Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
- Fiddy: zie topic voor de problemen die hij heeft
- maat van mij: schudden en trillen van de wagen bij 120km/u, rammelen langs alle kanten, tamelijk wat problemen mee gehad
- andere maat van mij: ook wat trillingen maar vooral de aandrijfassen die het volledig begeven hebben na 130.000km. Ik heb nog van dit probleem gehoord bij de Mondeo.
Heb er ook eentje gehad. 2 jaar meegereden en toen verkocht.
Ze hebben toch veel problemen.
- 2 massa vliegwiel.
- Roest aan de lasnaden aan de binnenkanten van de deuren en koffer.
- Injectoren lekken
- Veel rammels en veel windruis.
- Elektonica problemen.
- Draagarmen kraken.
- Handremkabels die vast komen te zitten door de omhulsels die plots gaan krimpen.
echt louter betrouwbaar? bwa ja....ik heb er nog niet echt mee stil gestaan, dus als je het zo ziet valt het wel mee
het hangt er maar van af hoe veeleisend je op dat gebied bent...
-bimassavliegwiel is inderdaad een gekend probleem, die dingen slijten, beginnen uiteindelijk hopeloos te rammelen en moeten vervangen worden. Wij hebben dat laten doen met de koppeling er bij, kostenplaatje zo'n 1200€ geloof ik (vooral door de prijs van het bimassavliegwiel zelf)
-kwaliteit van de materialen in het algemeen is ondermaats.
De 'verf' op de binnendeurpanelen die loskomt en je er zo kan afkrabben, het leder dat qua slijtagevastheid toch in de verste verte niet kan tippen aan de grote Duitse merken, de feeling en de looks van de materialen (de A- en B-stijlbekleding laat erg duidelijk uitschijnen dat het om gerecyleerd plastic gaat, met wat goeie wil zie je er korian in, het dashboard is in een relatief hard en 'hol' aanvoelend plastic gemaakt met verschillende texturen wat niet erg geslaagd overkomt, de plastics rond de middentunnel ed. kan je zonder al te veel moeite een paar centimeter opzijduwen.... het aluminium op het stuur voelt dan wel weer als écht alu aan), ....
De lak is érg fragiel en zit rap vol met krassen, de LM velgen zijn al redelijk hard gecorrodeerd (alhoewel ze in de winter niet gebruikt worden).
Vooral op dit punt valt die kar érg hard door de mand vind ik.
-injectoren zijn een gekend en zwak punt, gelukkig hebben we ze tot nu toe op +70k km nog niet moeten laten vervangen. Da's een kost die de vorige eigenaar wél al gehad heeft, en ik vrees dat die met den duur nog wel eens zal komen.
-Ford-sleutel. Ook een gekend probleem, en niet alleen voor de mondeo. De tandjes op onze sleutel waren al afgesleten toen we hem kochten, dus we hebben altijd de reservesleutel gebruikt, maar ook die lijkt langzaam maar zeker de zelfde slijtagesporen te vertonen.
-rammels en nare geluiden: je neemt ze beter voor lief.
-zowat elke luchtaanvoerbuis in de motorruimte is al eens gescheurd (neen, het gaat hier niet om een gechipte motor.... dat rubber verduurt gewoon) waardoor je motorvermogen wegvalt en je atmosferisch mag rondrijden. Herstelling is niet duur, maar 't is wel irritant en heeft al een 5-tal keer voor ongemakken gezorgd bij ons.
-onderstelrubbers, draagarmen, ....
Ik zet dit als laatste puntje, omdat dit ook deels aan mijn (of onze) vlotte rijstijl ligt. Dat heeft daardoor een tijdje terug al eens voor een discussie gezorgd, dus ik ga dat probleem niet volledig toewijden aan de build quality om misverstanden te voorkomen, dat zou niet 100% terecht zijn en een vertekend beeld geven (bovenstaande punten mogen echter wél als typerend voor dit model worden aangehaald).
Maar als ik m'n best doe objectief te vergelijken met andere wagens die ik gereden heb, of waarvan ik weet dat ze met een gelijkaardige rijstijl bereden zijn, kan ik helaas niet anders dan zeggen dat ook hier Ford ondermaats is. En da's wat ze ook al schertsend zeggen als je bij een onafhankelijke garage aankomt voor de zoveelste trilling, klop of rammel: 'meneer, dit is een Ford, dat hoort zo'.....
Tot mijn grote fustratie echter, want rubbers, lagers, draagarmen etc. mag je aan de lopende band vervangen.
En het lijkt me zelfs dat remschijven en -blokken er véél sneller dan gemiddeld doorheen gaan.
