Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen jonger dan 4 jaar keuren?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wagen jonger dan 4 jaar keuren?

Ik heb sinds kort een tweedehands wagen (Audi A4 van 06/2011) aangekocht via het My Way netwerk van Volkswagen-Audi.
    De verkopende garage heeft op 25/07/2012 dus een keuring voor verkoop laten uitvoeren.
    Nu zat er bij de car-pas ook een groen keuringsattest waarop staat dat de keuring geldig is tot 25/07/2013.
    En dat terwijl de wagen eigenlijk in 2015 voor de eerste maal gekeurd zou moeten worden. (1 van de redenen waarom ik een jonge tweedehands gekocht heb).

Heeft iemand hier een verklaring voor of moet ik me er niet te druk in maken?

Als er een trekhaak op zit en hij is gekeurd als "trekkend voertuig" dan heb je zowiezo een jaarlijkse keuring, ongeacht de leeftijd.

Comment

Als er een trekhaak op zit (zoals 914 schreef) met een MTM van meer dan 750 kg, dan moet er jaarlijks een keuring gebeuren (ook met een nieuw voertuig dus). Je kan dit normaal zien op het keuringsbewijs het zou de vermelding "Aanhangwagentrekkend Voertuig" moeten hebben. Als het een wagen zou zijn met een trekhaak met een MTM van 750kg (of minder) dan moet deze gekeurd worden voor het eerste gebruik en daarna zoals een wagen zonder trekhaak (dus normaal na 4 jaar, daarna jaarlijks of twee jaarlijks).
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

het moment dat je een 2dehands auto koopt. ook al is die maar een maand oud. moet je elk jaar naar de keuring.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
          het moment dat je een 2dehands auto koopt. ook al is die maar een maand oud. moet je elk jaar naar de keuring.
          Nope , want ik moet met de Mini pas tegen eind 2013 ( is dan 4jaar) terug naar de schouwing terwijl ik die al heb van Februari 2012

Comment

Zoals toere al aangaf stelt het KB van 15 maart 1968 "Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen" inderdaad in hoofdstuk IV: Autokeuring artikel 23ter. Periodieke keuringen dat een voertuig onderworpen aan een "tweedehandskeuring" :
            •als het voertuig 3 jaar oud was bij de laatste controle, dan moet het één jaar later opnieuw aangeboden worden voor een periodieke controle, en daarna elk jaar of elke 2 jaar ;
            •als het voertuig nog geen 3 jaar oud was bij de laatste controle, dan moet het aangeboden worden voor een periodieke controle als het 4 jaar wordt, en daarna elk jaar of elke 2 jaar.
            Het "bonusjaar" kan dus inderdaad niet verkregen worden bij een tweedehandskeuring (daarna eventueel wel) maar indien het voertuig jonger dan 3 jaar is moet het pas opnieuw ter schouwing aangeboden worden op het moment dat het vier jaar wordt. (Als er een andere regeling was/is zoals bijvoorbeeld een aanhangwagentrekkend voertuig dan blijft deze regeling natuurlijk wel van kracht en moet het voertuig jaarlijks naar de keuring).

Comment

En voor de trekhaak is toch een apparte controle die je moet doen dacht ik ?,
              Want ben van plan op de astra 1 te laten plaatsen,ben wel niet van plan elk jaar al naar de periodieke keuring te gaan met een wagen die,
              nu net 2 maand oud is.
              Oke die verplichte trekhaak controle bij de keuring kan je niet onderuit,maar kan toch niet dat je dan periodiek moet gaan elk jaar ?.

Comment

Er zijn twee mogelijkheden zoals je in het voorgenoemde KB kunt zien
                a) de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen die aangewend worden voor het slepen van een aanhangwagen, en die uitgerust zijn met een koppelingsinrichting voor het slepen van een aanhangwagen waarvan de maximaal toegelaten massa meer bedraagt dan 750 kg, zijn aan de keuring onderworpen voor de eerste in verkeerstelling in België of de datum van opnieuw in verkeer stellen in België en vervolgens om het jaar;

b) de koppelingsinrichting van de personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, die geen aanhangwagens slepen waarvan de maximaal toegelaten massa 750 kg overtreft of de koppelingsinrichting gebruiken als fietsendrager of motordrager, is aan de keuring onderworpen voor de in verkeerstelling in België van het voertuig dat ermee is uitgerust, en vervolgens elk jaar vanaf het ogenblik dat het voertuig vier jaar oud is geworden.
                Dus ofwel laat je hem keuren voor een MTM van 750 kg en dan moet je hem na plaatsing laten keuren en daarna iedere keer dat de wagen naar de keuring moet (na 4 jaar,...), ofwel laat je hem keuren voor een MTM dat de 750 kg overschrijd en dan moet de trekhaak jaarlijks gekeurd worden.

