Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Werkplaats om zelf onderhoud te doen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Werkplaats om zelf onderhoud te doen?

Goedenavond samen

Ik heb 't een beetje gehad met mijn garage (officieel merk); alhoewel ik toch echt geld kom brengen en niet kom halen zijn ze daar zo onfatsoenlijk als 't maar zijn kan. 't Is misschien wel merkgebonden, want bij een andere garage van 'tzelfde merk was 't al niet veel beter.

Maar aangezien ik toch een conventionele turbodiesel zonder poespas heb, dacht ik bij mezelf: dan doe ik 't onderhoud wel gewoon zelf. Ik bedoel, zo moeilijk is dat niet, een nieuw oliefiltertje en 7 liter olie er in gieten kan ik zelf ook wel.

Ik vroeg me af om iemand in Kalmthout of Wuustwezel toevallig een plaats weet waar je een brug kunt huren. Ik weet dat je dat in Nederland kunt doen, daar kost dat zo ongeveer 10 EUR per uur, met gebruik van 't normale mechanische gereedschap.

Ik bedank alvast op voorhand voor enige hulp waarmee ik mijn parttime leven als automonteur kan beginnen

Groeten,

R.

Waarom heb je een brug nodig om olie te vervangen?

Krik eronder is genoeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten

Hi Carlito

daar heb je in principe gelijk in, maar dan zit ik met de afvoer van de olie (en in 't putje gieten is natuurlijk not done uit milieu-overwegingen), en de aanschaf van gereedschap.

Dan betaal ik liever 1 a 2 keer per jaar 10 EUR om dat niet te hebben.

Groeten,

R.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door root Bekijk Berichten
        Hi Carlito

daar heb je in principe gelijk in, maar dan zit ik met de afvoer van de olie (en in 't putje gieten is natuurlijk not done uit milieu-overwegingen), en de aanschaf van gereedschap.

Groeten,

R.
        die olie kan je toch in het containerpark kwijt ? allé hier toch

Comment

Hier ook, gewoon in een fles gieten en kosteloos dumpen in het container park

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
            Hier ook, gewoon in een fles gieten en kosteloos dumpen in het container park
            inderdaad , naast de frituur olie MMmmmmm frietjes

Comment

Hi Carlito

Groeten,

R.

Olie vang je op en doe je naar het containerpark.
              Benodigd gereedschap = 1 schroevendraaier of engelse sleutel. beide te koop voor minder dan 10€.

Verschillende onafhankelijke garages bieden de mogelijkheid om het zelf te doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arnev. Bekijk Berichten
                inderdaad , naast de frituur olie MMmmmmm frietjes
                Maf! Da kan ik in mijn stoof kappen! (in de zomer)
                En dan riekt mijn uitlaatje ook naar een frietkot... jumjummie!

Comment

Een auto moet vlak staan om de olie af te laten, moest je 't nog niet weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                    Een auto moet vlak staan om de olie af te laten, moest je 't nog niet weten.

Tja, dat hangt af van de vorm van het carter en de plaats van de aftapbout. Ik doe al het onderhoud van alle auto's zelf (buiten de alfa), en ik vervang ook steeds olie mbv de krik.
                    Daarbij, je auto moet niet 20° naar omhoog staan met zijne neus hé om eronder te graken. De paar ml olie die blijven zitten, zal het verschil niet maken.

Wat ik doe als de auto toch te scheef zou staan dat niet alle olie eruit kan lopen: ik zet er een oppervlakkig bakje onder als hij aan het druppen is, en ik laat de auto zakken. 3 minuutjes wachten, terug omhoog, boutje der terug in, zakken, vullen en klaar.

Olie verversen op deze manier duurt bij mij ondertussen nog geen 20 minuten.

Maar ook ik zou toch graag brug hebben (niet een oprijbrug, maar een met uitschuifbare poten uiteraard). Enerzijds voor de gemakkelijkheid, anderzijds zijn er steeds dingen die je beter doet als de wagen op een brug staat/hangt.

Hell, ik heb zelfs al twee maal een volledige uitlaatlijn vervangen van mercs zonder een brug...
                    Tis een crappy jobke, maar krij der nu toch mee rond eh...

Comment

Olie vang je op en doe je naar het containerpark.
                      Benodigd gereedschap = 1 schroevendraaier of engelse sleutel. beide te koop voor minder dan 10€.

Verschillende onafhankelijke garages bieden de mogelijkheid om het zelf te doen...
                      Ik heb niet genoeg aan een schroevendraaier denk ik D'r zit zo'n hele rare ronde dop op, waarvoor je een hele hele hele grote dopsleutel nodig hebt om 'm los te maken.

