Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verzekering aanhangwagen met as tot 1300 kg

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verzekering aanhangwagen met as tot 1300 kg

Sinds kort ben ik in het bezit van een (tweedehands) aanhangwagen van 2.50x1.25 , deze aanhangwagen is voorzien van een as tot 1300 kg .
    Aanhangwagen is ongeremd.

Nu zit bij de autoverzekering de aanhangwagen gratis bijverzekerd tot 750 kg , maar dit is bij mij niet van toepassing .
    Mijn auto mag 1500 kg trekken en de trekhaak is ook gekeurd tot 1500 kg.
    Nu was mijn bedoeling om de aanhangwagen gewoon te verzekeren tot 1300 kg, maar bij navraag blijkt nu dat mijn aanhangwagen niet verzekerd kan worden .
    Omdat er een zwaardere as (dan tot 750 kg onder) zit, moet de aanhangwagen namelijk worden gekeurd en moet hij een afzonderlijke nummerplaat hebben .
    Ookal belast ik hem maximum tot 750 kg. kan ik nooit terug vallen op die gratis verzekering , want gebeurd een zwaar ongeval , trekt de verzekering zich volledig terug en komen eventuele kosten op mijn rekening, dit dus enkel omdat hij dus die 1300 kg as heeft .
    (wat in mijn ogen toch veiliger is dan een vol beladen 750 kg as)

Klopt dat verhaal van mijn verzekeraar ????

Keuring is onmogelijk , omdat er geen gelijkvormigheidsattest bij de aanhangwagen is , de vorige eigenaar heeft dat er ook nooit bijgehad .

Als zijn verhaal klopt , zit ik hier dus met een aanhangwagen die ik nooit in orde krijg om er mee op straat te komen ????

Wat wil je vervoeren?

Van welk merk is de aanhangwagen?

De meeste aanhangwagens voor particulieren (die je voornamelijk ziet tijdens het weekend en grotendeels bestaan uit bekistingsplaten) hebben torsieassen die meer aankunnen dan 750 kg.
    Zo'n aanhangwagen veschilt wel nogal sterk met professionele aanhangers die veel meer kosten en daadwerkelijk hoge lasten kunnen dragen en dan ook appart zijn ingeschreven en verzekerd.

Je moet je aanhanger niet appart verzekeren en er gewoon geen veel te zware dingen mee vervoeren.
    Bij een ongeval ben je aansprakelijk als je te zwaar beladen bent (+750 kg) maar ik zie niet in waarom de verzekering niet zou tussenkomen als die as meer aankan dan 750 kg. Je mag zo'n aanhangwagen bij mijn weten opbouwen uit zowat alle onderdelen en de capaciteit van die as doet weinig ter zake.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Aanhangwagen is voor gewoon vervoer (oa gras , hout , .....) dus eigenlijk gewoon waar een particulier hem voor gebruikt , is dus niet perse aangekocht om er meer dan een ton op te gooien . Maar ikzelf vond een as die zwaarder belastbaar was dus veiliger en beter dan een asje van 750 kg , daarom dat ik gekozen heb voor deze aanhangwagen .
      Hij is van het merk ORBONS (NL) .

Volgens mijn verzekeringsagent maakt het niet uit hoe zwaar hij belast is , ookal blijf ik onder de 750 kg .
      Hij zegt gewoon dat bij een zwaar ongeval de aanhangwagen volledig gechecked wordt en als blijkt dat hij voor meer dan 750 kg belastbaar mag worden , vervalt automatisch de gratis verzekering voor aanhangwagens tot 750 kg . Ongeacht wat er op het moment van ongeval van gewicht op zit .

Hij gaf zelfs als vb ; dat als hij gewoon leeg langs de baan staat en er rijd zich een fietser/motorrijder onderin en wordt zwaar verwond , dat al de kosten op mijn rekening komen . Volgens hem maak het gewicht van de aanhangwagen dus totaal niet uit , maar wordt er specifiek gekeken naar wat de aanhangwagen MAG laden .

Zo een ongeval met zwaar gewonde of overledene is natuurlijk wel het uiterste , maar zo een ongeval kan dus gebeuren en als het zo is zoals de verzekeingsagent zegt , vrees ik dat er heel veel mensen niet in orde zijn met hun aanhangwagen .

Ik persoonlijk dacht eigenlijk hetzelfde dan jou , zolang er niet over de 750 kg wordt beladen is er geen enkel probleem .
      Maar dat klopt dus niet .
      Last edited by ; 02/06/2012, 11:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rudike Bekijk Berichten
        Aanhangwagen is voor gewoon vervoer (oa gras , hout , .....) dus eigenlijk gewoon waar een particulier hem voor gebruikt , is dus niet perse aangekocht om er meer dan een ton op te gooien . Maar ikzelf vond een as die zwaarder belastbaar was dus veiliger en beter dan een asje van 750 kg , daarom dat ik gekozen heb voor deze aanhangwagen .
        Hij is van het merk ORBONS (NL) .

