Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto inschrijven in Duitsland

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto inschrijven in Duitsland

Hoi jongens,
    Voor mijn werk moet ik binnenkort een half jaar in Duitsland op stage. Dit zou inhouden dat ik daar 6 maand in een appartement zou verblijven.
    Nu, een vriend van mij heeft een voertuig in Duitsland te koop staan op zijn duitse firma.
    Het gaat over een sportwagen die hier in Belgie reteveel geld zou gaan kosten. Nu de vraag is, als ik de duitse nationaliteit aanvraag en dat appartement blijvend zou huren maar na die 6 maand gewoon zou terug komen, is dat dan mogelijk om die wagen op duitse platen te houden en er op die manier mee rond te rijden en heel wat uit te sparen?

Groeten

Als gij de Duitse nationaliteit hebt/krijgt en een vast woonadres daar hebt kunnen ze u hier weinig maken.

Comment

maar het is bijvoorbeeld niet mogelijk om daar gewoon iets te huren, belgische nationaliteit te hebben en op die manier een voertuig in te schrijven met duitse platen?

Comment

De Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) is verantwoordelijk voor de inschrijving van motorvoertuigen, motorfietsen en aanhangwagens van meer dan 750 kg. Hij houdt een gegevensbank bij voor talrijke organisaties zoals de politie, het parket, de FOD Financiën, verzekeringsmaatschappijen … De inschrijving bij de DIV geeft u recht op een inschrijvingsbewijs en een nummerplaat.

Ja dat kan.

Comment

Toch niet.

Als na je stage je hoofdverblijfplaats terug in België is, dan moet je binnen de 6 maanden inschrijven in het bevolkingsregister van je gemeente en bijgevolg ook met een Belgische plaat rijden. Of je nu Belg, Duitser, Libanees of Zuid-Afrikaan bent, doet niets ter zake.

Je kunt dit natuurlijk ook nalaten maar dan pleeg je feitelijk domiciliefraude.
          2021 Taycan 4S
          2021 Lexus UX250h

Comment

Je bent alleen in regel als je daar ook effectief woont. Dus uitschrijven in België (wil zeggen ook geen sociale zekerheid meer hier) en inschrijven in een gemeente in Duitsland. Dan ga je ook daar belastingen moeten betalen.
            2021 Taycan 4S
            2021 Lexus UX250h

Comment

The Swede kan misschien raad brengen?
              Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
              Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
              Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Als u in België woont, bent u verplicht uw voertuig in te schrijven.
                Op die regel zijn er enkele uitzonderingen:
                • U huurt een voertuig, ingeschreven in het buitenland, voor maximumaal 6 maanden.

Ge kunt als Belg met woonplaats in Belgie 6 maanden een buitenlands voertuig huren.

Comment

Euh ja, en dan? Hij wil een kar in Duitsland kopen, daar inschrijven en nadien terug fysisch naar België komen maar wel met Duitse platen blijven rijden. Althans dat is toch hoe ik het begrepen heb. Ik zie niet goed in waar huren hier in het plaatje past

Afdeling 3. Voertuigen in het verkeer gebracht door personen verblijvend in België

Artikel 3

§1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :
                  a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;
                  b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;
                  c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt
                  2021 Taycan 4S
                  2021 Lexus UX250h

Comment

De duitse nationaliteit aanvragen kunt ge doen maar zo rap gaat ge die niet krijgen hoor. Mijn schoonpa woont daar al zeker 20 jaar en hij mag Duitser worden maar dan moet ge akkoord hebben van België en dat doen ze niet (erfenisrechten).
                    Als ge met duitse platen wilt rijden zult ge uw adres moeten veranderen en zorgen dat ge daar woont (officieel) en dus daar ook belastingen betaalt.
                    Ge zult dan waarschijnlijk zoals de mensen hier een 'verblijfstitel' krijgen. Maar dan moet ge wel effectief daarblijven.

Uw vb om even 6 maanden daar stage te gaan doen, Duitser te worden en dat appartement huren en wel terugkomen naar België (dus hier gaan wonen) is een beetje teveel van het goede vrees ik.
                    Uiteindelijk woont ge dan na 6 maanden terug in Belgie en kunt ge dus niet met Duitse platen rondrijden. Of ge laat uw adres in Duitsland staan terwijl ge er niet woont.

