Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verkopen na 4 jaar of oprijden? Graag mening

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto verkopen na 4 jaar of oprijden? Graag mening

Ik ben momenteel aan het uitkijken om mijn personenwagen te vervangen door een lichte vracht. Dit betreft sowieso een tweede wagen. De afweging is echter niet makkelijk. Een nieuwe wagen heeft garantie en brengt in normale omstandigheden geen grote kosten met zich mee. Met mijn huidige wagen blijven rijden, brengt mss wat kosten mee na verloop van tijd.....

Graag jullie mening over het volgende.

Verkoop je na 4-5 jaar best je wagen om nog een relatief aanvaardbare restwaarde te krijgen of indien je dit niet doet, rijd je hem op tot hij versleten is?

Momenteel rijd ik met een Fiat Bravo (diesel 1.9 TDI). Deze is vier jaar oud en heeft ca. 90.000 km. Wat opzoekwerk levert mij momenteel een prijs van ca. 8000 euro.
    - Is het de moment om te verkopen, rekeninghoudende met de restwaarde?
    - Welke grote kosten zou ik kunnen hebben in de nabije toekomst?
    - Met welke kosten dien ik sowieso rekening te houden, gelet op de kilometerstand?

Alvast bedankt

't Zou me verwonderen moest je die 8K er nog voor krijgen in het huidige klimaat (2de handsmarkt is verzadigd).
    Nu 90K kms is nog lang niet versleten he. Kijk eens in je onderhoudsboekje, daarin staan normaal gezien de grote te vervangen stukken met het kilometrage warop ze vervangen moeten worden.

Comment

Het meeste verlies ga je doen met een nieuwe auto aan te kopen. Je kent de onderhoudsgeschiedenis van je auto en hoe jij hem behandeld hebt en op basis daarvan kan je wel inschatten of hij het de komende 4 jaar nog goed gaat doen. Ik zou enkel een nieuwe auto kopen als je de huidige beu zou zijn of gewoon niet tevreden van de auto bent.

Comment

8000 is niet zoveel he. Een nieuwe kost veel meer. Gezien je met deze makkelijk nog eens 90 000 km kan rijden, met wat geluk nog 2 keer, kan je hem misschien beter houden.
        Buiten het onderhoud kan er wel eens iets kapot gaan aan een oudere auto zoals bv een turbo, maar vergeleken met wat ge verliest aan nieuwprijs-restwaarde, is dat maar een klein bedrag.
        Normaal zou de auto nog lang moeten mee gaan zonder al te grote kosten
        Misschien dat uw distributieriem wel eens vervangen moet worden.

Als ik vlug kijk kost een nieuwe bravo ongeveer 22 000 euro. Ge betaalt dus 22000-8000 euro, 14 000 euro dus, voor 90 000 km. Als ge uw auto verder gebruikt tot 180 000 km krijgt ge er vast nog 2000 euro voor, dat kost dan dus 8000 -2000, = 6000 euro. Je kan dan dus al voor 8000 euro kosten hebben op die 90 000 km, denk niet dat je dat vlug gaat halen.

Comment

Je kan niet zeker weten of je grote kosten zal hebben wanneer je met je huidige wagen blijft rijden net zoals je niet zeker kan weten of een nieuwe wagen geen problemen zal geven.
          Wat ik zou doen in jou geval is proberen mijn huidige wagen te verkopen voor een voor jou aanvaardbare prijs en lukt dat niet dan zou ik hem oprijden.

Comment

Voordeligste is om met de auto te blijven rijden. Een nieuwe wagen heeft mss minder onverwachte kosten maar die daalt enorm in waarde vanaf het moment je de showroom uitkomt. En het waardeverlies weegt niet op tov die paar prullen die je zal hebben als kosten. 160.000kms moet die auto makkelijk halen en met een beetje geluk het dubbele ervan ook... Met een nieuwe wagen neem je wellicht een omnium verzekering en ook die kost moet je niet meer mee tellen met je oudere wagen.
            The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
            BMW F10 520da 2012
            MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
            BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
            Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
            VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Mijn gedacht gaat ook (als het over het financiele gaat) uit naar verder rijden. Indien je nu na 4jaar en 90dkm 8000euro ervoor krijgt, kan je bij een verdubbeling van deze getallen er binnen 4jaar wel 3000 voor krijgen... Eigenlijk ben ik het eens met Geezer.. Als ge in de loop van de volgende jaren dan nog een kost hebt van 1000 of 2000 euro, weegt dit toch niet op tegen de meerprijs van een nieuwe wagen.
              Grtz
              Tom

