Oorspronkelijk geplaatst door Kartfreak
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW 523i (E39)- goede koop?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenIk zou dat toch nog eens navragen
Nu, aangezien ik maar 6000km gereden heb zal ik gaan forfait van 5000km privé moeten betalen, zou anders maar belachelijk zijn...Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichtenlederen zetels en auto airco, daar ben ik volledig mee akkoord. Automaat niet. Ik ben ongelofelijke voorstander van automaten, maar vin dat de automaten van die tijd nog te veel nadelen hebben (hoger verbruik, trager, niet perfect vloeiend,...) dus in dat punt volg ik niet...Maar inderdaad de andere 2 zijn belangrijker.
Ik vind ze nog maar moeilijk de goeie E39. Ik kijk hier en daar voor een dik uitgerust facelift model (520iA, 525iA, 525dA, 530dA).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichtenbij toeval heb ik een E39 523i. En bijtoeval ook te koop
Zaligste auto die ik ooit gehad heb en ik besef dat het ook de zaligste zal zijn die ik ooit zal hebben (binnen dit en 5-10 jaar zal het gewoon onbetaalbaar worden om nog met zo een slee te rijden). Waarom doe ik hem weg? Ik rij echt te weinig... Ik doe geen 6000 km/jaar, waarvan geen 1000 privé. Bijgevolg is een lichtevracht met kleine motor voor mij als zelfstandige veel verstandiger, want de CO2 tax (enkel voor bedrijven) is vrij rampzalig (+2000 euro) voor mijn beemertje.
Mijn vorige wagen was een 520i. Het grootste verschil zit hem in de souplesse. Het is onvoorstelbaar hoe soepel dat die 523i is. Die pakt letterlijk vanaf 1200 zonder morren op. Als je op uw gemak tuft, kunde effectief op 2000 toeren schakelen en em aan 50 km/h in 5de op cruisecontrol gooien. Zoals je in het verkoopstopic kan lezen is het verbruik nogal zwaar afhankelijk van de wielen/banden die je eronder gooit (8-11 liter/100km). Mijnen 520 was een half literke zuiniger, maar gezien de veel vollere vermogenskarakteristiek van de 523i is die dat half literke méér dan waard!
Laat er een gas-installatie inleggen, en je rijdt heerlijk comfortabel voro niks...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenOndertussen gedaan. Ik moet die CO2 bijdrage persoonlijk betalen, of dat moet op rekening courant komen.
Nu, aangezien ik maar 6000km gereden heb zal ik gaan forfait van 5000km privé moeten betalen, zou anders maar belachelijk zijn....
Blijkbaar is er dan een verschil met vennootschappen.
Comment
-
Tjeu, ik reageer hier even op wat ge in uw ander topic zegt:
Oorspronkelijk geplaatst door TjeuMorgen ga ik een Dacia Logan Van gaan bestellen (82pk versie) waar ik de eerste 6 maand mee ga rijden.
Voor hetgeen ik een auto nodig heb zou iets gelijk een Dacia Logan (of alles wat klein, zuinig, gerieflijk en goedkoop is) ideaal zijn. Maar, ik vroeg mij af waarom ik +- 10.000€ zou spenderen aan zo'n klein autootje, als ik voor de helft van de prijs in een comfortabele bak zoals de 523i zou kunnen zitten. Financieel gezien lijkt de BMW dus interessanter. En het is plezanter ook. En 't is een schonere auto ook.
En gij doet juist het omgekeerde
Wat zie ik over hoofd?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fredw Bekijk BerichtenTjeu, ik reageer hier even op wat ge in uw ander topic zegt:
Ik ben even in de war ..
Voor hetgeen ik een auto nodig heb zou iets gelijk een Dacia Logan (of alles wat klein, zuinig, gerieflijk en goedkoop is) ideaal zijn. Maar, ik vroeg mij af waarom ik +- 10.000€ zou spenderen aan zo'n klein autootje, als ik voor de helft van de prijs in een comfortabele bak zoals de 523i zou kunnen zitten. Financieel gezien lijkt de BMW dus interessanter. En het is plezanter ook. En 't is een schonere auto ook.