Volgens mijn verzekeringsagent maakt het niet uit hoe zwaar hij belast is , ookal blijf ik onder de 750 kg .
        Hij zegt gewoon dat bij een zwaar ongeval de aanhangwagen volledig gechecked wordt en als blijkt dat hij voor meer dan 750 kg belastbaar mag worden , vervalt automatisch de gratis verzekering voor aanhangwagens tot 750 kg . Ongeacht wat er op het moment van ongeval van gewicht op zit .

Hij gaf zelfs als vb ; dat als hij gewoon leeg langs de baan staat en er rijd zich een fietser/motorrijder onderin en wordt zwaar verwond , dat al de kosten op mijn rekening komen . Volgens hem maak het gewicht van de aanhangwagen dus totaal niet uit , maar wordt er specifiek gekeken naar wat de aanhangwagen MAG laden .

Zo een ongeval met zwaar gewonde of overledene is natuurlijk wel het uiterste , maar zo een ongeval kan dus gebeuren en als het zo is zoals de verzekeingsagent zegt , vrees ik dat er heel veel mensen niet in orde zijn met hun aanhangwagen .

Ik persoonlijk dacht eigenlijk hetzelfde dan jou , zolang er niet over de 750 kg wordt beladen is er geen enkel probleem .
        Maar dat klopt dus niet .
        Als dat verhaal klopt dan zijn al die bakwagentjes niet in orde denk ik, want de meeste zijn voorzien van een as van 1000 kg. De mijne heeft ook een as van duizend kilo, maar op het chassisplaatje staat wel 750.

Als jouw aanhanger geen chassisplaatje heeft valt hij onder zelfbouw, ook al ken je de producent
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Ongeremd-geen keuring,
          geremd-keuring

was altijd mijn gedacht;moest u gelijk hebben(wat waarschijnlijk zo is)dan rijden er zeer veel rond in overtreding.

Comment

750 kg mtm is geen keuring
            vanaf 751 kg mtm wel keuring

wel benieuwd hoe het hier afloopt

Comment

Heeft die remork geen kenplaatje? Daar staan normaal toch de gewichten op. As alleen maakt nie uit he. Kan zijn dat de rest van de "structuur" ook nie meer mag laden.
              Lijkt me dus straf dat ze alleen naar de as kijken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                750 kg mtm is geen keuring
                vanaf 751 kg mtm wel keuring
                Hoe weet je de mtm van de remork als er geen chassisplaatje op zit ???
                Want zoals ik al zei , maakt het niet uit hoeveel gewicht er op de remork zit bij een ongeval , dus hoe kunnen ze dan beslissen dat mijn remork meer mag laden dan die 750 kg bij een eventuele checkup ????

Chassisplaatje heeft hij dus niet , enkel op de as staat het belastbaar gewicht (1300 kg) .

Comment

Want zoals ik al zei , maakt het niet uit hoeveel gewicht er op de remork zit bij een ongeval , dus hoe kunnen ze dan beslissen dat mijn remork meer mag laden dan die 750 kg bij een eventuele checkup ????

Chassisplaatje heeft hij dus niet , enkel op de as staat het belastbaar gewicht (1300 kg) .
                  bij mijn weten is +750kg ook altijd geremd

Comment

Volgens mij als hij niet gekeurd is mag hij maar 750kg dragen en ben je ok met je gewone verzekering. Daar ga ik in elk geval al jaren vanuit en zie niet in hoe ze het anders kunnen doen, aangezien ze zelfbouw toelaten. Het is niet enkel de as die de mtm van de aanhanger bepaald, zoveel is zeker.
                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door golf16v Bekijk Berichten
                      bij mijn weten is +750kg ook altijd geremd
                      Je kan perfect een ongeremde kopen met een mtm van 1500kg hoor, of het slim is dat is iets anders
                      '15 Volvo XC60 D3

Comment

Volgens mij is uwe verzekeraar ne zeveraar.
                        Je haalt het zelf aan in de gequote post, "MAG" is het sleutelwoord hier en dat is niet hetzelfde als "kan".
                        Alle shangt er vanaf hoe de aanhangwagen is ingeschreven.
                        Als die is ingeschreven met een MTM tot 750kg moet die niet gekeurd worden. Geremd of ongeremd, beladen of onbeladen gewicht maakt allemaal niet uit.

