Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste onderhoud na 1500 à 2000km?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Eerste onderhoud na 1500 à 2000km?

Ik ben sinds een weekje in het bezit van een nieuwe Citroën Nemo 1.4i.

Volgens mijn concessiehouder is "alles al in orde gebracht" zodat ik na zo'n 1500km à 2000km niet meer moet binnenkomen voor een klein nazicht en het verversen van de eerste olie. Gezien de lage onderhoudsfrequentie, zou dit willen zeggen dat ik pas na 30.000km op groot onderhoud zou moeten komen, en evt na een "jaartje of zo" een klein onderhoud kan laten doen (betalend uiteraard).

Mijn ouders, die een Nemo 1.4i Combi hebben gekocht in maart 2009, hebben ondertussen hun gratis nazicht en olievervesing al gehad na 2000km. Volgens hun garagist is dat ook de normale gang van zaken...

Ik ben zelf een autoleek en ik vroeg mij af wat hier nu van aan is. Zou voor mijn Nemo idd alles al in orde gebracht zijn, zodat ik moeiteloos kan blijven rijden... of is het gewoon een gebrek aan service, en heeft de garagist gewoon geen zin om hier zelf tijd en geld in te steken?

Met mijn eerste auto moest ik na 1500km binnen.
    Wat deden ze: eens kijken of alle doppen onder de motorkap nog vastzaten en eens het oliepeil checken.

Met mijn tweede auto moest ik na 3000km binnen
    Wat deden ze: olie en filter vervangen.

Dus tja, wat staat er in je handleiding?

Comment

Vroeger moest je na zo'n 1500 à 2000 km binnen voor het eerste onderhoud. Dat was meer om de speciale "rodage"olie af te laten en het oliefilter te vervangen. Met de verbeterde tolerantie/montage enz. van de moderne motoren weet ik niet of er nog zo'n specifieke rodageolie gebezigd wordt? Uw onderhoudsboekje zou moeten uitsluitsel geven, even nazien zoals ir_fuel al suggereerde misschien ??

Comment

Ik moet op 2500 eens binnen komen voor nazicht
        1996 Opel Corsa B Joy 1.2 - 1998 Opel Astra G Comfort 1.7TD - 1995 Opel Corsa B 1.4SI - 2001 Opel Astra G Coupé Bertoné Edition 1.8 - 2002 Opel Zafira A Sport 1.6 - 2005 Opel Vectra C Break Cosmo 1.9CDTI
        2006 Opel Corsa C Enjoy 1.2Twinport - 2009 Opel Insignia Sports Tourer Edition 2.0CDTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
          Vroeger moest je na zo'n 1500 à 2000 km binnen voor het eerste onderhoud. Dat was meer om de speciale "rodage"olie af te laten en het oliefilter te vervangen. Met de verbeterde tolerantie/montage enz. van de moderne motoren weet ik niet of er nog zo'n specifieke rodageolie gebezigd wordt? Uw onderhoudsboekje zou moeten uitsluitsel geven, even nazien zoals ir_fuel al suggereerde misschien ??
          Zowel bij mijn vorige als nu ook bij mijn huidige A3 is rond 1500km een klein nazichtje gebeurd maar ook zonder oliewissel. Zou niet meer nodig zijn maar ik weet niet hoe dit bij andere merken zit.

Oorspronkelijk geplaatst door McClane Bekijk Berichten
          Ik moet op 2500 eens binnen komen voor nazicht
          Pas maar op wanneer ze jou op de brug zetten.

Comment

Ik moest met mijnen Doblo ook eens binnengaan tussen 1500 en 2000 kilometer. Hebben alles eens nagekeken en de olie + filter ververst (was volledig gratis).

Hun uitleg was : bij nieuwe motoren moeten de onderdelen vaak nog wat inslijten op mekaar, hoewel veel minder dan vroeger. Dat inslijten, hoe miniem ook, laat wat gruis in de olie achter (zie het als minieme ijzerschilfers ofzo), en hoewel het niet kwaad kan om zo te rijden (oliefilter vangt dit wel op), willen wij er toch nieuwe olie opdoen.

Mij goed
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Thx alvast! In mn onderhoudsboekje heb ik niet meteen iets gezien... ik ga het van't weekend es vergelijken met dat van mn ouders...

