Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Focus Mk2: 1.6 of 1.8TDCI?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Focus Mk2: 1.6 of 1.8TDCI?

Na lang wikken en wegen besloten dat er een Ford Focus Mk2 in huis gaat komen, nu is echter de vraag: voor welke motorisatie ga ik best?

De 1.6TDCI (109pk) of de 1.8TDCI (115pk).
    De 1.6 is nieuwzijnde 200€ duurder, wat is hier de verklaring van?
    Welke van de 2 rijd het best en is het betrouwbaarst?
    De 1.6 zou volgens Ford 0.4l minder verbruiken en slechts 0.1sec trager zijn in de 0-100 test.
    Alle reactie's zijn welkom!

De 1.6 heeft enkele kinderziektes gehad maar is nu even betrouwbaar als de 1.8 (die toch wel gewilliger zal zijn en mijn voorkeur wegdraagt)
    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

By the way: de Ford Focus is een héél goede keuze in dit segment
      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Als je ergens iets leest van motorproblemen bij een focus is het meestal met de 1.6.

ik heb de 1.8 en ben er gigantisch tevreden over. Een gemiddeld verbruik kan ik je nog niet geven, ik heb nog maar een tweetal tankbeurten.

Comment

De 1.6 heeft een roetfilter en is daarom duurder als de 1.8. Ik heb nu ook een nieuwe Focus besteld. Ben voor de 1.8 gegaan omdat mijn pa en verschillende van mijn nonkels die motor hebben gehad (of nog hebben) en er is daar niemand die een noemenswaardig probleem mee heeft gehad.

De 1.6 heb ik nu in 90 pk versie in mijn Fiesta liggen. Ik kan daar eigenlijk ook niks slechts over zeggen. Maar je hoort wel vaker over een probleem met de 1.6 dan met een 1.8. Ik denk dat je met geen van beide een slechte keuze maakt hoor.
          http://www.autoforum.be/showthread.php?t=51201

Comment

ik kan alleen maar bijtreden....

ik heb de 1,6 in mijn volvo liggen en heb er toch al redelijk wat kosten aan gehad (olielekken, cilinderkop vervangen, 2 keer probleem turbo, ..). Mijn schoonzus heeft de 1,8 in de focus en heeft geen problemen...
            Want je kan nooit teveel auto's hebben....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
              De 1.6 heeft enkele kinderziektes gehad maar is nu even betrouwbaar als de 1.8 (die toch wel gewilliger zal zijn en mijn voorkeur wegdraagt)
              In mijn geval gaat het om een 2dehands, '05 of '06. Wat zijn die kinderziektes dan?
              In welke auto's ligt deze motor nog? Dan kan ik wat googlen.

Nu blijkt de 1.6 gemiddeld 1000 à 1500€ goedkoper dan de 1.8 (in occasie), dit is dus blijkbaar niet zonder reden?

De 1.6 heeft een roetfilter maar is Euro3, terwijl de 1.8 zonder roetfilter Euro4 is, heeft de roetfilter daar dan nix mee te maken? Waar gaan we in de toekomst op belast worden, CO² of Euronorm?

Comment

De 1.8 zal ook iets luider/rauwer klinken, zoals een echt diesel dus . Zelf ben ik er wel tevreden over. Verbruik zit op 6l.

Grote nadeel aan die 1.8 is wel de koppeling die in het begin serieus wennen is!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLT Bekijk Berichten
                  Grote nadeel aan die 1.8 is wel de koppeling die in het begin serieus wennen is!
                  Dit heb ik nog al gehoord, gewoon denken dat je met een benzine vertrekt .

Comment

1.8Tdci natuurlijk, blok is erg betrouwbaar + zuinig + rijd veel fijner dan de 1.6...

Comment

Ford-adepten zweren bij de 1.8 omdat dit nog een echte ford-motor zou zijn (nog een echt "duratecq"-motorblok of zoiets in de aard) terwijl de 1.6 een motor is die voortvloeit uit de samenwerking tussen PSA (citroen/peugeot) en Ford op motorengebied (idem de 2.0, de 2.2).

De 1.6 zou stiller zijn en zachter lopen maar de 1.8 zou betrouwbaarder zijn al hoor je ook veel andersluidende beweringen (1.6 zou wel betrouwbaar zijn en de 1.8 zou al eens een litertje olie lusten).

Kan ze helaas niet vergelijken daar ik enkel (een beperkte) ervaring met de 1.6 heb.

