Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alfa Romeo 147

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Alfa Romeo 147

Op m'n zoektocht naar een "nieuwe" wagen kwam ik een Alfa Romeo 147 tegen. De prijzen op de 2de hands markt vallen heel goed mee vind ik. Prijzen van rond de +- 8000€ kom ik dikwijls tegen en dat voor een redelijk goed uitgeruste wagen met relatief weinig km's.

Maar is alfa wel te vertrouwen? Na de problemen die DeGio'ke al gehad heeft ben ik toch redelijk aan het twijfelen... En wat met de motorisatie: 1.9 JTD & 1.6i ? Welke is betrouwbaar als ik +- 25000 per jaar doe.

Shoot!

Voor de zoveelste keer...ik heb geen problemen met die bak. het startprobleem dat ik had lag aan 2 sensors die samen nog geen 80€ kosten, nog nooit kosten aan motor of weet ik wat gehad. Alles wat ik tot hiertoe vervangen heb waren pure slijtage onderdelen die aan elke auto zullen moeten vervangen worden.

Dat heeft niks met alfa te maken dus

dus is de 1.9JTD betrouwbaar? ja!

241.000km erop en ze draait perfect. Zo goed als geen olieverbruik. (een nieuwe tdi verbruikt meer olie dan de mijne)

Zo'n 1.6 is best vlot, hoewel je die indruk niet echt hebt. Zolang je ze in toeren houdt ga je vlot vooruit!
    En open luchtfilter is daar toch wel een aanrader op moet ik zeggen, kameraad van me heeft dat op z'n 1.6

Comment

Ik ben onlangs ook wat op zoek geweest naar tweedehands alfa's voor een vriend.

Wat je vindt bij die 1600's is werkelijk geschift, voor een lage prijs. met de 1600's geen ervaring eigenlijk, slechts een korte rij-ervaring. Nuja het was niet echt mijn ding. Ik vond het ding te saai en traag eignelijk

Die JTD's, die zijn volgens mij wel betrouwbaar hoor. Je moet er gewoon correct mee omgaan ( wat bij jou niet echt een probleem kan zijn ). Je neemt Dégio als voorbeeld, neem dan eens het andere uiterste: Freud.

Deze wagen is zéér veel op de limiet gereden ( laat ons zeggen bijna altijd ) en nog niets van schade aan de motor + hij is gechipt en rookt gelijk zot. Waarmee ik maar wil zeggen dat je bij elke motor slechte en goeie motoren hebt.

Ik zou het zeker doen, maar ENKEL bij een dealer die te vertrouwen is, indien je die gevonden hebt, kun je mooie zaakjes doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke
        Voor de zoveelste keer...ik heb geen problemen met die bak. het startprobleem dat ik had lag aan 2 sensors die samen nog geen 80€ kosten, nog nooit kosten aan motor of weet ik wat gehad. Alles wat ik tot hiertoe vervangen heb waren pure slijtage onderdelen die aan elke auto zullen moeten vervangen worden.
        Dat heeft niks met alfa te maken dus
        ok, 'k heb nix gezegd

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke
        Zo'n 1.6 is best vlot, hoewel je die indruk niet echt hebt. Zolang je ze in toeren houdt ga je vlot vooruit!
        En open luchtfilter is daar toch wel een aanrader op moet ik zeggen, kameraad van me heeft dat op z'n 1.6
        En betrouwbaarheid van een 1.6? Is het eigenlijk wel aan te raden met 25000 km's?

Comment

Kijk bijvoorbeeld deze:

http://www.autoscout24.be/nl-be/deta...86&id=65168371

Trouwens: alsje ziet hoeveel 1600'tje er eigenlijk rondrijden in Belgie, diesel-land, dan denk ik dat je je daar geen zorgen moet over maken.

