Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Particuliere verkoop: vragen en antwoorden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Particuliere verkoop: vragen en antwoorden

Ik weet niet of hier al een topic over bestaat, ik denk het niet... .

Ik ga mij een derde "hobby auto" aanschaffen en ben dus volop de tweedehands-site's aan het afschuimen.

Dit wk-nd heb ik een afspraak met een verkoper. Aangezien ik nog nooit een tweedehandswagen gekocht heb (en bijgevolg dus ook nog nooit particulier gekocht heb) heb ik wel een aantal vragen over de hele papierwinkel die daarbij komt kijken.

1) Verkoopsovereenkomst: wie stelt dit normaal op? De koper of de verkoper? Ik zou het 't liefst hebben. Ik heb zelfs gehoord van iemand dat sommige verzekeraars dit vragen bij het later inschrijven/verzekeren van de wagen. Is er mss iemand die zo'n standaard-verkoopsovereenkomst weet staan op het internet? Of stelt er iemand hier eentje op?

2) Stel, de te koop aangeboden wagen is reeds gekeurd voor verkoop - roze formulier: hoe krijg je dan je wagen bij u thuis? Is het waar dat je dan (mits overeenkomst met uw verzekeraar) je nummerplaten van je eerste auto erop mag zetten voor de rit naar huis? Of is het best gewoon eerst de platen aan te vragen, de wagen te laten inschrijven/verzekeren om dan pas terug te keren naar de verkoper?

Vele lange stomme vragen mss Wie helpt mij?

1) uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je allebei je gegevens daar op zet. Dat je de auto koopt in de staat waarin ie zich bevindt en voor welke prijs. Natuurlijk ook wel het chassisnummer vermelden.

2) kopen en meenemen. Als het niet te ver is zou ik het zelfs gewoon met je platen aandurven, is het wat verder laat dan de verzekering voor 1 dag even voor die auto in orde brengen.

formulier van de keuring en de roos papierke en gelijkvormigheids attest moeten er zeker bijzitten. Met dat van de keuring en dat roos ga je naar je verzekeraar. Die regelt je verzekering en zet een stempel en zegel op dat formulier van de keuring en daar ga je mee naar de DIV of laat je verzekeraar dat opsturen/ingeven in de div-pc.

Als je plaat aankomt, karren

Comment

Hier een voorbeeld van een verkoopovereenkomst:

verkoopovereenkomst

Comment

Mijn vraag, aansluitend op de vragen mbt het aankopen van een 2e hands.
        Hoe kan je als particulier zeker weten dat de particulier-verkoper wel zijn eigen wagen verkoopt. Immers het is niet ondenkbaar dat de te verkopen wagen geleased wordt of via huurkoop, renting, lening op afbetaling, ... werd betaald. Dergelijke contracten voorzien niet zelden een eigendomsvoorbehoud bij de lease-gever of kredietinstelling.

Stel nu dat een particulier in geldnood komt en snel zijn auto verkoopt, zonder mee te delen dat het hierbij om een lease of beleend voertuig gaat. Strikt genomen koop je dan andermans voertuig. Wat als de koper het hazepad kiest.
        Kan je volgens mij zowel je geld als de auto kwijt zijn.

Ik weet ook wel bij lease dat er normalerwijze een "plaatje" moet worden aangebracht waarop de juridische eigenaar van de wagen staat, dit is wel rap te verwijderen hé.

@topicstarter:
        1/modelcontract op www.autozone.be
        2/check bij uw verzekeraar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faust Bekijk Berichten
          Mijn vraag, aansluitend op de vragen mbt het aankopen van een 2e hands.
          Hoe kan je als particulier zeker weten dat de particulier-verkoper wel zijn eigen wagen verkoopt. Immers het is niet ondenkbaar dat de te verkopen wagen geleased wordt of via huurkoop, renting, lening op afbetaling, ... werd betaald. Dergelijke contracten voorzien niet zelden een eigendomsvoorbehoud bij de lease-gever of kredietinstelling.

