www.hln.be BRON: Het laatste nieuws.
Mannen besturen hun auto met één hand omdat ze 'lichamelijk ontspannen' achter het stuur zitten en ze hun wagen beschouwen als een onderdeel van zichzelf. Vrouwen van hun kant begrijpen dat hun auto een aparte entiteit is, zodat vrouwen eerder geneigd zijn het stuur met beide handen vast te houden. Dat is het resultaat van een universitair onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van BMW. Tevens kwam aan het licht dat mannen over hun auto praten om via deze omweg hun eigen gevoelens uit te drukken.
Mannen identificeren zich met hun auto
Een onderzoeker van de Londense universiteit verklaart: "Mannen praten over hun auto alsof het over henzelf gaat. Vrouwen daarentegen hebben er geen moeite mee hun gevoelens rechtstreeks uit te drukken en zien de wagen als een apart geheel. Dat is ook de reden waarom vrouwen hun auto een naam geven. Mannen rijden met één hand aan het stuur want ze zijn lichamelijk ontspannen omdat ze denken dat de wagen deel uitmaakt van henzelf".
Andere hand op versnellingspook of op schoot?
De studie wees ook uit dat 46 procent van de mannelijke bestuurders zijn andere hand op de versnellingspook laat rusten. Dat doet slechts 31 procent van de vrouwen. Slechts 27 procent van de mannen legt de andere hand in zijn schoot, tegenover 39 procent van de vrouwen die met één hand rijden.
Affectie voor auto
Mannen identificeren zich dus met hun auto. "Dat zie je bijvoorbeeld in hun boosheid als iemand de wagen beschadigt. Je ziet ook mannen die hun stuur met veel affectie strelen, of het dak of het dashboard. Mannen kijken ook vaak nog eens om als ze hun auto achterlaten, alsof ze vaarwel willen zeggen".
Zingen in de auto
De studie wees ook uit dat het zingen in de auto vier keer waarschijnlijker is op de weg naar het werk dan op de weg naar huis. Dat is te wijten aan het gevoel van de auto als een cocon, "een uitbreiding van hun douche of bad". Mensen zingen niet licht op de bus of de trein, maar op weg naar het werk heerst 's ochtends in de auto een gevoel van escapisme.
Bekerhouders voor workaholics
Ook bekerhouders onthullen volgens de studie een en ander over de bestuurder. Wie obsessief is over zijn bekerhouder, is wellicht een workaholic, iemand die geen minuut wil verliezen. In de jaren vijftig waren luxewagens uitgerust met picnictafels. Bekerhouders zijn een teken dat de bestuurder modern en belangrijk is, en dat zijn tijd waardevol is, aldus de studie.
Kleuren veranderen
Ook de kleur van onze wagens verandert. Na een decennium waarin zwart, zilver, blauw en grijs de boventoon voerden, schakelen we nu over naar meer 'expressieve' kleuren zoals neonroze. De studie moet BMW helpen bij het ontwerpen van toekomstige modellen. (hln)
BRON: HET LAATSTE NIEUWS.</STRONG></EM></U></I></B>
Mannen besturen hun auto met één hand omdat ze 'lichamelijk ontspannen' achter het stuur zitten en ze hun wagen beschouwen als een onderdeel van zichzelf. Vrouwen van hun kant begrijpen dat hun auto een aparte entiteit is, zodat vrouwen eerder geneigd zijn het stuur met beide handen vast te houden. Dat is het resultaat van een universitair onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van BMW. Tevens kwam aan het licht dat mannen over hun auto praten om via deze omweg hun eigen gevoelens uit te drukken.
Mannen identificeren zich met hun auto
Een onderzoeker van de Londense universiteit verklaart: "Mannen praten over hun auto alsof het over henzelf gaat. Vrouwen daarentegen hebben er geen moeite mee hun gevoelens rechtstreeks uit te drukken en zien de wagen als een apart geheel. Dat is ook de reden waarom vrouwen hun auto een naam geven. Mannen rijden met één hand aan het stuur want ze zijn lichamelijk ontspannen omdat ze denken dat de wagen deel uitmaakt van henzelf".
Andere hand op versnellingspook of op schoot?
De studie wees ook uit dat 46 procent van de mannelijke bestuurders zijn andere hand op de versnellingspook laat rusten. Dat doet slechts 31 procent van de vrouwen. Slechts 27 procent van de mannen legt de andere hand in zijn schoot, tegenover 39 procent van de vrouwen die met één hand rijden.
Affectie voor auto
Mannen identificeren zich dus met hun auto. "Dat zie je bijvoorbeeld in hun boosheid als iemand de wagen beschadigt. Je ziet ook mannen die hun stuur met veel affectie strelen, of het dak of het dashboard. Mannen kijken ook vaak nog eens om als ze hun auto achterlaten, alsof ze vaarwel willen zeggen".
Zingen in de auto
De studie wees ook uit dat het zingen in de auto vier keer waarschijnlijker is op de weg naar het werk dan op de weg naar huis. Dat is te wijten aan het gevoel van de auto als een cocon, "een uitbreiding van hun douche of bad". Mensen zingen niet licht op de bus of de trein, maar op weg naar het werk heerst 's ochtends in de auto een gevoel van escapisme.
Bekerhouders voor workaholics
Ook bekerhouders onthullen volgens de studie een en ander over de bestuurder. Wie obsessief is over zijn bekerhouder, is wellicht een workaholic, iemand die geen minuut wil verliezen. In de jaren vijftig waren luxewagens uitgerust met picnictafels. Bekerhouders zijn een teken dat de bestuurder modern en belangrijk is, en dat zijn tijd waardevol is, aldus de studie.
Kleuren veranderen
Ook de kleur van onze wagens verandert. Na een decennium waarin zwart, zilver, blauw en grijs de boventoon voerden, schakelen we nu over naar meer 'expressieve' kleuren zoals neonroze. De studie moet BMW helpen bij het ontwerpen van toekomstige modellen. (hln)
BRON: HET LAATSTE NIEUWS.</STRONG></EM></U></I></B>
Comment