Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oude wagen onttrekken uit bvba & nieuwe aanschaffen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oude wagen onttrekken uit bvba & nieuwe aanschaffen

Ik vraag mij af of er hier zijn die deze administratieve molen al eens meegemaakt hebben, en mij kunnen adviseren?

Situatie: mijn bvba heeft een auto X die bijna 5 jaar oud is. Ik wil die onttrekken en verder privé (door mijn vrouw) laten gebruiken, en een nieuwe Y laten aanschaffen door de bvba. Welke papierwinkel dient er doorlopen te worden, met welke papieren, in welke volgorde, en wanneer schiet ik best in gang?

Ik denk aan (maar misschien ontsnappen mij er nog?):
    - Papieren die in de garage toekomen samen met de nieuwe wagen
    - Melding aan de verzekeringsmaatschappij van gebruik van de auto X => afsluiten nieuwe BA verzekering voor X
    - Melding aan de verzekeringsmaatschappij van gebruik van de auto Y => aanpassen polis voor X naar polis voor Y
    - Keuring van auto X
    - Aanvraag nieuwe nummerplaat voor auto X
    - Opstellen onttrekkingsdocument van X voor boekhouding bvba
    - Schatten restwaarde auto X (voor bepalen BTW)
    - Bijkomende vraag: mag ik bij levering van Y onmiddellijk de nummerplaten van X afschroeven, op Y laten monteren en ermee wegrijden?

Iemand ervaring mee, of nuttige tips in dit verband?

Ik zou eerst eens nagaan of deze constructie voor jou wel de meest geschikte is. Ik neem aan dat de voordelen ervan bekend zijn anders zou je het niet overwegen. Wat velen vergeten, is dat de begunstigde (in casu je vrouw) privé belast zal worden op het voordeel in natura. Je moet dus goed zien dat je op het einde van de rit nog voordeel doet want hetzelfde bedrag als die belasting als loon opnieuw uit je vennootschap halen, kost ook weer geld. Ik neem aan dat de boekwaarde van die wagen intussen nul is. Ik zou onttrekking enkel in specifieke gevallen aanraden Probeer hem anders met een 'kleine' factuur te verkopen aan een niet btw-plichtige. Of anders van de vennootschap naar je vrouw via een derde persoon (die je vertrouwt) kan ook . Weet ook dat dergelijke constructies nogal eens de aandacht durven trekken van controleurs. Indien je dit absoluut niet wil, niet doen dan. Spreek het eerst nog eens door met je boekhouder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimas Bekijk Berichten
      Ik zou eerst eens nagaan of deze constructie voor jou wel de meest geschikte is. Ik neem aan dat de voordelen ervan bekend zijn anders zou je het niet overwegen. Wat velen vergeten, is dat de begunstigde (in casu je vrouw) privé belast zal worden op het voordeel in natura. Je moet dus goed zien dat je op het einde van de rit nog voordeel doet want hetzelfde bedrag als die belasting als loon opnieuw uit je vennootschap halen, kost ook weer geld. Ik neem aan dat de boekwaarde van die wagen intussen nul is. Ik zou onttrekking enkel in specifieke gevallen aanraden Probeer hem anders met een 'kleine' factuur te verkopen aan een niet btw-plichtige. Of anders van de vennootschap naar je vrouw via een derde persoon (die je vertrouwt) kan ook . Weet ook dat dergelijke constructies nogal eens de aandacht durven trekken van controleurs. Indien je dit absoluut niet wil, niet doen dan. Spreek het eerst nog eens door met je boekhouder.
      Waarom?

Comment

Hoe bedoel je "waarom"?
        Voordelen in natura zijn nu eenmaal belastbaar he
        En het verkrijgen van een roerend goed onttrokken aan een venn. wordt gekwalificeerd als voordeel in natura.
        Zou anders wel plezant zijn, vollen bak roerende goederen onttrekken en er niet op belast worden

Comment

Hoe bedoel je "waarom"?
          Voordelen in natura zijn nu eenmaal belastbaar he
          Zou anders wel plezant zijn, vollen bak roerende goederen onttrekken en er niet op belast worden
          Maar waar zit het voordeel in natura. De wagen is afgeschreven en wordt dus "verkocht" door de vennootschap. Dat de vrouw deze nu "koopt" is voor haar toch geen voordeel in natura?

Comment

Ik denk dat u het concept "onttrekking" verwart met iets anders.
            Onttrekking = Art.12 §1 van BTW-wetboek

Vrouw "koopt" helemaal niets (hoeft geen cent te betalen). Vennootschap ontvangt ook geen geld (er wordt niets "verkocht", de wagen wordt aan het actief "onttrokken"). Er moet enkel btw afgedragen worden op de helft van de geschatte marktwaarde (omdat eerder ook maar de helft gerecupereerd kon worden) + privé belasting op het voordeel in natura

Comment

Ik denk dat u het concept "onttrekking" verwart met iets anders.
              Onttrekking = Art.12 §1 van BTW-wetboek

Vrouw "koopt" helemaal niets (hoeft geen cent te betalen). Vennootschap ontvangt ook geen geld (er wordt niets "verkocht", de wagen wordt aan het actief "onttrokken"). Er moet enkel btw afgedragen worden op de helft van de geschatte marktwaarde (omdat eerder ook maar de helft gerecupereerd kon worden) + privé belasting op het voordeel in natura
              Ik denk dat ik mij een beetje onzorgvuldig uitgedrukt heb: de onttrekking gebeurt van de bvba naar mij persoonlijk als zaakvoerder. In de toekenning van loon hou ik al rekening met het voordeel in natura dat mij dat oplevert, dus geen enkel probleem.