Comment

betrouwbaarheid van de 1.6...het zou me verbazen als die motor echt prut is. Gewoon op tijd distributieriem vervangen (60.000km) en af en toe onderhoud geven => bollen maar

Als je je een benzine kan permiteren voor 25.000km/jaar te doen zou ik die nemen

Was de 1.8 benzine met 144pk ook in de 147 beschikbaar eigelijk? zoja zou ik die nemen (als die verzekering ervan nog betaalbaar is voor u tenminste)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit
              Kijk bijvoorbeeld deze:

http://www.autoscout24.be/nl-be/deta...86&id=65168371

Trouwens: alsje ziet hoeveel 1600'tje er eigenlijk rondrijden in Belgie, diesel-land, dan denk ik dat je je daar geen zorgen moet over maken.
              Dat interieur

Comment

Ik zal ook een slecht verhaal vertellen over Alfa 1.9 jtd (105pk of 115pk dat weet ik niet meer juist). Wel mijn zus heeft er 1 gehad, en na 2 jaar en 21500km de motor stuk (mede de fout door de garage). Zij is een rustig chauffeur en mishandelt haar wagen nooit ter informatie, het relaas:

-Auto heeft 20500km: en begint zijn kuren te krijgen (starten en stilvallen, af en toe toerenverlies, ...). Mijn zus rijd na 2 dagen naar de garage voor een nazicht van dit probleem. Een technieker/mecanieker van Buga Westerlo zegt haar dat ze zich geen zorgen moet maken, frequent probleem dat zo opgelost is.
                -Auto heeft 20800km: probleem heeft zich ondertussen weer tweemaal voorgedaan, dus neemt mijn zus terug contact op met Buga Westerlo. Wel laat de wagen een dag staan en wij zullen het laten nakijken door de hoofdtechnieker. Zo gezegd en zo gedaan, en deze zegt dat ze haar geen zorgen moet maken en dat dit wel is voorvalt. Mijn zus een noob in automechanica geloofd de man op zijn woord.
                -Auto heeft 21200km: mijn zus rijd s'morgens naar Vosselaar en hoort ter hoogte van de winkel Van Roey een luide knal en wagen stottert, ze rijd de wagen juist de parking van Van Roey op. Ze stapt uit en ziet een groot oliespoor, ze belt naar huis en neemt contact op met de garage Buga. Die sturen onmiddelijk een takelwagen ter plaatse en de chauffeur zegt: "Meiske dat gaat geld kosten er staat een gat in u motor". Auto word getakeld naar Buga in Westerlo. Mijn vader neemt die dag nog contact op met Buga Westerlo en die zeggen ja dat word een groot deel of geheel de motor vervangen. Wel zegt mijn vader die is dikwijls bij jullie geweest met dat probleem en jullie gaan dat oplossen want ik laat het hier niet bij.
                - Dag nadien telefoon van Buga dat Alfa ondanks dat de garantie voorbij is, de kosten op zich neemt want dat ze de auto hebben onderzocht en dit is niet normaal. Alleen de uren en de sleepkosten moest ze zelf betalen. Mijn vader zegt k want een rechtzaak kost meer (alhoewel hij vond dat buga wel de werkuren mocht betalen). Dus 2000€ voor de herstelling en sleepkosten.
                -Na een week in de garage mocht mijn zuster haar wagen gaan halen die hersteld was.
                -Auto heeft 21500km: mijn zus ervaart terug dezelfde problemen en belt Buga Westerlo op, en het kon niet volgens Buga dat hij dat probleem nog heeft. Wel ze is naar Mercedes gereden en heeft een andere wagen gekozen en deze direct achtergelaten. Natuurlijk de verkoper op de hoogte gebracht van het euvel, zij gingen hem exporteren (Natuurlijk krijg je dan niet de volle prijs voor een dergelijke wagen, mah soit de deur uit die wagen).

Al bij al is die Alfa een dure grap geworden en komt er nooit meer een Alfa in huis en zeker niet zolang je hem alleen bij Buga kan kopen. 90% van de alfa rijders zullen geen problemen ondervinden van de jtd maar toch is het een verhaal dat ook mag verteld worden, maar vooral pas op met Buga in Westerlo.
                Last edited by ; 25/07/2006, 00:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bmw3adept
                  Ik zal ook een slecht verhaal vertellen over Alfa 1.9 jtd (105pk of 115pk dat weet ik niet meer juist). Wel mijn zus heeft er 1 gehad, en na 2 jaar en 21500km de motor stuk (mede de fout door de garage). Zij is een rustig chauffeur en mishandelt haar wagen nooit ter informatie, het relaas:

