Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ik verkoop mijn auto in België voor bijv. 10000 +21% btw = 12100
netto hou ik dus slechts 10000 in mijn zakken want 2100 vliegt in het zwarte gat genaamd staatskas
ik verkoop mijn auto aan een Nederlander en moet dus (dacht ik?) geen btw aanrekenen. Kan dus voor een lagere prijs te koop stellen (bijv. 11000) en toch meer in mijn zakken houden gezien ik geen btw moet aanrekenen en doorstorten
Vraag is dus: klopt het dat ik die btw niet moet aanrekenen of niet?
Ik verkoop mijn auto in België voor bijv. 10000 +21% btw = 12100
netto hou ik dus slechts 10000 in mijn zakken want 2100 vliegt in het zwarte gat genaamd staatskas
ik verkoop mijn auto aan een Nederlander en moet dus (dacht ik?) geen btw aanrekenen. Kan dus voor een lagere prijs te koop stellen (bijv. 11000) en toch meer in mijn zakken houden gezien ik geen btw moet aanrekenen en doorstorten
Vraag is dus: klopt het dat ik die btw niet moet aanrekenen of niet?
Volgens mij is het belangrijk te weten of die kopende Nederlander een particulier is (jij moet BTW aanrekenen aan je Nederlander op de verworven goederen) of ook BTW-plichtig is. In dit laatste geval wordt het een intra-communautaire levering, waarbij jij netto mag factureren en de koper de BTW moet voldoen in het EU-land van bestemming...
Klopt dit, folks ? (ben geen boekhouder van opleiding ...)
In dit geval niet wisali, maar de verkoper moet wel op de factuur vermelden: "Intracommunautaire levering -Vrij van BTW bij toepassing van artikel 39bis, 1° W.B.T.W.". Ik raad wel aan om eerst het buitenlands BTW nr. te checken (dat kan via FOD Financiën). Koper moet dan de BTW voldoen in zijn land (i.c. Nederland)
Comment