Mijn vraag had meer betrekking op de papierwinkel: wat moet er allemaal gebeuren, vanaf wanneer en in welke volgorde?

Comment

Ik ga de bal moeten doorgeven, in de administratieve papierwinkel ben ik minder goed thuis

Comment

waarom zou de vrouw belast worden.
                  het enigste wat je moet doen is een verkoopfactuur opmaken waarin btw vermeld staat, en de verkoop inboeken in je firma.
                  voor het bedrag kijk je gewoon naar de gemiddelde verkoopswaarde die in elk boekje staat.
                  de oude platen komen op de nieuwe wagen, en de oude wagen krijgt nieuwe platen wegens andere persoon.
                  voor de rest moet je geen schattingen en andere papierwinkel doorlopen.
                  simpelder kan niet
                  wimoptiek.be op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wisali Bekijk Berichten
                    waarom zou de vrouw belast worden.
                    het enigste wat je moet doen is een verkoopfactuur opmaken waarin btw vermeld staat, en de verkoop inboeken in je firma.
                    **Geeeeeeeeeuuuuuuw**
                    T gaat hier over onttrekking wisali, niet over een gewone verkoop.
                    Doe je bril aan en herlees het topic nog eens .

Comment

dat komt allemaal op hetzelfde neer.
                      al die onttrekkingen.
                      en op zijn andere vraag zal zijn verzekeringsmaatschappij beter kunnen antwoorden. zij moeten immers op de hoogte zijn van uitschrijving en wijziging van wagen en persoon.
                      wimoptiek.be op

Comment

Waarom niet gewoon beide wagens in de BVBA houden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gunther112 Bekijk Berichten
                          Waarom niet gewoon beide wagens in de BVBA houden ?
                          Omdat het een eenmansbvba betreft = 1 werknemer = 1 bedrijfswagen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Swa Bekijk Berichten
                            speelt geen rol hoor.
                            wimoptiek.be op

Comment

Heb zelf eenmans-BVBA en mag zonder probleem 2 wagens inbrengen

Comment

Ik vraag mij af of er hier zijn die deze administratieve molen al eens meegemaakt hebben, en mij kunnen adviseren?

Situatie: mijn bvba heeft een auto X die bijna 5 jaar oud is. Ik wil die onttrekken en verder privé (door mijn vrouw) laten gebruiken, en een nieuwe Y laten aanschaffen door de bvba. Welke papierwinkel dient er doorlopen te worden, met welke papieren, in welke volgorde, en wanneer schiet ik best in gang?

Ik denk aan (maar misschien ontsnappen mij er nog?):
                                - Papieren die in de garage toekomen samen met de nieuwe wagen
                                - Melding aan de verzekeringsmaatschappij van gebruik van de auto X => afsluiten nieuwe BA verzekering voor X
                                - Melding aan de verzekeringsmaatschappij van gebruik van de auto Y => aanpassen polis voor X naar polis voor Y
                                - Keuring van auto X
                                - Aanvraag nieuwe nummerplaat voor auto X
                                - Opstellen onttrekkingsdocument van X voor boekhouding bvba
                                - Schatten restwaarde auto X (voor bepalen BTW)
                                - Bijkomende vraag: mag ik bij levering van Y onmiddellijk de nummerplaten van X afschroeven, op Y laten monteren en ermee wegrijden?

Iemand ervaring mee, of nuttige tips in dit verband?
                                Uw meldingen kloppen, alleen zou ik auto x al keuren voor verkoop een tijdje voor levering auto y (is toch 2 maanden geldig).

Voor uw laatste vraag kan je bij levering de nr-plaat van x naar y hangen maar eigenlijk is de wagen op dat moment nog niet ingeschreven (of je moet het chassinr aan de garage opvragen voordat je de wagen gaat halen, dit nr. doorgeven aan je verzekeringsagent die dan dadelijk de nieuwe wagen kan inschrijven via zijn PC).

Comment

Niets mee te maken dus.

Trouwens, jij bent geen werknemer. (geen patronale bijdragen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gunther112 Bekijk Berichten
                                    Heb zelf eenmans-BVBA en mag zonder probleem 2 wagens inbrengen
                                    Al controle gekregen (in die situatie, welteverstaan)?

Comment

Zou inderdaad geen probleem mogen zijn. Een wagen voor bedrijfsbezoeken en klantenbezoeken en een wagen (die goedkoper is in onderhoud bijvooreeld) voor de dagelijkse kilometers te doen.
                                      Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
                                        Zou inderdaad geen probleem mogen zijn. Een wagen voor bedrijfsbezoeken en klantenbezoeken en een wagen (die goedkoper is in onderhoud bijvooreeld) voor de dagelijkse kilometers te doen.
                                        Maar dan heb je wel een dubbel "voordeel alle aard" aan je been, toch?

Comment

Working...
                                        X