-Auto heeft 20500km: en begint zijn kuren te krijgen (starten en stilvallen, af en toe toerenverlies, ...). Mijn zus rijd na 2 dagen naar de garage voor een nazicht van dit probleem. Een technieker/mecanieker van Buga Westerlo zegt haar dat ze zich geen zorgen moet maken, frequent probleem dat zo opgelost is.
                  -Auto heeft 20800km: probleem heeft zich ondertussen weer tweemaal voorgedaan, dus neemt mijn zus terug contact op met Buga Westerlo. Wel laat de wagen een dag staan en wij zullen het laten nakijken door de hoofdtechnieker. Zo gezegd en zo gedaan, en deze zegt dat ze haar geen zorgen moet maken en dat dit wel is voorvalt. Mijn zus een noob in automechanica geloofd de man op zijn woord.
                  -Auto heeft 21200km: mijn zus rijd s'morgens naar Vosselaar en hoort ter hoogte van de winkel Van Roey een luide knal en wagen stottert, ze rijd de wagen juist de parking van Van Roey op. Ze stapt uit en ziet een groot oliespoor, ze belt naar huis en neemt contact op met de garage Buga. Die sturen onmiddelijk een takelwagen ter plaatse en de chauffeur zegt: "Meiske dat gaat geld kosten er staat een gat in u motor". Auto word getakeld naar Buga in Westerlo. Mijn vader neemt die dag nog contact op met Buga Westerlo en die zeggen ja dat word een groot deel of geheel de motor vervangen. Wel zegt mijn vader die is dikwijls bij jullie geweest met dat probleem en jullie gaan dat oplossen want ik laat het hier niet bij.
                  - Dag nadien telefoon van Buga dat Alfa ondanks dat de garantie voorbij is, de kosten op zich neemt want dat ze de auto hebben onderzocht en dit is niet normaal. Alleen de uren en de sleepkosten moest ze zelf betalen. Mijn vader zegt k want een rechtzaak kost meer (alhoewel hij vond dat buga wel de werkuren mocht betalen). Dus 2000€ voor de herstelling en sleepkosten.
                  -Na een week in de garage mocht mijn zuster haar wagen gaan halen die hersteld was.
                  -Auto heeft 21500km: mijn zus ervaart terug dezelfde problemen en belt Buga Westerlo op, en het kon niet volgens Buga dat hij dat probleem nog heeft. Wel ze is naar Mercedes gereden en heeft een andere wagen gekozen en deze direct achtergelaten. Natuurlijk de verkoper op de hoogte gebracht van het euvel, zij gingen hem exporteren (Natuurlijk krijg je dan niet de volle prijs voor een dergelijke wagen, mah soit de deur uit die wagen).

Al bij al is die Alfa een dure grap geworden en komt er nooit meer een Alfa in huis en zeker niet zolang je hem alleen bij Buga kan kopen. 90% van de alfa rijders zullen geen problemen ondervinden van de jtd maar toch is het een verhaal dat ook mag verteld worden, maar vooral pas op met Buga in Westerlo.
                  Ola

Maar zal veel met de garage te maken hebben en kan bij elke wagen/merk wel voorkomen.
                  Zoals Rabbit al zei als ik 12 maand garantie krijg bij een 2de hands wagen is dat ook mooi meegenomen

Comment

Het grote "probleem" bij alfa is zeker niet dat ze minder betrouwbaar zouden zijn dan andere merken, maar wel dat het officiële dealernetwerk serieus te wensen overlaat (op een paar uitzonderingen na, maar die moet je weten te vinden).
                    Qua betrouwbaarheid zijn de twin spark motoren zeker niet slecht, op voorwaarde dat je de distributieriem zeker om de 60000 km / drie jaar vervangt (ze breken erg vaak als je deze termijnen ook maar lichtjes overschrijdt). De nokkenasversteller wil ook wel eens speling vertonen, en vervang je best samen met de distributieriem.
                    Ik heb zelf afgelopen jaar ruim 30000 km gereden met een 1.8 16v (genetisch bijna identiek aan de 1.6), en zonder enig probleem (staat nu op 175000 km).
                    Een maat van mij heeft met zijn 156 jtd (105 pk) probleemloos 215000 km gehaald en dan weggedaan wegens einde huurcontract, dus ook die betrouwbaarheid zit denk ik wel snor.
                    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Ik zeg gewoon dat mijn zus veel pech heeft gehad en dat alfa (buiten garantie) de motor heeft vervangen. Maar dat inderdaad de service en bekwaamheid van de Buga veel te wensen over heeft gelaten. Ai natuurlijk mag een auto niet na 21500km een nieuwe motor nodig hebben maar dat gebeurt wss bij andere merken ook wel is met een maandagmorgen model.

Comment

Working...
                      X