Stel nu dat een particulier in geldnood komt en snel zijn auto verkoopt, zonder mee te delen dat het hierbij om een lease of beleend voertuig gaat. Strikt genomen koop je dan andermans voertuig. Wat als de koper het hazepad kiest.
          Kan je volgens mij zowel je geld als de auto kwijt zijn.

Ik weet ook wel bij lease dat er normalerwijze een "plaatje" moet worden aangebracht waarop de juridische eigenaar van de wagen staat, dit is wel rap te verwijderen hé.

@topicstarter:
          1/modelcontract op www.autozone.be
          2/check bij uw verzekeraar
          de inschrijving ff nazien best
          een lease-auto staat niet op die particuliers naam, maar op een leasebedrijf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door autofreak Bekijk Berichten
            Hier een voorbeeld van een verkoopovereenkomst:

verkoopovereenkomst
            Dank u

Een vraagje: inschrijvingsbewijs? Wat als het gaat over een wagen die al een periode uit het verkeer is?

Comment

@ Tigra

het inschrijvingsbewijs zal zich altijd bij het "vekochte" voertuig bevinden.
              Maar het heeft geen enkele waarde meer omdat er normaal gezien
              een einddatum in geprikt is. Dit om eventueel misbruik te verkomen.

@ Jupke ivm de verzekering.
              Dit altijd doorgeven aan uw verzekeringsmaatschappij.
              Ook al is het niet ver. Want ik heb onlangs een ongeval meegemaakt
              met iemand die het niet had doorgegeven en zijn maatschappij is niet tussengekomen.
              Dus efkes een telefoontje naar uw makelaar en 't is geregeld.

@ Bobo :

Da's niet helemaal juist het geen je zegt. Vroeger moesten alle wagens ingeschreven
              worden op naam van de leasingbedrijven. Maar vandaag hoeft dit niet meer.
              Da's om na 4 of 5 jaar minder administratieve rompslomp te hebben ivm
              het overdragen van de nummerplaat.

Grtz

uw makelaar - de beste verzekering

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                @ Tigra

@ Bobo :

Da's niet helemaal juist het geen je zegt. Vroeger moesten alle wagens ingeschreven

Grtz

Dus de koper te goeder trouw kan int zak gezet worden?
                Mijns inziens kan je dus nergens nagaan of een verkoper tevens de eigenaar is van de wagen, terwijl dit toch van een koper wordt verwacht (want hij had het moeten weten)?

Heb trouwens niet veel vertrouwen meer in de info van verzekeringsmakelaars GRRRR

Comment

@ Bobo :

Grtz

minder rompslomp, en minder inkomen voor de staat

mersie, meneer de makelaar voor de verduidelijking

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                    2) Stel, de te koop aangeboden wagen is reeds gekeurd voor verkoop - roze formulier: hoe krijg je dan je wagen bij u thuis? Is het waar dat je dan (mits overeenkomst met uw verzekeraar) je nummerplaten van je eerste auto erop mag zetten voor de rit naar huis?
                    mits inlichten van de verzekeraar, vermelding van datum, route en chassisnummer van de betrokken auto .. is dat geen enkel probleem
                    en in mijn mening de gemakkelijkste oplossing
                    1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Heb trouwens niet veel vertrouwen meer in de info van verzekeringsmakelaars GRRRR
                      Terecht. Ik ook niet.

het inschrijvingsbewijs zal zich altijd bij het "vekochte" voertuig bevinden.

Grtz

Het "oude" inschrijvingsbewijs moet worden bewaard door de verkoper.

Mvg,
                      FramF

Comment

Het meest wat de makelaars vertellen is waarheid

Maar niet iedereen is perfect hé

En ivm 'tijdelijke vervanging' van voertuig - de route opgeven
                        aan uw makelaar hoeft niet hoor.

