Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aankoopoptie na leasing

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Aankoopoptie na leasing

Ik vroeg me af als je bv: bij een ABLease na het einde van je leasecontract de wagen wil kopen dat je dan gewoon het bedrag van de aankoopoptie dient te betalen of zijn er nog zaken waarmee je rekening dient te houden.

Voorbeeld : BMW X6 XDrive 40D
    Maandelijks bedrag : €1367,00
    Voorschot : €15900,00
    Periode (in maanden) :48
    Aankoopoptie : €12281,00

1e inschr. : 01/2011

Dus na 4 jaar zou je deze X6 voor 12.281 euro exclusief btw kunnen kopen. (+- 14.860 euro btw inclusief)

Stel de eigenaar wil deze aankoopoptie niet nemen , kan je dan als particulier tegen de persoon die deze wagen leasde zeggen dat je deze wagen wil overnemen? Of is dit niet mogelijk. Want anders heb je voor +-15k euro wel heel goedkoop een X6 kunnen kopen.

(De BMW X6 is maar gewoon als voorbeeld genomen.)
    Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
    www.musclecarrent.be

De leasingnemer kan die optie lichten voor dat bedrag. Iemand anders niet.

Die lage restwaarde is logischerwijs een gevolg van de aanbetaling + maandelijkse afbetalingen. Door te kiezen voor een contract met een hoge aanbetaling en/of hoge maandelijkse huren (voor louter fiscale redenen), blijf je met een lage afkoopprijs over.

Hij kan die natuurlijk overnemen en voor een ander (lees: hoger) bedrag verkopen aan een ander. Op zich is dat de bedoeling wanneer de restwaarde lager is dan de economische waarde op dat moment. Zodoende recupereert de leasingnemer een stuk van de betalingen die hij al deed. Als hij dat niet doet, is hij zot, of is het niet moeten zoeken van een koper hem dergelijk verlies waard.

Wanneer je een contract afsluit waar de restwaarde quasi overeenkomt met de economische waarde van de kar op het einde van het contract, dan is de keuze tussen overnemen en niet overnemen equivalent. Wanneer je hem niet overneemt, zal de maatschappij die kar uiteraard voor dezelfde (correcte) prijs publiek aanbieden.

(details her en der weggelaten)
    Last edited by ICM; 13/05/2011, 07:40.

Comment

Ik heb toch zo via iemand mijn 318d gekocht...
      BJ 11/2007 (dus 3,5 jaar oud) met wel enkele opties etc. (idrive, pro-pack,...)

12.500€ BTW-in met winterbanden en een jaar garantie

Als de leasingnemer laat weten dat hij iemand heeft die de wagen wil, is dat normaal geen probleem.
      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
      www.meevliegen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
        Ik heb toch zo via iemand mijn 318d gekocht...
        BJ 11/2007 (dus 3,5 jaar oud) met wel enkele opties etc. (idrive, pro-pack,...)

12.500€ BTW-in met winterbanden en een jaar garantie

Als de leasingnemer laat weten dat hij iemand heeft die de wagen wil, is dat normaal geen probleem.
        Awel? Dan heeft de leasingnemer afgezien van de overname, en is de wagen met die prijs op de markt gekomen.

Als die prijs veel lager was dan de marktwaarde, dan is de leasingnemer zot dat hij die kar zelf niet heeft gekocht en verkocht voor meer aan jou, en als het verschil echt zot was geweest, dan had de leasingmaatschappij er nog wel een klets bij gedaan. (voor einde lease karren was er vroeger zelfs een veilingsysteem voor opbiedende opkopers)

Comment

In de meeste gevallen is de leasingnemer de firma. Niet veel firma's willen zich bezig houden met het verkopen van die leasingwagen (moet je als firma die een wagen verkoopt ook garantie geven?). Als je de winst van het overnemen en doorverkopen privé wil opstrijken moet je firma de overgenomen leasingwagen aan jou privé verkopen, maar dan oppassen als je dan een waarde aangeeft die vele lager ligt dan de marktwaarde -> belastingen.

Of zie ik dat verkeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BelgianTriple Bekijk Berichten
            In de meeste gevallen is de leasingnemer de firma. Niet veel firma's willen zich bezig houden met het verkopen van die leasingwagen (moet je als firma die een wagen verkoopt ook garantie geven?). Als je de winst van het overnemen en doorverkopen privé wil opstrijken moet je firma de overgenomen leasingwagen aan jou privé verkopen, maar dan oppassen als je dan een waarde aangeeft die vele lager ligt dan de marktwaarde -> belastingen.

Of zie ik dat verkeerd?
            Wacht, hier gaat het niet om het gefoefel om je ex-lease bak privé over te nemen als fiscale truuk.

Daarnaast, het klopt dat de meeste (grote) firma's zich die moeite niet getroosten, en daarom nemen ze dan ook meestal een operationele leasing, en is van overname door het bedrijf geen sprake. De restwaarden van het contract zullen dan gebruikelijk de restwaarden zijn voor die kar zoals uit de markt en de statistieken blijkt.

Pas wanneer je als (klein) bedrijf kiest voor een bewuste lage restwaarde, zal je meestal ook bereid zijn om die daarna over te nemen en ter verkopen (tegen de economische waarde), omdat je zodoende iets kan (en eigenlijk moet) recupereren van het teveel betaalde bedrag tijdens de looptijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
              Awel? Dan heeft de leasingnemer afgezien van de overname, en is de wagen met die prijs op de markt gekomen.

Als die prijs veel lager was dan de marktwaarde, dan is de leasingnemer zot dat hij die kar zelf niet heeft gekocht en verkocht voor meer aan jou, en als het verschil echt zot was geweest, dan had de leasingmaatschappij er nog wel een klets bij gedaan. (voor einde lease karren was er vroeger zelfs een veilingsysteem voor opbiedende opkopers)

Neen, dat was de restwaarde waaraan de leasingnemer de wagen eventueel kon overnemen op het einde van het contract. (vermeld in de overeenkomst)
              Ik denk dat een 3 touring van 3.5j oud met navi etc voor 12.5K btw-in inderdaad een beetje beneden de marktprijs is. Ik heb autoscout nagekeken in BE en DE en vergelijkbare wagens moesten daar toch nog 16K kosten of zelfs meer.

Voor de leasing maakt het niet uit of de leasingnemer hem zelf overneemt, of dat ze dit regelen voor een kennis. Zij zijn er vanaf en voor die prijs zullen ze hun broek niet scheuren.

Als die niet genomen wordt en een opkoper moet hem komen halen zullen ze er allicht minder voor krijgen, of evenveel maar dan moeten ze die wagen innemen, kuisen, nakijken, aanbieden,...
              Kost dus een pak tijd en moeite.

Voor de leasingnemer allicht ook interessant; en waren enkele kleine schrammetjes op de bumper enzo (normale gebruikssporen). Daarvoor rekenen ze dikwijls de franchise voor aan om dit dan te herstellen voor de verkoop.

Dus een win-win-win scenario
              www.meevliegen.be

Comment

Neen, dat was de restwaarde waaraan de leasingnemer de wagen eventueel kon overnemen op het einde van het contract. (vermeld in de overeenkomst)
                Ik denk dat een 3 touring van 3.5j oud met navi etc voor 12.5K btw-in inderdaad een beetje beneden de marktprijs is. Ik heb autoscout nagekeken in BE en DE en vergelijkbare wagens moesten daar toch nog 16K kosten of zelfs meer.

Voor de leasing maakt het niet uit of de leasingnemer hem zelf overneemt, of dat ze dit regelen voor een kennis. Zij zijn er vanaf en voor die prijs zullen ze hun broek niet scheuren.

Als die niet genomen wordt en een opkoper moet hem komen halen zullen ze er allicht minder voor krijgen, of evenveel maar dan moeten ze die wagen innemen, kuisen, nakijken, aanbieden,...

Voor de leasingnemer allicht ook interessant; en waren enkele kleine schrammetjes op de bumper enzo (normale gebruikssporen). Daarvoor rekenen ze dikwijls de franchise voor aan om dit dan te herstellen voor de verkoop.

Ik weet nog altijd niet waarom je begint met 'neen'.

Dan heeft de leasingnemer afgezien van de overname, en is de wagen met die prijs op de markt gekomen.

Comment

Een win voor jou.
                  De leasingnemer heeft een heel dure 318d gereden.
                  Die maakt een paar mensen rijk, maar zichzelf zeker niet.

Comment

Ik weet nog altijd niet waarom je begint met 'neen'.
                    Dat snap ik ook ni goed precies
                    www.meevliegen.be

Comment

Ik ga de leasingnemer zijn rekening niet maken, maar aangezien alle bijdragen en kosten contractueel bepaald waren wisten ze wel waarop of waaraf zeker?!

Uiteindelijk, als die de wagen moet overkopen en dan moet zorgen dat hij er weer vanaf geraakt...
                      Iedereen die al eens een occasie verkocht heeft weet dat dit een pak tijd en energie kost hé...

Dus ik snap wel dat bedrijven daarvoor bedanken en het daarbij houden.
                      www.meevliegen.be

Comment

Ik ga de leasingnemer zijn rekening niet maken, maar aangezien alle bijdragen en kosten contractueel bepaald waren wisten ze wel waarop of waaraf zeker?!

Uiteindelijk, als die de wagen moet overkopen en dan moet zorgen dat hij er weer vanaf geraakt...
                        Iedereen die al eens een occasie verkocht heeft weet dat dit een pak tijd en energie kost hé...

Dus ik snap wel dat bedrijven daarvoor bedanken en het daarbij houden.
                        Daar gaat het idd om. Als je een contract neemt waarbij restwaarde=economische restwaarde, dan heb je niet teveel betaald, en kan je met een gerust hart afzien van overname en bijkomende shit.

Als je bewust een contract neemt met een lage restwaarde, dan zou je toch moeten weten dat je een dommekloot bent om hem niet over te nemen (en zelf te verkopen).

Comment

Thx voor de info.
                          Voor die lage restwaarde prijs zou k denken dat de meeste de wagen idd overnemen en niet voor de leasingmaatschappij laten.
                          Zal wss niet makkelijk zijn iemand te vinden die de wagen na einde leasing niet wil overnemen. Anders kon je overeenkomen door deze persoon bv: 2k euro voor de moeite en papierwerk te geven (als privepersoon , dus extra voor de persoon zelf en niet voor zijn bedrijf) en dan deze wagen van hem te kopen.
                          In dit geval zou je dan voor bv: 17k euro (15k btw inclusief + 2k voor persoon) een BMW X6 hebben die er normaal gezien +30k euro waarde nog heeft dan.
                          Verhuur Lamborghini Gallardo - Porsche Boxster 987 2.9 PDK
                          www.musclecarrent.be

Comment

Working...
                          X