Mededeling

Collapse
No announcement yet.

helm spuiten/airbrushen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• helm spuiten/airbrushen

Bon, tweede poging.

De helm (motorhelm merk Schuberth/BMW) die 'k gebruik om te trackdayen, heeft lelijke lakschade opgelopen naar aanleiding van m'n motorongeval. Helmstructuur is intact, al zou ik 'm wel nooit opnieuw gebruiken om met de motor te rijden (wat sowieso niet het geval is), maar om in auto te rijden kan die nog perfect dienen.

Nu heb ik al ooit een fietshelm dezelfde deco gegeven als m'n mountainbike, en alhoewel het resultaat (voor een eerste keer een helm te spuiten) eigenlijk best meevalt, wil ik toch op voorhand 'es navragen of er hier mensen zijn die er ook ervaring mee hebben, of mensen kennen die er ervaring mee hebben, vooral inzake welke lakken en welke niet, welke toplaag (bescherming tegen krassen e.d., zonder de kleurlagen eronder te vervagen), en de manier waarop 't best tewerk te gaan.

Laten spuiten of paintbrushen ga ik niet doen, 'k vind 't teveel geld en aangezien deze helm me geen traantje zal doen laten als 't eigen spuitwerk niet 100% m'n goesting is, vind ik 't een ideale testcase.

Dus : ken je sites met how-to's, tips & tricks, of ken je op motorfora waar je regelmatig vertoeft mensen die 't al deden, of mensen die me raad kunnen geven inzake producten -> feed me links!

Merci.

Concretere vragen :
    • Is autolak (Motip e.d.) uit spuitbussen OK voor 'n helmschaal?
    • Welke harde 100% clear afwerklaag gebruiken?
    • Licht over donker, of donker over licht?
    • Dient elke kleurlaag opgeschuurd te worden?
    • Letters (b.v. naam en bloedgroep) onder de klare toplaag, of erbovenop?

Comment

Ik heb mijn helm ooit laten meespuiten toen ik wat touch-up werk op de scooby liet doen... Kostte me toen 80 EU of zoiets...
      Gewone autolak gaat dus prima
      ----------------------------------------------------------------------------------
      2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
      2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
      Pictures here: BMW 7 Series
      1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
      Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
      It's like being in command of the Battlestar Galactica:
      It might need half a starsystem to turn around,
      but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
      Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Ik heb een maat die dat ooit in onze studententijd nog gedaan heeft, toen we op studio zaten in Gent. Hij had hem dan laten liggen in de goot om te laten drogen in de zon (was in een dak, onze studio's). 10 minuten later kregen we telefoon van de buur dat zijn duiven niet wilden vallen

Concreet: ik heb hem een mailtje gestuurd. Ik laat je weten wanneer ik antwoord heb.

2015 Volvo V60 D2 aut.
        2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Thanks!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
            Concretere vragen :
            • Letters (b.v. naam en bloedgroep) onder de klare toplaag, of erbovenop?
            Spuiten decalls erop en vernis erop. hierdoor geen vuil onder uw decalls en ze komen ook nie los.
            Na herspuiten van mijn cbr zitten de decalls nu ook onder de vernis. Deed dit met alle moto's die ik gehad heb.

Mijn reserve helm is ook vernist na airbrush post wel ne pic in de loop van de dag.

Comment

Zalig.

'k Ga 't toch doen. Vanavond wil ik dat ding uiteen krijgen, gaat nog geen lachertje zijn denk ik. Vermoedelijk véél afplakwerk ga 'k hebben.

Comment

Ik voel weer een fotoverslagje aankomen, vergeet uw dremel niet!

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                cc

Comment

Als ik het goed voorheb ga je dus gewoon eigenlijk in vlakken spuiten?
                  maw, je gaat stukken afplakken en telkens in lagen een andere kleur spuiten?
                  Geen moeilijke tekeningen of weet ik veel, want dat zijn decals?

Indien ja --> het meeste werk zal dan inderdaad in het afplakken zitten
                  En in dat geval ook de donkere lagen als laatste, tenzij je een doorzichtig effect ofzo wilt hebben.

Comment

Bon, tweede poging.