Persoonlijk zou ik voor de 1.6 gaan, stiller, iets zuiniger, quasi even sterk, betere loopcultuur. Bovendien zou de motor al 2-3 jaar oud zijn en zou het mij verbazen als hij dan nog last zou hebben van kinderziektes.

Als er klachten zijn, komen die meestal snel bovendrijven.

Ik zou wel de onderhouds- en herstellingshistorie opvragen bij de garagist waar de auto op onderhoud is geweest (kunnen ze in principe zo uit hun computer halen). Als blijkt dat de motor/auto blijkbaar toch veel last heeft gehad van mankementjes, misschien dan toch afblijven ?

Je vindt die motor ook als 1.6 hdi bij peugeot en citroen en als 1.6d bij volvo. Pas op, er is ook een 90pk versie van de 1.6, dat kan misschien ook al eens het prijsverschil verklaren met de 1.8 (115pk of zoiets).
                      Last edited by ; 06/06/2008, 16:27. Reden: td-fout

Comment

zelf heb ik de 1.6tdci(110pk) in mijn C-max liggen en ik ben hier zeer tevreden over.zowel qua verbruik,loopcultuur en vermogen.ik heb deze ook 2ehands gekocht en heb de onderhoudsfacturen en herstellingsfacturen erbij gekregen en er staat niks ernstigs op enkel de buis(100euro) van turbo naar intercooler is al s vervangen geweest(bekend probleem) en de rubbers van de draagarmen zijn een zwak punt maar voor de rest weinig of geen problemen!als je een focus 2e hands wil kopen controleer dan vooral ook de kitnaden onderaan de voordeuren op roest want ook dit is een gekend probleem.op het forum van problemcar.nl vindt je allerlei info terug over problemen met autos en er is zeker niet meer mis met de 1.6 tov 1.8.ik heb zelf toen zitten zoeken (ook bij psa,volvo en mini want bmw bouwt deze nu ook in!!!!!dus.....)en tot de conclusie gekomen dat je met een auto altijd wel wat geluk moet hebben.veel succes nog
                        grtz tim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door van god los Bekijk Berichten
                          de 1.8 zou al eens een litertje olie lusten
                          Blijkbaar ken je er geen fluit van, die PSA motoren lusten wel eens een slok olie, de 1.8 daarentegen (waarvan er bij ons in de familie alleen al 6 stuks van rondrijden) geen druppel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ax_Dude Bekijk Berichten
                            Blijkbaar ken je er geen fluit van, die PSA motoren lusten wel eens een slok olie, de 1.8 daarentegen (waarvan er bij ons in de familie alleen al 6 stuks van rondrijden) geen druppel
                            Quod erat demonstrandum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door van god los Bekijk Berichten
                              Quod erat demonstrandum

I'm not impressed...

Comment

Was ook niet de bedoeling om indruk te maken.

Ik vond het gewoon grappig dat ik juist zeg dat ford-adepten (o.a. om emotionele redenen) zweren bij de 1.8 en jij meteen - als ford-adept; zie je aviator - reageert met de melding dat de Ford 1.8 echt wel stukken beter is dan de PSA 1.6 en mij meteen bestempelt als auto-idioot gewoon omdat mijn persoonlijke voorkeur naar de 1.6 gaat ...

Ik bedoel, hoeveel duidelijker kan je mijn stelling nog bewijzen ? Ik wou je dan ook louter vriendelijk bedanken voor het meteen en overduidelijk bewijzen van mijn stelling. Da's alles.

Is geen verwijt of zo hoor maar merkadepten geven nu eenmaal niet de meest objectieve informatie (waarmee ik anderzijds niet wil zeggen dat mijn mening zaligmakend zou zijn of zo).

Comment

Ik heb een 1.6psa motor in mijn mazda 3 liggen en ik ben een zeker content van!!
                                  Als die motors slecht zouden zijn, zouden ze ze niet is zo veel autos steken (ford, citroen, mini, volvo, mazda,...)
                                  De 1.6 heeft een heel aangenaam koppel van 240Nm en rijdt lekker zacht.
                                  De 1.8 van ford zal ook wel goed zijn maar ja, 1.8 is wat meer belastingen en verzekering enz..
                                  Moeilijke keuze inderdaad. Ik zou zeggen: neem een testrit met beide versies en beslis dan

Comment

Ik zou voor de 1.6 kiezen, vanwege de roetfilter
                                    BMW 420dA : >>>

Comment

Working...
                                    X