Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Diesel versus benzine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Diesel versus benzine

    Hallo, graag jullie advies
    Ik kan een Ford stockwagen FOCUS 1.6 TDCI 70 kw 95 pk aankopen voor dezelfde prijs als een
    FOCUS 1.0 Ecoboost 74 kx 100 pk als ik rekening houdt met het verschil in BIV.
    Ik heb verleden jaar maar 13.000 km heb gedaan. Die km bestaan vooral uit woon werkverkeer (een 45 km per dag in de file) In het WE voor de boodschappen en sporadisch uitstapje naar Antwerpen, Limburg, maar er wordt niet met de wagen op vakantie gegaan. Ik heb nu de meerkost benzine versus diesel proberen te berekenen maar vraag me af of ik met alles rekening gehouden heb.
    Als men er van uitgaat dat de 1.0 Ecoboost gemiddeld 6 liter verbruikt (officieel minder maar het verbruik genoteerd op de testwagen was 8, (natuurlijk wordt met deze wagens alles uit de motor gehaald).
    Bij 13.000 km per jaar betekent het verbruik dus 780 l per jaar (130 x 6 l per 100 km)
    Benzine prijs vandaag genoteerd = 1,534 EUR/l
    Diesel prijs vandaag genoteerd = 1,332 EUR/l
    verschil dus 0,202 EUR
    780 x 0,202 = 157 EUR meerprijs voor benzine per jaar.
    Als men er dan van uitgaat dat men met benzine 1l meer verbruikt per 100 l:
    verbruik : 130 x 1,534 = 199.42 EUR meerprijs per jaar
    Totale meerprijs per jaar aan brandstof = 356.42

    Jaarlijkse taks Focus 1.6 TDCI : 256.61 EUR
    Jaarlijkse taks Focus 1.0 Ecoboost : 133.32 EUR
    Verschil van 123.29 tvv Benzinewagen

    BIV TDCI (eenmalig) : 362.81 EUR

    BIV 1.0 Ecoboost: niet gekend door verkoper, vermoeden dat het 56 EUR is.

    De eenmalige taks heft het verschil in aankoopprijs benzine-diesel volledig op en we kunnen er dus van uit gaan dat beide wagens dezelfde aankoopprijs hebben.

    Conclusie: In dit geval komt de benzine dus jaarlijks 233.13 EUR duurder uit.

    Men heeft mij er attent op gemaakt dat het mogelijk is als men niet in ideale omstandigheden rijdt met de dieselmotor de nieuwe roetfilter na 3 jaar al aan vervanging toe zou kunnen zijn maar dat is dus niet zeker. Stel dat men na drie jaar de dieselfilter moet vervangen en dat dit 700 EUR kost dan zitten we eigenlijk met een nuloperatie. Moet ik de roetfilter niet zo vlug vervangen kost de benzine duidelijk meer dan de diesel

    Is deze berekening juist?
    Qua verzekering, is een omnium voor een diesel duurder dan voor een benzine ik probeerde een simulatie te doen maar het lukt niet, Ethias site zegt dat ik hun beheerder moet contacteren. Het is nogal dringen door rode kaart met autokeuring voor mijn huidige Focus diesel, dus ik zou morgen willen beslissen in de garage. Ik ben van plan de wagen een 8 à 9 jaar te houden.
    In voordeel van dieselaankoop denk ik : restwaarde van diesel is in principe na 8 jaar hoger dan restwaarde van benzine
    In voordeel van benzineaankoop : wagen rijdt een stuk vlotter.
    Ik heb ook gehoord dat de overheid de dieselwagens in de toekomst hard zou willen aanpakken maar ja weet niet dat uit zal bestaan...

    Graag jullie advies zodat ik de juiste keuze maak. Alvast bedankt

  • #2
    Diesel is misschien qua verbruik iets beter maar is qua milieu en (eigen en van andere) gezondheid slechter dan een benzine. Ivm de roetfilter, dit is mij door meerdere merkvertegenwoordigers bevestigd. Probleem met de roetfilter is dat je deze heet moet rijden zodat de roetfilter kan zuiveren. Rijdt je te weinig en te korte afstanden, dan rijd je deze niet heet genoeg waardoor de roetfilter verzadigd wordt en stuk gaat.

    Je moet ivm diesel en benzine één ding in het achterhoofd houden. Gezien België op gebied van milieu zeer slecht scoort en op de vingers getikt wordt door Europa qua uitstoot, fijn stof, kyoto norm en algemene luchtkwaliteit zal het fiscale aspect in de nabije toekomst drastisch veranderen (vergroenen). Diesels zullen minder en minder voordeel gaan opbrengen op finacieel gebied en misschien wel slechter worden ten opzichte van benzines. Onderhoud voor een benzine is minder dan voor een diesel.

