Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wielbouten invetten of niet?

Collapse
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wielbouten invetten of niet?

    Toen ik onlangs mijn wielen eens een grote beurt wilde geven merkte ik al snel dat de bouten slecht te verwijderen waren. En tot overmaat van ramp was zelfs één van de diefstalbouten niet meer te verwijderen wegens een beschadigde kop. Intussen is deze er na veel godsverwensingen, werk en nog meer gevloek (ik kan mijnen hemel intussen al wel vergeten ), toch uitgeraakt.
    Ik gebruik steeds een momentsleutel om ze op de voorgeschreven kracht (90 Nm) vast te zetten, maar die diefstalbouten van PSA hebben toch maar een (te) klein gripoppervlak vind ik. Op een normale zeskant kan je eens behoorlijk trekken maar op die gecodeerde bouten gaat het rap fout. Een collega C5 rijder (en een zeer bekwaam technieker) vond die ook maar niks en heeft ze de vuilbak in gesmeten en er gewone in gezet.
    Ik heb ook behoorlijk veel roest gezien op de schroefdraad van de bouten en in de schroefdraad van de wielflens. En vooral bij de voorste velgen, achteraan nauwelijks roest te zien en die draaiden ook vlotjes los in tegenstelling tot de voorste.
    Waarom vooraan wel roest en achteraan niet, heeft iemand van jullie hier een verklaring voor?
    En doen jullie een klein beetje vet aan de schroefdraad of niet? Ooit had ik eens een set van zo'n bouten voor mijn Xantia en daar stond in dikke letters op DO NOT GREASE!
    Ik heb een nieuw setje mogen kopen (42 Euro) en heb ze toch maar van een beetje kopervet op de schroefdraad voorzien. Want als ik er nog eens één moet uitprullen met het nodige gevloek dan denk ik dat ze me hierboven sowieso naar de hel verbannen .

  • #2
    Niet invetten aangezien alle smeermiddelen zorgen dat de aantrekmomenten veranderen.
    Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
    Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door quadrifoglio Bekijk Berichten
      Niet invetten aangezien alle smeermiddelen zorgen dat de aantrekmomenten veranderen.
      Ja, is best geloofwaardig maar dan is de stelling dat als er roest op je schroefdraad zit je aanhaalmoment eveneens niet meer juist is. Mijn bouten draaiden er al met behoorlijk wat spanning in en uit en dat heb ik enige keren moeten doen om ze terug een beetje normaal te laten draaien.
      En wat doen we dan tegen dat roesten en zo komen vast te zitten.
      Mijn velgen gaan er ong. om de 10000 km (ong 5/6 maand) af voor een grondige reiniging en toch al zo vast die bouten. Misschien door het wegenzout of zo...
      Als je die velgen er pakweg een heel jaar of meer niet afdoet zie ik je er die diefstalbouten al helemaal niet meer uitkrijgen .
      Last edited by V-zesserke; 01/05/2011, 23:40.

      Comment


      • #4
        Ik doe steeds een klein beetje vet aan bijna alle bouten en moeren. Ook wielbouten/moeren krijgen een beetje vet.

        Ik denk dat dat vet er net voor zorgt dat je aanhaalmoment correcter zal zijn. Roest of gelijk welke andere vervuiling van de schroefdraad zal er voor zorgen dat het inschroeven stroever zal verlopen. Je zal dus een deel van je aanhaalmoment al nodig hebben alleen al om de vervuiling te overwinnen. Resultaat zal zijn dat je wielen met minder kracht geklemd zitten dan nodig.
        Powered by Detroit Diesel.

        Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

        Comment


        • #5
          Ik gebruik van dat speciaal boutenvet, da's zo'n donkergrijze pasta, voelt heel korrelig aan. Nooit geen problemen gehad, wel altijd netjes afkuisen als je ze eruit haalt, want die ondertussen zwarte brij verneukt je kleding.

          Comment


          • #6
            Zeer klein beetje kopervet aan de top van de bout (schroefdraad) voor je ze invijst.

            Zo beperk je de impact op je aantrekmoment en krijg je ze toch nog makkelijk los.
            Less is more

            Comment


            • #7
              Idd, beetje kopervet kan geen kwaad.

              Maar 90NM lijkt me wel weinig?
              1999 MGF
              2004 Mercedes-Benz E200 CDI
              2001 Honda S2000

              Comment


              • #8
                Maak uw hefboom langer en da gaat wie niks
                1988 BMW e30 316

                2000 Volvo C70 2.5T cabriolet

                Comment


                • #9
                  ik durf bij mijn bouten ook vet of zelfs wd40 aandoen, maar ik trek wel mijn bouten 3x aan. 1x bij het bevestigen van het wiel.
                  1x nadat ik het blokje rond heb gereden.
                  en dan durf ik ze een week later nog eens controleren, just in case off....

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                    Idd, beetje kopervet kan geen kwaad.

                    Maar 90NM lijkt me wel weinig?
                    Is de waarde die door Citroën wordt opgegeven, vind het ook ietsje weinig verwachte eerder 100 á 110 Nm. Maar er zitten dan ook 5 bouten in en 'k heb toch nog geen wiel zien voorbij komen .