Comment

hier in Duffel rijdt toch al een goede 4jaar een audi rond met Poolse nummerplaat + een Amerikaanse Tuguan (zonder nummerplaat vooraan)
                      in mijn buurt woont er ook iemand die met een Luxemburgse nummerplaat rondrijdt maar vermoedelijk werkt hij wel voor een Luxemburgse firma want zo'n speciale wagen is het ook niet

Comment

Het is niet omdat ze hier al x jaar mee rijden dat ze in orde zijn he... In mijn buurt wonen in 1 huis een paar Roemeense families samen (de mannen zijn bouwvakkers). Op 1 na rijden ze ook allemaal nog steeds met Roemeense platen. Voor de lokale politie zijn zo'n dingen geen prioriteit, als er niemand gaat 'klikken' kan dat vele jaren duren of ze moesten bij een toevallige controle tegen de lamp lopen. Ik zou het toch niet doen, als er iets gebeurt en de verzekering trekt zich terug, dan ben je pas echt de jos.
                        MY 2011 Lexus IS250 Aut.

Comment

Beste,

een volledig andere vraag nu...
                          Kan het kwaad dat er papieren via email worden doorgezonden? Het zit hem zo... Ik ben aan het kijken voor mijn voertuig in te wisselen bij een duitse firma. Uiteraard vragen zij het inschrijvingsformulier,gva vd wagen en keuringsbewijs.
                          Mocht het nu uitdraaien op geen deal, kunnen zij daar toch niks mee doen, hoop ik?

Groeten en alvast bedankt voor de hulp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mathi_mustang Bekijk Berichten
                            Beste,

Kan het kwaad dat er papieren via email worden doorgezonden? Het zit hem zo... Ik ben aan het kijken voor mijn voertuig in te wisselen bij een duitse firma. Uiteraard vragen zij het inschrijvingsformulier,gva vd wagen en keuringsbewijs.
                            Mocht het nu uitdraaien op geen deal, kunnen zij daar toch niks mee doen, hoop ik?

Ik sta altijd weigerachtig tegenover zo'n dingen. Maar om safe te spelen mail een kopie maar bewerk de foto en zet er in het zwart op 'KOPIE' zodat het zeker niet voor origineel kan uitgaan.

Comment

hoi,

Ja, ik ook. Daarmee dat ik het wel een vraag waard vond. Sowieso maak ik de foto's zo dat het document er nooit volledig opstaat... Ik maak er een foto van ipv ze in te scannen.

Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mathi_mustang Bekijk Berichten
                                Beste,

beetje gelijkaardige vraag.
                                Wij willen onze auto van de belgische firma verkopen aan onze duitse firma. Wat moet ik hiervoor doen?
                                Hier enkel nummerplaat inleveren of echt uitschrijven zoals in nederland moet gebeuren.
                                En ginder langs tuv gaan?

Alvast bedankt

Comment

Volgens mij

Belgische platen er laten ophangen zolang je geen duitse kan aanvragen en om dat te doen heb je een
                                  -tuv vollabnahme nodig maar ik veronderstel dat het een nieuwe wagen is dus je hebt maar een halve nodig denk ik, alsook abgastesten. (kost nog redelijk wat geld zeker voor een dikke kar startend van 200 tot...)
                                  -Daarna zal je de auto kunnen inschrijven in DLD
                                  -Wel eerst BE platen opzeggen en dan DE aanvragen.
                                  Polo 6n 1.4

Comment

Als je hoofdverblijfplaats (domicilie) België is, en je hier effectief ook rondrijdt, dan zal je met een Belgische plaat moeten rijden.

Comment

Je kan wel Duitse platen krijgen voor een auto in Duitse firma maar zoals bovenstaand al aangehaald dan is er een probleem als je dan als hoofdgebruiker in België woont. Ik zou vnml checken met verzekering..

In Nederland controleren ze daar in de steden iets actiever op. Mijn broer heeft in nl een aantal jaar terug een subtiele brief ontvangen dat zijn Belgische wagen (op naam en adres van mijn ouders in be) bij de eerstvolgende keer in nl in beslag zou worden genomen indien die geen nl plaat heeft. Die heeft sindsdien toch een gele plaat.

Comment

sliderke is prive chauffeur van....
                                        Auto op naam van de firma en hij is enkel chauffeur geen vuiltje aan de lucht me dunkt.

En trouwens duitse platen neem een domiciel in dld en problem solved een studioke huren kost daar geen geld of zelfs iets kopen in de middle of nowhere...

In Nederland controleren ze daar in de steden iets actiever op. Mijn broer heeft in nl een aantal jaar terug een subtiele brief ontvangen dat zijn Belgische wagen (op naam en adres van mijn ouders in be) bij de eerstvolgende keer in nl in beslag zou worden genomen indien die geen nl plaat heeft. Die heeft sindsdien toch een gele plaat.
                                        Daar wel ja maar die BPM bedragen al eens goed doorgenomen alsook hun wegenbelasting
                                        Polo 6n 1.4

Comment

Working...
                                        X