Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Golf VI Tdi of Tsi

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Golf VI Tdi of Tsi

We hebben op dit ogenblik nog een golf 4 1.9 tdi 90pk die we ook gaan houden.
    Maar we zijn van plan om een nieuwe Vw golf VI te kopen.
    Maar we twijfelen of we nu een diesel of een benzine moeten kopen.

Ofwel willen we een :

CRTDI 2.0l 103kW 140pk

CO2 uitstoot (g/km)126Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km)4,1Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km)4,8Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 6,1

TSI 1.4l 90kW 122pk

CO2 uitstoot (g/km)144Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km)5,1Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km)6,2Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 8,2

We rijden ongeveer een 17.000 km per jaar en dat zijn voor 70% korte afstanden.
    De benzine is ook +- 2500 € goedkoper dan de diesel en de jaarlijkse taks is voor de benzine ook +- 170€ goedkoper. Er is wel een meerkost voor de inschrijving van de benzine versie.
    Het is ook de bedoeling dat we minstens 8 jaar gaan rijden met de nieuwe golf.
    Ikzelf had eerder aan de (TSI 1.4l 118kW 160pk) gedacht maar dat is volgens de vrouw niet nodig
    Graag is jullie advies !!

Greetz ket

Met die jaarlijkse km zou ik de benzine nemen.
    De 160pk versie is niet zo bedrijfszeker, vind je verder in het forum.

Comment

voor 17000 km per jaar zou ik de TSI nemen. Bij ons was 't zowat een gelijkaardige discussie voor een octavia 1.4TSI/1.8TSI of een 2.0Tdi, wij doen er wel +- 25000 per jaar dus helde de balans eerder richting TDI. We zijn dan uiteindelijk bij een VW caddy uitgekomen en werden daar eigenlijk wat "verplicht" de 2.0TDI te nemen wegens gebrek aan een 1.4 of 1.8 TSI in dat model

Comment

De 1.4TSI is een redelijk zuinige motor en lekker soepel. Volgens spritmonitor is het gem. verbruik slechts 7,11L/100km. De diesel zit aan 5,86L/100km. Zit wel wat verschil in maar dat verbruiksvoordeel valt in het niets door de hogere prijs, belasting en onderhoud.

Zeker wegens het hoge aantal korte ritten de benzine nemen.

Comment

Zeker de TSI. Ik heb nu al een paar keer met eentje gereden/meegereden en ik vind hem persoonlijk zeer fijn rijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ketter Bekijk Berichten
            We hebben op dit ogenblik nog een golf 4 1.9 tdi 90pk die we ook gaan houden.
            Maar we zijn van plan om een nieuwe Vw golf VI te kopen.
            Maar we twijfelen of we nu een diesel of een benzine moeten kopen.

Ofwel willen we een :

CRTDI 2.0l 103kW 140pk

CO2 uitstoot (g/km)126Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km)4,1Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km)4,8Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 6,1

TSI 1.4l 90kW 122pk

CO2 uitstoot (g/km)144Verbruik 93/116/EU buiten bebouwde kom (l/100km)5,1Verbruik 93/116/EU gemiddeld (l/100km)6,2Verbruik 93/116/EU binnen bebouwde kom (l/100km) 8,2

We rijden ongeveer een 17.000 km per jaar en dat zijn voor 70% korte afstanden.
            De benzine is ook +- 2500 € goedkoper dan de diesel en de jaarlijkse taks is voor de benzine ook +- 170€ goedkoper. Er is wel een meerkost voor de inschrijving van de benzine versie.
            Het is ook de bedoeling dat we minstens 8 jaar gaan rijden met de nieuwe golf.
            Ikzelf had eerder aan de (TSI 1.4l 118kW 160pk) gedacht maar dat is volgens de vrouw niet nodig
            Graag is jullie advies !!

Greetz ket
            Diesel:
            17.000 * 7 jaar /100 *4,8l*€ 1,5 = € 8568

Benzine
            17.000/7/100*6,2*€1,6= € 11804,8
            € 3236 ten nadele van de benzine... - Prijsverschil, weeg de voorkeur naar benzine door....
            Je kan die € 2500 opzijleggen voor de benzinekost.

Nb: Waarom geen lichtere diesel ?
            Indien de ritten korter zijn dan 30 minuten, altijd benzine...
            Last edited by ; 23/01/2012, 13:17.

Comment

@dirk195 , mooi uitgeteld !! Bedankt
              Dirk meestal zijn de ritten zeker korter dan 30min.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                Indien de ritten korter zijn dan 30 minuten, altijd benzine...
                Vind ik nogal een stomme reden imo

Ik doe 2x 50km per dag in elk ongeveer een halfuur tijd. Met mijn naft had ik een verbruik van 8 ltr. Met mijn huidige TDI ongeveer 5,5...