                    Comment


                    • #11
                      Enkel op de schroefdraad zou ik smeren,niet op de conus.Aders verandert je aantrekkoppel volgens het boekje.

                      Comment


                      • #12
                        Veel kans dat het vet in het rond spat als ge na het invetten gaat rijden. Dan vraag je je af hoe die vieze spatten op je velgen en carosserie komen.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
                          Enkel op de schroefdraad zou ik smeren,niet op de conus.Aders verandert je aantrekkoppel volgens het boekje.
                          Heel juist zou ik zo denken , in mijn geval is het geen conus maar een plat vlak (conus dient bij PSA enkel maar voor montage reservewiel). Imo zeker zoals je zei zeker geen vet op andere plaatsen dan de schroefdraad!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                          Veel kans dat het vet in het rond spat als ge na het invetten gaat rijden. Dan vraag je je af hoe die vieze spatten op je velgen en carosserie komen.
                          Ge moet daar geen pakken aandoen hé, 'k heb nog nooit een spatje vet op mijn velgen gezien .

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                            ik durf bij mijn bouten ook vet of zelfs wd40 aandoen, maar ik trek wel mijn bouten 3x aan. 1x bij het bevestigen van het wiel.
                            1x nadat ik het blokje rond heb gereden.
                            en dan durf ik ze een week later nog eens controleren, just in case off....


                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                              Idd, beetje kopervet kan geen kwaad.

                              Maar 90NM lijkt me wel weinig?
                              Bij de bmw-garage zeiden ze 120 Nm voor de veiligheidsbout

                              Comment


                              • #16
                                Ik draai die van mij ook 120. Kwestie van de afwijking van de momentsleutel ook wat in te rekenen
                                En 'k heb maar 4 bouten ook
                                1999 MGF
                                2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                                2001 Honda S2000

                                Comment


                                • #17
                                  Ik heb trouwens nog een leuk proefje gedaan. Indien je door het gebruik van vet op de schroefdraad je bouten harder zou gaan aandraaien waardoor ze rekken en zoals sommigen beweren zelfs kunnen breken dan zou de positie van de zeskantkop moeten wijzigen na het invetten.
                                  Op onze C3 (vrij nieuwe wagen en met dezelfde bouten) heb ik daarom eens een bout die niet ingevet was enkele keren met het voorgeschreven moment vast gezet. Ik had deze gemarkeerd en die kwam steeds op de zelfde positie uit (zie de foto's).
                                  Daarna schroefdraad licht ingevet met kopervet paar keer in en uit om het vet te verdelen. En zelfde oefening herhaald, resultaat de bout blijft steeds netjes op dezelfde positie uitkomen.
                                  Mocht de bout zelfs maar 0,06 mm rek gaan vertonen dan zou de kop 18° verder draaien wat best zichtbaar zou geweest zijn. (spoed van de schroefdraad =1,25 mm).
                                  Dus invetten van de schroefdraad is vaak een welles/nietes discussie, maar kan best denk ik .
                                  Hierbij foto's als bewijs, zij het een beetje onscherp .



                                  Comment


                                  • #18
                                    Grappig, maar ook wel leuk dat je het effectief getest hebt

                                    Hopelijk heb je oplosbare stift gebruikt
                                    1999 MGF
                                    2004 Mercedes-Benz E200 CDI
                                    2001 Honda S2000

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                                      Grappig, maar ook wel leuk dat je het effectief getest hebt

                                      Hopelijk heb je oplosbare stift gebruikt

                                      Nee, maar er zitten nog doppen over die bouten en op de velg had ik een afplaktape gekleefd, ge kent mijn vriendin zeker niet , 't is haren C3.

                                      Comment


                                      • #20

                                        manne,
                                        ze bedoelen hier niet dat door in te vetten het aanhaalmoment wijzigt in de zien van dat die bouwt voor eenzelfde moment (vb 100NM) ineens verder of minder ver zou draaien. Het metaal gaat niet makkelijker rekken of minder rekken omdat jij er vet op doet he. LOGISCH da die bouwd dus met zelfde momement zelfde inderaaid.

                                        Ze bedoelen wel dat het voorgeschreven aanhaalmoment dan niet meer exact is. Door het invetten kan een bouwd makkelijker loskomen dat is al. Dus in principe is het aanhaalmoment niet juist. Maar bij 90Nm en meer (wat wielbouwten meestal wel nodig hebben) gaat het effect minimaal zijn. Je gaat veel harder moeten opletten bij bouwtjes die je ergens met 10 of 15Nm moet aanhalen als je die gaat invetten.

                                        PS let ook op met dat invetten, kan ook omgekeerd effect hebben, zeker kopervet als dat lang op de bouwt blijft en het wiel lang op de wagen blijft kan het er juist voor zorgen dat het vastkoekt ipv dat de bouwt makkelijker los gaat.
                                        * Lancia Delta Integrale EVO (1992) *
                                        * VW Golf V 2.0 TDI *

                                        " If everything seems under control, you're just not going fast enough. "(by: Mario Anddretti)

                                        Comment

                                        Working...
                                        X