En gij doet juist het omgekeerde
Wat zie ik over hoofd?
.
Gebruikskost van de BMW is groter + bijkomend dient er blijkbaar een co2-taks betaald te worden op basis van de co2-uitstoot van de wagen bij een zelfstandige. Als je dan bekijkt hoe een beperkt aantal km tjeu rijdt (+/-6000) dan heeft hij hiertegenover een vrije hoge vaste kost staan (verkeerstaks, co2-taks, verzekering).
De kosten wegen dan voor tjeu niet op tegen de luxe die hij bij de BMW heeft omdat hij toch maar enkele duizenden km maakt per jaar.
Ik denk dat het een ander verhaal zou zijn moest hij jaarlijks 20.000 km met de wagen rijden.
Maar het juiste antwoord kan enkel tjeu geven natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenTjeu kijkt naar zijne euro.
Gebruikskost van de BMW is groter + bijkomend dient er blijkbaar een co2-taks betaald te worden op basis van de co2-uitstoot van de wagen bij een zelfstandige. Als je dan bekijkt hoe een beperkt aantal km tjeu rijdt (+/-6000) dan heeft hij hiertegenover een vrije hoge vaste kost staan (verkeerstaks, co2-taks, verzekering).
De kosten wegen dan voor tjeu niet op tegen de luxe die hij bij de BMW heeft omdat hij toch maar enkele duizenden km maakt per jaar.
Ik denk dat het een ander verhaal zou zijn moest hij jaarlijks 20.000 km met de wagen rijden.
Maar het juiste antwoord kan enkel tjeu geven natuurlijkOorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichtenvolledig juist. Daarenboven wordt de Dacia op een andere BVBA aangekocht, waardoor het minpunt van "10.000 euro investering" wegvalt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenDan ben ik hier terug. Zet de BMW dan op die bvba (co2-taks valt weg)
CO2 uitstoot van den beemer is iets van een 197g/km.
CO2 bepaalt voortaan ook uw voordeel auto. Dat is wel nieuw! Vanaf 2010 geen berekening meer in functie van de zgn. fiscale pk. Het voordeel is vanaf nu gelijk aan het aantal privé afgelegde km x CO2-uitstoot x jaarlijks indexeerbare CO2-coëfficiënt volgens de gebruikte brandstof (diesel of benzine). Voor 2010 bedraagt de coëfficiënt 0,0023 voor dieselauto’s en 0,0021 voor benzine-auto’s.
U vindt de CO2-uitstoot terug op het eenvormigheidsattest van uw auto of via http://www.carwizard.be, rubriek fleet info; fiscale gegevens.
Dus weer meer belastingen? Niet noodzakelijk! Alles hangt immers af van de CO2-uitstoot van uw auto. We geven enkele voorbeelden.
Voordeel 2009Voordeel 2010BMW 520 2.0D - 150 pk (11 fisc. pk - 158 CO2)€ 1.807 (5.000 km x € 0,3614/km)€ 1.817 (5.000 km x 158 gr. CO2 x € 0,0023/gr. CO2)Ford Galaxy 1.9TDI - 115 pk (10 fisc. pk - 173 CO2)€ 1.649 (5.000 km x € 0,3297/km)€ 1989,50 (5.000 km x 173 gr. CO2 x € 0,0023/gr. CO2)Volvo S60 2.4D - 126 pk (13 fisc. pk - 169 CO2)€ 2.036 (5.000 km x € 0,4071/km)€ 1.943,50 (5.000 km x 169 gr. CO2 x € 0,0023/gr. CO2)
Sommige auto’s gaan er dus op achteruit (wat dacht u...), terwijl andere erop vooruit gaan. Het is dus zeker niet zo dat bepaalde merken uit den boze worden wat het privé belastbaar voordeel betreft. Kijk op het autosalon dus vooral naar de CO2-uitstoot van uw geliefde merk.