Ohja, slijtage-onderdelen voor Ford zijn ook niet goedkoop, integendeel zelfs. Helaas.....
Je krijg redelijk wat waar voor je geld, en als de wagen technisch in goede staat is, dan rijdt dat goed, amusant, speels, veilig, ..... al wat je wil. Maar wees niet te veeleisend op andere vlakken
btw, de bouwkwaliteit van de modellen na 2004 ligt wel weer wat hoger. Maar ik weet niet of de bekende problemen zoals het bimassavliegwiel ed. daar verholpen zijn, of die nog evenzeer van doen zijn.
btw, de bouwkwaliteit van de modellen na 2004 ligt wel weer wat hoger. Maar ik weet niet of de bekende problemen zoals het bimassavliegwiel ed. daar verholpen zijn, of die nog evenzeer van doen zijn.
het vlugge verslijten van dat bimassavliegwiel is bij heel wat merken met tdi (vw-audi), tdci (ford) of cdti (opel) motoren een gekend probleem
mijn garagist heeft zelfs al voorgehad bij een recente VW met 50.000km, volgens hem is dit vliegwiel te zwak om motor + overbrenging te dragen ... ikzelf rijdt met een Opel Vectra break en heb eerst in mn 120pk moeten laten vervangen na 3jaar en 170.000km, en bij mijn huidige vectra ook recent vervangen (5jaar oud, 105.000km, 150pk diesel). Bij deze laatste werd vliegwiel, koppeling en butée vervangen (kostprijsje 1500€
soit persoonlijk zou ik geen Ford kiezen, maar smaken verschillen natuurlijk
btw, mijn vectra staat niet voorgesteld op dit forum ...
ik rij zelf ook met ne mondeo en ik moet zeggen dat ik van die problemen nog geen last heb gehad. Het enigste wat mij stoort zijn de luide rolgeluiden als ge over versleten asfalt rijdt. voor de rest ben ik er best wel content van, ook aan 180 houdt hij zich nog goed (ik heb dus geen last van dat trillen enz. , de wielen zijn wel een half jaar geleden uitgelijnd ...)
Heb er ook eentje gehad. 2 jaar meegereden en toen verkocht.
Ze hebben toch veel problemen.
- 2 massa vliegwiel. ---> is idd een zeer gekend probleem, ook meteen de reden dat er zoveel Mondeo's te vinden zijn aan dumpingprijzen
- Roest aan de lasnaden aan de binnenkanten van de deuren en koffer --> is geen probleem want dit word kosteloos weggewerkt vermits ze 12 jaar garantie hebben, probleem komt door slechte kit en het feit dat men verkeerde coating gebruikt heeft
- Injectoren lekken --> dure grap die ook redelijk veel voorkomt, geregeld injectorenreiniger gebruiken en altijd merkbrandstof tanken helpt wel
- Veel rammels en veel windruis. --> Mondeo's vanaf bouwjaar 2004 zijn geen rammelbakken meer, windgeruis tja... Komt door de vormgeving van de buitenspiegels.
- Elektonica problemen. --> miniem, niet meer/minder dan andere merken
- Draagarmen kraken. --> invetten is de boodschap
- Handremkabels die vast komen te zitten door de omhulsels die plots gaan krimpen. --> is een mouw aan te passen
Om het zo te zeggen --> ik zou enkel een Mondeo tweedehands kopen indien het er één is van de laatste twee modeljaren, die zijn kwalitatief véél beter.
Een auto van 2 jaar hoort al niet te roesten. En dan hebt ge garantie en na een 1.5 jaar staat ge weer in de garage dat ze weer aan het roesten zijn.
Mijn ouders hebben een Mondeo van 2005 en die rammelt zeker nog, zelfs de binnenkant van de bekleding van de koffer valt gewoon naar beneden.
De Mondeo van mijn ouders hebben nog steeds electronica problemen -> ecu al 2 keer vervangen + startproblemen waren ook steeds de oorzaak van elektronica problemen. En ruiten die niet meer omhoog gingen, daar rij je dan in een stortbui.
Dus bepaalde dingen zullen wel beter zijn dan 2004, maar er zijn ook nog dingen die jij noemt die er nog steeds zijn hoor
Wij hebben hier thuis 2 van die Mondeo's gehad, préfacelift en facelift. De eerste had 150k km, de 2de ergens rond de 120k km.
Hier zijn we er heel tevreden van geweest. Nooit heeft een van de twee ons in de steek gelaten. Qua betrouwbaarheid bij een van de betere die we hier hebben gehad. Mondeo van het model daarvoor was in tegenstelling tot deze wel een regelrechte ramp.
Comment