Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW 523i (E39)- goede koop?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW 523i (E39)- goede koop?

Mijn eerste post en direct een vraag..

Ik heb mijn oog laten vallen op de BMW E39 523i - of evt 520i - . De E39 is een van de weinige BMW's die ik echt weet te smaken (sorry ) en ze zijn eigenlijk zeer goedkoop te krijgen. Ik ben aan het kijken naar wagens met bouwjaar tussen '97 en '03 (met voorkeur voor de facelift modellen vanaf 2000) met < 200.000km.

Mij lijkt dat je veel wagen krijgt voor je geld, maar is dat nu echt een goede koop?

Hoe betrouwbaar zijn die blokken? Zijn er problemen/kosten te verwachten op zo'n km-stand/leeftijd?

Waar moet hij voor dienen: woon-werk doe ik met de moto, de BMW zou dienen om naar de winkel te gaan (korte afstanden) en eventueel uitstapjes als we geen goesting hebben om alletwee ons motogerief aan te doen. Minder dan 15.000km/jaar in ieder geval.

Ervaringen met de E39 zijn meer dan welkom!

Ik heb een 520d en een 525d touring en ben er erg tevreden van. Een vriend van me heeft een 520i en die vindt de prestaties te zwak in vergelijking tot het hoge verbruik. Voor het overige is het kwalitatief een héél goede auto zeker met de huidige lage prijzen. Op geen enkele wagen heb ik grote kosten gehad. Probeer eentje te vinden die officieel bij bmw onderhouden is. Dan ben je zeker dat er niet op onderhoud bespaard is. Een aanrader! Veel succes bij de zoektocht!
    Last edited by BEEMER; 23/08/2010, 21:57.
    The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
    BMW F10 520da 2012
    MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
    BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
    Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
    VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik voor een E39 gewonnen raak. Ik lees nogal veel dat een 520i underpowered is..

Er zijn 2 zaken die me zouden tegenhouden:

- Reparatie/onderhoudskosten (gezien de kilometerstand). Om de hoeveel km moeten die op onderhoud? Wat houdt een onderhoud in (richtprijs bij dealer?)

- Vebruik. De auto die vervangen moet worden vebruikte 6 a 7 liter benzine. Met 10 liter kan ik leven, als het veel meer is wordt het wel duur om rap een cremeke te gaan eten aan zee.

Als jullie er te koop weten zijn mag je dat altijd laten weten. Ik zoek er wel eentje dat goed uitgerust is (leder, etc..)

Comment

Ik dacht dat er op het forum een te koop stond voor 5.000?

Mijn broer heeft nog een 523i gehad, en zijn verbruik was 8 a 9 liter met af en toe is stevig door te rijden.
        voor een onderhoud moest hij 550€ betalen.

edit:

AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
        Last edited by kefkie; 23/08/2010, 23:12.
        BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fredw Bekijk Berichten
          Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik voor een E39 gewonnen raak. Ik lees nogal veel dat een 520i underpowered is..

Er zijn 2 zaken die me zouden tegenhouden:

- Reparatie/onderhoudskosten (gezien de kilometerstand). Om de hoeveel km moeten die op onderhoud? Wat houdt een onderhoud in (richtprijs bij dealer?)

- Vebruik. De auto die vervangen moet worden vebruikte 6 a 7 liter benzine. Met 10 liter kan ik leven, als het veel meer is wordt het wel duur om rap een cremeke te gaan eten aan zee.

Als jullie er te koop weten zijn mag je dat altijd laten weten. Ik zoek er wel eentje dat goed uitgerust is (leder, etc..)

Heb er zelf een 520i E39 als eerste wagen gehad, en wat heb ik daar plezier aan beleefd Ik zou zo terug eentje willen, echt waar. Blokken zijn niet kapot te krijgen, en die 6-cilinder sound krijg je er bovenop

Verbruik was ongeveer 10liter, bij sportieve rijstijl. En dat underpowered... Hangt er vanaf van wat je gewoon bent, ik vond dat wel meevallen.

Comment

Ik reed vandaag een tijd achter een E39 sedan, en het viel me op hoe elegant en fijn die wagen eigenlijk is vergeleken met z'n opvolgers. Ik ben fan.

Comment

Het is en blijft een 2de(3de,4de,...) hands waar je nooit zekerheid hebt.

Best eentje zoeken dat goed onderhouden(onderhoudsboekje goed ingevuld en liefst bij de BMW dealer zijn onderhouden heeft gehad) is waar je toch meer zekerheid hebt, want sowieso zijn die motoren normaal 'onverslijtbaar'.

De algemene materiaal kwaliteit is ook eentje van de beste 5 Serie generatie tot nu toe.

En als die te duur in gebruik zijn, leg deze gewoon op LPG want BMW zou het best op gas rijden.

Comment

Vanaf model 2000 (de fl) is de 523i vervangen door de 525i met 192pk. De 520i (pre fl) heeft 150pk en werd vervangen door de 520i met de nieuwe 2.2 6-cil met 170pk.

De 520i met 150pk is idd niet van de snelste maar zijn motor is redelijk onverwoestbaar.

Was trouwens de mooiste 5 ooit gemaakt imo.

Comment

bij toeval heb ik een E39 523i. En bijtoeval ook te koop

Zaligste auto die ik ooit gehad heb en ik besef dat het ook de zaligste zal zijn die ik ooit zal hebben (binnen dit en 5-10 jaar zal het gewoon onbetaalbaar worden om nog met zo een slee te rijden). Waarom doe ik hem weg? Ik rij echt te weinig... Ik doe geen 6000 km/jaar, waarvan geen 1000 privé. Bijgevolg is een lichtevracht met kleine motor voor mij als zelfstandige veel verstandiger, want de CO2 tax (enkel voor bedrijven) is vrij rampzalig (+2000 euro) voor mijn beemertje.