@ faust : ivm de problematiek of de verkoper al dan niet de eigenaar is...
                        Ik moet je gelijk geven.
                        Da's dus inderdaad hopen op de eerlijkheid van de verkoper.
                        ps: zo tevreden van uw makelaar

Comment

Dus de koper te goeder trouw kan int zak gezet worden?
                          @ faust : ivm de problematiek of de verkoper al dan niet de eigenaar is...
                          Ik moet je gelijk geven.
                          Da's dus inderdaad hopen op de eerlijkheid van de verkoper.
                          ps: zo tevreden van uw makelaar
                          Ik ben nog niet helemaal tevreden.

Welk risico loopt de koper te goeder trouw?

Comment

Normaal gezien geldt het bezit als titel, met andere woorden als je in vertrouwen een auto koopt mag je op je twee oren slapen.
                            Evenwel moet je bezit onaantastbaar zijn, dus dat je als koper niet wist of niet geacht was te weten dat je aan iemand kocht die niet de eigenaar was.

Vermits er nergens publiciteit bestaat mbt eigendomsrechten over roerende goederen (uitz. boten en vliegtuigen) kun je dit als koper niet meer nagaan, vermits eigendomsvoorbehouden (zoals bij lease) niet meer op het inschrijvingsbewijs moeten vermeld staan.

Als je in conflict verwikkeld geraakt met een leasingmaatschappij of een kredietgever die derhalve zijn eigendom terug eist, vrees ik voor het ergste.

De vraag is natuurlijk hoe ver je als koper moet/mag gaan om een en ander te checken. Zomaar van een wildvreemde kopen blijf ik een risico vinden.

Mbt verzekeringsmakelaars: reeds 2 mal serieus verkeerd geïnformeerd geweest:
                            -eenmaal mbt het al of niet moeten betalen van BIV bij plaatoverdrachten in de rechte lijn;
                            -tweede maal mbt het al of niet moeten betalen van een opzegvergoeding bij het opzeggen van een autoverzekering.
                            Twee keer was de makelaar mis en twee keer heb ik moeten dokken. Is nog maar recent gebeurd en heb alles op papier dus ben me aan het beraden of ik verdere juridische stappen neem. Grapje heeft me 1.300 euro gekost!

Comment

Ik probeer iedere nacht op mijn 2 oren te slapen

Wat de makelaar betreft :

Is inderdaad niet zo prettig en vooral niet omdat het je dit eurootjes
                              gekost heeft.
                              Maar wat die opzegvergoeding betreft ivm met opzeggen van een autoverzekering
                              daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
                              Toch niet bij de maatschappijen waar wij mee samenwerken.

Heb je al eens aan tafel gezeten met je makelaar?
                              Dat is misschien nog het beste vooraleer je juridische stappen onderneemt.
                              Want dan kan je lang bezig zijn

Hopelijk kom je er samen met je makelaar wel uit

Gilles

Comment

Nog wat informatie voor de geinteresseerde koper:

Ik verkoop net mijn wagen van partikulier tot partikulier. Sinds 15 november is men VERPLICHT om voor verkoop van een tweedehandswagen een speciale keuring te laten doen, waarbij niet enkel de technische staat van de wagen wordt nagekeken, zoals ze dat jaarlijks bij elke wagen doen, maar er eveneens een compleet tweedehandsverslag bij de auto wordt afgeleverd. Hierin worden ook zaken beschreven als het aantal originele sleutels/afstandsbedieningen bij de auto aanwezig horen te zijn en verder worden alle opties evenals de diagnose systemen van de wagen gecontroleerd op hun werking (zo weet je dus eveneens of er geen problemen zijn met ABS, airbags, electrische ramen, het vouwdak van een cabrio, ...).

Meteen een stuk meer gerustheid naar de kopers toe denk ik. Overigens wel duur zo'n keuring: een kleine 50 euro !!.

Wat betreft verzekeringen: bij alle makelaars zou een telefoontje voldoende moeten zijn om gedekt te zijn.