Hoe het juist met zelfbouw (zonder homologatieplaatje dus) weet ik niet maar uwe verzeveraar heeft het in ieder geval bij het verkeerde eind.
                        Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                        Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                        If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jodele Bekijk Berichten
                          Ongeremd-geen keuring,
                          geremd-keuring
                          Geremd of niet heeft er niks mee te maken.
                          Het is enkel de Maximaal Toegelaten Massa (MTM) die telt en dat is een louter theoretische waarde.
                          Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                            Volgens mij is uwe verzekeraar ne zeveraar.
                            Je haalt het zelf aan in de gequote post, "MAG" is het sleutelwoord hier en dat is niet hetzelfde als "kan".
                            Alle shangt er vanaf hoe de aanhangwagen is ingeschreven.
                            Als die is ingeschreven met een MTM tot 750kg moet die niet gekeurd worden. Geremd of ongeremd, beladen of onbeladen gewicht maakt allemaal niet uit.

Hoe het juist met zelfbouw (zonder homologatieplaatje dus) weet ik niet maar uwe verzeveraar heeft het in ieder geval bij het verkeerde eind.
                            aanhangwagens onder de 750 hebben geen inschrijving

Comment

Awel ja vwalla, dus is de MTM de facto 750kg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                Dat plaatje is in het geval van aanhangwagens die geen keuring moeten hebben, gewoon een kwestie van zwart of wit kopen In principe moet alles wat niet zelfbouw is een chassisplaatje hebben en daar hoort dan ook een factuur bij. Dat is althans mijn ervaring
                                '15 Volvo XC60 D3

Comment

Zoals ik kan opmaken uit de (vele) reacties , is er toch niet echt 100% zekerheid dat je met zo een aanhangwagen wel in orde bent (qua verzekering).
                                  De meeste veronderstellen wel dat het zo is , maar het kan dus net zo goed zijn zoals mijn verzekeringsagent beweerd en je dus gewoon onverzekerd rondrijd (met de aanhangwagen).

Comment

Zoals ik kan opmaken uit de (vele) reacties , is er toch niet echt 100% zekerheid dat je met zo een aanhangwagen wel in orde bent (qua verzekering).
                                    De meeste veronderstellen wel dat het zo is , maar het kan dus net zo goed zijn zoals mijn verzekeringsagent beweerd en je dus gewoon onverzekerd rondrijd (met de aanhangwagen).
                                    Toch duidelijk, alles wat niet ingeschreven is heeft MTM 750. Als je boven die MTM gaat laden ben je niet in regel, als je niet te zwaar laadt ben je wel in regel. Mocht je een identificatieplaatje hebben voor je aanhanger zou het misschien een ander verhaal zijn, maar als hij geen chassisnummer heeft is er geen probleem.
                                    '15 Volvo XC60 D3

Comment

Zoals eerder vermeld heeft dus de beladen toestand er niets mee te maken (volgens mijn verzekeringsagent) , ookal heb je minder dan 750 kg , bij een ongeval wordt de aanhangwagen gechecked en als blijkt dat deze zwaarder dan 750 kg mag beladen worden trekt de verzekering zich terug , ookal weegt hij geen 750 kg op dat moment.

Dus echt duidelijk is het nog niet , de reacties hier zijn dan ook van mensen die denken dat het zo is , ik dacht vroeger ook dat ik met alles in orde was (net zoals jij het uitlegt), totdat ik het eens ben gaan navragen bij de verzekeringsagent .

Comment

Zoals eerder vermeld heeft dus de beladen toestand er niets mee te maken (volgens mijn verzekeringsagent) , ookal heb je minder dan 750 kg , bij een ongeval wordt de aanhangwagen gechecked en als blijkt dat deze zwaarder dan 750 kg mag beladen worden trekt de verzekering zich terug , ookal weegt hij geen 750 kg op dat moment.

Dus echt duidelijk is het nog niet , de reacties hier zijn dan ook van mensen die denken dat het zo is , ik dacht vroeger ook dat ik met alles in orde was (net zoals jij het uitlegt), totdat ik het eens ben gaan navragen bij de verzekeringsagent .
                                        Op wat basis zou de verzekeringsmaatschappij zich dan terugtrekken?
                                        De aanhanger zou dan de oorzaak van het ongeval zijn of zo?
                                        Je mag zelf een aanhanger bouwen volgens de letter van de wet, hoe ga jij met je zelfbouwding zorgen dat die niet meer dan 750kg mag dragen?

Het is de inschrijving die de MTM bepaald, een aanhanger die niet ingeschreven is heeft een MTM van 750kg en de verzekering van de auto dekt aanhangers met een MTM tot 750kg.

Ik heb nog nooit enige wetgeving gevonden die dat tegenspreekt, jouw verzekeringsagent is de eerste voor mij
                                        '15 Volvo XC60 D3

Comment

Working...
                                        X