Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Mijn vrouw zweert op Hakkapeliitta (nokia) banden,
(maar dat is omdat ze ook een Finse is he.)
Nokia = Fins
Die nokia's zijn goed en ze hebben een zeer goede prijs.
Dus prijs kwaliteit zijn die zeker Ok en goed genoeg voor België.
Ze heeft die hier in Tienen gekocht bij Laudus Banden
Leave a comment:
Guest replied
Vroeger geloofde ik er niet in, maar 'k wou 't eens uitproberen dus... Op m'n vorige wagen ook winterbanden gelegd, weliswaar geen topkwaliteit (Toyo Snowprox) maar toch al wel merkbaar veiliger bij koude, veel regen of op sneeuw. Vooral remmen ging dan merkbaar korter dan met zomerbanden in soortgelijke omstandigheden. 't Valt mij vooral op dat er minder concentratie nodig is om gewoon op de baan te blijven in sommige omstandigheden zodat je écht veilig kan rijden omdat je ook kan letten op de rest van 't verkeer.
Nu ben 'k nog aan 't twijfelen, 'k zie 't niet zitten om kosten te doen voor 'n firmabak waar winterbanden niet in 't budget zitten (maar de baas zou mij dankbaar zijn als ik 't wél zou doen want dan wordt 't budget zomerbanden later aangesproken). Plus dat 'k langs de dealer moet ipv langs m'n bekende bandencentrale
'n Vraag:
standaard liggen op de wagen 205/55 16, mag 'k daar 'n kleinere maat op leggen bv van 'n 90 pk i30 (195/65 15 denk 'k)?
Winterbanden zijn gemaakt van een ander rubbermengsel waardoor het rubber normaal blijft bij koude temperaturen
Zomerbanden hebben het in de winter gewoon veel moeilijker om temperatuur te komen dan winterbanden. Daarom zijn winterbanden voor temp onder de 7° een goeie keuze
Ik heb een aantal jaren met de Goodyear Ultragrip 6 (nu zitten ze aan 7) gereden op 2 van mijn wagens en ik was daar super tevreden van. Die zijn echt goed. Nu ga ik op 1 auto de Semperit Speed Grip proberen (omdat ik persé een H-band wilde op die kar). Ik kan alleen maar hopen dat die even goed is als de Goodyears ... In de winter rijd ik de originele bandenmaat en in de zomer een wat bredere band op een grotere velg.
Best wel grappig die meningen over winterbanden hier
Deze winter ben ik speciaal naar de ardennen gereden om sneeuw mee te maken, ik heb er redelijk 't zotteke uitgehangen, geprobeerd hoe ver ik kon gaan op die besneeuwde wegen, en vond en vind ze dubbel en dik hun geld waard. En als je logisch nadenkt is het niet eens een verliespost want terwijl slijten de zomerbanden niet.
Ook bij grondtemperaturen onder de 7° ben ik ervan overtuigd dat de winterbanden beter grip houden. Langs de andere kant ben ik er ook wel van overtuigd dat als je je rijstijl aanpast met gewone banden, je ook wel veilig de baan op kan. Maar je moet maar is in een noodsituatie terecht komen, om dan achteraf alsnog overtuigd te geraken om winterbanden te proberen.
De bergachtige streken in Duitsland even buiten beschouwing gelaten, heeft Duitsland vrijwel hetzelfde weer als wij. We liggen nog altijd op dezelfde breedtegraad
Heb al een beetje vanalles geprobeerd maar nooit echt tevreden van geweest.
Was ooit met een team in Noord Duitsland bij goeie sneeuwval. De meest wagens hadden populaire winterbanden van Michelin (Alpin) en Continental (Wintercontact). Ikzelf zat in een Finse huurwagen met Nokians. Daar waar de anderen nog steeds met gripproblemen kwamen te zitten bij vergelijkbare wagens, (met ESP en de hele rimram), had ik nergens last van.
Ik zou kijken naar een WR G2 als je enkel in Belgie rijdt of naar een RSi indien je ook nog eens wil gaan wintersporten.
Zelf gebruik ik de Hakkapeliitta 4 maar die is in Belgie niet toegelaten.
Duitsland heeft toch een iets ander wintertype dan wij.
Bovendien is de politieke invloed van de autolobby (en aanverwante takken) groot in Duitsland.
De bergachtige streken in Duitsland even buiten beschouwing gelaten, heeft Duitsland vrijwel hetzelfde weer als wij. We liggen nog altijd op dezelfde breedtegraad
Winterbanden zijn te verantwoorden als je met 200pk + onder je gat zit (alhoewel er meer voor valt te zeggen om dergelijke wagens gewoon binnen te laten staan als het sneeuwt).
Voor een gewone doorsnee wagen hebben ze geen enkel nut in ons klimaat.
Het enige echte voordeel van winterbanden is een kortere remafstand op een besneeuwd baanoppervlak; als je op een plek ijs begint te slippen, maakt het echter geen verschil uit of dat nu met zomer- of winterbanden is.
Al de rest zijn verkoopspraatjes.
Ik gok dat je weinig of geen ervaring hebt met winterbanden...
Leg dan eens even uit waarom het in Duitsland verplicht is winterbanden te leggen en waarom met 200+ pk? ik kan met mijn 150pk even hard slippen als met een 200+ pk kar.
Winterbanden zijn te verantwoorden als je met 200pk + onder je gat zit (alhoewel er meer voor valt te zeggen om dergelijke wagens gewoon binnen te laten staan als het sneeuwt).
Voor een gewone doorsnee wagen hebben ze geen enkel nut in ons klimaat.
Het enige echte voordeel van winterbanden is een kortere remafstand op een besneeuwd baanoppervlak; als je op een plek ijs begint te slippen, maakt het echter geen verschil uit of dat nu met zomer- of winterbanden is.
Al de rest zijn verkoopspraatjes.
Leave a comment: