Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Occassie Alf 159 2.4 jtdm

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Occassie Alf 159 2.4 jtdm

In mijn tienerjaren kwam ik al in de Alfa Romeo showroom om langs de auto's te lopen.. en de dealer beloonde me met boekjes en zelfs heuse posters (van de SZ, DTM 155, etc :-) )

Nu heeft mijn vrouw nood aan een grotere wagen ivm gezinsuitbreiding en zij is wel gecharmeerd van mijn Laguna (3 jr oud, heeft nog een leven voor zich)
    Een moment dus om te gaan zien voor een andere auto, nieuw of occassie.. dat zal van het merk afhangen. Een Alfa nieuw kopen zou me pijn doen.. het waardeverlies is me wat teveel van t goede.

Nu ben ik rond aan het kijken voor een 159 van 2 a 3 jaar oud, bij voorkeur met de 2.4 jtdm in het vooronder.

Zijn er hier die een 159 met 2.4 jtdm bezitten en wat zijn zoal de bevindingen aangaande verbruik (90% autostrade) en met name de onderhoudskosten?
    Heeft deze motor een distributieriem (om de hoeveel km te vervangen?) of ketting?
    Wat kost een klein / groot onderhoud?

Verbruik volgens spritmonitor is 8,3L/100km.

Comment

De Alfa 159 met 2.4 motor is eigenlijk een heel degelijke wagen. Zeker niet risicovoller dan een ander merk. Als je hart hem wil moet je hem kopen.
      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Distributie zou om de 150 k of 4 jaar moeten (maar meestal wordt dat bij Alfa na een paar jaar naar beneden herzien ), volgens dit overzicht: http://www.alfaforum.nl/forum/showth...hlight=2.4+jtd

Topicske over verbruik: http://www.alfaforum.nl/forum/showth...ht=159+2.4+jtd
        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
          Distributie zou om de 150 k of 4 jaar moeten (maar meestal wordt dat bij Alfa na een paar jaar naar beneden herzien ), volgens dit overzicht: http://www.alfaforum.nl/forum/showth...hlight=2.4+jtd

Topicske over verbruik: http://www.alfaforum.nl/forum/showth...ht=159+2.4+jtd
          Daar dus in ieder geval op letten..

Er staan er best wel een aantal te koop, maar als kilometerstand 150.000 in zicht komt mag je dus direct zo'n 1000 euro voor onderhoud incalculeren, goed om te weten!

Verbruik valt me nog mee.

Lastige vraag blijft of het de meerkost ten opzichte van een 1.9 waard is ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
            Privé zou ik als ik u was geen 159 (of andere Alfa) kopen die niet meer onder garantie is.
            Zelfs een wagen die wel onder garantie is geeft bij Alfa geen garantie dat de garantie ook gegarandeerd wordt toegepast...

Opletten dus.

BTW: Een 159 van 2 jaar oud is dus een pré-FL (voor MY08 ). Bij de FL zou er een vooruitgang geboekt zijn in de betrouwbaarheid.degelijkheid.

Ik zal wel wat bevooroordeeld zijn, maar ik had mijn 159 privé nooit gekocht.
            Het topic uit jouw onderschrift had ik al eens gelezen. Het is niet fijn, maar in mijn beleving is het een incidenteel verhaal.
            Nergens op het internet kom ik een vergelijkbaar iets tegen, een collega rijdt ook met een pre-FL rond en is daar zeer content van. Nooit storingen...

De afhandeling is op zijn zachtst gezegd niet netjes te noemen, maar daarom dat ik juist wat minder waarde hecht aan garantie en wat meer waarde hecht aan een lage prijs...

Normaal zou mijn budget tussen de 25 en 30K liggen voor een nieuwe wagen, voor een Alfa durf ik dat er niet aan te geven en denk ik eerder richting de 15K .. kwestie van het financieel risico te beperken.

Er is een duitse site van de Alfa verdeler waar alle Alfa's geafficeerd staan van de verdelers: http://www.alfadue.de/

Bestaat er ook een dergelijke site voor Belgische wagens bij de Alfa verdelers? Ik kan het niet direct terugvinden op hun site .. maar wellicht kijk ik ergens overheen?

Comment

Privé zou ik als ik u was geen 159 (of andere Alfa) kopen die niet meer onder garantie is.
              Zelfs een wagen die wel onder garantie is geeft bij Alfa geen garantie dat de garantie ook gegarandeerd wordt toegepast...

Opletten dus.

BTW: Een 159 van 2 jaar oud is dus een pré-FL (voor MY08 ). Bij de FL zou er een vooruitgang geboekt zijn in de betrouwbaarheid.degelijkheid.

Ik zal wel wat bevooroordeeld zijn, maar ik had mijn 159 privé nooit gekocht.

ik begrijp dat je pech heb gehad met de uwe

maar om nu in ieder topic u gal te spuwen...

Ik heb 227 000km met de Gt en 100 000km met de brera zonder problemen

u geval is 1 op 1000 manier van spreken...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                In mijn tienerjaren kwam ik al in de Alfa Romeo showroom om langs de auto's te lopen.. en de dealer beloonde me met boekjes en zelfs heuse posters (van de SZ, DTM 155, etc :-) )

Nu heeft mijn vrouw nood aan een grotere wagen ivm gezinsuitbreiding en zij is wel gecharmeerd van mijn Laguna (3 jr oud, heeft nog een leven voor zich)
                Een moment dus om te gaan zien voor een andere auto, nieuw of occassie.. dat zal van het merk afhangen. Een Alfa nieuw kopen zou me pijn doen.. het waardeverlies is me wat teveel van t goede.

Nu ben ik rond aan het kijken voor een 159 van 2 a 3 jaar oud, bij voorkeur met de 2.4 jtdm in het vooronder.

Zijn er hier die een 159 met 2.4 jtdm bezitten en wat zijn zoal de bevindingen aangaande verbruik (90% autostrade) en met name de onderhoudskosten?
                Heeft deze motor een distributieriem (om de hoeveel km te vervangen?) of ketting?
                Wat kost een klein / groot onderhoud?

kijk gewoon eens wat rond bij dealers...

Ik heb geen klagen met garantie kwesties ook niet met een occasie...altijd vlot geholpen...

we hebben voor de zaak een brera jtd 2.4 210pk

er is wel een verschil tussen de 200 en de 210pk dus opletten...

210pk heeft een betere inlaat en turbo etc.zeker een aanrader

verbruik ligt rond de 8l +-

onderhoud denk ik ligt rond de 300 euro gemiddeld

db riemen is rond de 120 000km+-

ik rij zelf de GT jtd 1.9 en de 2.4 draait zoeter (5cyl) en is brutaler 400NM koppel aan 1500 toeren hehe.

succes!
                Last edited by ; 10/08/2009, 20:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk Berichten
                  ik begrijp dat je pech heb gehad met de uwe

maar om nu in ieder topic u gal te spuwen...

Ik heb 227 000km met de Gt en 100 000km met de brera zonder problemen

u geval is 1 op 1000 manier van spreken...
                  Ah, iemand met eigen ervaringen :-)

Kun jij me vertellen wat een klein en wat een groot onderhoud je kost voor de Brera? :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                    Ah, iemand met eigen ervaringen :-)

Kun jij me vertellen wat een klein en wat een groot onderhoud je kost voor de Brera? :-)

ik zou de facturen er moeten bijhalen maar ik weet dat het zeker niet overdreven is 300 a 400 voor een groot. zeker...db riem rond de 600 +-

en zeker niet duurder als een 1.9* jtd...

jtd's zijn vrij goedkoop in onderhoud en veel goedkoper als de benzine versies...
                    Last edited by ; 10/08/2009, 20:35.

Comment

We zitten hier op een forum, en er wordt een mening gevraagd.
                      Ik geef dan mijn mening.
                      En ik zet het er zelfs bij:
                      'Ik zal wel wat bevooroordeeld zijn'.

Kvraag mij dan af wat de bedoeling van een autoforum is...
                      Ik kan hier ook gaan zeggen dat de 159 de meest betrouwbare auto is die ik ooit gehad heb, maar als die jongen dan naar mijn topic gaat, dan zal die daarna zeggen:
                      'Waarom ben jij hier zo positief?'
                      Jouw input wordt meer dan gewaardeerd, door mij toch...

Het was zelfs reden voor een zoektocht naar soortgelijke ervaringen maar ik heb ze niet gevonden... om die reden heb ik het voor mezelf geklasseerd als op zichzelf staand mankement...

Comment

Hoogstwaarschijnlijk is dit het geval (tenzij er een probleem is met MY08, daar ik één vd eersten was, en veel km's maak).
                        Mijn verontwaardiging en degout naar het merk Alfa toe is ook niet onstaan door dit effect.
                        Maar wel door:
                        - gebrek aan communicatie
                        - gebrek aan service
                        ...

Maar voor hetzelfde geld ben jij straks wel een blije Alfist. Succes ermee!

vind ik cool dat je het zo stelt

Comment

Alfa

Diesel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                            Alfa

Diesel
                            Je begrip zal wel groeien als je tussen de 70 en 90 duizend km per jaar rijdt en mag kiezen tussen om de drie dagen of om de anderhalve dag een tank vullen

Comment

Working...
                            X