Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• TheStraffe
    replied
    Mijn vrouw zweert op Hakkapeliitta (nokia) banden,
    (maar dat is omdat ze ook een Finse is he.)
    Nokia = Fins

Die nokia's zijn goed en ze hebben een zeer goede prijs.
    Dus prijs kwaliteit zijn die zeker Ok en goed genoeg voor België.

Ze heeft die hier in Tienen gekocht bij Laudus Banden

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Vroeger geloofde ik er niet in, maar 'k wou 't eens uitproberen dus... Op m'n vorige wagen ook winterbanden gelegd, weliswaar geen topkwaliteit (Toyo Snowprox) maar toch al wel merkbaar veiliger bij koude, veel regen of op sneeuw. Vooral remmen ging dan merkbaar korter dan met zomerbanden in soortgelijke omstandigheden. 't Valt mij vooral op dat er minder concentratie nodig is om gewoon op de baan te blijven in sommige omstandigheden zodat je écht veilig kan rijden omdat je ook kan letten op de rest van 't verkeer.

Nu ben 'k nog aan 't twijfelen, 'k zie 't niet zitten om kosten te doen voor 'n firmabak waar winterbanden niet in 't budget zitten (maar de baas zou mij dankbaar zijn als ik 't wél zou doen want dan wordt 't budget zomerbanden later aangesproken). Plus dat 'k langs de dealer moet ipv langs m'n bekende bandencentrale

'n Vraag:
    standaard liggen op de wagen 205/55 16, mag 'k daar 'n kleinere maat op leggen bv van 'n 90 pk i30 (195/65 15 denk 'k)?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door manuelo Bekijk Berichten
    Nog dikkerder zever.
    Winterbanden zijn gemaakt van een ander rubbermengsel waardoor het rubber normaal blijft bij koude temperaturen

Zomerbanden hebben het in de winter gewoon veel moeilijker om temperatuur te komen dan winterbanden. Daarom zijn winterbanden voor temp onder de 7° een goeie keuze
    Last edited by ; 16/09/2008, 22:07.

Leave a comment:

• W201
    replied
    Ik heb een aantal jaren met de Goodyear Ultragrip 6 (nu zitten ze aan 7) gereden op 2 van mijn wagens en ik was daar super tevreden van. Die zijn echt goed. Nu ga ik op 1 auto de Semperit Speed Grip proberen (omdat ik persé een H-band wilde op die kar). Ik kan alleen maar hopen dat die even goed is als de Goodyears ... In de winter rijd ik de originele bandenmaat en in de zomer een wat bredere band op een grotere velg.

Leave a comment:

• Hans
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ddk Bekijk Berichten
    nee dan?

Leave a comment:

• Bart_6
    replied
    Best wel grappig die meningen over winterbanden hier

Deze winter ben ik speciaal naar de ardennen gereden om sneeuw mee te maken, ik heb er redelijk 't zotteke uitgehangen, geprobeerd hoe ver ik kon gaan op die besneeuwde wegen, en vond en vind ze dubbel en dik hun geld waard. En als je logisch nadenkt is het niet eens een verliespost want terwijl slijten de zomerbanden niet.

Ook bij grondtemperaturen onder de 7° ben ik ervan overtuigd dat de winterbanden beter grip houden. Langs de andere kant ben ik er ook wel van overtuigd dat als je je rijstijl aanpast met gewone banden, je ook wel veilig de baan op kan. Maar je moet maar is in een noodsituatie terecht komen, om dan achteraf alsnog overtuigd te geraken om winterbanden te proberen.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door M3'er Bekijk Berichten
    De bergachtige streken in Duitsland even buiten beschouwing gelaten, heeft Duitsland vrijwel hetzelfde weer als wij. We liggen nog altijd op dezelfde breedtegraad

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door The Swede Bekijk Berichten
    Ikzelf zweer bij Nokian's.

Heb al een beetje vanalles geprobeerd maar nooit echt tevreden van geweest.
    Was ooit met een team in Noord Duitsland bij goeie sneeuwval. De meest wagens hadden populaire winterbanden van Michelin (Alpin) en Continental (Wintercontact). Ikzelf zat in een Finse huurwagen met Nokians. Daar waar de anderen nog steeds met gripproblemen kwamen te zitten bij vergelijkbare wagens, (met ESP en de hele rimram), had ik nergens last van.