Comment

De wagen heeft inderdaad een wegneembare trekhaak en de 'Maximale Toegelaten Sleepbare Massa' is 750kg zonder rem en 1600kg met rem.
                  Dit zal dus de reden zijn van de jaarlijkse herkeuring.

Het is misschien wel mogelijk om de trekhaak te laten herkeuren op 750kg? Deze gaat toch maar zelden gebruikt worden.

Comment

Het is of 4 jaar of 100.000kms bereikt als ik me niet vergis. De trekhaak kan zoals in uw geval ook een mogelijke reden zijn.
                    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                    BMW F10 520da 2012
                    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BEEMER Bekijk Berichten
                      Het is of 4 jaar of 100.000kms bereikt als ik me niet vergis. De trekhaak kan zoals in uw geval ook een mogelijke reden zijn.
                      Neen Beemer het is normaal na 4 jaar ongeacht de km stand, wat je wel hebt is als de wagen na 4 jaar nog geen 100.000 km heeft de keuring dan 2 jaar geldig is ipv 1 jaar, en dan na 6 jaar (in feite net voor hij zes jaar ingeschreven is) kun je dit nogmaals hebben als de wagen nog geen 100.000 km heeft. Eénmaal de wagen meer dan 6 jaar is krijg je geen bonusjaar meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeanquattro Bekijk Berichten
                        De wagen heeft inderdaad een wegneembare trekhaak en de 'Maximale Toegelaten Sleepbare Massa' is 750kg zonder rem en 1600kg met rem.
                        Dit zal dus de reden zijn van de jaarlijkse herkeuring.

Het is misschien wel mogelijk om de trekhaak te laten herkeuren op 750kg? Deze gaat toch maar zelden gebruikt worden.
                        Dat zal ook enkel zijn als je eigenaar bent van een trekker die meer dan 750 kg weegt, want die moeten zoeizo elk jaar naar de controle en dan moet het trekkend voortuig uiteraard mee.

Ik ben enkel bij plaatsing even langs de controle moeten gaan en nu mag ik idd tot 750 kg trekken, wil ik meer moet ik de trekker terug gaan en dan wordt het jaarlijks
                        2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                        2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                        2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                        2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                        2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vlammembaareg Bekijk Berichten
                          Dat zal ook enkel zijn als je eigenaar bent van een trekker die meer dan 750 kg weegt, want die moeten zoeizo elk jaar naar de controle en dan moet het trekkend voortuig uiteraard mee.

Ik ben enkel bij plaatsing even langs de controle moeten gaan en nu mag ik idd tot 750 kg trekken, wil ik meer moet ik de trekker terug gaan en dan wordt het jaarlijks
                          Het al of niet eigenaar zijn van een aanhangding die een MTM heeft van meer dan 750 kgr staat los van de keuring van het trekkend voertuig. Als jouw trekhaak gekeurd is voor meer dan 750 kgr moet je jaarlijks naar de keuring ook al heb je enkel een aanhangwagentje met een MTM van bijvb. 250 kgr (of zelfs geen aanhangwagen), het aanhangwagentje moet dan niet gekeurd worden maar de trekhaak moet wel jaarlijks gekeurd worden... heb je echter een kampeeraanhangwagen (caravan) met een MTM van bijvb. 1200 kgr. moet die tweejaarlijks gekeurd worden de trekhaak moet echter jaarlijks gekeurd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                            Het al of niet eigenaar zijn van een aanhangding die een MTM heeft van meer dan 750 kgr staat los van de keuring van het trekkend voertuig. Als jouw trekhaak gekeurd is voor meer dan 750 kgr moet je jaarlijks naar de keuring ook al heb je enkel een aanhangwagentje met een MTM van bijvb. 250 kgr (of zelfs geen aanhangwagen), het aanhangwagentje moet dan niet gekeurd worden maar de trekhaak moet wel jaarlijks gekeurd worden... heb je echter een kampeeraanhangwagen (caravan) met een MTM van bijvb. 1200 kgr. moet die tweejaarlijks gekeurd worden de trekhaak moet echter jaarlijks gekeurd worden.

Dan hebben de vorige eigenaars zijn auto laten keuren met een MTM van meer dan 750 kg, want ik mag ik pricipe 1300 kg trekken, maar gebruik hem enkel voor een aanhangwagentje (ook zo gezegd op de controle) en ik moet niet elk jaar.

Als ik natuurlijk had gezegd dat ik meer ging trekken, kan het zijn dat je elk jaar moet.
                            Ik weet dat mijn vader elk jaar moet gaan, zowel met de auto als met de aanhangwagen (1600kg) ongeacht of hij nieuw is of ni
                            2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
                            2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
                            2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
                            2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
                            2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Working...
                            X