    Zolang de wegentaks niet vergroend wordt, zal de 1.0 jaarlijks minder kosten dan de 1.6.
    Gezien diesel fiscaal (zeer waarschijnlijk) minder aantrekkelijk gaan worden in de toekomst, zal de occasieprijs van benzine waarschijnlijk hoger gaan liggen dan van een diesel.

    Begin mei heb ik tijdens de cleanweek 2020 te Zolder met de Focus 1.0, 100 pk mogen rijden. Ik wist niet met welke motorversie ik aan het rijden was omdat de Citroën C5 Hybride op dat moment niet vrij was en ik de sleutels kreeg van een Focus (waarvan men niet vermelde welke motor erin zat). Ik was ongelooflijk aangenaam verrast door de goede rijkwaliteiten van deze wagen.

    Maar en er is een maar, iemand die ik persoonlijk zeer goed ken en testrijder is voor Ford, zei me nog een tijdje te wachten met de 1.0 focussen.

    Comment


    • #3
      Met wat men weet en heeft, zou ik zeggen; Diesel in jouw geval... Die 45km/dag zal (volgens mij) je roetfilter wel in orde houden.
      Met wat men van plan is (de vergroening) kan het echt wel zijn dat je dik 'int zak gezet' bent wanneer je binnen 2jaar met een diesel rijdt. Langs de andere kant vermoed ik ook dat er hier minder 'bestraffing' gaat zijn indien lage co en roetfilter (wat je 1.6tdci wel heeft).
      En net zoals Kikie hierboven al aangaf; Ik zou toch ook wachten met die 1.0focussen voor meerdere redenen. 1)ondanks het vermogen, blijft het wel maar een 1000-tje in toch wel een stevige carroserie... wat gaat dit aan de levensduur van zo een blok doen? 2)Alles wat net uit is, zou ik afblijven... Laat ze eerst maar de kinderziektes eruit halen.
      Succes met je keuze
      Grtz
      Tom

      Comment


      • #4
        Kan me toch echt niet voorstellen dat Ford met de 1.0 ecoboost een motor op de markt brengt die nog niet volledig doorontwikkeld zou zijn. Met 13k per jaar kies ik de 1.0.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
          Kan me toch echt niet voorstellen dat Ford met de 1.0 ecoboost een motor op de markt brengt die nog niet volledig doorontwikkeld zou zijn. Met 13k per jaar kies ik de 1.0.
          Ik zou me dit toch ook niet kunnen voorstellen dat de VAG-Group tsi- motoren op de markt brengt die nog niet volledig doorontwikkeld zijn, maar toch... Kijk naar alle problemen die ze hebben (gehad).

          Comment


          • #6
            Bij 13.000 km per jaar betekent het verbruik dus 780 l per jaar (130 x 6 l per 100 km)
            Benzine prijs vandaag genoteerd = 1,534 EUR/l
            Diesel prijs vandaag genoteerd = 1,332 EUR/l
            verschil dus 0,202 EUR
            780 x 0,202 = 157 EUR meerprijs voor benzine per jaar.
            Als men er dan van uitgaat dat men met benzine 1l meer verbruikt per 100 l:
            verbruik : 130 x 1,534 = 199.42 EUR meerprijs per jaar
            Totale meerprijs per jaar aan brandstof = 356.42
            Even fijntunen:

            13.000 km /100 * 6,22l= 808,6 l * €1,332 = € 1077 (diesel)

            13.000 nm/100* 7,8l =1014l * € 1,534 = € 1555


            Verschil € 478

            Hebben ze alletwee een gelijkaardig koppel ? Dan zou je benzine kunnen overwegen.

            Op 5 jaar € 475-123 * 5 = +- €1.760 op 5 jaar

            De media drukken ons nu op het hart dat diesel met die km's not done is...
            Maar uiteindelijk betaal en beslis jij...

            Ik zou die nemen, die het leukste rijdt.

            Toen ik testreed met een xsara diesel versus benzine, viel het gewichtsverschil van de motor me op...
            En op korte afstanden was hij vinniger, en de diesel baanvaster op autosnelweg.
            Last edited by ; 17/06/2012, 12:13.

            Comment


            • #7
              Je rijdt 45 km per dag, dat is dus 22,5 km per rit? En dan nog hoofdzakelijk in fileverkeer? Op die afstand heb je geen voordeel van een diesel. Je koelwater is weliswaar warm, maar de olie en een hele reeks down-the-line onderdelen nog niet. En zeker je roetfilter niet. Je verbruik zal dan ook navenant zijn, en de verstopping / vervuiling van je motor ook. Dus meer verbruik, en meer kosten voor het onderhoud. Ik zou het niet doen.
              Last edited by ; 17/06/2012, 12:51.

