Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Emissies, Euro-normen, Katalysatoren, etc.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
    http://www.senate.be/www/?MIval=/Vra...R=4567&LANG=nl

Euro4 en hoger: maximaal 1.5
    Lager dan Euro 4: maximaal 2.5 zonder turbo en maximaal 3 met turbo

Ik zou dus mooi zwijgen tegen de keurder over de euronorm op zijn PC want volgens zijn computer mag je dan meer roet uitstoten
    moest gisteren nog eens met andere wagen op de keuring zijn.

Hij liet me op zijn pc zien dat er pas vanaf 1/7/2008 volgens euro 4 gekeurd word ongeacht of je motor al een euro 4 heeft.

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
    http://www.senate.be/www/?MIval=/Vra...R=4567&LANG=nl

Ik zou dus mooi zwijgen tegen de keurder over de euronorm op zijn PC want volgens zijn computer mag je dan meer roet uitstoten
    bedankt

Leave a comment:

• ksirk
    replied

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Ik weet het . Het is een oud topic.
    Maar mijn vragen gaan over uitlaat emissies.
    Tijdens de laatste keuring van de vectra stond er bij de roettest op zijn computer euro3. Terwijl op mijn glv euro4 staat.
    Heeft hij een fout gemaakt of is het pas vanaf een bepaalde datum dat wagens aan euro4 getest worden. De vectra is van april 2007.
    Ik had een waarde van 0,85. Hoeveel mag ik feitelijk hebben? Kan ik dat ergens terugvinden?

Leave a comment:

• Wutputt
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
    Ik heb nochtans al atmosferische benzinemotoren met indirecte injectie gezien die meer dan 30% vermogensstijging hadden op pure bio-ethanol en een herprogrammering van het motormanagement.

Dat is een pak meer dan bvb die 17% die zo een Saab 9-3 1.8t wint op E85.
    Maar uiteindelijk is het mogelijke potentieel groter bij directe injectie of drukvoeding

Leave a comment:

• 911turbo
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
    Bio-ethanol

Doordat de specifieke verbrandingswaarde van E85 een stuk lager is als benzine, verbruikt een benzinemotor op E85 meer. Het meerverbruik schommelt tussen de 10% en 25%, afhankelijk van hoe goed de motorsturing aangepast aan E85 en afhankelijk van de rijstijl (hoe sportiever er gereden wordt, hoe kleiner het verschil tussen E85 en benzine). De prestaties zijn dezelfde of zijn zelfs beter. Vooral bij turbomotoren en motoren met directe injectie kan er op vlak van prestaties winst geboekt worden. Dit komt omdat pure bio-ethanol een octaangetal heeft van 110 (voor E85 is het 108 ) en bio-ethanol veel meer afkoelt als het verdampt in vergelijking met benzine.

Een benzinemotor op E85 laten rijden vergt relatief eenvoudige ingrepen. Om hem op pure bio-ethanol (E100) is een ander verhaal. Dit vergt verdere aanpassingen, waaronder een voorverwarminstallatie (net als bij oudere dieselmotoren).
    Ik heb nochtans al atmosferische benzinemotoren met indirecte injectie gezien die meer dan 30% vermogensstijging hadden op pure bio-ethanol en een herprogrammering van het motormanagement.

Dat is een pak meer dan bvb die 17% die zo een Saab 9-3 1.8t wint op E85.

Leave a comment:

• B4_avant
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
    Twas dat ik u achternaam niet wist
    weet ik veel

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
    nu vraag je me iets

ik denk: "Link between braking testbench and Harcasim"

schooljaar: 2003-2004
    naam: Jan Schiepers
    promotor: Mark Pecqueur en François Teissedre
    Twas dat ik u achternaam niet wist

Kzal donderdag (als ik nog eens op school ben) eens gaan kijken of ik het kan vinden.

Leave a comment:

• B4_avant
    Guest replied
    Maat van mij maakt dat eindwerk, ik zal wel corrector spelen

U eindwerk? kzalt eens gaan zoeken in de mediatheek.

Titel?
    nu vraag je me iets

ik denk: "Link between braking testbench and Harcasim"

schooljaar: 2003-2004
    naam: Jan Schiepers
    promotor: Mark Pecqueur en François Teissedre

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
    veel van de informatie zal interne keuken blijven tot september 2008, wachten maar

ow, en als je niet weet wat doen. Lees mijn eindwerk maar
    Maat van mij maakt dat eindwerk, ik zal wel corrector spelen

U eindwerk? kzalt eens gaan zoeken in de mediatheek.

