Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Latem Motors - einde concessie Audo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Latem Motors - einde concessie Audo



    Dit zou ik echt niet graag meemaken. Jaren je best doen en van de ene op de andere dag je concessie kwijt.

    Alhoewel ik vrees dat er nog velen dit zal overkomen.

    D'ieteren zijn precies ook geen doetjes.

  • #2
    Vertel eens wat er in staat.
    Je bent verplicht een account aan te maken om iets te kunnen zien.


    Sent from here
    den borre


    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


    Int3x0r
    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

    Comment


    • #3
      Tja, BMW Beelen in Sint-Truiden zelfde verhaaltje. Zoveel jaren dealer geweest en dan gewoon oprotten.

      Comment


      • #4
        Niets nieuws onder de zon hé mannen...
        Ze voeren bij D'Ieteren nu gewoon uit wat ze een jaar geleden al hebben bekend gemaakt

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
          Vertel eens wat er in staat.
          Je bent verplicht een account aan te maken om iets te kunnen zien.


          Sent from here
          Latem Motors uit Sint-Martens-Latem pikt het niet dat D’Ieteren eenzijdig het concessiecontract opzegt. D’Ieteren wil het aantal dealers terugbrengen van 171 naar 27.



          RECENT ADVIES

          Volkswagen kopen of verkopen?
          Bekijk hier het advies op belegger.be

          E-SHOP



          ‘Op 29 mei heeft D’Ieteren eenzijdig de concessie van Latem Motors met onmiddellijke ingang beëindigd. Bestelde wagens kunnen niet meer geleverd worden door Latem Motors. We stellen voor dat u hieromtrent contact opneemt met D’Ieteren.’ Deze secce boodschap kregen de circa 4.800 klanten van Audi-dealer Latem Motors uit Sint-Martens-Latem deze week in de bus.








          Eén kleine troost: onderhoud en herstellingen zijn bij Latem Motors wel nog mogelijk. Zogenaamde ‘garantieherstellingen’ dan weer niet. Daarvoor verwijst Latem naar een ‘door Audi erkend herstelpunt in uw regio’.
          Door de beslissing van D’Ieteren verliest de garage ook de leasingmarkt als klant. Een kleine catastrofe, ook al wil garagehouder Philippe Schotte, die onlangs nog fors in zijn garage investeerde, dat woord niet in de mond nemen.
          De brief toont aan dat de Belgische auto-importeur D’Ieteren met de geplande reorganisatie van zijn dealernet volledig op ramkoers zit met zijn dealers. De beursgenoteerde groep - die ook Volkswagen, Seat en Skoda auto’s invoert - besliste in 2014 het aantal zelfstandige autodealers de volgende vijf jaar terug te brengen van 171 naar 27.
          Volgens D’Ieteren kampt 30 tot 40 procent van de dealers met grote financiële moeilijkheden en kan de rendabiliteit enkel worden opgekrikt door een groepering van het aantal concessionarissen. Nu schommelt die rentabiliteit, aldus D’Ieteren, rond 0,5 procent. Dat moet omhoog naar 2 procent. D’Ieteren wil met die grootscheepse organisatie ook zijnmarktaandeel opkrikken van 23 naar 25 procent van de Belgische markt.
          D’Ieteren wees 27 dealers aan die de andere dealers uit hun regio moeten overnemen door een meerderheid van de aandelen te kopen. Niet alle concessiehouders zien zo’n gedwongen verkoop zitten. Velen willen hun garage, waarin ze jarenlang hebben geïnvesteerd, niet zomaar overdragen aan een door D’Ieteren ‘uitverkoren’ concurrent uit de buurt.
          Ook Latem Motors was niet bereid zijn handelsfonds of zijn aandelen over te dragen aan een andere dealer. D’Ieteren schrapte de garage dan maar prompt als concessiehouder.
          Latem Motors was min of meer gewaarschuwd. Toen de reorganisatie van D’Ieteren in april bekendraakte, verklaarde Denis Gorteman, de CEO van D’Ieteren Auto, dat de nieuwe strategie te nemen of te laten was. Concessiehouders die niet willen meestappen in dit verhaal, kunnen ermee stoppen of hun zaak verkopen, luidde het toen. ‘Er is geen keuze. Wie niet meedoet, verliest zijn concessie.’
          Maar garagehouder Philippe Schotte van Latem Motors is niet van plan het daarbij te laten. Hij trekt naar de rechtbank. ‘We hebben D’Ieteren een dagvaarding gestuurd waarin we het bedrijf in gebreke stellen. We gaan niet akkoord met de beslissing.’ Schottes advocaat Frank De Langhe bevestigt de dagvaarding. Hij noemt het concessiebeleid van D’Ieteren vanuit juridisch standpunt ‘vrij bedenkelijk’. ‘Je kan er de nodige vragen bij stellen.’ Meer details wil hij niet kwijt. ‘We wachten nu op antwoord van D’Ieteren.’
          Het is onduidelijk of nog andere dealers naar de rechtbank gestapt zijn. Latem Motors is in elk geval niet de enige die ernstige bedenkingen heeft bij D’Ieterens reorganisatieplan. In april verklaarde een anonieme dealer dat hij het niet zag zitten om zijn zaak, waar hij al heel zijn leven mee bezig was geweest, te zien kapotgaan in de handen van een andere concessiehouder.
          Ook de concessiehouders die overblijven, hebben vragen bij het nieuwe bedrijfsmodel. Welke dealer zal in staat zijn zes overnames te financieren, ook al is het vastgoed niet uit de deals gelaten? Welke banken zullen daarbij helpen? Ook een aandelenruil is mogelijk. Maar wie wil aandelen in een garage waarin hij geen beslissingsmacht heeft?
          Bij D’Ieteren was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.