Ik zou kijken naar een WR G2 als je enkel in Belgie rijdt of naar een RSi indien je ook nog eens wil gaan wintersporten.

Zelf gebruik ik de Hakkapeliitta 4 maar die is in Belgie niet toegelaten.

http://www.nokiantyres.com/product-group?group=1.01
    Nokian's staan bekend voor zéér goed te presteren op sneeuw, maar eerder ondermaats op gewoon droog of vochtig koud wegdek....

Leave a comment:

• Hans
    replied
    Duitsland heeft toch een iets ander wintertype dan wij.
    Bovendien is de politieke invloed van de autolobby (en aanverwante takken) groot in Duitsland.
    De bergachtige streken in Duitsland even buiten beschouwing gelaten, heeft Duitsland vrijwel hetzelfde weer als wij. We liggen nog altijd op dezelfde breedtegraad

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ugeken Bekijk Berichten
    In elk geval, een grote aanwinst voor het forum lijk je me niet te zijn.
    Omdat ik u geen gelijk geef?
    Wie ben jij dat je de absolute wijsheid in pacht hebt?

Het amusement verder.
    Dank u vriendelijk.

Leave a comment:

• Ugeken
    replied
    Ik gok dat jij weinig of geen ervaring hebt met vrouwen.
    Ik zie het verband niet tussen winterbanden en vrouwen, maar dat zal misschien aan mij liggen...

In elk geval, een grote aanwinst voor het forum lijk je me niet te zijn. Het amusement verder.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ik gok dat jij weinig of geen ervaring hebt met vrouwen.

Leave a comment:

• Ugeken
    replied
    Gok jij maar.
    Ik heb er meer dan een half miljoen kilometer achter het stuur van wagens opzitten.
    Jij?

't Is waar... 20 geleden kwam niemand nog buiten toen de eerste vlokjes vielen want ja, op gewone bandjes was dat niet te riskeren...
    Bruut gerekend een 500k kms ondertussen...
    Ondertussen heb ik wel nog geen antwoord op mijn gokvraag .

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied

Ik gok dat je weinig of geen ervaring hebt met winterbanden...
    Gok jij maar.
    Ik heb er meer dan een half miljoen kilometer achter het stuur van wagens opzitten.
    Jij?

't Is waar... 20 geleden kwam niemand nog buiten toen de eerste vlokjes vielen want ja, op gewone bandjes was dat niet te riskeren...

Leave a comment:

• Ugeken
    replied
    Winterbanden zijn te verantwoorden als je met 200pk + onder je gat zit (alhoewel er meer voor valt te zeggen om dergelijke wagens gewoon binnen te laten staan als het sneeuwt).
    Voor een gewone doorsnee wagen hebben ze geen enkel nut in ons klimaat.
    Het enige echte voordeel van winterbanden is een kortere remafstand op een besneeuwd baanoppervlak; als je op een plek ijs begint te slippen, maakt het echter geen verschil uit of dat nu met zomer- of winterbanden is.
    Al de rest zijn verkoopspraatjes.

Ik gok dat je weinig of geen ervaring hebt met winterbanden...

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Leg dan eens even uit waarom het in Duitsland verplicht is winterbanden te leggen
    Duitsland heeft toch een iets ander wintertype dan wij.
    Bovendien is de politieke invloed van de autolobby (en aanverwante takken) groot in Duitsland.

Leave a comment:

• Hans
    replied
    Leg dan eens even uit waarom het in Duitsland verplicht is winterbanden te leggen en waarom met 200+ pk? ik kan met mijn 150pk even hard slippen als met een 200+ pk kar.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    argumenten?
    Winterbanden zijn te verantwoorden als je met 200pk + onder je gat zit (alhoewel er meer voor valt te zeggen om dergelijke wagens gewoon binnen te laten staan als het sneeuwt).
    Het enige echte voordeel van winterbanden is een kortere remafstand op een besneeuwd baanoppervlak; als je op een plek ijs begint te slippen, maakt het echter geen verschil uit of dat nu met zomer- of winterbanden is.
    Al de rest zijn verkoopspraatjes.

Leave a comment:

• Hans
    replied
    Nog dikkerder zever.
    argumenten?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Sunny
    Winterbanden