Titel?

Leave a comment:

• B4_avant
    Guest replied
    Bij ons op school zijn ze toevallig bezig een Hyundai I30 te laten lopen op Bio-Ethanol.

Benodigdheden: grotere verstuivers, andere stuurcomputer,...

Meer details kan ik wel opvragen evt, maar aangezien dat een eindwerk is in opdracht van Hyundai weet ik niet of ik het kan verkrijgen voordat het eindwerk klaar is (eind dit jaar)
    veel van de informatie zal interne keuken blijven tot september 2008, wachten maar

ow, en als je niet weet wat doen. Lees mijn eindwerk maar

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    KdG Hoboken

www.bachelor-autotechnologie.be

Leave a comment:

• wouteb
    replied
    Welke school?

Leave a comment:

• Gast
    Guest replied
    Oorspronkelijk geplaatst door wouteb Bekijk Berichten
    Is het mogelijk om bio-ethanol in een motor met lpg-installatie te gebruiken of zijn hier nog aanpassingen nodig?
    E85 wordt in de gewone benzinetank getankt, je hebt dus geen extra tank, injectoren en sturing nodig (zoals bij een LPG-installatie). Wel is het sterk aan te raden om de benzinetank en de benzineleidingen te vervangen door corrosiebestendige exemplaren.
    Enig idee waarom het nog niet gelegaliseerd is in België?
    Bij ons op school zijn ze toevallig bezig een Hyundai I30 te laten lopen op Bio-Ethanol.

Benodigdheden: grotere verstuivers, andere stuurcomputer,...

Meer details kan ik wel opvragen evt, maar aangezien dat een eindwerk is in opdracht van Hyundai weet ik niet of ik het kan verkrijgen voordat het eindwerk klaar is (eind dit jaar)

Leave a comment:

• Wutputt
    replied
    Omdat we nog geen regering hebben?

Onze wetgeving loopt in feite altijd achter, dus het verbaast me eerlijk gezegd niets.

Leave a comment:

• wouteb
    replied
    Enig idee waarom het nog niet gelegaliseerd is in België?

Leave a comment:

• Wutputt
    replied
    Hoe zit het eigenlijk met prijs t.o.v. benzine?
    De productiekost is hoger. Maar aangezien er bijna 200% taxen worden geheven op benzine, heeft de overheid wel voldoende ruimte om E85 fiscaal voordelig te maken.

Momenteel is er één tankstation in België waar er E85 getankt kan worden. Dit tankstation is niet toegankelijk voor particulieren (wegens niet legaal in België). De prijs die daar per liter E85 gevraagd wordt is ongeveer € 1,80 (volgens hetzelfde taxatiesysteem als gewone benzine).

Om te kunnen vergelijken, volgen hier enkele voorbeelden van E85-prijzen van Augustus dit jaar in enkele Europese landen (waar het fiscaal interessant gemaakt is door de regering):
    • Frankrijk: € 0,85 (tegenover € 1,39 voor 95 RON benzine)
    • Duitsland: € 0,93 (tegenover € 1,34 voor 95 RON benzine)
    • Zweden: € 0,87 (tegenover € 1,26 voor 95 RON benzine)
    Last edited by Wutputt; 09/10/2007, 11:27. Reden: typo weggewerkt

Leave a comment:

• wouteb
    replied
    E85 wordt in de gewone benzinetank getankt, je hebt dus geen extra tank, injectoren en sturing nodig (zoals bij een LPG-installatie). Wel is het sterk aan te raden om de benzinetank en de benzineleidingen te vervangen door corrosiebestendige exemplaren.
    Hoe zit het eigenlijk met prijs t.o.v. benzine?

Leave a comment:

• B4_avant
    Guest replied
    Die DeLijn bussen gaan dan ook zo'n AdBlue bijvultank krijgen als bij vrachtwagens?
    jep, een tank van 53 liter

Leave a comment:

• Wutputt
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Moeilijk??
    Bij de meeste wagen waar ik mee gereden heb haal ik die vooropgestelde waarden voor verbruik met gemak en doe ik het vaak zelfs beter!!!
    En nee ik heb geene bomparijstijl
    Dan ben jij een van de uitzonderingen, die de regel bevestigt Ik ken niet veel personen die in het dagelijks verkeer in de buurt komen van de verbruikswaarden van de Europese rijcylus.

Leave a comment:

Working...
X