Hallo, graag jullie advies
Ik kan een Ford stockwagen FOCUS 1.6 TDCI 70 kw 95 pk aankopen voor dezelfde prijs als een FOCUS 1.0 Ecoboost 74 kx 100 pk als ik rekening houdt met het verschil in BIV.
Ik heb verleden jaar maar 13.000 km heb gedaan. Die km bestaan vooral uit woon werkverkeer (een 45 km per dag in de file) In het WE voor de boodschappen en sporadisch uitstapje naar Antwerpen, Limburg, maar er wordt niet met de wagen op vakantie gegaan. Ik heb nu de meerkost benzine versus diesel proberen te berekenen maar vraag me af of ik met alles rekening gehouden heb.
Als men er van uitgaat dat de 1.0 Ecoboost gemiddeld 6 liter verbruikt (officieel minder maar het verbruik genoteerd op de testwagen was 8, (natuurlijk wordt met deze wagens alles uit de motor gehaald).
Bij 13.000 km per jaar betekent het verbruik dus 780 l per jaar (130 x 6 l per 100 km)
Benzine prijs vandaag genoteerd = 1,534 EUR/l
Diesel prijs vandaag genoteerd = 1,332 EUR/l
verschil dus 0,202 EUR
780 x 0,202 = 157 EUR meerprijs voor benzine per jaar.
Als men er dan van uitgaat dat men met benzine 1l meer verbruikt per 100 l:
verbruik : 130 x 1,534 = 199.42 EUR meerprijs per jaar
Totale meerprijs per jaar aan brandstof = 356.42
Jaarlijkse taks Focus 1.6 TDCI : 256.61 EUR
Jaarlijkse taks Focus 1.0 Ecoboost : 133.32 EUR
Verschil van 123.29 tvv Benzinewagen
BIV TDCI (eenmalig) : 362.81 EUR
BIV 1.0 Ecoboost: niet gekend door verkoper, vermoeden dat het 56 EUR is.
De eenmalige taks heft het verschil in aankoopprijs benzine-diesel volledig op en we kunnen er dus van uit gaan dat beide wagens dezelfde aankoopprijs hebben.
Conclusie: In dit geval komt de benzine dus jaarlijks 233.13 EUR duurder uit.
Men heeft mij er attent op gemaakt dat het mogelijk is als men niet in ideale omstandigheden rijdt met de dieselmotor de nieuwe roetfilter na 3 jaar al aan vervanging toe zou kunnen zijn maar dat is dus niet zeker. Stel dat men na drie jaar de dieselfilter moet vervangen en dat dit 700 EUR kost dan zitten we eigenlijk met een nuloperatie. Moet ik de roetfilter niet zo vlug vervangen kost de benzine duidelijk meer dan de diesel
Is deze berekening juist?
Qua verzekering, is een omnium voor een diesel duurder dan voor een benzine ik probeerde een simulatie te doen maar het lukt niet, Ethias site zegt dat ik hun beheerder moet contacteren. Het is nogal dringen door rode kaart met autokeuring voor mijn huidige Focus diesel, dus ik zou morgen willen beslissen in de garage. Ik ben van plan de wagen een 8 à 9 jaar te houden.
In voordeel van dieselaankoop denk ik : restwaarde van diesel is in principe na 8 jaar hoger dan restwaarde van benzine
In voordeel van benzineaankoop : wagen rijdt een stuk vlotter.
Ik heb ook gehoord dat de overheid de dieselwagens in de toekomst hard zou willen aanpakken maar ja weet niet dat uit zal bestaan...
Graag jullie advies zodat ik de juiste keuze maak. Alvast bedankt
Ik kan een Ford stockwagen FOCUS 1.6 TDCI 70 kw 95 pk aankopen voor dezelfde prijs als een FOCUS 1.0 Ecoboost 74 kx 100 pk als ik rekening houdt met het verschil in BIV.
Ik heb verleden jaar maar 13.000 km heb gedaan. Die km bestaan vooral uit woon werkverkeer (een 45 km per dag in de file) In het WE voor de boodschappen en sporadisch uitstapje naar Antwerpen, Limburg, maar er wordt niet met de wagen op vakantie gegaan. Ik heb nu de meerkost benzine versus diesel proberen te berekenen maar vraag me af of ik met alles rekening gehouden heb.
Als men er van uitgaat dat de 1.0 Ecoboost gemiddeld 6 liter verbruikt (officieel minder maar het verbruik genoteerd op de testwagen was 8, (natuurlijk wordt met deze wagens alles uit de motor gehaald).
Bij 13.000 km per jaar betekent het verbruik dus 780 l per jaar (130 x 6 l per 100 km)
Benzine prijs vandaag genoteerd = 1,534 EUR/l
Diesel prijs vandaag genoteerd = 1,332 EUR/l
verschil dus 0,202 EUR
780 x 0,202 = 157 EUR meerprijs voor benzine per jaar.
Als men er dan van uitgaat dat men met benzine 1l meer verbruikt per 100 l:
verbruik : 130 x 1,534 = 199.42 EUR meerprijs per jaar
Totale meerprijs per jaar aan brandstof = 356.42
Jaarlijkse taks Focus 1.6 TDCI : 256.61 EUR
Jaarlijkse taks Focus 1.0 Ecoboost : 133.32 EUR
Verschil van 123.29 tvv Benzinewagen
BIV TDCI (eenmalig) : 362.81 EUR
BIV 1.0 Ecoboost: niet gekend door verkoper, vermoeden dat het 56 EUR is.
De eenmalige taks heft het verschil in aankoopprijs benzine-diesel volledig op en we kunnen er dus van uit gaan dat beide wagens dezelfde aankoopprijs hebben.
Conclusie: In dit geval komt de benzine dus jaarlijks 233.13 EUR duurder uit.
Men heeft mij er attent op gemaakt dat het mogelijk is als men niet in ideale omstandigheden rijdt met de dieselmotor de nieuwe roetfilter na 3 jaar al aan vervanging toe zou kunnen zijn maar dat is dus niet zeker. Stel dat men na drie jaar de dieselfilter moet vervangen en dat dit 700 EUR kost dan zitten we eigenlijk met een nuloperatie. Moet ik de roetfilter niet zo vlug vervangen kost de benzine duidelijk meer dan de diesel
Is deze berekening juist?
Qua verzekering, is een omnium voor een diesel duurder dan voor een benzine ik probeerde een simulatie te doen maar het lukt niet, Ethias site zegt dat ik hun beheerder moet contacteren. Het is nogal dringen door rode kaart met autokeuring voor mijn huidige Focus diesel, dus ik zou morgen willen beslissen in de garage. Ik ben van plan de wagen een 8 à 9 jaar te houden.
In voordeel van dieselaankoop denk ik : restwaarde van diesel is in principe na 8 jaar hoger dan restwaarde van benzine
In voordeel van benzineaankoop : wagen rijdt een stuk vlotter.
Ik heb ook gehoord dat de overheid de dieselwagens in de toekomst hard zou willen aanpakken maar ja weet niet dat uit zal bestaan...
Graag jullie advies zodat ik de juiste keuze maak. Alvast bedankt
Comment