Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verzetten van vader op zoon.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto verzetten van vader op zoon.

Beste,

enkele jaren geleden heb ik een auto gekocht, was toen 18. Echter, het roze formulier én de verzekering stond op de naam van mijn vader.
    Nu, begin dit jaar beslis ik dat alles op mijn naam moet staan (ik woon nog steeds thuis).
    Ik ga naar de verzekering, sluit de huidige verzekering (op naam van mijn vader dus) af, en maakt een nieuwe aan op mijn naam. Dit geeft geen enkel probleem.
    Daarnaast geeft hij me een papier mee, om een plaat over te dragen dacht ik, dat ik moest opsturen naar Brussel. Hiervoor moest ik eerst naar het gemeentehuis gaan om een papier 'dat ik de zoon ben van mijn vader'.
    Ik stuur dus dat papier, samen met het roze autopapier en het papier van de gemeente op.
    Twee weken later krijg ik een nieuw roze formulier, maar nu op mijn naam. Niets aan veranderd, enkel de naam is veranderd van vader op zoon.
    Enkele weken geleden krijg ik de factuur van 'belastingen en invordering'. Is normaal, want het was een jaar geleden dat ik de autotaxen had betaald.
    MAAR, er werd ook 'belasting op inverkeersstelling' (222.75 euro) aangerekend.
    Dus de factuur was een heel stuk hoger dan normaal.
    Ik bellen naar Brussel, en daar zeiden ze dat dit enkel 'niet' moet betaald worden bij verplaatsing tussen echtgenoten.
    Nu even naar garagist geweest, en die had dit verschillende malen meegemaakt, maar nog nooit is er die BIV aangerekend bij het overdragen van vader op zoon/dochter.

Nu is mijn vraag aan jullie, MOET ik die BIV betalen of niet?
    Op het internet heb ik beide antwoorden veel gevonden, dus ben ik er niet uit...
    De garagist zegt dat ik hiervoor naar de verzekering moet, maarja, die ging ervoor kijken, maar ik had graag toch ook even jullie mening.
    Ik vind dan ook nergens 'officiëel' als dit moet betaald worden of niet.

Indien dit moet betaald worden, wat voor zin had dat dan dat ik dat bewijs van 'zoon van vader' ging halen bij de gemeente??

Alvast bedankt voor de nuttige reply's.

Mvg.

Oorspronkelijk geplaatst door kurt002 Bekijk Berichten
    Beste,

enkele jaren geleden heb ik een auto gekocht, was toen 18. Echter, het roze formulier én de verzekering stond op de naam van mijn vader.
    Nu, begin dit jaar beslis ik dat alles op mijn naam moet staan (ik woon nog steeds thuis).
    Ik ga naar de verzekering, sluit de huidige verzekering (op naam van mijn vader dus) af, en maakt een nieuwe aan op mijn naam. Dit geeft geen enkel probleem.
    Daarnaast geeft hij me een papier mee, om een plaat over te dragen dacht ik, dat ik moest opsturen naar Brussel. Hiervoor moest ik eerst naar het gemeentehuis gaan om een papier 'dat ik de zoon ben van mijn vader'.
    Ik stuur dus dat papier, samen met het roze autopapier en het papier van de gemeente op.
    Twee weken later krijg ik een nieuw roze formulier, maar nu op mijn naam. Niets aan veranderd, enkel de naam is veranderd van vader op zoon.
    Enkele weken geleden krijg ik de factuur van 'belastingen en invordering'. Is normaal, want het was een jaar geleden dat ik de autotaxen had betaald.
    MAAR, er werd ook 'belasting op inverkeersstelling' (222.75 euro) aangerekend.
    Dus de factuur was een heel stuk hoger dan normaal.
    Ik bellen naar Brussel, en daar zeiden ze dat dit enkel 'niet' moet betaald worden bij verplaatsing tussen echtgenoten.
    Nu even naar garagist geweest, en die had dit verschillende malen meegemaakt, maar nog nooit is er die BIV aangerekend bij het overdragen van vader op zoon/dochter.

Nu is mijn vraag aan jullie, MOET ik die BIV betalen of niet?
    Op het internet heb ik beide antwoorden veel gevonden, dus ben ik er niet uit...
    De garagist zegt dat ik hiervoor naar de verzekering moet, maarja, die ging ervoor kijken, maar ik had graag toch ook even jullie mening.
    Ik vind dan ook nergens 'officiëel' als dit moet betaald worden of niet.

Indien dit moet betaald worden, wat voor zin had dat dan dat ik dat bewijs van 'zoon van vader' ging halen bij de gemeente??

Alvast bedankt voor de nuttige reply's.

Mvg.
    Behouden van platen... Hoe onlogisch het op het eerste zicht lijkt, maar ik denk dat vadertje staat het zowiezo bekijkt als een 'verkoop' weliswaar tussen familieleden en hier waarschijnlijk zonder vergoeding Maar nieuwe eigenaar volgens hen dus ff uitmelken die geldkoe...

