddel zie ik dit niet meer zitten.
- Wat is een goed onderhouden auto waard waar je niet meer mee kan rijden... niks wellicht...
Probleem is dat de 525d technisch zowat compleet vernieuwd is. De lokale volvo garage bevestigde mij ook. Tja, jong alle rubbers nieuw, nieuwe banden, remmen, niveauregeling, nieuw gemonteerde afneembare trekhaak... Je hebt op geen kosten bespaard ook al heeft die auto 223000kms gelopen... Hij vond het zonde om de auto te laten gaan.
Uit wanhoop ga ik toch maar op internet vandaag wat shoppen. In het slechtste geval heb ik snel ander vervoer nodig. In tussentijd kan de 520d me wel verder helpen en staat de 635CSi er nog maar toch...
Ideaal zou zijn:
- BMW 525d touring
- manueel (ik wil geen automaat omdat die op 200.000kms allemaal in de soep draaien en 3000 tot 5000 euro kosten voor de herstelling)
- donker leder interieur
- volledige onderhoudboek van erkend dealer
- geen tuning toestanden
- liefst geen zilvere of zwarte al besef ik dat ik niet te moeilijk nu mag zijn
- voorkeuropties: open dak (zéééééér graag), stoelverwarming, multi functioneel stuur, parkeer sensoren, radio met cd, afneembare trekhaak
- geen ongeval auto, geen krassen of deuken of roest
- 1ste of 2de eigenaar
- geen nummerplaat die met een 1-*** *** begint
- hoe minder kms hoe beter. Liefst minder dan 170.000
Indien onvindbaar moet ik kijken naar 520d (beetje underpowerd als touring) of 530d (heb die power eigenlijk niet nodig). Probleem is dat ik de ruimte nodig heb voor 2 kinderwagens waardoor een 3 serie al moeilijker wordt. Eventueel een 4 deur ook al is die minder practisch.
Een 730d E38 is onvindbaar in goede staat en is ook steeds met automaat. Bijkomend zouden onderdelen op een E38 zéér duur zijn, al blijft het nog steeds mijn absolute favoriet.
Andere wagens komen niet echt in aanmerking vrees ik. Ik voel me goed bij BMW en ik kijk wel eens naar andere merken die me wel iets zeggen maar uiteindelijk blijf ik toch bij het merk dat ik verkies denk ik.
Als iemand een superkoopje weet staan, ook al voldoet hij niet aan alle eisen mag je dit zeker hier laten weten.
Comment