Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW, achterwielaandrijving

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BMW, achterwielaandrijving

Ik wil graag een BMW kopen, een 5 serie van de E34 reeks uit 1990 - 1994 om precies te zijn. Het punt is alleen dat deze wagens achterwielaandrijving hebben, met droog weer is dit perfect natuurlijk, omdat het heerlijk stuurt etc. Met vochtig weer is het ook nog niet zo'n probleem mits men de juiste maatregelen neemt zoals snelheid aanpassen. Maar met sneeuw wordt het anders denk ik.

Ik ga regelmatig naar Noorwegen, ook in de winter. En aangezien er daar nogal van die "lastige" weggetjes tussen de bergen zijn, is het dan wel verstandig om daar doorheen te rijden met een achtwielaandrijver?

Ik vind een BMW E34 echt helemaal geweldig, mooie auto, lekker ruim enzo.. maar ik heb m'n vraagtekens bij de achterwielaandrijving. Ik heb wel van mensen gehoord die BMW rijden dat dat de grootste onzin is en dat het geen probleem is allemaal. Maarja, ik heb wel vaak het idee dat het dan om een gekleurde mening gaat.

Ik zou graag willen weten hoe jullie hier tegenaan kijken en of mijn twijfels over een achterwielaandrijver juist zijn.

Op deftige winterbanden zou dat moeten lukken hoor. Tijdens de sneeuwweken van begin dit jaar heb ik met mijn 1 serie geen enkel probleem gehad.
    AutoMinded.be

Comment

Oke, maar waarschijnlijk bezit de 1-serie over veel electrische technieken die spinnen kunnen inperken. De 5 serie uit de begin jaren 90 heeft dat allemaal nog niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fronda Bekijk Berichten
        Oke, maar waarschijnlijk bezit de 1-serie over veel electrische technieken die spinnen kunnen inperken. De 5 serie uit de begin jaren 90 heeft dat allemaal nog niet.
        Ik heb de helft van de tijd met DSC (tractie- en stabiliteitscontrole) volledig uit gereden, veel plezanter zo
        AutoMinded.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fronda Bekijk Berichten
          Ik wil graag een BMW kopen, een 5 serie van de E34 reeks uit 1990 - 1994 om precies te zijn. Het punt is alleen dat deze wagens achterwielaandrijving hebben, met droog weer is dit perfect natuurlijk, omdat het heerlijk stuurt etc. Met vochtig weer is het ook nog niet zo'n probleem mits men de juiste maatregelen neemt zoals snelheid aanpassen. Maar met sneeuw wordt het anders denk ik.

Ik ga regelmatig naar Noorwegen, ook in de winter. En aangezien er daar nogal van die "lastige" weggetjes tussen de bergen zijn, is het dan wel verstandig om daar doorheen te rijden met een achtwielaandrijver?

Ik vind een BMW E34 echt helemaal geweldig, mooie auto, lekker ruim enzo.. maar ik heb m'n vraagtekens bij de achterwielaandrijving. Ik heb wel van mensen gehoord die BMW rijden dat dat de grootste onzin is en dat het geen probleem is allemaal. Maarja, ik heb wel vaak het idee dat het dan om een gekleurde mening gaat.

Ik zou graag willen weten hoe jullie hier tegenaan kijken en of mijn twijfels over een achterwielaandrijver juist zijn.
          Ik heb altijd met een voorwielaandrijver gereden, rijdt nu met een achtertrekker (320d)
          Ik ben ook altijd van het gedacht geweest van het veiligheidsfabeltje jegens achterwielaandrijvers en ik kan je één ding zeggen.
          Als IK door een bocht ga waar het fout gaat zou IK liefst in een achterwielaandrijver zitten.

Ik heb de ik in hoofdletters gezet want er zullen er weer een heleboel komen die het technische aan het praktische gaan proberen te koppelen om mij ongelijk te geven.

Het echte feit is dat THEORETISCH achterwielaandrijving veiliger is dan voorwielaandrijving.
          Dit omdat als het fout gaat en je weet wat je moet doen ( bv poep schuift weg in een bocht ) je de auto door gas te geven nog door de bocht kan redden.
          MAAR
          PRAKTISCH gezien is voorwielaandrijving op dit vlak veiliger omdat de meeste mensen de logische reflex hebben om, als ze beginnen schuiven, hun voet van de gas nemen.

Bij voorwielaandrijving zal de spin nu gecontroleerd verminderen tot je stopt.
          Bij achterwielaandrijving ga je nog harder spinnen als je dit doet!

Over die gekleurde meningen heb je volledig gelijk.
          Het enige probleem dat ik zelf heb is als het geregend heeft, dat ik de ronde puntjes en de bochtjes wat te optimistisch ga beginnen nemen, want geloof me driften is verslavend!!!

BTW mijn auto staat te koop wegens gezinsuitbreiding en de volgende zal een voorwielaandrijving zijn ( papa busje) hehe
          Last edited by Vlammembaareg; 03/07/2009, 00:15.
          2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
          2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
          2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km

2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
          2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
          2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
            Als je met een achterwiel aandrijver slipt, dan laat je gas los en hoopt dat hij terugkomt.
            Bij een voorwieler moet je je wielen in de richting zetten waar je naartoe wil, en volgas geven.

Waar zijt gij op slipcursus geweest?

