Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 2.0 TDI tweedehands kopen: ja of neen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Audi A3 2.0 TDI tweedehands kopen: ja of neen?

Dag allen,

Op mijn bedrijf doen ze een tweedehands Audi A3 van de hand. Mijn vriendin heeft interesse om die aan te kopen, maar weet niet zeker of het wel een interessante koop is...

Dit is de case:

Audi A3 (3deurs) 2.0TDI - 136 pk
    130000 km
    ergens eind 2003 aangekocht, dus nog niet de versie met single frame grille
    pack clima-X attraction zit erop
    radio/cdspeler
    enkele kleine deukjes in het exterieur
    metaalkleur zilver

Mijn baas had ergens in een tabelletje opgezocht wat zowat de adviesprijs is voor een wagen van dit kaliber, en hij kwam uit op 11500. Nu, door die blutsen, zou hij hem willen verkopen voor 10000 euro.

Lijkt jullie dat een goeie koop, probeer ik best nog te onderhandelen of is dit een mooie prijs? In hoeverre is dit soort audi's betrouwbaar boven 130000 km? Laat het maar weten

Bedrijfswagen...
    Er zijn altijd uitzonderingen maar vaak worden die motoren nooit deftig warmgereden, en worden die tamelijk zwaar afgeragd. Ik persoonlijk zou m'n twijfels hebben.

Comment

op welke manier dan? dat de motor het bv zal begeven op 150000 km of zo?

nog een voordeel is natuurlijk dat hij totnutoe om de 30000 km is binnengeweest voor onderhoud... of doet dat er hier niet echt toe?

Comment

Begeven niet direct. Maar mankementjes kunnen zich dan wel stilletjesaan de kop beginnen opsteken. En om de 30000km is nu ook niet overdreven veel hé. Toch zeker niet om hem daardoor een voordeel toe te kennen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
          Bedrijfswagen...
          Er zijn altijd uitzonderingen maar vaak worden die motoren nooit deftig warmgereden, en worden die tamelijk zwaar afgeragd. Ik persoonlijk zou m'n twijfels hebben.
          Wa een zever dat hier op dees forum staat, het is niet te schatten

Comment

Het is nochtans vaak zo dat mensen denken ' 't is toch maar een bedrijfswagen'. Velen (lees: niet allemaal) rijden hun bedrijfswagen niet warm vooraleer ze eens doorgeven. Voor een eigen auto draagt een hedendaagse mens meestal meer zorg dan voor een bedrijfsauto, hoe betreurenswaardig dat ook moge wezen. Ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, maar het is vaak zo. Dus daarom zal ik altijd opletten om een bedrijfswagen over te kopen.

Comment

geen slecht argument TomT, ik had er zelf nooit op die manier bij stilgestaan.
              nu, ik weet wie met de auto gereden heeft, en dat zijn over het algemeen nog vrij kalme chauffeurs. en los van het feit of het een bedrijfswagen is of niet... is hij dan nog steeds interessant? dan bedoel ik verhouding tss aantal kilometers, prijs, leeftijd, opties, enz...

Comment

Dat denk ik dan weer wel. Prijs is imo correct.
                En weten wie ermee gereden heeft is altijd een voordeel! Als je dus weet wie en hoe ermee gereden is denk ik dat dit een goede koop is.
                Last edited by ; 28/06/2008, 20:54.

Comment

De eerste 2.0 TDI's (2003) hadden soms last van lekkende koppakingen, is dus zeker al een aandachtspunt bij deze wagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten
                    De eerste 2.0 TDI's (2003) hadden soms last van lekkende koppakingen, is dus zeker al een aandachtspunt bij deze wagen.
                    Idd.

Comment

De prijs is idd correct, zelfs aan de lage kant zou ik zeggen maar het is dan ook een attraction, de minst uitgeruste (goedkoopste) versie van de A3... Wat betreft die motor: het is juist dat er soms problemen zijn met de 2.0 TDI maar niet met koppakkingen, wel met scheurtjes in de cylinderkop en ook met de EGR koeler en het is niet te zeggen wanneer die problemen voorkomen. Een EGR koeler vervangen kost bij Audi algauw €900 en een cylinderkop €1500.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                        De prijs is idd correct, zelfs aan de lage kant zou ik zeggen maar het is dan ook een attraction, de minst uitgeruste (goedkoopste) versie van de A3... Wat betreft die motor: het is juist dat er soms problemen zijn met de 2.0 TDI maar niet met koppakkingen, wel met scheurtjes in de cylinderkop en ook met de EGR koeler en het is niet te zeggen wanneer die problemen voorkomen. Een EGR koeler vervangen kost bij Audi algauw €900 en een cylinderkop €1500.
                        Een EGR-koeler voor een 1.9TDI kost iets van een 270 euro. Nog meer dan 600 euro werkuren lijkt me toch wat veel.