              Comment


              • #8
                Met jouw verhaal zeker een benzine. Veel goedkoper in onderhoud dan een diesel als je op lange termijn gaat kijken.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                  Je rijdt 45 km per dag, dat is dus 22,5 km per rit? En dan nog hoofdzakelijk in fileverkeer? Op die afstand heb je geen voordeel van een diesel. Je koelwater is weliswaar warm, maar de olie en een hele reeks down-the-line onderdelen nog niet. En zeker je roetfilter niet. Je verbruik zal dan ook navenant zijn, en de verstopping / vervuiling van je motor ook. Dus meer verbruik, en meer kosten voor het onderhoud. Ik zou het niet doen.
                  Als hij over die 22,5km meer dan 30 min rijdt wel... Een hybride+benzine zou gepaster zijn. Of elektrische auto.
                  AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt


                  Autonomie 100 km +-, Prix de la recharge 0,60 cents +-

                  diesel komt op: 6,22l*€1,3= € 8,27 - 0,60 * 130 km= € 997 * 5 jaar = € 4958 besparing.
                  Hij kost € 8830... Hij is bijna gratis als je hem na 5 jaar verkoopt voor € 3830
                  Last edited by ; 17/06/2012, 13:04.

                  Comment


                  • #10
                    Ik zou ook voor de benzine gaan in jouw geval, maar dan bij voorkeur de variant met 125pk. Misschien ook nuttig in deze discussie: wat zijn de gegevens van je huidige Focus diesel (bouwjaar, type motor, km-stand) en waarvoor precies heb je een rode kaart gekregen?

                    Want als ik zie hoe hard je aan het uitrekenen bent wat alles moet kosten, is het herstellen van de huidige wagen misschien een veel goedkopere optie, maar dat hangt af van de antwoorden die je op mijn voorgaande vraag kan geven natuurlijk.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                      Als hij over die 22,5km meer dan 30 min rijdt wel... Een hybride+benzine zou gepaster zijn. Of elektrische auto.
                      AutoScout24, hier vind je het meest uitgebreide aanbod van nieuwe en tweedehandswagens, Europa's grootste online automarkt
                      True, maar die stond niet in de lijst - vandaar :-) Maar of de Twizzy een goeie keuze is, zo zonder zijruiten...

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door fantaflesdopke Bekijk Berichten
                        Ik zou ook voor de benzine gaan in jouw geval, maar dan bij voorkeur de variant met 125pk. Misschien ook nuttig in deze discussie: wat zijn de gegevens van je huidige Focus diesel (bouwjaar, type motor, km-stand) en waarvoor precies heb je een rode kaart gekregen?

                        Want als ik zie hoe hard je aan het uitrekenen bent wat alles moet kosten, is het herstellen van de huidige wagen misschien een veel goedkopere optie, maar dat hangt af van de antwoorden die je op mijn voorgaande vraag kan geven natuurlijk.
                        Huidige wagen is een FOCUS diesel van juni 2003, 1.8TDCI-100 PK en al veel kosten aan gehad, een paar jaar terug 1514 EUR voor koppeling en vliegwiel, de rode kaart is hoop ik voor een prul, lampje achteraan dat niet brandt, waarschijnlijk een kortsluiting, Ford moet een diagnose doen en bedrading nakijken + opaciteit uitlaatgassen (dieselrook) hoger dan toegelaten maximum, ik kan eerst met een produkt proberen en eens goed doorrijden op de autobaan, in de hoop dat de roetfilter niet vervangen moet worden. Maar dit is de druppel die de emmer doet overlopen, nu krijg ik nog 3000 EUR van de wagen, wacht ik en maak ik nog kosten heb ik binnenkort weer één of ander voor en dan krijg ik er niets meer van. En wat thuis werkverkeer betreft, ik doe er gemiddeld een uur over, soms minder soms meer....
                        Kilometerstand is 118000... km
                        Last edited by ; 17/06/2012, 14:38.

                        Comment


                        • #13
                          Tja de 1.8tdci van ford is er voor gekend dat het vliegwiel kan stuk gaan. Bij de 1.6tdci is de turbo een veel voorkomend probleem.
                          De 1.0 benzinemotor zou ik ook nog wachten deze gaat ook wel nog problemen hebben zeker in het begin. Bijna geen enkele contstructeur brengt nu volledig probleemloze motors uit. Het is goedkoper ze te laten testen door de klanten. Ze testen gewoon zo dat ze zeker bijna de eerste 2 jaar in garantie bijna geen problemen zullen geven. Als er dan veel problemen zijn doen ze terug roep acties. Meestal in stilte, maar dit lukt natuurlijk niet altijd.
                          Ik zou een andere benzine motor nemen 1 die al langer in gebruik is en eens kijken of er daar geen veel voorkomende problemen zijn.
                          En ook eens kijken naar andere merken.

