Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar info over de Volvo S40 1.8 bwj 2001

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Op zoek naar info over de Volvo S40 1.8 bwj 2001

    Ik ben op zoek naar meer informatie over de Volvo S40 1.8 benzine 'Elegance', 115pk, bouwjaar 2001.
    Ik ben vooral op zoek naar informatie over de motor. Weet er iemand of deze 1.8 benzine 115pk van 2001 een motor is van Volvo zelf of is dit nog een motor van Renault-makelij (of nog van een andere constructeur)?
    Zijn er mensen die ervaring hebben met dergelijke Volvo's? Is dit technisch een betrouwbare wagen?
    Alle info is welkom, waarvoor dank!
    Last edited by ; 13/06/2011, 23:51.

  • #2
    Je moet miss eens een pm sturen naar forummember Sibi, die heeft zo eentje dacht ik.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
      Je moet miss eens een pm sturen naar forummember Sibi, die heeft zo eentje dacht ik.
      thanx voor de info

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door MisterY Bekijk Berichten
        thanx voor de info
        Het is 1 van 1996... Miss dezelfde motor?

        Topic vind je hier : http://autoforum.be/showthread.php?t=9583


        En hier het topic van Cimonium: http://autoforum.be/showthread.php?t=34432

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
          Het is 1 van 1996... Miss dezelfde motor?

          Topic vind je hier : http://autoforum.be/showthread.php?t=9583


          En hier het topic van Cimonium: http://autoforum.be/showthread.php?t=34432
          Nogmaals bedankt voor de nuttige info!

          Comment


          • #6
            Hoi,

            't Topic van mijn Volvo: http://autoforum.be/showthread.php?t=9583 . Dus jawel, ik heb een Volvo S40 1.8 met 115pk. Maar die is van 1996. Een 1.8 van 2001 kan naar mijn weten 122pk, een Volvo-motor, of 125pk, een Mitsubishi-motor met directe injectie, hebben. In 2001 was voor zover ik weet geen 1.8 met 115pk meer te krijgen. Enkel de dieselmotor in de S/V40 kwam altijd van Renault, alsook de handgeschakelde versnellingsbak voor de 1.6 en 1.8 benzine. Bij een 1.8 zie je direct of je met een Mitsu-motor te maken hebt als je de motorkapt opent: zie je GDI staan, dan is 't de Mitsubishi-motor. Die vraagt iets meer onderhoud in vgl. met de Volvo-motor (voornamelijk kleppen stellen), maar de GDI is dan wel weer iets zuiniger. De Mitsu-motor schijnt ook niet zo goed tegen bio-fuel, benzine aangelengd met ethanol, te kunnen, maar 'k weet niet wat er exact van aan is.
            Over een maandje doe ik de mijne van de hand, met een kilometerstand van rond de 305.000km. Ik heb daar maar 1x echt mee langs de kant van de baan gestaan (kapotte bobijn -> slechts 2 cilinders actief meer), dus op dat vlak vind ik 'm wel betrouwbaar. Voor de rest heb ik voor die hoge kilometerstand niet gek veel kosten gehad, vind ik. Klassieke dingen zoals enkele motorsteunen, de thermostaat en de katalysator zijn uiteraard vervangen geweest, maar: de rest van de uitlaatlijn én alle schokdempers zijn bijvoorbeeld wél nog de eerste exemplaren. Daarnaast zijn ook nog de achterveren vervangen geweest omdat de achterkant wat doorhing -> gekend probleem bij de Phase I (pré-2000 S/V40). Ook heb ik de versnellingsbak twee keer moeten laten bijstellen (telkens maar een € 30 hoor) -> gekende slijtage bij de Renault-versnellingsbakken. De lichtknop in het interieur heeft het ook 's begeven (okkaziestuk was 'n € 75). Verder heb ik nog twee nieuwe imitatie-lichtunits moeten laten plaatsen omdat de spiegels in de vorige units dof waren geworden (aftermarket xenon =/= goed idee). Andere gekende problemen: insijpelend water langs de achterlichten en een lekkende versnellingsbak (geen probleem als dat maar miniem is).
            Conclusie: gezien hoeveel een S40 benzine nu nog maar moet kosten, kan ik die alleen maar aanraden eigenlijk. Ik zou wel een Phase II proberen te kopen, zoals jij één op 't oog hebt m.a.w.. De Phase I rijdt toch merkbaar minder comfortabel en is ook niet zo fijn afgewerkt binnenin. 't Prijsverschil tussen een Phase I en Phase II is niet zo groot meer, waardoor 'n Phase I nauwelijks nog een optie is.

            Cimonium heeft jammer genoeg andere ervaring met zijn Volvo (gehad ?). Geen idee waarom... zijn auto heeft immers een pák minder kilometers dan de mijne.

            Tip: http://volvo40forum.nl/


            -edit-
            Voorbeeld van een Phase I: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=194236297 -> doorlopende zwarte bumperdelen op de voorbumper + geen geïntegreerde armsteun in de middenconsole.
            Voorbeeld van een Phase II: http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=192001837 -> deze heeft dat wel... mooi exemplaar trouwens.


            -edit2-
            Oh ja, ik denk dat vanaf Phase II alle benzinemotoren aan een Volvo-versnellingsbak werden gekoppeld, dus ook de 1.6 en 1.8. Phase I 1.6/1.8 werd zeker nog aan een Renault-versnellingsbak gekoppeld (m3p-bak van Renault).
            Last edited by sibi; 14/06/2011, 01:52.
            Life's too short. Not to. Live it.
            1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
            2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
            2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
            2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

            Comment


            • #7
              Thanx a lot voor de uitgebreide en nuttige info, Sibi!

              Comment


              • #8
                De 1800 GDI's hebben directe injectie maar ik heb al gelezen in een Frans magazine dat die blokken minder betrouwbaar zijn, misschien meerder door het 'kleppenprobleem'.

                Comment


                • #9
                  Gewone 1.8 benzine is altijd van Volvo
                  Vlot genoeg, betrouwbaar maar niet super-zuinig (hangt echter grotendeels af van je rechtervoet)

                  De 1.8i is de GDI uit de Carisma. Dat verbruiksvoordeel viel overigens in de praktijk relatief tegen meen ik me te herinneren (ex-volvo werknemer). Enkel wanneer je met een ei onder het gaspedaal rond reed want het rijden op arm mengsel (hetgeen voor de verbruikswinst van die motor zorgde) kon enkel onder 3000 rpm.
                  MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                  Comment

                  Working...
                  X