Rekenen is de boodschap. Zo is dat en daarbij komt dat u voor een nieuwe auto uw belastbaar voordeel voor 2010 perfect gelijk kunt houden door te letten op de juiste CO2-uitstoot.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenIk moet dat dan toch eens gaan navragen bij mijn boekhouder
Soms kunde nog iets bij leren van de snotneus ondernemersOorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk BerichtenOp welke basis dien je dit te betalen? Je bent toch zelfstandige?
Bij ons heeft de CO2 enkel betrekking op het percentage aftrek van de wagen. Dus ik volg niet goed waarom je dit moet betalen
Eigen gebruik voordeel als ik me niet vergis.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fredw Bekijk BerichtenZijn die automatische bakken op een E39 betrouwbaar? Gaan die lang mee?
Ik vind een E39 met automaat zalig, maar de handbakken schakelen ook leuk natuurlijk. Maar voor mij hoort er een automaat op een E39.
Comment
-
De E39 5 serie is één van de betrouwbaarste BMW's. Zelfs de eigenaars van het recenter type E60 beamen dit. Kijk een keer op internet naar de kmstanden. Je vindt vaak kilometerstanden tot 400.000 zijn geen uitzondering. Een E46 3 serie is ook erg betrouwbaar maar eigenlijk een compleet andere auto. Die rijdt véél sportiever.
Qua gemiddeld verbruikt zou ik voor een 520i toch 11 à 12 liter rekenen. Een 523i of 525i zal minder verbruiken omdat die motor minder hard moet werken.
Qua onderhoud is het duurste een Inspection II. Ik heb daar onlangs 600 euro voor betaald. Een Inspection I kost ongeveer de helft. De onderhoudsinterval is 20.000kms ongeveer.
Er is eigenlijk geen enkele motor die je moet mijden. Elke motor heeft zijn troeven vind ik.
Ik zet de diesels er ook bij ook al zoek je een benzine. Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen.
520d -> instapmodel diesel, heel zuinig, prestaties meer dan ok bij gewoon gebruik
525tds -> niet erg interessant op fiscaal vlak en verbruikt te veel. Dan is een 520d interessanter
525d -> erg krachtig vind ik maar verbruik ligt 1 tot 1,5 liter hoger dan bij een 520d
520i -> instapmodel benzine. verbruikt in verhouding veel tov 523i omdat de motor harder moet werken. Prestaties zijn ok maar net zoals de 520d geen spurtbom
523i en 525i meer dan snel genoeg. Verbruik zal serieus afhangen van je rijstijl.
Ik vind persoonlijk een manuele bak leuker om te rijden dan een automaat. Maar dat is puur kwestie van voorkeur.
Qua opties die ik een must vind zijn:
leder (donkerkleurig, beige ziet er vaak afgeleefd uit)
stoelverwarming (heb een zwakke rug, ideaal in de winter)
parkeersensoren achteraan voor de 4d (kan je makkelijk achteraf laten monteren)
radio cd (er zijn nog exemplaren met cassette...)
cruise control (ideaal om het verbruik laag te houden en boetes te vermijden)
Andere leuke hebbedingetjes
- gps (die modellen zijn moeilijk te vinden en vaak te duur vind ik... mss tomtom ofzo nemen)
- open dakje (maja, das persoonlijk...)The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fredw Bekijk BerichtenHeeft iemand een overzicht van de opties in respectievelijke "Special Equipment" 1, 2, 3 en plus?
Ik dacht het hier op het forum al ergens tegengekomen te zijn, maar ik kan het niet terugvinden
The shark is BACK! BMW 635csi
BMW E24 635csi 1985
BMW F10 520da 2012
MINI Clubman Cooper 2017
2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold
Comment
Comment