Maar toch vind ik het frappant dat ze volhouden dat het "niet nodig is", en dan beginnen ze te lullen over antivries die wss al bij de koelvloeistof zit etc etc, allemaal dingen naast de kwestie. Voor de gezondheid van de motor lijkt het me toch ook beter alles nog es te checken na 1500km en de olie te verversen...

Comment

Voor de gezondheid van de motor is het zelfs nog beter van elke 2000km olie te verversen

Ik zou gewoon het onderhoudsschema volgen.

Ten andere, als je graag wilt dat ze na 2000 km olie en filter vervangen moet je gewoon bellen en een afspraak maken, ze zullen dat met alle plezier doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten

Hun uitleg was : bij nieuwe motoren moeten de onderdelen vaak nog wat inslijten op mekaar, hoewel veel minder dan vroeger. Dat inslijten, hoe miniem ook, laat wat gruis in de olie achter (zie het als minieme ijzerschilfers ofzo), en hoewel het niet kwaad kan om zo te rijden (oliefilter vangt dit wel op), willen wij er toch nieuwe olie opdoen.

Mij goed
                  Inderdaad, klopt. Daarom zou ik altijd na 2000km de olie laten verversen. Zeker als je pas op 30.00km moet binnenkomen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                    Inderdaad, klopt. Daarom zou ik altijd na 2000km de olie laten verversen. Zeker als je pas op 30.00km moet binnenkomen!
                    Dat valt te zien wat ze met dat motorblok doen voor het uit de fabriek komt he.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                      Dat valt te zien wat ze met dat motorblok doen voor het uit de fabriek komt he.
                      Uiteraard. Maar ik betwijfel of men bij een merk als Citroën die in massagetallen produceert, elke motor laat proefdraaien vooraleer die in de auto terecht komt?

Comment

mijn laatste auto's zijn altijd gewoon binnengegaan op onderhoudsinterval -> 30000 km dus eerste keer (wel af en toe oliepeil controleren, maar een JTD motor lijkt geen olie te verbruiken of toch minimaal)

Comment

Voor de gezondheid van de motor is het zelfs nog beter van elke 2000km olie te verversen

Ik zou gewoon het onderhoudsschema volgen.

Ten andere, als je graag wilt dat ze na 2000 km olie en filter vervangen moet je gewoon bellen en een afspraak maken, ze zullen dat met alle plezier doen.
                          Alsook de factuur maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W3N Bekijk Berichten
                            Alsook de factuur maken.
                            Dat bedoelde ik

Comment

Dat bedoelde ik

Comment

En iedereen (ik incluis) maar zuinig zijn op z'n nieuwe wagen, motor vooral, en voorzichtig de eerste kms afhaspelen. Al eens gezien hoe die wagens bestuurd worden als ze van de band komen en naar de parkings of op de boten gereden worden ?? Als je dat ziet moet je uw broek vasthouden of ze valt af van "colère". Niks eerbied voor iemand anders z'n eigendom. Echte cowboy's zijn dat.

Comment

tja , dat is waar Will , sterker nog , ik weet uit goede bronnen dat Mercedes indertijd er de volgende politiek op nahield : motoren die juist gemonteerd werden , werden op een proefbank gezet en werden volgas getest op hun ontwikkelde vermogen . Indien ze de ondergrens niet haalden , werden ze geschonken aan scholen voor opleidingsdoeleinden .
                                  U ziet : ze werden toen al (1980) gerodeerd voor ze uit de fabriek wamen

Comment

Met de Octavia even langs de garage gepasseerd aan 3000kms. Algemene check gedaan en klein beetje olie toegevoegd.

Comment

Collega was vorige week met zijn Mazda 2 gegaan voor de eerste beurt.
                                      Nu lekte die auto de dag nadien een beetje versnellingsbakolie.
                                      Ik heb eens gekeken en blijkbaar hadden ze die olie al bijgevuld na zo weinig km's. Het lekken kwam gewoon door het bijvullen tot overlopen.

Wel knap eigenlijk dat ze zelfs dat al nakijken!
                                      2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Dat eerste nazicht is ongeveer een jaar geleden afgeschaft geweest door Citroen uit. Nu nog zijn er mensen die daar om vragen maar veelal staat het al nietmeer in de boekjes vermeld. Vroeger was daar een uitscheurblad voor. We konden dat dan factureren aan citroen/andere dealer als wij die niet geleverd hadden. En inderdaad, enkel de niveaus werden gecontroleerd en de bandenspanning, meer veelal niet...

Comment

Working...
                                        X