On topic, ik zou ook voor de TSI kiezen in uw geval
                BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                  Vind ik nogal een stomme reden imo

Ik doe 2x 50km per dag in elk ongeveer een halfuur tijd. Met mijn naft had ik een verbruik van 8 ltr. Met mijn huidige TDI ongeveer 5,5...

On topic, ik zou ook voor de TSI kiezen in uw geval
                  Een diesel is pas echt warm na 30 minuten, daarvoor heb je overmatige slijtage...
                  Motiveer jij je antwoord eens ! ?
                  Een benzine is sneller op temp. en daar gaat de slijtage ook sneller minderen...

En toch een tsi aanbevelen ? Het is niet omdat je diesel zuiniger is, dat het ook gezonder is voor je auto... (die korte ritten)

En tegelijkertijd bevestig je mijn stelling van die 30 minuten... vreemde redenering houd jij erop na...
                  Mijn rede stom vinden en dan zelf bevestigen; lol

Ik kijk uit naar uw antwoord.
                  Nb: Welke auto was je naft ?
                  50 km in 30 min., das 100 km/h gemiddeld (dus autosnelweg op en af zonder file .Kan ik aannemen, dat een diesel zuiniger is...)
                  Ik geef je de raad om met een koude motor, onmiddellijk op de autosnelweg iedere dag goed op te trekken als je de oprit neemt... ;-)

Nb: uw verbruik staat op 6,7 l/100km....
                  Last edited by ; 24/01/2012, 21:00.

Comment

De TSI blijkt ook niet echt betrouwbaar te zijn dus ik betwijfel de keuze .
                    Ik zou de TDI nemen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                      Een diesel is pas echt warm na 30 minuten, daarvoor heb je overmatige slijtage...
                      Motiveer jij je antwoord eens ! ?
                      Een benzine is sneller op temp. en daar gaat de slijtage ook sneller minderen...
                      En toch een tsi aanbevelen ? Het is niet omdat je diesel zuiniger is, dat het ook gezonder is voor je auto... (die korte ritten)
                      En tegelijkertijd bevestig je mijn stelling van die 30 minuten... vreemde redenering houd jij erop na...
                      Mijn rede stom vinden en dan zelf bevestigen; lol
                      Ik kijk uit naar uw antwoord.
                      Nb: Welke auto was je naft ?
                      50 km in 30 min., das 100 km/h gemiddeld (dus autosnelweg op en af zonder file .Kan ik aannemen, dat een diesel zuiniger is...)
                      Ik geef je de raad om met een koude motor, onmiddellijk op de autosnelweg iedere dag goed op te trekken als je de oprit neemt... ;-)
                      Nb: uw verbruik staat op 6,7 l/100km....
                      Stomme reden is fout gezegt, eigenlijk meer een rare redenering(IMO natuurijk he ).
                      Ik zou gewoon persoon tot persoon bekijken. bv iemand die maar 15.000 - 20.000km per jaar doet. Maar dan wel elke keer hele lange ritten van enkele uren zou ik een diesel durven aanraden. Doeje die zelfde 20.000km maar dan maar 10km per keer dat je rijdt zou ik zeggen een benzine
                      in dit topic kies ik voor de TSI omdat de TS weinig km's doet en veel korte ritjes. Korte ritjes zijn vor mij ritjes van 10km naar het werk of is op familiebezoek ofzo

En mijn vorige auto was een ibiza sc benzine. Ongeveer dezelfde "prestaties" maar bij 130 draaide dat bakske bekan 4.000 toeren. Daarom dat hoge verbruik.

Mijn verbruik staat op 6,7 ltr omdat ik in de week veel autostrade doe ( tussen de 5,5 en 6ltr) maar in het weekend veel binnendoor rij en iets vlotter rij .
                      Als mijn motor nog koud staat schakel ik altijd rond 2.000 en bij het opkomen van de autostrade (E19) rij ik max 100 - 110 tot ik de ring over ben om zo verder over de expressweg 120 - 130 te rijden.

Mijn schoonouders hun A6 ziet pas af. Met koude motor volle gas 4.000 toeren 160 op autostrade. Ik verschiet er van dat da spel nog nie kapot is
                      BMW X5 45e

Comment

Die 30 minuten regel is voor mij een manier, een lange uitleg tot 1 zin te beperken. En zeg ik hetzelfde als jij... en omgekeerd.
                        En door het vele verkeer reken ik niet meer in km's... soms doe je 2 uur over 10km...
                        Last edited by ; 25/01/2012, 16:57.

Comment

Working...
                        X