Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koelvloeistof = smurrie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• koelvloeistof = smurrie

Drie jaar geleden heb ik de radiator van mijn toyota laten vervangen door garage X. Vandaag liep mijn motor warm aan en zit ik met kosten. Oorzaak: de koelvloeistof is een vieze bruine smurrie en vormt dikke aangekoekte klonters in het compensatiereservoir, wat ertoe geleid heeft dat de leidingen, pomp ect verstopt zijn geraakt.
    Mijn vragen: Is de garage hiervoor verantwoordelijk? Moet men bij de vervanging van deze radiator de koelvloeistof niet vervangen en eventueel de leidingen doorspoelen? Wat kan ik nu nog doen, waarschijnlijk wordt ik toch op de een of andere manier afgewimpeld? De auto is nu wel 17 jaar oud maar verder was hij in goede staat.

Dus uw koelvloeistof is mayonaise geworden?

Koppakking is er wss door.

Alleen moet je maar eens proberen bewijzen dat dat de oorzaak is van de oververhitting en niet het gevolg.

Comment

Dus de koppakking van uw 17jarige auto is stuk en jij wil de garage daarvoor verantwoordelijk stellen omdat die 3 jaar geleden de radiator hebben vervangen?

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Wat er juist stuk is daar heb ik nog het raden naar. De kans zit er dik in dat de pomp en de thermostaat er voor de moeite aan zijn. Misschien dat een spoeling al wel helpt maar daar hoop ik niet eens op. Hij was mooi warm en na een controle was het duidelijk dat het "water" niet doorpompt en het compensatie reservoirtje vol met kleiachtige klonters zit. En we zullen maar hopen dat het hierbij blijft.

auto is 17 jaar oud en heeft nu 150.000 km op de teller.

Comment

Die smurrie zit er niet in omdat de radiator fout gemonteerd is of omdat de leidingen niet gespoeld zijn, maar omdat er in je motorblok een lek is in de cilinderkoppakking (ook gekend als joint de culasse), en er daardoor olie bij je koelwater komt. Normaal moet je die smurrie trouwens ook terugvinden onder je olievuldop.
          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

Comment

Reed de auto eigenlijk nog normaal? Niets gemerkt? Normaal voel je zoiets toch aankomen hè
            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

toyotarijders

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                toyotarijders
                anyway, 17 jaar voor een koppakking vind ik niet slecht

Comment

neeje, de olie is zuiver en de motor gaat nog prima. By the way de auto is blijkbaar al 19 jaar oud van 1990.

Volgens mij hebben ze bij de vervanging van de radiator gewoon het oude goedje er weer ingekapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                    Reed de auto eigenlijk nog normaal? Niets gemerkt? Normaal voel je zoiets toch aankomen hè
                    Hoe kun je dat voelen? Ik zou het begot niet weten eigenlijk ..
                    1963 Land Rover Series IIa
                    1994 Mercedes SL320
                    2015 Land Rover Discovery SDV6
                    2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                      Dat merk je volgens mij niet .
                      The shark is BACK! BMW 635csi

BMW E24 635csi 1985
                      BMW F10 520da 2012
                      MINI Clubman Cooper 2017

2x BMW 635csi 1981 & BMW 728i -> RIP: donorwagens
                      BMW 635csi 1980, BMW 320 1977 -> sold
                      Opel corsa 1.7dti sport 2003 & BMW E39 520d 2002 -& BMW 728i 1999 > sold
                      VW Polo 1.4 1999 & BMW 318is coupé 1995 & BMW 525d touring 2001, BMW 525da touring 2003 & BMW 320d coupe 2008 -> sold

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                        Die smurrie zit er niet in omdat de radiator fout gemonteerd is of omdat de leidingen niet gespoeld zijn, maar omdat er in je motorblok een lek is in de cilinderkoppakking (ook gekend als joint de culasse), en er daardoor olie bij je koelwater komt. Normaal moet je die smurrie trouwens ook terugvinden onder je olievuldop.
                        je koppaking (aka joint-de-cullasse) is er voor 95% zekerheid aan. Heeft niets te maken met je radiator en is normale slijtage na zoveel jaar.
                        (eventueel is er in de kop zelf een scheur maar dan zou ik zeggen is de motor of toch zeker de kop voor de vuilbak)

Dat je pomp en termostaat eraan gaan zijn is niet noodzakelijk maar ik zou ze wel vervangen als je het zou laten herstellen. Koppakking vervangen wil zegen in veel gevallen distributie los, in en uitlaat collectors los, motor kop (aka cullasse) eraf, goed kuisen, nameten en eventueel vlakken als de kop krom is (kan gebeuren als hij tewarm is gelopen). En dan alles terug toe met een nieuwe koppaking ertussen. Op dat moment doe je gewoon je distributie thermostaat en waterpomp mee. Kost je geen 5minuten meer werk enkel wat onderedelen (en die riem + pomp + thermostaat van jouw wagen moet geen 100euro samen kosten).

Trouwens koppaking + setje nieuwe bouwten om de kop vast te zetten (ja die vervang je ook best) moet ook geen 100euro samen kosten. Enkel werkuren dat gaat tegenvallen alhoewel bij sommige merken/motoren zeker van die ouderdom is dat op 2a3 uurtjes gebeurd als alles meezit.

zoals je zelf al aangeeft gaat het coolcircuit + radiator goed gespoeld moeten worden daar gaat ook wel wat tijd in kruipen.

Als je dan achteraf nog snel even olie + filter vervangt (voor de zekerheid er is altijd een kans dat er wat koelwater in je olie is terrecht gekomen, en koelwater is alles behalve een goed smeermiddel) dan kan je kar er weer tegen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexanderr Bekijk Berichten
                          Als hij begint te stotteren, slecht starten, veel witte rook... . Koelvloeistofverbruik kan ook een aanwijzing zijn. Of de geur van koelvloeistof aan de uitlaat...
                          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                            anyway, 17 jaar voor een koppakking vind ik niet slecht
                            het is misschien al de 5de die er tussen zit

Comment

Een koppakking slijt niet van jaren hoor
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                bouwten
                                Gelukkig kan je er zelf om lachen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door El Capitan Bekijk Berichten
                                  Gelukkig kan je er zelf om lachen.

tja wat doe je eraan fouten maken kan bij de beste gebeuren

Comment

Working...
                                  X