Comment

Ik rij met een 3serie touring en mits goeie sneeuwbanden (en desgevallend sneeuwkettingen) zou ik daar ook niet zo bang van zijn.
              En al die rijhulpen schakel je idd best gewoon uit in de sneeuw (mits aangepaste snelheid uiteraard)

Los daarvan blijft een FWD of 4x4 natuurlijk nog altijd veel efficienter met hetzelfde schoeisel onder dergelijke omstandigheden.

Comment

ook bij achterwielaandrijving NOOIT gas lossen als je aan het slippen bent.
                tegen sturen enz dat wel.
                ook niet teveel extra gas geven want dan hebt problemen met overcorrection enz.

Comment

Je kan ook nog altijd een sperdif inbouwen, dat helpt enorm veel in de sneeuw bij RWD.

Comment

toch mee opletten...
                    dit jaar ben ik naar Val Thorens geweest met mijn eigen wagen (BMW 1 serie) en een vriend reed met zijn Opel Astra achter mij.
                    de laatste 50 km ging over besneeuwde passen omhoog, zonder winterbanden mocht je er zelfs niet door van de politie.
                    Ik moet eerlijk beknnen dat ik hard heb gezweet op die weg met mijn achteraandrijver + winterbanden. ik was als enige wagen in de hele collonne constant dwars aan het gaan. Vriend in de Astra heeft niet eens gemerkt dat het glad was.
                    Toen zijn we maar wijselijk gestopt en de kettingen errond gedaan. het probleem was toen wel voorbij.

op een besneeuwde weg ben je gewoon safer met een voorwielaandrijver. maar voor extreme situaties kun je nog altijd kettingen leggen (zou ik dan ook op een FWD doen)

Comment

Bij het geven van tips, best vermelden als het om onder-of overstuur gaat eh. 'k Zie DDke al volgas onderstuurd de decor inrijden met z'n voorwielaangedreven wagen...

Met overstuur kan je idd een voorwielaangedreven auto rechttrekken met gas bij te geven. Maar zelfs als je de gas zou lossen in zo'n situatie, is één korte tegenstuur reactie in de meeste gevallen voldoende. Bij onderstuur mag je geen gas bijgeven, dat maakt het enkel nog erger. Op dat ogenblijk ga je al te snel, dus heb je een natuurlijke reactie om in te houden. Je moet dan de gas lossen, waarmee je de massa van de auto verplaatst en 'em zodoende weer in het gareel brengt.

Achterwielaandrijvers, bij overstuur opletten dat je niet te veel gas geeft (en blijft geven). Gas lossen staat daarentegen gelijk aan remmen op de motor en is bijna hetzelfde effect als je handrem lichtjes aantrekken, want je remt enkel op de achterwielen... vooral bij een glad wegdek wordt dan een achterwielaangedreven auto gevaarlijk voor de meeste mensen. Eens je begint te slippen, gaan de meeste mensen meteen alles lossen... en eindig je een beetje dwars op de baan, met wat geluk raak je niks. Met een voorwielaangedreven auto hadden ze hooguit gevoeld dat hun voortrein grip verloor, door gas te lossen komt alles weer goed. Vandaar de stelling, voorwielaangedreven auto's zijn de veiligere. Niet omdat je daarmee meer agiliteit en controle hebt over je voertuig, integendeel zelfs. Maar bij een RWD denk ik spontaan aan een zwalpende auto waarbij de (onervaren of ongetalenteerde) bestuurder de ene te trage en te uitgesproken tegenstuurreactie plaatst na de andere, om vervolgens hard ergens tegen aan te smakken... de elektronica heeft al veel verholpen.

Comment

Kan er bij deze ook iemand even uitleggen wat over- en onderstuur is (evt. indien mogelijk met tekeningen bij ofzo)? We zijn niet allemaal drifters eerste klas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J3nkins Bekijk Berichten
                          Kan er bij deze ook iemand even uitleggen wat over- en onderstuur is (evt. indien mogelijk met tekeningen bij ofzo)? We zijn niet allemaal drifters eerste klas
                          't Is simpel hoor. Onderstuur is minder kunnen sturen dan je zou willen... je schuift dus over de voorwielen.
                          Overstuur is meer sturen dan je zou willen, de achterkant van je wagen breekt dan uit.

Comment

Als ge elke auto beetje normaal gebruikt, zie ik nergens risico's van in.

Een 20-jaar oude voortrekker is niet veiliger dan een 20-jarige achtertrekker. Elke auto moet je leren kennen, en als je dan toch dermate moet corrigeren, ben je iets te vroeg en te drastisch je grenzen aan't opzoeken...
                            1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                              Gas lossen staat daarentegen gelijk aan remmen op de motor en is bijna hetzelfde effect als je handrem lichtjes aantrekken, want je remt enkel op de achterwielen...
                              Je vergeet de gewichtstransfer naar voren die de grip nog meer vermindert.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                                Je kan ook nog altijd een sperdif inbouwen, dat helpt enorm veel in de sneeuw bij RWD.
                                Zit dat niet standaard op die oude BMW's?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                                  Zit dat niet standaard op die oude BMW's?
                                  Nee

12
                                  1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                                    't Is simpel hoor. Onderstuur is minder kunnen sturen dan je zou willen... je schuift dus over de voorwielen.
                                    Overstuur is meer sturen dan je zou willen, de achterkant van je wagen breekt dan uit.
                                    Thanks.

En als ik het goed begrijp komt overstuur (kont breekt uit) eerder voor bij RWD en onderstuur bij FWD?

Comment

Enkel op M5 en ja... de M540i... Maar dat was niet voor onze markt.

Comment

Working...
                                      X