                          Comment


                          • #14
                            Dat uw uitstoot boven de toegelaten waarde ligt zou wel eens te maken kunnen hebben met dat je altijd in de file staat. Ik zou ook voor een benzine opteren in u geval.

                            Comment


                            • #15
                              Om nog eens iets te zeggen. Ook al zei ik te wachten met de 1.0 volgens de Ford testrijder, een benzine is in uw geval zoals meerdere al hebben gezegd een betere keuze. Je doet te weinig km op jaarbasis om een diesel te kopen. En gezien je waarschijnlijk minstens 8 jaar gaat wilt rijden met de nieuwe auto, zal de verkeersbelasting tegen dan waarschijnlijk volledig hervormd zijn.

                              Een euro 4 benzine is even goed als een euro 5 diesel. Dus als je een euro 5 benzine neemt zul je fiscaal in de toekomst beter af zijn dan de euro 5 diesel.

                              Comment


                              • #16
                                resoluut benzine.

                                voor de kilometers die jij doet/j.

                                en onlangs nog gehoord dat zeer kortlings de diesel even duur gaat komen als de benzine (vrij logish als je weet dat diesel proces duurder is te ontwikkelen dan benzine)
                                en de taxen oid,gaan ook nog wel allemaal veranderen met diesel in een slechter (lees : duurder) daglicht. (hoor ik ook uit garage's-* wereld* )

                                en qua zuinigheid moet je ook niet laten,want een moderene benzine wagen is niet meer zo onzuiniger tov een diesel hoor.
                                kan mijn huidige c4 uit 2006 ook op 4-5 l constant houden zonder te moetten inboetten op snelheid (lees : normale snelheden ca 110)

                                Comment


                                • #17
                                  Gezien je dagelijkse afstand (met file) zou ik een diesel afraden. Ik rij zelf met een 1700 CDTI Ecoflex van Opel en dat ding doet om de 600 à 800 km een 'dynamische regeneratie' (heb ik mij laten wijsmaken) omdat ik meestal korte afstanden doe (20 km - halfuur rijden), af en toe wat langer 40 min à 1 uur. Gelukkig dat die langere afstanden ertussen zitten of het zou niet goed komen met de roetfilter.
                                  In jouw geval zou ik opteren voor een atmosferische benzine en die ecoboost links laten liggen. Het blijft een driecilinder met maar 1000 cc..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Een reeks uitspraken als:
                                    Van horen zeggen, dat zal wel allemaal veranderen, in de nabije toekomst zal het wel, zullen en misschien, vermoed ik, waarschijnlijk, geweldig toch die glazen bol

                                    Ik zou ook voor een benzine gaan, maar moet dat ene Ford zijn?

                                    Vandaag de dag zijn er al gespecialiseerde firma's die roetfilters reinigen voor minder dan 400 euro. Prijzen zullen nog wel zakken zeker, vraag en aanbod.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
                                      Gezien je dagelijkse afstand (met file) zou ik een diesel afraden. Ik rij zelf met een 1700 CDTI Ecoflex van Opel en dat ding doet om de 600 à 800 km een 'dynamische regeneratie' (heb ik mij laten wijsmaken) omdat ik meestal korte afstanden doe (20 km - halfuur rijden), af en toe wat langer 40 min à 1 uur. Gelukkig dat die langere afstanden ertussen zitten of het zou niet goed komen met de roetfilter.
                                      In jouw geval zou ik opteren voor een atmosferische benzine en die ecoboost links laten liggen. Het blijft een driecilinder met maar 1000 cc..
                                      2222222222222222222222222222222222222
                                      downsizen ok, maar niet als de pk's kunstmatig hoog worden gehouden. Bewijzen liggen er. 100pk / per liter voor zo een klein blokje is risky business. Gaat veel gebruikt worden onder max turbodruk

                                      problemen bij de tsi's van vw doen zich voornamelijk voor bij de +100pk/l versies
                                      Last edited by ; 18/06/2012, 10:33.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                                        Vandaag de dag zijn er al gespecialiseerde firma's die roetfilters reinigen voor minder dan 400 euro. Prijzen zullen nog wel zakken zeker, vraag en aanbod.
                                        Al ooit laten doen? Ik wel. Werkt lang niet altijd, en als je 't moet vervangen is het een prijzig verhaal. Los van 't feit dat je vaak eerst een lijdensweg voor de kiezen krijgt van gereduceerd vermogen.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X