Comment

En als da dan allemaal gerepareerd is dan blaast ge uwe turbo erdoor, niwaar WoKe?

Comment

hm. blijkbaar toch nog behoorlijk wat problemen met die motor dus... dat doet mij toch twijfelen over deze potentiële aankoop...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                              Een EGR-koeler voor een 1.9TDI kost iets van een 270 euro. Nog meer dan 600 euro werkuren lijkt me toch wat veel.
                              Idd, prijs was er een mét groot onderhoud en vervanging egr koeler, ik heb het nog eens nagekeken: egr koeler kost €219 + BTW en het werk was €120 + BTW. Iets minder dus maar nog steeds niet goedkoop. Het probleem met de koelers is gekend bij Audi alsook het probleem met de scheurtjes in de cylinderkop, er was een fout gebeurt tijdens het gietproces... Ik weet dat de invoerder in Nederland dit onder bepaalde voorwaarden allemaal op hun kosten herstellen. In België liggen ze er niet wakker van.

Comment

Vraag anders aan uwe "patron" of ge ne Mobile Check van Touring moogt laten doen. Dit biedt dan toch weer meer zekerheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                                  Voor een eigen auto draagt een hedendaagse mens meestal meer zorg dan voor een bedrijfsauto, hoe betreurenswaardig dat ook moge wezen.
                                  Regelmatig zijn bedrijfswagens technisch beter in orde dan particuliere wagens. Dit heeft te maken met het feit dat de chauffeur niets betaald voor eventuele kosten aan het voertuig (voorall full service leasings dus).

In vele gevallen gaan deze wagens voor het minste mankementje, rammeltje, piepje naar de garage. Een partikulier denk dan sneller aan zijne portefeuille dan aan zijn wagen...

Bijvoorbeeld een A3 2.0TDI met het probleem van de cilinderkop met haarscheurtjes.

Bedrijfswagen rijd rond, krijgt waarschuwing ivm te weinig koelwater -> garage (met vervangwagen, dus geen miserie) -> nieuwe cilinderkop -> fixed -> volgende eigenaar krijgt wagen die perfect in orde is.

Particuliere wagen rijd rond -> waarschuwing te weinig koelwater -> bekke bijgooien -> idem 10x (loopt tussendoor eens warm) -> radstop bij het koelwater -> nog steeds waterverbruik -> garage -> nieuwe cilinderkop? Niks van -> water bijgooien en verkopen -> volgende eigenaar krijgt wagen die op z'n minst gezegd "minder" in orde is...

Comment

Idd, prijs was er een mét groot onderhoud en vervanging egr koeler, ik heb het nog eens nagekeken: egr koeler kost €219 + BTW en het werk was €120 + BTW. Iets minder dus maar nog steeds niet goedkoop. Het probleem met de koelers is gekend bij Audi alsook het probleem met de scheurtjes in de cylinderkop, er was een fout gebeurt tijdens het gietproces... Ik weet dat de invoerder in Nederland dit onder bepaalde voorwaarden allemaal op hun kosten herstellen. In België liggen ze er niet wakker van.
                                    Nadat ik mijn A3 ongeveer een jaar had, viel mij op dat ie enorm veel en op korte tijd koelvloeistof verloor. Dit gemeld bij de garage en gezegd dat dit mij toch niet echt normaal leek. Voor de garage was er niks aan de hand, gewoon bijvullen was de boodschap. A3 was toen dus nog onder garantie.

Februari dit jaar heb ik dan op eigen kosten de EGR-koeler laten vervangen omdat de koelvloeistof na iets meer dan 3 maanden alweer ver tot onder het minimum was gezakt.
                                    Nu geen probleem meer.

Comment

ik krijg hem een drietal daagjes mee naar huis om hem eens uitgebreid te testen...:-)

Comment

- haarscheurtjes joint de culasse: CHECK
                                        - nieuwe cylinderkop: CHECK
                                        - nieuwe turbo: CHECK
                                        - nieuwe turbo: CHECK

-> verkopen voor em uit garantie is ... CHECK

Alles is indertijd onder garantie vervangen en de problemen zouden opgelost moeten zijn ... maar ik heb het risico toch niet genomen. Blijkbaar waren die 2.0 TDI'kes van Audi toch niet zo sterk ... als ik gedacht had
                                        So far 233 rondjes op dé ring

Comment

Working...
                                        X