Mijn vorige wagen was een 520i. Het grootste verschil zit hem in de souplesse. Het is onvoorstelbaar hoe soepel dat die 523i is. Die pakt letterlijk vanaf 1200 zonder morren op. Als je op uw gemak tuft, kunde effectief op 2000 toeren schakelen en em aan 50 km/h in 5de op cruisecontrol gooien. Zoals je in het verkoopstopic kan lezen is het verbruik nogal zwaar afhankelijk van de wielen/banden die je eronder gooit (8-11 liter/100km). Mijnen 520 was een half literke zuiniger, maar gezien de veel vollere vermogenskarakteristiek van de 523i is die dat half literke méér dan waard!
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

Comment

Ik rij 3,5 jaar met mijn E39 520iA. Ik heb 'm meteen op gas gelegd en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.

Underpowerd, tja het zijn geen sprintwonders, maar in het dagelijks verkeer kan je goed mee.

Ik heb nog met enkele E39's gereden. Oa een 520d, die imho nog een stukje trager is dat de 520i. Een 525tds, ook niet meteen een vlotte wagen. En mijn leukste ervaring was in een FL 525iA. Dijk van een kar, maar die prijzen zijn helaas er dan ook naar. Als ik nog een E39 zou kopen, maakt zo eentje veel kans.
                    Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                      Zaligste auto die ik ooit gehad heb en ik besef dat het ook de zaligste zal zijn die ik ooit zal hebben (binnen dit en 5-10 jaar zal het gewoon onbetaalbaar worden om nog met zo een slee te rijden). Waarom doe ik hem weg? Ik rij echt te weinig... Ik doe geen 6000 km/jaar, waarvan geen 1000 privé. Bijgevolg is een lichtevracht met kleine motor voor mij als zelfstandige veel verstandiger, want de CO2 tax (enkel voor bedrijven) is vrij rampzalig (+2000 euro) voor mijn beemertje.
                      Hoe kom je daar aan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                        Hoe kom je daar aan?
                        5000km (vaste minimum waarde) * CO2 uitstoot * 0.0021 = te betalen CO2 taks.
                        Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Vanaf model 2000 (de fl) is de 523i vervangen door de 525i met 192pk. De 520i (pre fl) heeft 150pk en werd vervangen door de 520i met de nieuwe 2.2 6-cil met 170pk.

De 520i met 150pk is idd niet van de snelste maar zijn motor is redelijk onverwoestbaar.
                          Is het enige verschil in die motorisaties het vermogen, of zijn er bepaalde motorisaties die merkbaar betrouwbaarder zijn dan andere?

Was trouwens de mooiste 5 ooit gemaakt imo.
                          I agree

Oorspronkelijk geplaatst door tjeu
                          ]bij toeval heb ik een E39 523i. En bijtoeval ook te koop
                          Ge kunt een mailke van mij verwachten denk ik ;-)

Comment

5000km (vaste minimum waarde) * CO2 uitstoot * 0.0021 = te betalen CO2 taks.
                            Op welke basis dien je dit te betalen? Je bent toch zelfstandige?

Bij ons heeft de CO2 enkel betrekking op het percentage aftrek van de wagen. Dus ik volg niet goed waarom je dit moet betalen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_s Bekijk Berichten
                              Op welke basis dien je dit te betalen? Je bent toch zelfstandige?

Bij ons heeft de CO2 enkel betrekking op het percentage aftrek van de wagen. Dus ik volg niet goed waarom je dit moet betalen
                              dat zou ons beetje te ver af doen dwalen... Ben er trouwens ook nog niet volledig aan uit. Is gewoon het geen waar mijn boekhouder mee af kwam...
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

Wat denken jullie van deze:

AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt

Heeft de opties die ik wil, maar 't is nogal aan de dure kant naar mijn mening. Of is dat een correcte prijs voor zo'n exemplaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fredw Bekijk Berichten
                                  Wat denken jullie van deze:

Heeft de opties die ik wil, maar 't is nogal aan de dure kant naar mijn mening. Of is dat een correcte prijs voor zo'n exemplaar?
                                  Die 2.2 naftes gaan altijd veel geld.
                                  Er staat niet vermeld dat er leer op zit, dan is da wel beke te veel van het goede vind ik...
                                  Motoren & Tjeurisme

Comment

dat zou ons beetje te ver af doen dwalen... Ben er trouwens ook nog niet volledig aan uit. Is gewoon het geen waar mijn boekhouder mee af kwam...
                                    Ik zou dat toch nog eens navragen

Comment

Die 2.2 naftes gaan altijd veel geld.
                                      Er staat niet vermeld dat er leer op zit, dan is da wel beke te veel van het goede vind ik...
                                      Raar dat die 520's voor zoveel gaan in vergelijking met de 523... zoveel scheelt dat toch niet in taksen enzo..

Dat leer had ik inderdaad nog niet gezien... Vandaar waarschijnlijk dat er geen foto van het interieur bijzit.

Dit is ook niet slecht, alleen ben ik niet overtuigd van beige leder... En eigenlijk wou ik een berline en geen touring.

Last edited by fredw; 24/08/2010, 14:14.

Comment

Persoonlijk vind ik een automaat een must op een E39, net als leren zetels en automatische airco.
                                        Peugeot Partner Tepee 1.6 BlueHDi ETG

Comment

Working...
                                        X