Greetz
                                Mr Wheetstone

Comment

Wat betreft die verkoopscontracten voor tweedehands, vermeld ik ook altijd het uur van de overdracht van het voertuig in het contract. Je weet nooit wat er met het voertuig gebeurd in de uren voor of na de verkoop.
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr_Wheetstone Bekijk Berichten
                                    Nog wat informatie voor de geinteresseerde koper:

Ik verkoop net mijn wagen van partikulier tot partikulier. Sinds 15 november is men VERPLICHT om voor verkoop van een tweedehandswagen een speciale keuring te laten doen, waarbij niet enkel de technische staat van de wagen wordt nagekeken, zoals ze dat jaarlijks bij elke wagen doen, maar er eveneens een compleet tweedehandsverslag bij de auto wordt afgeleverd. Hierin worden ook zaken beschreven als het aantal originele sleutels/afstandsbedieningen bij de auto aanwezig horen te zijn en verder worden alle opties evenals de diagnose systemen van de wagen gecontroleerd op hun werking (zo weet je dus eveneens of er geen problemen zijn met ABS, airbags, electrische ramen, het vouwdak van een cabrio, ...).

Meteen een stuk meer gerustheid naar de kopers toe denk ik. Overigens wel duur zo'n keuring: een kleine 50 euro !!.

Wat betreft verzekeringen: bij alle makelaars zou een telefoontje voldoende moeten zijn om gedekt te zijn.

Greetz
                                    Mr Wheetstone
                                    Het is de eerste keer dat wij een wagen particulier verkopen dus ik heb een paar vragen.

1) Is die tweedehandskeuring echt verplicht aangezien er al biedingen binnen zijn gekomen die geen keuring vereisen.

2) Hoe zit het met garantie en aansprakelijkheid. De wagen staat volledig in orde maar stel dat er zich toch onverwachte kosten (hypothetisch) voordien, kan de koper dan terugkomen bij ons?

3) Welke papieren moeten zeker meegegeven worden bij de verkoop en zijn er nog specifieke dingen die ik niet over het hoofd mag zien.

Excuses voor mogelijk domme vragen maar het gaat hier toch nog altijd over een redelijk grote som geld dus ik zou het graag volledig in orde hebben.

Grtz,
                                    Dries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Duke Bekijk Berichten
                                      Het is de eerste keer dat wij een wagen particulier verkopen dus ik heb een paar vragen.

1) Is die tweedehandskeuring echt verplicht aangezien er al biedingen binnen zijn gekomen die geen keuring vereisen.

2) Hoe zit het met garantie en aansprakelijkheid. De wagen staat volledig in orde maar stel dat er zich toch onverwachte kosten (hypothetisch) voordien, kan de koper dan terugkomen bij ons?

3) Welke papieren moeten zeker meegegeven worden bij de verkoop en zijn er nog specifieke dingen die ik niet over het hoofd mag zien.

Excuses voor mogelijk domme vragen maar het gaat hier toch nog altijd over een redelijk grote som geld dus ik zou het graag volledig in orde hebben.

Grtz,
                                      Dries
                                      1) Keuring voor verkoop is niet verplicht, vermeld dit wel uitdrukkelijk op het verkoopcontract.
                                      2) Bij een particuliere verkoop wordt de wagen verkocht in de staat waarin deze zich bevindt. De koper kan u dus niet aansprakelijk stellen voor eventuele mankementen.
                                      3) Het gelijkvormigheidsattest-keuringsbewijs en inschrijvingsbewijs moeten bij de verkochte wagen blijven.

Voorbeeldje van een verkoopsovereenkomst tss particulieren:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nvdd Bekijk Berichten
                                        3) Het gelijkvormigheidsattest-keuringsbewijs en inschrijvingsbewijs moeten bij de verkochte wagen blijven.
                                        Inschrijvingsbewijs toch niet?

Comment

Working...
                                        X