En ik weet niet waar jouw containerpark zit, maar bij de mijne moet ik 2 EUR betalen om de olie achter te laten, nog los van dat ik er ongeveer 25 minuten voor om moet rijden (x2 dus, om ook weer thuis te komen: 50 minuten dus om even wat olie weg te brengen). En dan hebben we 't nog niet eens over 't gepiel met 7 liter olie overgieten in flesjes van 1 liter. En op een krik zetten (nog los van dat ik niet wist/er niet bij stilstond dat de auto horizontaal moet staan om alle olie er uit te laten lopen, zoals ik nu hier lees); dan staat hij dus op 1 krik, half schuin van voor naar achter en van links naar rechts, en daar moet ik me dan onder zien te wringen, maar ik moet ook een beetje aan mijn rug denken, die is erg slecht. Kortom, een brug en de olie gewoon achter kunnen laten is natuurlijk makkelijker en daar betaal ik dan ook graag wat voor.

De verschillende onafhankelijke garages die de mogelijkheid bieden om 't zelf te doen; precies, daar ben ik dus naar op zoek. Maar, en vergeten dat er bij te zeggen, ik heb 't al bij een paar garages gevraagd, maar die zijn nog niet helemaal toe aan 't concept "een lege brug verhuren brengt ook geld op" Die willen zelf de olie en 't filter en 't mannetje leveren, en anders niet.

Dus als iemand er een weet in Kalmthout of Wuustwezel waar dat wel kan, voor weinig natuurlijk want 't is alleen maar even op de brug/af de brug, dan hoor ik 't graag en ben ik daarvoor dankbaar
                      Last edited by ; 04/12/2006, 09:20.

Comment

Ik heb niet genoeg aan een schroevendraaier denk ik D'r zit zo'n hele rare ronde dop op, waarvoor je een hele hele hele grote dopsleutel nodig hebt om 'm los te maken.

En ik weet niet waar jouw containerpark zit, maar bij de mijne moet ik 2 EUR betalen om de olie achter te laten, nog los van dat ik er ongeveer 25 minuten voor om moet rijden (x2 dus, om ook weer thuis te komen: 50 minuten dus om even wat olie weg te brengen). En dan hebben we 't nog niet eens over 't gepiel met 7 liter olie overgieten in flesjes van 1 liter. En op een krik zetten (nog los van dat ik niet wist/er niet bij stilstond dat de auto horizontaal moet staan om alle olie er uit te laten lopen, zoals ik nu hier lees); dan staat hij dus op 1 krik, half schuin van voor naar achter en van links naar rechts, en daar moet ik me dan onder zien te wringen, maar ik moet ook een beetje aan mijn rug denken, die is erg slecht. Kortom, een brug en de olie gewoon achter kunnen laten is natuurlijk makkelijker en daar betaal ik dan ook graag wat voor.

De verschillende onafhankelijke garages die de mogelijkheid bieden om 't zelf te doen; precies, daar ben ik dus naar op zoek. Maar, en vergeten dat er bij te zeggen, ik heb 't al bij een paar garages gevraagd, maar die zijn nog niet helemaal toe aan 't concept "een lege brug verhuren brengt ook geld op" Die willen zelf de olie en 't filter en 't mannetje leveren, en anders niet.

Dus als iemand er een weet in Kalmthout of Wuustwezel waar dat wel kan, voor weinig natuurlijk want 't is alleen maar even op de brug/af de brug, dan hoor ik 't graag en ben ik daarvoor dankbaar
                        2 euro voor die olie achter te laten? Ben je daar zeker van?

Hier in Beerse is alle kga nog steeds gratis ...

En grote dop? Over welke auto gaat het dan? Meestal is dat maar iets van een 19 of zo.

Comment

ik heb zo'n zuiger van de makro en dat bespaart me 1 beurt

de andere keer naar de garage voor een checkup + de beurt

ook niet duur

Comment

Zal het vandaag eens aan een klasgenoot vragen, die is van die kanten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              ik heb zo'n zuiger van de makro en dat bespaart me 1 beurt

de andere keer naar de garage voor een checkup + de beurt

ook niet duur
                              Wel oppassen dat je de olie eerst koud laat worden of heel de zuiger smelt weg

Comment

ik zal eens een foto nemen, maar 't werkt nog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  ik zal eens een foto nemen, maar 't werkt nog
                                  Die van ons is dus gesmolten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                    Tja, dat hangt af van de vorm van het carter en de plaats van de aftapbout....
                                    De aflaatstop staat altijd op het laagste punt van het carter wanneer de auto horizontaal staat, dat een auto opgekrikt onder een kleine hellingshoek weinig verschil met zich meebrengt weet ik ook. Maar toch zal de meeste olie eruit lopen wanneer de auto horizontaal staat.

Btw, 'k heb ook al dikwijls onder een auto gekropen hoor. Opkrikken hoef 'k niet te doen want ik heb een smeerput in m'n garage.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                      De aflaatstop staat altijd op het laagste punt van het carter wanneer de auto horizontaal staat,
                                      Peut!

Bij een mini dus niet.

Comment

Peut!

Bij een mini dus niet.
                                        Oh nee? Zeg dan meteen waar 'ie wel ligt...

Comment

Working...
                                        X