De helm (motorhelm merk Schuberth/BMW) die 'k gebruik om te trackdayen, heeft lelijke lakschade opgelopen naar aanleiding van m'n motorongeval. Helmstructuur is intact, al zou ik 'm wel nooit opnieuw gebruiken om met de motor te rijden (wat sowieso niet het geval is), maar om in auto te rijden kan die nog perfect dienen.
                    Hoi

Ben je d'r echt zeker van dat die nog kan dienen? Helm gebruikt (crash) = afgeschreven normaliter.... En bij zo'n trackday of whatever wil je toch maximale bescherming? Ok, je zit 'in' een voertuig...maar toch...

Voor de rest: leuk spuitwerk met je MTB-helm en dito fiets!!! Laat ons zeker het eindresult zien .

Comment

Probleempje. Krijg 'm uit elkaar (torx ), maar die rubberen afboording aan de onderrand (U-profieletje dat rond de helmschaal zit) is gekleefd. Bestaan er producten waarmee je dat los krijgt, die dus die lijm oplossen zonder de rest aan te tasten?

Comment

Probleempje. Krijg 'm uit elkaar (torx ), maar die rubberen afboording aan de onderrand (U-profieletje dat rond de helmschaal zit) is gekleefd. Bestaan er producten waarmee je dat los krijgt, die dus die lijm oplossen zonder de rest aan te tasten?
                        HG heeft dat. Sticker-oplosser, dat lost ook lijmresten etc. op. Je kan eens proberen....

Comment

Al advies gekregen van vfr50 dat niet te gaan lossen. Lijkt me wel de safer oplossing, gezien er ook lijm-like stuff in de GFK van de helmschaal zit.

Comment

en ondertussen heeft m'n maat die mail nog niet eens bekeken
                            Hij zal zich mogen haasten, heb ik de indruk.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Hebbes:

Wat dat ge moet doen.
                              1. helm opschuren met zeer fijn schuurpapier = mat maken van de bestaande laklaag. Wel eerst eventuele klevers verwijderen, die kunt ge niet opschuren.
                              2. 1ste laag grondverf voor kunststof aanbrengen.
                              3. na uitharden, lichtjes opschuren met vb shuurspons
                              4. 2de laag grondverf
                              5. idem als 3
                              6. als ge met verschillende kleuren werkt, eerst de lichte kleuren, dan de donkere. Reden, aan den overlap gaat de donkere kleur, de lichte dekken. Andersom gaat niet.
                              7. kleurlagen moet ge niet opschuren. Ge moet wel de instructies van de fabrikant volgen. Bepaalde verven moet je kort na elkaar aanbrengen, dus voor dat de eerste laag al uitgehard is, anders geen goede hechting.
                              8. dan vernislaag aanbrengen. Steeds bij dezelfde fabrikant van verf blijven, anders risico dat ge blazen krijgt!!
                              9. Als ge nog letters wil kleven, doe dit dan nu pas. En dan nog eens een vernislaag over alles heen en klaar is Kees

niet zo veel nieuws, laat het dan maar een bevestiging zijn van de rest. 't Is wel een beetje "spuiten voor dummy's"-stijl

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Geen probleem, de "... voor dummies"-reeks spreekt me wel aan.

Thanks!

Comment

Ik heb zo m'n ski helm nog gespoten.

Eerst volledig matschuren, eerst grof en dan fijn (grof was vooral om de krassen weg te krijgen die er in zaten).

Grondlaag, opschuren, nog een grondlaag, ng wat opschuren.

Daarna kleur gespoten, enkele lagen, tot alles mooi wit was. Geen vernislaag aangebracht omdat ik mat wit had en daar vernis op doen onnozel leek... Achteraf nog decals opgebracht maar die hebben hooguit 1 week skien overleefd.

Les: eerst decals en dan nog een laag vernis,

Comment

matte vernis bestaat ook he

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

lukt het een beetje GTA

Comment

Pas morgen ga 'k nog enkele benodigde tools halen (Torx 10 en 5), en 'k denk meteen ook al pasta te halen en schuurpapier (blok heb ik nog) om dan de schaal al mooi effen vlak te zetten. Als dat gelukt is dit weekend, dan ga 'k maandag om afplaktape en verf, en begin ik eraan. Wordt een vrij simpel design, dus spuiten zou niet zo heel lang mogen duren.

Comment

Working...
                                        X