Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betrouwbaarheid e39 525/28/30/40i

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Betrouwbaarheid e39 525/28/30/40i

Ik zou even van de BMW-kenners hier hun mening willen horen omtrent de betrouwbaarheid van de BMW 5-serie (e39) met benzinemotor.

Ik zoek een auto hier in de US van rond de $10.000 die zonder problemen nog 2 à 3j mee kan. Als ik wat rond kijk vind ik voor die prijs een 5-serie van 2002-2003 (einde versie e39). De meeste hebben wel een automatische versnellingsbak en zitten rond de 160 à 180.000 kms. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar een 530i.

Ik had nu graag geweten wat de zwakke punten zijn van deze wagens? Is deze kmstand al een probleem voor de versnellingsbak? Zijn er andere punten waar ik op moet letten? Ik vermoed dat de motor (mits goed onderhouden en goed behandeld) zonder problemen nog 100.000 kms extra kan hebben? Wat zijn mogelijke kosten waar ik mij aan kan verwachten rond deze kmstand?

De boite durft het rond de 200d km wel te begeven.
    Zijn betrouwbare wagens maar let zeker op getik als de motor draait . Vanos problemen komen ook wel voor en dat wens ik mijn vijand zelfs niet toe.

Comment

volgens Kraftbayer van bimmerboard (kent deze modellen goed):

Indien luchtvering kunnen de luchtzakken scheuren als de auto al wat ouder is.Staat kun je zien als je er een wiel afneemt en de zak onderaan op scheurtjes en roest kontroleert.
      Koop er bij voorkeur een zonder luchtvering.Dat heb je eigenlijk niet echt nodig als je niet veel gewicht laad of een caravan moet trekken.
      Ophangingskogels en draagarmen achteraan op speling nazien.
      Kleine onderste draagarmen vooraan en torsiestangverbindingen zowel voor als achteraan nazien op speling.
      Koplampen vooraan nazien of de lichtregelingen inwendig niet afgebroken zijn.
      Waterlekkage aan thermostaathuis en radiator nazien.
      Waterpompen doen het normaal max 150.000 Km
      Olieniveau servostuur nazien.
      Koelleiding servo durft lekken en servostuur kan lekken aan de uitgang van de stuurstangen.
      Verder zijn deze auto's eigenlijk wel ok.
      Handgeschakeld of automaat speelt geen rol.

en nog volgens bimmerboard:

Opletten met:
      - Katalisator: mag geen rammelend geluid maken, de 'steen' die erin zit komt nogal eens los. Het trukje wat ze dan gebruiken is er een vijs in wringen langs onder en vast lassen om de steen weer wat vast te houden dus kijk dit ook na.
      - Gebroken achterveren
      - Motor mag koud enkele seconden tikkelen, maar moet daarna stil draaien
      - Pikselverlies zoals al aangehaald
      - Rechtuitstabiliteit bij rijden en remmen: doe een uitgebreide testrit waar je alle snelheidsregimes test 30-50-70-90-120km/h. Let op geluidjes in de ophanging e.d. Neem zeker wat hoge drempels en slechte wegen.
      - Let op slijtsporen op stuur, bekleding en pedalen. Bij een E39 met die km-stand moet dat er uit zijn als nieuw
      - Let op alle interieurpanelen op de deuren, in raamstijlen en tssn voor en achterdeuren en kijk of alles goed vast zit. Zo zie je of de auto binnenzijde uit mekaar geweest is voor herspuiten/ongeval.
      - Kijk goed onder de batterij en in het reservewielcompartiment voor roest/schade
      - Banden: let op de slijtage. Veel van die E39 zijn uitgebouwd en/of verlaagd geweest en staan nogal eens slecht gespoord.
      - Kijk onder de motorkap goed naar de spadborden voor eventuele herstellingen/lasnaden: veel van die ketels zijn al wel eens op mekaar gereden

Veel succes met de zoektocht!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
        - Rechtuitstabiliteit bij rijden en remmen: doe een uitgebreide testrit waar je alle snelheidsregimes test 30-50-70-90-120km/h. Let op geluidjes in de ophanging e.d. Neem zeker wat hoge drempels en slechte wegen.
        Als ik goed lees verblijft de vraagsteller in de US: tenzij daar iets veranderd is, zal de vraagsteller zwaar in de problemen geraken als hij een testje aan 120 km/u wil doen overzees :-)

On topic uit eigen ervaring (2001 E39 >520i Touring Auto 235.000km)
        - pixelproblemen
        - ASC/DSC centrale defect
        - kabelboom koffer (specifiek touring)
        - rubbers van voorophanging
        - handrem werkt maar aan 1 kant

Met de vele electrische toebehoren is ook de staat van de batterij/alternator belangrijk (dus goed testen dat alles goed werkt: electrisch schuifdak, electrische ramen, centrale vergrendeling, el.stoelen,....)

De grotere six-packs (525i/530i) kunnen met gemak hoge kilometerstanden aan, zeker aan het tempo dat in de VS wordt aangehouden.
        Met een 530i zit je zeker ok, maar voor 10.000 $ moet je imo een auto met iets lagere kmstand(milestand) kunnen vinden
        bijv 540i
        530i
        Last edited by Cedra; 02/12/2010, 22:00.

Comment

Bedankt voor de hulp. Ik zal niet alle opgesomde punten zelf kunnen testen gezien mijn beperkte technische kennis van wagens maar zal zeker een uitgebreide testrit maken en een aantal van de zaken die hierboven vermeld werden nakijken. Ik zou de wagen graag ook even langs een BMW garage laten passeren voor aankoop zodat zij er meer in detail naar kunnen kijken.

En idd, soms vind je er met lagere km-standen en ik hoop dan ook zo eentje te vinden, maar ik zou de auto voor eind december (liefst zelfs midden december) moeten hebben en dat maakt het wat moeilijker.

Comment

Working...
          X