          Classic cars on demand

          www.facebook.com/CaliforniaDream.be
          www.californiadream.be

          - It's time to make your dream come true -

          Comment


          • #6
            D'ieteren doet gewoon wat ze willen. Een dealer mag nog zo groot zijn als ze willen, als d'ieteren de stekker er uit trekt is het gedaan.

            Comment


            • #7
              zie ook: http://www.automobielmanagement.nl/n...e-rechter.html
              autofans.be

              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

              Comment


              • #8
                Schotte kan misschien eens advies vragen aan Nathalieke met de roze A5 cabrio die ook in proces ligt met D'Ieteren

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  D'ieteren doet gewoon wat ze willen. Een dealer mag nog zo groot zijn als ze willen, als d'ieteren de stekker er uit trekt is het gedaan.
                  Blijkbaar wel, want die in Latem kan je geen kleintje noemen.
                  Of ze veel verkopen weet ik dan weer niet.

                  Bedankt Thibaut voor het artikel hier te plaatsen.


                  Sent from here
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • #10
                    D'ieteren is zijn eigen kapot aan het maken, alleen beseffen ze het gewoon nog niet.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                      D'ieteren is zijn eigen kapot aan het maken, alleen beseffen ze het gewoon nog niet.
                      Tijd voor een andere invoerder.


                      Sent from here
                      den borre


                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                      Int3x0r
                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                      Comment


                      • #12
                        Kunnen ze niet naar parallel invoer overschakelen?

                        Comment


                        • #13
                          Naar 't schijnt zou daar een verkoopscenter (of zelfs een service-annex-verkoopscenter) van Tesla voor in de plaats komen!
                          In en rond Sint-Martens-Latem zullen er zeker wel genoeg van hun prospecten rondrijden en wonen...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door thor Bekijk Berichten
                            Kunnen ze niet naar parallel invoer overschakelen?

                            Ik heb altijd horen zeggen dat dit zo ging gebeuren.
                            T'zal tijd worden.

                            Heeft ook iemand een lijst met de uitverkorenen die wel mogen blijven verkopen?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                              Ik heb altijd horen zeggen dat dit zo ging gebeuren.
                              T'zal tijd worden.

                              Heeft ook iemand een lijst met de uitverkorenen die wel mogen blijven verkopen?
                              Geen idee.. Ik weet dat Garage Rietje mag blijven verkopen, moeten al zeker garage Mertens in st-nikl overnemen.
                              Ze zijn daar ook niet blij dat ze garages moeten overkopen die niet in goede papieren zit. Je zou voor minder! Denk dat de meeste dealers gewoon gaan wachten tot de slechte overkop gaan of moeten sluiten van d'Ieteren om dat goedkoop de boel over te kunnen kopen.
                              Classic cars on demand

                              www.facebook.com/CaliforniaDream.be
                              www.californiadream.be

                              - It's time to make your dream come true -

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door FvDm Bekijk Berichten
                                Schotte kan misschien eens advies vragen aan Nathalieke met de roze A5 cabrio die ook in proces ligt met D'Ieteren
                                Of aan zijn broer Jan, die zit in een toffere branche
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                  Blijkbaar wel, want die in Latem kan je geen kleintje noemen.
                                  Of ze veel verkopen weet ik dan weer niet.

                                  Bedankt Thibaut voor het artikel hier te plaatsen.


                                  Sent from here
                                  Veel verkopen maakt niet uit hoor. Het enige wat telt is het winstcijfer, al de rest is bijzaak. D'ieteren is beursgenoteerd en de aandeelhouders verwachten altijd groei en veel winst.

                                  Comment


                                  • #18
                                    D'Ieteren volgt klaarblijkelijk de strategie die in vele branches (ook in bankwezen) aanbevolen wordt door welgekende consulenten. Of deze strategie bevalt aan de klant is bijzaak, enkel de evolutie van de aandeelkoers is van belang.
                                    De enige keuze van de particulier als hij een andere idee heeft over de geselekteerde hoofddealers dan deze van d'Ieteren, is van merk te veranderen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                      Tijd voor een andere invoerder.


                                      Sent from here
                                      Neen hoor, zoals ik in het andere topic al eens had geschreven, per 2018 is het afgelopen met importeurs.
                                      'D Ieteren is "gewoon" zijn schaapjes (lees als: klanten) op het droge aan't slepen.


                                      Sent from somewhere, using Tapatalk.
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Als d'Ieteren ogen zou hebben voor zijn klanten, zouden wij dat al lang gemerkt hebben...
                                        Nooit garantieproblemen gehad en in de steek gelaten geweest ??
                                        Nee hoor, bij die mensen is een euro meer waard dan een tevreden klant...
                                        voor één teleurgestelde klant zijn er 10 klanten in spe die enkel dromen achter een stuur met vier ringen te gaan mogen zitten

                                        Comment

                                        Working...
                                        X