Comment

Wanneer ik kies voor een nieuwe wagen (lichte vracht) zou ik echter wel een bijkomende belastingsbesparing (lees: bijkomend belastingen terugkrijgen) realiseren van ca. 1.700 euro/jaar voor een periode van 5 jaar.

Comment

Met dit belastingsvoordeel (ook zolang het mag duren met deze regering... Het is nogal rap aangepast) ga je ongeveer een status-quo hebben, volgens mij. Aangezien je eventueel voor de Caddy zou gaan (zie ander topic) heb je natuurlijk wel het bijkomende voordeel dat je een halve verhuiswagen hebt... Nadeel; Het rijdt niet als een verhuiswagen, maar je Bravo zal toch wel een stuk beter rijden.
                  Zie dat je je vraagprijs van je auto krijgt en dan pas gaan shoppen voor een andere wagen. Het is toch je 2de wagen, dus een maandje ofzo kan je wel overbruggen vermoed ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterlievens Bekijk Berichten
                    Wanneer ik kies voor een nieuwe wagen (lichte vracht) zou ik echter wel een bijkomende belastingsbesparing (lees: bijkomend belastingen terugkrijgen) realiseren van ca. 1.700 euro/jaar voor een periode van 5 jaar.
                    hoe kom je daaraan? vaa?

Comment

partikulieren mogen ook hun lichte vracht, of moto aftrekken als beroepskost...niet alleen de auto zelf, maar alle gerelateerde kosten

eerlijk gezegd lijkt me 1700/jaar nog vrij weinig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeeZer Bekijk Berichten
                        hoe kom je daaraan? vaa?

Dat is inderdaad via de aftrek werkelijke beroepskost woon-werkverkeer. Een lichte vracht valt niet onder de 0,15€ forfait-regel. In die 0,15 €, die je moet gebruiken wanneer je met gewone personenwagen rijdt, zit alles reeds verwerkt, ook je afschrijving.

Het is nu net die afschrijving die het verschil kan maken wanneer je werkelijk alles kan aangeven, tot de laatste eurocent. En dat is mogelijk met een lichte vracht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          partikulieren mogen ook hun lichte vracht, of moto aftrekken als beroepskost...niet alleen de auto zelf, maar alle gerelateerde kosten

eerlijk gezegd lijkt me 1700/jaar nog vrij weinig

Ik heb alles reeds in mijn concrete situatie uitgerekend en kom aan dat bedrag. Het betreft wel een extra-belastingsvoordeel in vergelijking met mijn huidige personenwagen nu die ik dien aan te geven aan 0,15€/km.

Comment

roger !

Comment

Als je deze kosten inbrengt, is het dan niet zo dat de forfaitaire beroepskosten wegvallen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                Als je deze kosten inbrengt, is het dan niet zo dat de forfaitaire beroepskosten wegvallen?
                                Uiteraard kan je niet van beide genieten. JE moet echter wel een onderscheid maken tussen de forfaitaire beroepskosten die iedere belastingsplichtige geniet en de werkelijk beroepskosten die je zelf kan bewijzen. In het laatste geval geldt er voor woon-werkverkeer dan opnieuw een forfait van 0,15€/km voor personenwagen, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, waarvan je eigenaar bent. Voor andere beroepsverplaatsingen kan je de werkelijke kost inbrengen doch beperkt tot 75%.