Comment

Betalen nondeju. Dan is die staatsschuld ook weer wat minder.

Comment

Betalen zal de enige oplossing zijn ( hoe pijnlijk ook )

Het attest van afstamming is nodig omdat de DIV een officieel bewijs nodig
        heeft dat jij wel effectief de zoon bent. Louter papierwerk die in orde moet zijn , meer niet.

Comment

Is normaal hoor.

BIV valt enkel weg bij een overdracht tussen echtgenoot/echtgenote.

Bij overdracht van vader op zoon moet je de BIV opnieuw betalen.
          (Overdracht van zoon op vader is dan weer niet mogelijk..)

Het document "bewijs van afstamming" is enkel nodig om aan te tonen dat je effectief de zoon bent van je vader.
          Dit is nodig omdat andere overdrachten niet mogelijk zijn.
          Less is more...

(2003) Audi A4 Cabriolet 1.8T 163pk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alexos Bekijk Berichten
            Is normaal hoor.

BIV valt enkel weg bij een overdracht tussen echtgenoot/echtgenote.

Bij overdracht van vader op zoon moet je de BIV opnieuw betalen.
            (Overdracht van zoon op vader is dan weer niet mogelijk..)

Het document "bewijs van afstamming" is enkel nodig om aan te tonen dat je effectief de zoon bent van je vader.
            Dit is nodig omdat andere overdrachten niet mogelijk zijn.
            Vroeger was dat ook bij overdracht naar kinderen.

Comment

Ik heb ook de auto van mijn ouders overgenomen maar alles bleef op hun naam staan. Enkel naar de verzekering toe doorgegeven dat ik medebestuurder ben van de wagen (niet de hoofdbestuurder) en de factuur bij mij toekomt. Ik betaalde evenveel als mijn ouders.
              Platen, etc zijn niet aangepast geweest.

In jouw geval nu zou ik toch best betalen. voor niet (of laattijdig) betalen rekenden ze mij enkele jaren terug 50€ extra aan.

Comment

daarom dat mijn subaru op mijn pa blijft staan, heb geen zin weer de biv te betalen

zodra ik 26 ben komt de verzekering van de RS nog op mijn naam ook

Comment

Even inpikken: de situatie is vergelijkbaar met de TS, maar toch:

Auto is eigendom van vader
                  Verzekering op naam van vader, met mezelf als medebestuurder

Binnenkort trekken we in onze nieuwbouw en we zullen de wagen van mijn vader voor mezelf overkopen, dus:

Auto wordt 'verkocht' aan mij
                  Verzekering komt volledig op mijn naam.

Mijn vragen:
                  - kan de plaat behouden worden, of is het beter dit niet te doen,
                  - moet er een keuring voor verkoop plaatsvinden?
                  - moet er opnieuw BIV betaald worden?
                  - welke zijn de te ondernemen stappen.

Er is ons verteld dat we met een kopie van beide ID-kaarten, bewijs van afstamming en verkoopsovereenkomst naar de DIV moeten gaan om daar de administratie zijn werk te laten doen?

Comment

Ik heb in juli mijn wagen die op mijn vader zijn naam stond officieel overgenomen. (medebestuurder)
                    Dus ik heb de verzekering op mijn naam gezet en de platen behouden.
                    Ik heb dat certificaat van afstamming op het DIV agegeven en ik heb geen BIV moeten betalen.
                    Ik heb mijn belastingen wel nog niet ontvangen maar ze hebben daar toch niks over gezegd.

Comment

OK, tnx!

Nog andere ervaringen?

Comment

Blijkbaar moet het dus wel betaald worden. Net mijn belastingen ontvangen voor een wagen die al niet meer op de baan kan. een BIV van 620€. Is er geen manier om daar nog onderuit te komen? Wagen is per total.

Edit: Gebeld naar het DIV. Enkel bij overzetten van man op vrouw moet het niet betaald worden. Zoals gezegd dus
                        Last edited by ; 07/09/2010, 13:43.

Comment

Als je geen biv betaald en je krijgt vroeg of laat een verkeerscontrole dan is het onmiddelijk te betalen of inbeslagname van het voertuig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Macresco Bekijk Berichten
                            Blijkbaar moet het dus wel betaald worden. Net mijn belastingen ontvangen voor een wagen die al niet meer op de baan kan. een BIV van 620€. Is er geen manier om daar nog onderuit te komen? Wagen is per total.

Edit: Gebeld naar het DIV. Enkel bij overzetten van man op vrouw moet het niet betaald worden. Zoals gezegd dus
                            Wat de BIV betreft zal je er inderdaad niet onderuit kunnen.

Je zegt dat je auto pere total is . Was je bij het ongeval in recht of fout ?
                            Want als je in recht bent kan je trachten de BIV te verhalen op de tegenpartij.

Comment

Working...
                            X