Motorfietsen en lichte vrachtauto's vallen hier niet onder. Maw je kan geen gebruik maken van de 0,15€/km. Hier dien je desgevallend de werkelijke kosten in te brengen, zijnde afschrijving, herstellingskosten, onderhoudskosten, brandstof, verkeersbelasting, verzekering, afschrijving garage,.... en dit alles is mogelijk aan 100%

Dit alles is een afweging die je dient te maken naargelang uw eigen concrete situatie. Wanneer je alles eens berekend, kan je gauw zien of je een besparing kan realiseren of niet. De besparing kan soms echt wel aanzienlijk zijn. 1700 € extra, enkel en alleen door met een lichte vracht naar het werk te rijden, vind ik toch mooi meegenomen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterlievens Bekijk Berichten
                                  Uiteraard kan je niet van beide genieten. JE moet echter wel een onderscheid maken tussen de forfaitaire beroepskosten die iedere belastingsplichtige geniet en de werkelijk beroepskosten die je zelf kan bewijzen. In het laatste geval geldt er voor woon-werkverkeer dan opnieuw een forfait van 0,15€/km voor personenwagen, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, waarvan je eigenaar bent. Voor andere beroepsverplaatsingen kan je de werkelijke kost inbrengen doch beperkt tot 75%.

Motorfietsen en lichte vrachtauto's vallen hier niet onder. Maw je kan geen gebruik maken van de 0,15€/km. Hier dien je desgevallend de werkelijke kosten in te brengen, zijnde afschrijving, herstellingskosten, onderhoudskosten, brandstof, verkeersbelasting, verzekering, afschrijving garage,.... en dit alles is mogelijk aan 100%

Dit alles is een afweging die je dient te maken naargelang uw eigen concrete situatie. Wanneer je alles eens berekend, kan je gauw zien of je een besparing kan realiseren of niet. De besparing kan soms echt wel aanzienlijk zijn. 1700 € extra, enkel en alleen door met een lichte vracht naar het werk te rijden, vind ik toch mooi meegenomen....
                                  Dus als ik het goed begrijp; Ik ben arbeider (nu al wel 20maanden in ziekenkas), doe 4000km/jaar aan woonwerkverkeer... Dan kan ik dit inbrengen aan 15cent/km en heb ik dit dus al jaren misgelopen!

Comment

4000 km is te weinig

4000 * .15 = 600, het forfait dat je automatisch krijgt ligt hoger

hier is een tool waarmee je je forfait kan weten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                      Dus als ik het goed begrijp; Ik ben arbeider (nu al wel 20maanden in ziekenkas), doe 4000km/jaar aan woonwerkverkeer... Dan kan ik dit inbrengen aan 15cent/km en heb ik dit dus al jaren misgelopen!
                                      Je begrijpt het goed doch je hebt niet genoeg kilometers woon-werkverkeer om boven je forfait te komen dewelke elke belastingsplichtige krijgt.

Natuurlijk kan het wel zijn dat je nog andere beroepskosten kan inbrengen. Wanneer je dan boven het forfait uitkomt, kan je wel je wagen inbrengen tegen 0,15 waardoor je meer voordeel kan doen.

Andere beroepskosten kunnen zijn: specifieke beroepskledij, lectuur voor beroep, computer (als je die gebruikt voor je beroep), bureau, afschrijving werkruimte thuis (desgevallend elektriciteit, water,....),.... Dit alles moet wel steeds in functie staan van je beroep.
                                      Het zijn dan ook BEROEPSkosten dat je kan aangeven/inbrengen

Comment

als je uwe wagen altijd tijdig op onderhoud oid hebt gedaan,en dus zijn geschiedenis goed kent.
                                        is 90.000 km niets,en al zeker niet voor een diesel.
                                        kosten die je nu zou kunnen gaan hebben,zijn dingen als aandrijfriemen (distributie-multiriem-evt is een waterpomp ineens) ,remschijven oid.
                                        maar daar blijft het dan bij,en dat is ook relatief van prijs .
                                        onverwachte kosten,kun je nooit weten,maar als jij 1ste eigenaar bent,en er goed met omspringt,dan zal dit niet rap gebeuren.
                                        ik zou hem aleen weg doen,als je hem echt beu bent,of je gewoon wat nieuws wil.
                                        voordeliger ga je niet uitkomen alvast,door een nieuwe te nemen

Comment

Working...
                                        X